Organizatorzy: |
Uniwersytet Jagielloński |
|
Ogólnopolskie
Stowarzyszenie
Kadry Kierowniczej Oświaty |
|
|
|
Dobiegł końca:
VI MIĘDZYNARODOWY KONGRES KADRY
KIEROWNICZEJ OŚWIATY: DYREKTORÓW SZKÓŁ, PRACOWNIKÓW ORGANÓW
PROWADZĄCYCH I ORGANÓW NADZORU PEDAGOGICZNEGO -
OSÓB ZAANGAŻOWANYCH W ZARZĄDZANIE OŚWIATĄ NA POZIOMIE PAŃSTWOWYM I
LOKALNYM
Udział w Kongresie wzięło 860 uczestników, w tym: goście zagraniczni,
przedstawiciele
Ministerstwa Edukacji
Narodowej, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Instytutu Badań Edukacyjnych,
JST, kuratoriów całego kraju, organizacji pozarządowych. Zapraszamy do
relacji oraz pobierania
materiałów.
Patronat honorowy: |
|
Partner Kongresu: |
|
|
|
|
|
|
Partnerzy
Główni wspierający Kongres: |
Partnerzy medialni Kongresu: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Relacja z obrad
VI Kongresu
Zarządzania Oświatą |
21 września 2011 r. w Auditorium Maximum Uniwersytetu
Jagiellońskiego odbyło się uroczyste rozpoczęcie VI Kongresu
Zarządzania Oświatą. Zebranych powitało grono partnerów i
współorganizatorów Kongresu. Przewodniczący Komisji
Rewizyjnej OSKKO, Ryszard
Sikora przywitał uczestników Kongresu oraz zaproszonych
gości w tym: przedstawicieli instytucji centralnych, kuratorów oświaty z całej Polski, gości z
zagranicznych uniwersytetów, przedstawicieli organizatorów i
oddał głos twórcy kongresu, prezesowi OSKKO, Markowi
Pleśniarowi. M. Pleśniar przypomniał podpisane w marcu br.
porozumienie między Instytutem Spraw Publicznych
Uniwersytetu Jagiellońskiego a Stowarzyszeniem. Dzięki
współpracy tych organizacji tegoroczne obrady Kongresu
odbyły się w Krakowie, a OSKKO zyskało partnera wnoszącego
wsparcie naukowców UJ. |
|
|
|
|
|
|
|
Prof. Aleksander Noworól, dyrektor Instytutu Spraw Publicznych UJ,
również podkreślił istotę
tej współpracy i powitał zebranych. Na koniec Anna Korfel–Jasińska,
przedstawicielka wiceprezydenta Miasta Krakowa, życzyła
efektywnych obrad i dalszej współpracy. W prezydium zasiadł
również Wicedyrektor ds. Naukowych i Zbiorów Muzeum
Narodowego, Marek Świca. VI Kongres Zarządzania Oświatą
rozpoczął obrady. Poniżej przedstawiamy relacje z
poszczególnych spotkań, dyskusji i wykładów.
[Przejdź do skróconego spisu wykładów
Kongresu]. |
Podczas trzech dni Kongresu odbyły się następujące spotkania
mające na celu doskonalenie zawodowe nauczycieli:
|
Modele kształcenia nauczycieli -
kierunki zmian.
Dr Trevor Davies University of
Reading, Wielka Brytania.
Dr Trevor Davies rozpoczął swój wykład
od refleksji na te]mat niestabilnego współczesnego świata,
który wymaga od nas ciągłych zmian, m.in. w podejściu do
edukacji; kluczową dla niej wartością staje się więc
wyobraźnia zamiast tradycyjnej wiedzy. Zauważył, że wbrew
częstej opinii dobremu nauczycielowi nie może wystarczyć
porządna znajomość przedmiotu nauczania, musi być ona
wzbogacona o gruntowne przygotowanie pedagogiczne.
czytaj dalej... |
|
Zasady finansowania oświaty w Polsce i
ich skutki dla budżetów samorządów.
Mariusz Tobor, menedżer ds.doradztwa
oświatowego, VULCAN.
Mariusz Tobor w swoim wystąpieniu
opisał sposób finansowania oświaty w Polsce, możliwości
zmiany tego systemu oraz zagrożenia jakie z niego wynikają.
Prelegent na wstępie
dokonał podziału na ilość, podział i efektywne wykorzystanie
pieniędzy w oświacie. Jednak dodał, że sam będzie się
zajmował tylko dwoma pierwszymi zagadnieniami.
czytaj dalej... |
|
|
|
Zmiany demograficzne i organizacyjne w
szkolnictwie a finanse JST – sposoby przeciwdziałania
niekorzystnym zjawiskom.
Wojciech Magdoń, Ekspert ds. Rozwoju Produktów, VULCAN.
Wojciech Magdoń przedstawił związek
pomiędzy zmianami demograficznymi a dochodami samorządów.
Powołując się na prognozy demograficzne GUS na lata 2010 – 2035
wykazał, iż w latach 2012-2015 zaobserwujemy wzrost liczby
dzieci w wieku od 3 do 5 lat, jest to tzw. echo wyżu lat 80.,
następnie jednak sytuacja się zmieni. Jak wynika z cytowanego
fragmentu „Raportu o stanie edukacji 2010” tendencja spadkowa
będzie się utrzymywać.
czytaj dalej... |
|
Rola dyrektora i samorządu we
wdrażaniu innowacji w szkole. Jak uczyć pokolenie Facebooka?
Agata Wilam – Uniwersytet Dzieci, Andrzej Grzybowski –
Kreatywna Szkoł@, Krzysztof Wojewodzic – Narodowy Program
Rozwoju E-Learningu w Szkołach, rozmowę prowadził Bartłomiej
Postek.
Przedstawiciele innowacyjnych
projektów technologicznych w nauczaniu, Agata Wilam, Andrzej
Grzybowski i Krzysztof Wojewodzic rozmawiali o aktualnym
stanie wdrażania technologicznych możliwości edukacyjnych w
polskich szkołach oraz o prognozach na przyszłość w związku
ze zmieniającymi się narzędziami nauczania.
czytaj dalej... |
|
|
|
|
|
|
|
Rola dyrektora szkoły w przygotowaniu
i wprowadzaniu do zawodu nauczycielskiego.
Dr Robin Precey, University of Canterbury, Wielka Brytania.
W swoim wykładzie dr Precey postawił
siedem zasadniczych pytań, które należy zadać, określając
rolę dyrektora w doskonaleniu zawodowym nauczycieli.
czytaj dalej... |
|
EdPlan, system do
zarządzania indywidualną dokumentacją uczniów ze SPE.
Marta Chrzanowska, Christem Hunter, Public Consulting Group.
Celem spotkania przedstawicielek Public
Consulting Group, Marty Chrzanowskiej i Christen Hunter, z
dyrektorami szkół oraz samorządowcami było zaprezentowanie
kompleksowego systemu elektronicznego EdPlan służącego
zarządzaniu indywidualną dokumentacją uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi.
czytaj dalej... |
|
Europejska polityka life-long learning
jako wyzwanie dla kształcenia nauczycieli.
Prof. dr hab. Grażyna Prawelska-Skrzypek, Uniwersytet
Jagielloński.
Grażyna Prawelska-Skrzypek omówiła
główne zagadnienia europejskiej polityki Life-Long Learning
(LLL), a także przedstawiła polską sytuację kształcenia
nauczycieli. Rozpoczynając wykład, odniosła się do
współczesnych realiów postępujących technologii i
globalizacji, w warunkach których ciągłe kształcenie się
jest niezbędne.
czytaj dalej... |
|
Stres w zawodzie nauczyciela i
przygotowanie do radzenia sobie z nim.
Prof. dr hab. Tadeusz Marek, Uniwersytet Jagielloński.
Wykład prof. dr hab. Tadeusza Marka
rozpoczął się od uwagi o potężnej roli i obecności stresu w
XX wieku i pytania, co doprowadza do tego, iż ciągle mówimy
o jego udziale w życiu osobistym i społecznym. Stres jest
wynikiem niewspółmierności oczekiwań świata zewnętrznego i
naszych zasobów, rozumianych jako określone wzorce zachowań
społecznie podtrzymywane i przekazywane albo jako recepty na
rozwiązanie problemu w danej sytuacji. Jeżeli po stronie
naszych możliwości wobec określonego wyzwania jest deficyt –
pojawia się stres.
czytaj dalej... |
|
|
|
|
|
|
|
Praca z danymi w celu poprawy pracy
szkoły i osiągnięć uczniów – Projekt UE DATAUSE.
Małgorzata Marciniak, Joshua Romaneo, Public Consulting
Group.
Przedstawiciel firmy Public Consulting
Group, Joshua Romaneo, rozpoczął spotkanie od zwrócenia
uwagi na pewne alarmujące dane dotyczące gorszych wyników
pewnych grup uczniów w Stanach Zjednoczonych i w Polsce oraz
wyjaśnił, że firma inwestuje w poprawę edukacji w tych
obszarach poprzez pracę z danymi.
czytaj dalej... |
|
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w
przedszkolu - zadania dyrektora i nauczycieli.
Katarzyna Leśniewska, Instytut Raabe.
Zgromadzonych na konferencji powitała
Małgorzata Pomianowska z Wydawnictwa i Instytutu Raabe, a
następnie oddała głos Katarzynie Leśniewskiej. Zaprezentowała
ona zmiany wprowadzone przez nowe rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej dotyczące pomocy
psychologiczno–pedagogicznej. Skupiła się na tym, co w związku z
tym warto robić i na jakich działaniach powinny się skupiać
organy wykonawcze. Przedstawiła także wzory dokumentów jako
jedną z możliwości tworzenia dokumentacji dzieci objętych pomocą
psychologiczno–pedagogiczną.
czytaj dalej... |
|
Warsztaty Plagiat.pl
Firma Plagiat.pl stworzyła największy
w Polsce Internetowy System Antyplagiatowy. Podczas
spotkania przedstawiono szeroko problem ściągania w polskich
szkołach oraz zaprezentowano najnowszy produkt firmy –
system antyściąga.pl.
czytaj dalej... |
|
Amerykańskie doświadczenia w zakresie restrukturyzacji
sieci szkół – studium przypadku na podstawie stanu
Maine, USA.
John
Baldacci, b. gubernator stanu Maine.
We wstępie gubernator John Baldacci
przedstawił słuchaczom kilka informacji na temat stanu Maine.
Przede wszystkim zwrócił uwagę na kształt systemu edukacyjnego w
stanie, podobny do polskiego sposób finansowania oświaty i
problemy przed jakim stanęły władze wobec zmniejszającej się
liczby uczniów i kłopotów finansowych. Należało znaleźć
oszczędności także w sektorze oświaty, a jednocześnie
gubernatorowi zależało na tym, żeby odbyło się to przy
podniesieniu jakości nauczania.
czytaj dalej... |
|
|
|
|
|
|
|
E-dziennik jako narzędzie budujące
kompetencje informacyjne.
Marek Konieczniak, Dyrektor ds. Rozwoju Produktów VULCAN.
Swoje wystąpienie skierowane do dyrektorów
szkół i samorządowców Marek Konieczniak rozpoczął od
szczegółowego wprowadzenia do właściwej problematyki, czyli
pożądanych sposobów reagowania ludzi odpowiedzialnych za oświatę
na nowoczesną technologię. Przypomniał historię terminu
„społeczeństwo informacyjne” przedstawił dwa istotne dla Polski
dokumenty: Strategię rozwoju społeczeństwa informacyjnego w
Polsce do roku 2013 oraz Europejską Agendę Cyfrową z 2010 roku.
czytaj dalej... |
|
Plany resortu oświaty, aktualne
zagadnienia, dyskusja – spotkanie z Panią sekretarz Stanu
Ministerstwa Edukacji Narodowej Krystyną Szumilas.
Krystyna Szumilas rozpoczęła spotkanie
od przedstawiania najważniejszych działań podjętych w
edukacji w ciągu ostatnich czterech latach. Cztery
podstawowe zadania realizowane w tym okresie to:
wyrównywanie szans edukacyjnych, podnoszenie jakości
kształcenia, podwyższanie prestiżu zawodu nauczyciela,
nowoczesny sposób kształcenia.
czytaj
dalej... |
|
Kompetencje komunikacyjne jako ważny
element kształcenia nauczycieli. Wykład.
Prof. Hartmut Wenzel, Uniwersytet Halle-Wittenberga, Niemcy.
Prof. Hartmut Wenzel przypomniał we
wstępie, jak ważną rolę w pracy nauczyciela i dyrektora
szkoły pełni komunikacja, która jest podstawą wszelkich
stosunków społecznych. W szkole komunikacja przebiega na
trzech płaszczyznach: na płaszczyźnie indywidualnej pomiędzy
poszczególnymi pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami, na
płaszczyźnie grupowej np. podczas rad pedagogicznych i na
płaszczyźnie zewnętrznej, kiedy szkoła prezentuje się
społecznościom lokalnym oraz odbiera różne sygnały od
środowiska.
czytaj dalej... |
|
Kompetencje
komunikacyjne jako ważny element kształcenia nauczycieli.
Warsztaty.
Prof.
Barbara Behrnd-Wenzel, Uniwersytet Halle-Wittenberga, Niemcy.
W nawiązaniu do wykładu prof. Hartmuta
Wenzla, który opowiedział o teoretycznych aspektach komunikacji,
prof. Barbara Behrnd-Wenzel poprowadziła warsztaty dla
dyrektorów szkół, w których mogli te wiadomości wykorzystać w
ćwiczeniach praktycznych.
czytaj dalej... |
|
|
|
|
|
|
|
Debata samorządowa.
Prof. Antoni Jeżowski – prowadzący.
Poprowadzenie bardzo istotnej części
VI Kongresu Zarządzania Oświatą - debaty samorządowej -
powierzono profesorowi Antoniemu Jeżowskiemu, który przedstawił jej właściwy temat: „Jak
zapewnić racjonalność organizacji i finansowania oświaty.
Uwagi o zasadności sporządzania strategii oświatowych”.
czytaj dalej... |
|
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna w szkole - zadania dyrektora i
nauczycieli.
Katarzyna Szczepkowska-Szczęśniak, Instytut Raabe
Celem spotkania było usystematyzowanie
wiedzy na temat aktów prawnych regulujących kwestie związane z
udzielaniem pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Poruszane
były także kwestie dotyczące tworzenia odpowiedniej
dokumentacji. Katarzyna Szczepkowska – Szczęśniak omówiła
sytuację szkoły, która staje w obliczu przyjęcia nowych uczniów,
wśród których jedni posiadają opinię poradni o potrzebie
powołania zespołów, u drugich zaś trzeba będzie problem dopiero
rozpoznać.
czytaj dalej... |
|
Kompetencje komunikowania
międzykulturowego w kształceniu nauczycieli.
Dr hab. Anna Lubecka, Uniwersytet
Jagielloński.
Autorka prezentacji poruszyła bardzo
istotny temat dotyczący komunikowania międzykulturowego.
Rozróżniając „komunikowanie” od „komunikowania się”
podkreśliła, iż w drugim przypadku istotne jest przede
wszystkim budowanie relacji. Nauczyciel powinien traktować
ucznia jako partnera w rozmowie, być otwarty oraz uważny na
sposób w jaki wpływa na młodego człowieka.
czytaj dalej... |
|
iDziennik – przeprowadź lekcję na
smartfonie lub tablecie.
Tomasz Pieper, ProgMan.
Główne założeniem iDzienników jest
przyspieszenie i ułatwienie pracy szkołom i nauczycielom.
iDziennik to w założeniu lepsza wersja zwykłego papierowego
dziennika, z wszystkimi jego zaletami, ale bez wad.
iDziennik może być używany we wszystkich typach szkół:
podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych.
czytaj dalej... |
|
|
|
|
|
|
|
Nowoczesne pracownie językowe i
tablice interaktywne w zastosowaniu szkolnym.
Jakub Kigina, Mentor Polska.
Firma Mentor Polska na spotkaniu z
dyrektorami szkół przedstawiła swój produkt – pracownie
językowe i tablice interaktywne. Te pierwsze są skierowane
przede wszystkim dla nauczycieli nauczających języków w
grupach z dużą ilością uczniów. System pomaga w podejściu
indywidualizującym oraz w organizacji pracy na lekcji.
czytaj dalej... |
|
Zarządzanie jakością pracy w szkole -
program diagnoz dla szkół i samorządów na różnych poziomach
edukacyjnych.
Wykorzystanie elektronicznych narzędzi
w poprawieniu efektów kształcenia. Wydawnictwa Szkolne i
Pedagogiczne.
Teresa Burska-Leśniak oraz Marek
Legutko z Ośrodka Diagnostyki Edukacyjnej przedstawili na
spotkaniu problematykę monitorowania podstawy programowej i
sporządzenia ewaluacji – tegorocznych wyzwań dla dyrektorów
szkół i nauczycieli.
czytaj dalej... |
|
Praktyczne wykorzystanie opracowanej
informacji do kreowania lokalnej polityki oświatowej.
Dorota Jastrzębska, Koordynator
projektu: „Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na
poziomie regionalnym i lokalnym.”
Ewa Halska, konsultant prawa oświatowego.
Spotkanie rozpoczęło się prezentacją
projektu „Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na
poziomie regionalnym i lokalnym”, którego celem jest
wzmocnienie strategii roli JST w obszarze zarządzania i
finansowania oświaty. Przedstawiono także propozycję szkoleń
dla przedstawicieli JST.
czytaj dalej... |
|
Wykorzystanie wyników ewaluacji szkół
do budowania polityki oświatowej na poziomie lokalnym.
Dr hab. inż. arch. Aleksander Noworól,
prof. UJ.
Prof. Aleksander Noworól w swoim
wykładzie przedstawił wyniki ekspertyzy dotyczącej
wykorzystania raportu ewaluacyjnego w procesie zarządzania w
oświacie. Na początku przypomniał, że celem ewaluacji jest
m.in. stymulowanie rozwoju szkół i wpływ na tworzenie
polityki oświatowej, a jej zakres merytoryczny obejmuje
efekty uczniów i nauczycieli, procesy zachodzące w szkołach,
funkcjonowanie szkoły w środowisku i zarządzanie szkołą.
czytaj dalej... |
|
|
|
|
|
|
|
Restrukturyzacja sieci szkół w Polsce
- wyzwania i propozycje rozwiązań.
Łukasz Nowak, Christen Hunter, Public Consulting Group.
Spotkanie prowadził Łukasz Nowak. Było
skierowane głównie do samorządowców i miało im pomóc w
restrukturyzacją sieci szkół. Na początku prowadzący
poprosił kilku uczestników o przedstawienie się i
opowiedzenie swojej sytuacji oraz swoich oczekiwaniach w
związku z prezentacją.
czytaj dalej... |
|
Metodologia badania czasu pracy
nauczycieli.
Magdalena Krawczyk-Radwan, Lider Zespołu Badań Nauczycieli.
Instytut Badań Edukacyjnych. Badanie IBE, niezbędne w
dyskusji o statusie nauczyciela.
Zadaniem Magdaleny Krawczyk-Radwan z
Zespołu Badań Nauczycieli IBE było zapoznanie dyrektorów
szkół i samorządowców z zaplanowanym badaniem organizowanym
przez tę instytucję, a rozpoczynającym się już w
październiku br., którego przedmiotem zainteresowania będzie
czas pracy nauczycieli.
czytaj dalej... |
|
Nowa podstawa programowa a kształcenie i
doskonalenie nauczycieli.
Andrzej Jasiński. Ośrodek Rozwoju
Edukacji.
Temat przedstawił Andrzej Jasiński, który
od ponad roku zajmuje się wdrażaniem nowej podstawy programowej.
Polecił stronę internetową ORE, na której znaleźć można panel
poświęcony szkoleniom, projekty systemowe, poradniki o tym, jak
pisać programy nauczania oraz jak dopuszczać je do użytku.
czytaj dalej... |
|
|
|
|
|
|
|
Prezentacja Muzeum Narodowego w
Krakowie.
Dorota Jędruch, sekcja edukacji MNK.
Dorota Jędruch z sekcji edukacji
Muzeum Narodowego w Krakowie przedstawiła ofertę edukacyjną
Muzeum i naświetliła możliwości współpracy między Muzeum a
szkołą. Zwróciła uwagę na tendencję wzbogacania treści
kształcenia przy wykorzystaniu oferty wielu placówek
kulturalnych, w tym muzeów.
czytaj dalej... |
|
Debata. Kształcenie i doskonalenie
nauczycieli.
Moderator: prezes OSKKO, Marek
Pleśniar.
Ostatnim spotkaniem Kongresu była debata oświatowa,
którą poprowadził prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia
Kadry Kierowniczej Oświaty Marek Pleśniar. W związku z tym,
iż OSKKO planuje złożyć jesienią list do Ministerstwa
Edukacji Narodowej w sprawie potrzeby zmian w kwestii
kształcenia nauczycieli, paneliści proszeni byli o
odniesienie się właśnie do tego tematu. Wśród nich znaleźli
się: dyrektor ORE Joanna Berdzik, dyrektor ISP UJ dr Roman
Dorczak, dyrektor jednej ze szkół Ryszard Sikora, Ilona
Lasota nauczycielka współpracująca
z UJ oraz Ewa Halska, członek zarządu OSKKO, zajmująca się
doskonaleniem zawodowym nauczycieli.
czytaj dalej... |
|
Zakończenie Kongresu.
Prowadzący obrady, Marek Pleśniar, powiedział, iż nie może
ostatnich słów tegorocznego spotkania powiedzieć sam,
ponieważ jest to dzieło wielu rąk i umysłów. Kongres
zawdzięcza swoje istnienie pracy społecznie pracujących
członków Stowarzyszenia, pracowników Biura OSKKO, partnerów
i przyjaciół OSKKO. Na podium pojawili się członkowie ekipy
kongresowej: członkowie Zarządu: Ewa Czechowicz (Sekretarz),
Ewa Halska, Bogna Skoraszewska, Anna Zabielska, Andrzej
Jasiński (Skarbnik), Leszek Zaleśny, Marek Pleśniar (szef
Kongresu, prezes OSKKO); Komisja Rewizyjna: Ryszard Sikora
(Przewodniczący), Anna Burec-Kobiałka, Sławomir Lipiński,
działacze Stowarzyszenia: Gabriela Olszowska, Beata
Domerecka, Joanna Jasiak, Małgorzata Cołokidzi, Dorota
Kulesza, Izabela Leśniewska, Renata Kalinowska, Alicja
Kapcia, Elżbieta Rakoczy, Danuta Sikora, Krzysztof
Kaźmierczak, Jerzy Kostyła, Jacek Rudnik, Piotr Sobczyk,
Piotr Tałan, Roman Przydatek, Krzysztof Stawicki, Maciej
Sikora, Kinga Jakubek, pracownicy Biura OSKKO: Jolanta
Zglejc, Katarzyna Wojciechowska, Tomasz Fiedorowicz oraz
współpracownicy: Kinga Jakubek, Maciej Sikora i Szymon
Ladyca.
|
|
M. Pleśniar powiedział między innymi, że "dyrektor jest w
swoim gabinecie często sam wobec natłoku spraw, pod
codzienną presją. Cenne jest to, że może tu spotkać innych,
podobnych sobie ludzi zajmujących się zarządzaniem polską
oświatą, zyskać dystans od swych, pozornie jednostkowych
przypadków. Wymieniając się doświadczeniami z innymi
dyrektorami i urzędnikami oświatowymi możemy dostrzec, że
wszystkie trudności, którym trzeba w tej pracy stawiać czoła
tworzą niepowtarzalny katalog zadań - zadań składających się
na zawód dyrektora, przedstawiciela kadry kierowniczej
oświaty. Misją Stowarzyszenia jest uświadamianie swym
członkom ich miejsca w oświacie, tworzenie wspólnego
wszystkim im etosu zawodowego".
Prowadzący wraz z zebranymi na podium organizatorami
podziękowali zebranym za przybycie i współtworzenie swym
udziałem kongresu. Na tym obrady VI Kongresu Zarządzania
Oświatą zakończono. |
|
Podziękowania.
Dziękujemy osobom i instytucjom, które wsparły Kongres
organizacyjnie i merytorycznie:
-
Zespołowi
Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu
Jagiellońskiego, a w szczególności Państwu:
dr hab. Aleksandrowi Noworólowi, prof. UJ - Dyrektorowi
Instytutu, dr - Romanowi Dorczakowi - Zastępcy
Dyrektora ds. Studiów, pani Małgorzacie Lisowskiej, panu
Marcinowi Michowi. Dziękujemy także studentom
Uniwersytetu Jagiellońskiego, którzy pracowali
wolontariacko na rzecz kongresu.
-
Zespołowi Muzeum Narodowego w Krakowie, pani Dyrektor
Muzeum, Zofii Gołubiew, panu
Markowi Świcy, Wicedyrektorowi ds. Naukowych i Zbiorów
oraz Współpracownikom.
-
Małopolskiemu Kuratorowi Oświaty, panu Aleksandrowi
Palczewskiemu wraz ze współpracownikami.
-
Włądzom Miasta Krakowa, w tym Zastępcy Prezydenta ds.
Edukacji i Spraw Społecznych, pani Elżbiecie
Lęcznarowicz, Dyrektorowi Wydziału Edukacji Miasta
Krakowa, pani Annie Korfel-Jasińskiej.
-
Ośrodkowi Rozwoju Edukacji, pani Dyrektor Ośrodka,
Joannie Berdzik oraz współpracownikom - goszczącej na
kongresie pani Dorocie Jastrzębskiej i panu Andrzejowi
Jasińskiemu.
-
Przedstawicielom Instytutu Badań Edukacyjnych,
panu Dyrektorowi Instytutu, Michałowi Federowiczowi oraz
goszczącej na kongresie pani
Magdalenie Krawczyk-Radwan.
-
Partnerom - firmom działającym w obszarze oświaty,
których eksperci wzbogacili program Kongresu: VULCAN,
Public Consulting Group, Wydawnictwa Szkolne i
Pedagogiczne, Wydawnictwo RAABE, Progman, Plagiat.pl i
Mentor Polska.
-
Panu
profesorowi Antoniemu Jeżowskiemu, który poprowadził
debatę samorządową Kongresu oraz zaproszonym do panelu
ekspertom.
-
Dyrektorom krakowskich szkół i placówek oświatowych.
Pomocy organizacyjnej udzieliły nam przede wszystkim
placówki: Centrum Kształcenia Praktycznego (pan Marek
Filipczyk, Dyrektor Centrum, pan Włodzimierz Prętki -
Zastępca Dyrektora), Szkoła Podstawowa nr 36 (dyrektor,
Ryszard Sikora), Gimnazjum nr 2 w Krakowie (dyrektor,
Gabriela Olszowska).
-
Bardzo dziękujemy także wszystkim Kuratorom Oświaty w
Polsce za pomoc informacyjną oraz za liczne przybycie na
Kongres.
|
|
Spis treści:
[Modele kształcenia nauczycieli -
kierunki zmian.] [Zasady finansowania oświaty w Polsce i
ich skutki dla budżetów samorządów.]
[Zmiany demograficzne i organizacyjne w
szkolnictwie a finanse JST – sposoby przeciwdziałania
niekorzystnym zjawiskom.]
[Rola dyrektora i samorządu we
wdrażaniu innowacji w szkole. Jak uczyć pokolenie Facebooka?]
[Rola dyrektora szkoły w przygotowaniu
i wprowadzaniu do zawodu nauczycielskiego.]
[EdPlan, system do
zarządzania indywidualną dokumentacją uczniów ze SPE.]
[Europejska polityka life-long learning
jako wyzwanie dla kształcenia nauczycieli.]
[Stres
w zawodzie nauczyciela i przygotowanie do radzenia sobie z
nim.]
[Praca
z danymi w celu poprawy pracy szkoły i osiągnięć uczniów –
Projekt UE DATAUSE.]
[Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu - zadania
dyrektora i nauczycieli.]
[Warsztaty
Plagiat.pl]
[Amerykańskie
doświadczenia w zakresie restrukturyzacji sieci szkół –
studium przypadku na podstawie stanu Maine, USA.]
[E-dziennik
jako narzędzie budujące kompetencje informacyjne.]
[Plany
resortu oświaty, aktualne zagadnienia, dyskusja – spotkanie
z Panią sekretarz Stanu Ministerstwa Edukacji Narodowej
Krystyną Szumilas.]
[Kompetencje
komunikacyjne jako ważny element kształcenia nauczycieli.
Wykład.]
[Kompetencje
komunikacyjne jako ważny element kształcenia nauczycieli.
Warsztaty.]
[Debata
samorządowa.]
[Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna w szkole - zadania dyrektora i
nauczycieli.]
[Kompetencje
komunikowania międzykulturowego w kształceniu nauczycieli.]
[iDziennik
– przeprowadź lekcję na smartfonie lub tablecie.]
[Nowoczesne
pracownie językowe i tablice interaktywne w zastosowaniu
szkolnym.]
[Zarządzanie
jakością pracy w szkole - program diagnoz dla szkół i
samorządów na różnych poziomach edukacyjnych.]
[Praktyczne
wykorzystanie opracowanej informacji do kreowania lokalnej
polityki oświatowej.]
[Wykorzystanie
wyników ewaluacji szkół do budowania polityki oświatowej na
poziomie lokalnym.]
[Restrukturyzacja
sieci szkół w Polsce - wyzwania i propozycje rozwiązań.]
[Prezentacja
Muzeum Narodowego w Krakowie.]
[Debata.
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli.] |
Zapraszamy do relacji z ubiegłorocznego
Kongresu
Kontakt z
organizatorem:
tel: (89) 527-95-14
fax: (89) 679-05-59
kom: Biuro Kongresu - 513-057-820, 509-498-266,
514-136-661;
dyrektor – 513-057-830
noclegi na Kongresie: 509-498-266
email: oskko@oskko.edu.pl
|