Rola dyrektora i
samorządu we wdrażaniu innowacji w szkole. Jak uczyć pokolenie
Facebooka?
Agata Wilam – Uniwersytet Dzieci, Andrzej Grzybowski – Kreatywna
Szkoł@, Krzysztof Wojewodzic – Narodowy Program Rozwoju
E-Learningu w Szkołach, rozmowę prowadził Bartłomiej Postek.
Przedstawiciele innowacyjnych projektów technologicznych w
nauczaniu, Agata Wilam, Andrzej Grzybowski i Krzysztof
Wojewodzic rozmawiali o aktualnym stanie wdrażania
technologicznych możliwości edukacyjnych w polskich szkołach
oraz o prognozach na przyszłość w związku ze zmieniającymi się
narzędziami nauczania.
Andrzej Grzybowski, animator projektu Kreatywna Szkoł@,
przedstawił swoje obserwacje i doświadczenia w pracy z uczniami,
którzy w Jarocinie uczą się w systemie „1 komputer – 1 uczeń”.
Podkreślił, że komputer jako narzędzie edukacji ma naprawdę
ogromny potencjał, ale wymaga odpowiedniego docenienia ze strony
osób odpowiedzialnych za edukację dziecka. Przyzwyczajanie
dzieci przez rodziców do traktowania gier komputerowych jedynie
jako rozrywki, na którą przeznacza się czas tylko po odrobieniu
lekcji, uczy ich podopiecznych złych nawyków. Zaznaczył również,
iż należy wykorzystać różnicę w pojmowaniu zabawy i nauki przez
dzieci i dorosłych, skutecznie i atrakcyjnie wdrażając treści
edukacyjne do gier komputerowych. Dodał, iż komputer nie może
być jedynym narzędziem wykorzystywanym w nauczaniu szkolnym, na
jego użycie przewiduje ok. 10-15 minut w ciągu lekcji, w ten
sposób, w jaki korzysta się już z jego twórczych możliwości w
Jarocinie. |
Agata Wilam, założycielka Uniwersytetu Dzieci, który w tym roku
wspiera edukację ok. 8 tysięcy dzieci, zwróciła uwagę na to, że
konieczne jest wdrażanie dziecka w świat nowoczesnych
technologii już od wczesnego dzieciństwa, aby przygotować i
uwrażliwić dziecko na odpowiedzialne w nim uczestnictwo. Dzieci
muszą – według niej – poczuć się integralną częścią świata
wiedzy. Według Wilam, najważniejsza w nauczaniu jest
różnorodność wykorzystywanych form i narzędzi, a prognostyczne
inwestowanie w infrastrukturę szkoły rozsądniejsze niż
obdarzenie każdego dziecka własnym laptopem.
Krzysztof Wojewodzic, pracujący przy Narodowym Programie Rozwoju
E-Learningu w Szkołach, przypomniał o konieczności monitorowania
treści gier przez dyrektorów szkół i samorząd. Zauważył
pojawiającą się trudność we wprowadzaniu do nich wartościowych
treści, która polega na wymaganej atrakcyjności rozwiązań, a to
zawsze wiąże się z potrzebą pozyskania odpowiedniego
dofinansowania. Odnotował również brak przedstawicieli samorządu
na sali i wskazał na rodziców jako grupę, która może najbardziej
zmienić polską szkołę. Przedstawił ponadto wymogi dla dobrze
skonstruowanego elektronicznego podręcznika.
Rozmowę poprowadził Bartłomiej Postek, a na koniec głos zabrali
dyrektorzy szkół, którzy podzielili się własnymi doświadczeniami
we wdrażaniu innowacji technologicznych w szkołach. |
|