Plany resortu oświaty,
aktualne zagadnienia, dyskusja – spotkanie z Panią sekretarz
Stanu Ministerstwa Edukacji Narodowej Krystyną Szumilas.
Krystyna Szumilas rozpoczęła
spotkanie od przedstawiania najważniejszych działań podjętych w
edukacji w ciągu ostatnich czterech latach. Cztery podstawowe
zadania realizowane w tym okresie to:
a. wyrównywanie szans edukacyjnych
Najważniejszym w tym aspekcie jest rozwój i upowszechnianie
edukacji przedszkolnej. W 1970 r. do przedszkoli chodziło ok. 27
% wszystkich dzieci. W wyniku starań MEN-u w ciągu ostatnich 3-4
lata odnotowano wzrost liczby dzieci w przedszkolach do 59%.
Jednak, jak podkreśliła prelegentka, nie jest to wynik
satysfakcjonujący. Wśród działań zmierzających do polepszenia
tego stanu najistotniejsze było wcześniejsze prawo, a teraz już
obowiązek pięciolatka do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Innymi działaniami podjętymi w ciągu ostatnich czterech lat było
wyposażenie świetlic, budowa bezpiecznych placów zabaw przy
każdej szkole podstawowej, rozwój programu „Radosna Szkoła”.
Dodatkowe osiągnięcia wymienione przez panią minister to:
zagwarantowanie uczniom możliwości pozostawania rzeczy w szkole,
obniżenie wieku szkolnego do 6 lat oraz obowiązek nauki
pierwszego języka obcego już od początku nauki w szkole.
b. podnoszenie jakości kształcenia
Zmiany w tym zakresie dotyczyły między innymi określenia
minimalnej liczby godzin przypadającej na realizację podstawy
programowej z danego przedmiotu, co w efekcie zwiększyło
autonomię dyrektora szkoły w ustalaniu grafików dla nauczycieli.
Kolejne punkty uwzględniały: zmianę formuły egzaminów
gimnazjalnych, przywrócenie matematyki jako przedmiotu
obowiązkowego na maturze, wprowadzenie obowiązkowej nauki
drugiego języka obcego od gimnazjum oraz modernizację
kształcenia zawodowego w technikach, zasadniczych szkołach
zawodowych i na organizowanych przez szkoły kursach dla
dorosłych.
c. podwyższanie prestiżu zawodu nauczyciela
Realizowanie tego celu MEN sprowadza głównie do wzrostu
wynagrodzeń dla nauczycieli, a co za tym idzie wzrostu
obowiązków, autonomii, odpowiedzialności za programy nauczania,
metody pracy i za pomoce dydaktyczne.
d. nowoczesny sposób kształcenia
Zmiany w tym zakresie dotyczą przede wszystkim wprowadzania do
szkół nowych technologii – np. możliwości używania e-dzienników.
Oprócz tego działa nowoczesne SIO, w sprawie którego przyjęto
nową ustawę.
Następnym zagadnieniem, którym
zajęła się prowadząca były wyzwania na przyszłość. Dotyczą one
głównie stabilizacji dotychczasowego poziomu, pomocy szkole w
realizacji jej zadań, zapewniania nauczycielom i dyrektorom
szkoleń z Unii Europejskiej. Ponadto pani minister podkreśliła
konieczność kontynuacji upowszechniania edukacji przedszkolnej
oraz ustalenia standardów kształcenia nauczycieli, czemu ma
pomóc nowa ustawa o szkolnictwie wyższym.
Drugą częścią spotkania była
dyskusja. Mirosław Majcher z Tomaszowa jako pierwszy zapytał o
dofinansowanie szkół. W odpowiedzi prelegentka przytoczyła dane
z subwencji oświatowej, która - jak podkreśliła - co roku
wzrasta.
Pytanie od Leszka Siekierskiego z
Bydgoszczy dotyczyło dni wolnych od zajęć dydaktycznych: czy
nauczyciel musi się wtedy znajdować w szkole oraz czy trzecia
część egzaminu gimnazjalnego będzie brana pod uwagę przy
rekrutacji do liceów.
W odpowiedzi prelegentka
przypominała, że w sytuacji, kiedy w szkole jest egzamin,
nauczyciel musi być na nich obecny. Co do egzaminu gimnazjalnego
z języka obcego na poziomie podstawowym - będzie on brany pod
uwagę przy rekrutacji do LO. Jeżeli gimnazjalista uczył się
więcej niż 3 lata to musi przystąpić do egzaminu na poziomie
rozszerzonym.
Kolejny zestaw pytań dotyczył
wychowania i kształtowania postaw patriotycznych przez szkołę
oraz tego, czy program „Radosna szkoła” nie promuje wychowania
bezstresowego.
Pani
Minister stwierdziła, że dużo
się na te wszystkie tematy rozmawia i że są to ważne punkty dla
MEN-u. Celem „Radosnej Szkoły” nie jest wychowywanie
bezstresowe, ale uczenie w sposób jak najbardziej naturalny i
odpowiedni do wieku dzieci. Ostatnią poruszoną kwestię stanowił
problem określania i liczenia godzin pracy nauczycieli.
Słuchacze zostali zapewnieni, że powołano zespół do spraw
statusu zawodowego nauczycieli, który się zajmuje takimi
sprawami.
|
|