Wykorzystanie wyników
ewaluacji szkół do budowania polityki oświatowej na poziomie
lokalnym.
Dr hab. inż. arch. Aleksander Noworól,
prof. UJ.
Prof. Aleksander Noworól w swoim wykładzie przedstawił wyniki
ekspertyzy dotyczącej wykorzystania raportu ewaluacyjnego w
procesie zarządzania w oświacie. Na początku przypomniał, że
celem ewaluacji jest m.in. stymulowanie rozwoju szkół i wpływ na
tworzenie polityki oświatowej, a jej zakres merytoryczny
obejmuje efekty uczniów i nauczycieli, procesy zachodzące w
szkołach, funkcjonowanie szkoły w środowisku i zarządzanie
szkołą. Proces ewaluacji jest w Polsce usankcjonowany przez
ustawę i rozporządzenie ministra, zakańcza go sporządzenie
raportu ewaluacyjnego. Ekspertyza miała za zadanie zweryfikować
dwie hipotezy badawcze mówiące, że najważniejsze elementy
lokalnej polityki oświatowej zostały ukierunkowane zapisami
rozporządzenia o ewaluacji oraz że organ prowadzący ma możliwość
szczegółowej i syntetycznej oceny placówki po zapoznaniu się z
treścią raportu ewaluacyjnego. Funkcją tego raportu jest
dostarczenie informacji i wniosków na temat funkcjonowania
placówki a jego celem przyczynienie się do jej rozwoju,
podsumowuje on ewaluację i przedstawia jej wynik, który mierzony
jest stopniem spełnienia postawionych szkołom wymagań.
W kolejnej części prezentacji prof. Noworól przeszedł do
przypomnienia założeń i elementów lokalnej polityki oświatowej.
Wyraża się ona w działaniach lokalnej administracji państwowej w
obszarach takich jak m.in. określanie sieci szkół, nadzór na
spełnianiem obowiązku szkolnego, polityka kadrowa wobec
dyrektorów, utrzymanie i zapewnienie zaplecza lokalowego i
materialnego dla szkół. Polega na rekomendowaniu wariantu
realizacji celów określonych w strategii definiującej pożądany,
przyszły stan oświaty. Jej instrumenty można podzielić na
planistyczne, organizacyjne, bieżącego zawiadywania oraz
monitoringu i kontroli stanu jej realizacji, jednym z których
jest raport ewaluacyjny.
Do aspektów lokalnej polityki
oświatowej w zakresie planowania należy określanie lokalnych
priorytetów oświatowych, formułowanie wizji i szczegółowych
celów lokalnej oświaty, określenie lokalnych standardów
edukacyjnych oraz koordynacja polityki oświatowej z politykami
innych obszarów. Najważniejszymi celami edukacji, do których
dążyć powinny działania władz są: zaszczepianie uczniom potrzeby
kreatywności, stworzenie w nich granic etycznych w świecie
zmieniających się granic politycznych i przygotowanie do
aktywnego życia w społeczeństwie obywatelskim. Organizacyjne
aspekty lokalnej polityki oświatowej to zarządzanie siecią
szkół, polityka inwestycyjna oraz tworzenie powiązań między
organizacjami, natomiast w zakresie bieżącego zawiadywania leży
zapewnienie ciągłego rozwoju nauczycieli i uczniów. Wyrównywanie
szans edukacyjnych, tworzenie warunków do kształcenia,
kształtowanie postaw społecznych, rozwijanie współpracy szkoły z
innymi lokalnymi instytucjami, zapewnienie poziomu kadry
kierowniczej oświaty i finansowania szkół oraz usuwanie
dysproporcji należą do instrumentów lokalnej polityki oświatowej
w tym jej aspekcie. |
Prelegent przeszedł w ostatniej części wystąpienia do
prezentacji wniosków ekspertyzy dotyczącej raportu
ewaluacyjnego. W sferze planowania należy dokonać diagnozy
adekwatności i ewentualnej rekonstrukcji celów i zadań polityki
poprzez parametryzacje pożądanych rezultatów oraz
uszczegółowienie bądź eliminacje planowanych działań. W obszarze
korelacji z innymi politykami potrzeba diagnozy ich
skuteczności, możliwości wpływania szkoły na nie oraz poziomu
współpracy między nimi a szkołą, natomiast w obszarze standardów
edukacyjnych trzeba zdiagnozować poziom ich implementacji.
Kolejne wnioski szczegółowe można pogrupować na te w sferze
organizowania: raporty pozwalają analizować warianty lokalizacji
szkół i antycypować ich skutki społeczne a także zwiększyć
poziom integracji placówek oświatowych z innymi, i na te w
sferze bieżącego zawiadywania: raporty wpływają na standardy
rekrutacji kadry kierowniczej, finansowanie szkół i usuwanie
dysproporcji między nimi. Głównym wnioskiem ekspertyzy jest
pozytywna weryfikacja hipotez badawczych przedstawionych na
początku prezentacji. |