Kompetencje
komunikacyjne jako ważny element kształcenia nauczycieli.
Wykład.
Prof. Hartmut Wenzel, Uniwersytet Halle-Wittenberga, Niemcy.
Prof. Hartmut Wenzel przypomniał we wstępie, jak ważną rolę w
pracy nauczyciela i dyrektora szkoły pełni komunikacja, która
jest podstawą wszelkich stosunków społecznych. W szkole
komunikacja przebiega na trzech płaszczyznach: na płaszczyźnie
indywidualnej pomiędzy poszczególnymi pracownikami szkoły,
uczniami i rodzicami, na płaszczyźnie grupowej np. podczas rad
pedagogicznych i na płaszczyźnie zewnętrznej, kiedy szkoła
prezentuje się społecznościom lokalnym oraz odbiera różne
sygnały od środowiska. W każdym z tych obszarów jest wiele do
poprawy, szczególny nacisk położyć należy na komunikację
grupową, aby szkoła mogła określać wizję swojego rozwoju i swoje
cele. Dyrektor musi umieć rozwiązywać pojawiające się konflikty,
potrzebne mu są kompetencje do prowadzenia rozmów z
nauczycielami, z których jako najważniejsze wymienia się rozmowę
wspierającą pracę nauczyciela, rozmowę dotyczącą jego rozwoju
zawodowego i rozmowę krytykującą. |
W dalszej części wystąpienia prof. Wenzel przeszedł do
przypomnienia kilku zagadnień z zakresu teorii komunikacji.
Opisał model komunikacji, w którym nadawca koduje komunikat, a
odbiorca następnie go odkodowuje i wyjaśnił jak wiele
nieporozumień może spowodować zakłócenie któregoś z etapów tego
procesu. Aktywne słuchanie wyrażane kontaktem wzrokowym, postawą
ciała i potwierdzaniem rozumienia komunikatu jest jednym z
ważniejszych czynników wpływających na jakość tego procesu. W
komunikacji interpersonalnej możemy wyróżnić pięć aksjomatów (Watzlawick):
niemożliwym jest niekomunikowanie się – komunikacja choćby
niewerbalna zachodzi zawsze przy spotkaniu nauczyciela i ucznia;
każdy komunikat zawiera w sobie treść ale także pewną relację –
nauczyciel przekazując treści nauczania wyraża relację wobec
uczniów, zakłócenia na poziomie relacji mogą, więc zaburzyć
proces kształcenia; partnerzy w rozmowie ulegają wpływowi
nadawanych przez siebie komunikatów; każda komunikacja zawiera
elementy cyfrowe, czyli niewerbalne i analogowe, czyli werbalne
– do zaburzeń dochodzi, gdy nie ma korelacji między nimi;
komunikacja zachodzi na poziomie symetrycznym między
równorzędnymi partnerami lub komplementarnym, gdy partnerzy
dopełniają się – pierwszy typ ma miejsce w rozmowie dwóch
nauczycieli, a drugi w kontaktach nauczyciela z uczniem. Schulz
von Thun rozszerzył drugi z aksjomatów o dwa kolejne obok treści
i relacji aspekty przekazu, autoprezentację i szczególnie obecny
w nauczaniu apel. Świadomy rozmówca może zanalizować każdy
komunikat pod względem tych czterech jego części.
Ważnym elementem dobrej komunikacji jest znajomość trzech
zmiennych aspektów relacji (Rogers): rozumienia przez nadawcę
uczuć, jakie mu towarzyszą, akceptacji dla rzeczywistości, jaką
przedstawia rozmówca i szczerości w wyrażaniu emocji w
komunikatach. Rozpoznając, w którym momencie dochodzi do
zakłócenia można z powodzeniem walczyć z nieporozumieniami.
Wyróżnia się sześć umiejętności niezbędnych do skutecznego
prowadzenia dialogu: parafrazowanie, sprawdzanie czy odniesione
przez adresata wrażenie było zamierzeniem nadawcy, opisywanie
zachowań rozmówców, własnych zachowań, myśli i uczuć. Wreszcie
metakomunikacja, czyli rozmowa o samej komunikacji, analiza
własnych błędów, oczekiwań i celów może wydatnie przyczynić się
do jej polepszenia. Opisane przez profesora teoretyczne aspekty
komunikacji pokazują, że choć jest ona trudna i wymagająca
wysiłku, można ją trenować z wykorzystaniem tej wiedzy. Jest to
zadanie dla dyrektorów, którzy mogą dzięki temu polepszyć
funkcjonowanie swoich szkół.
|