Restrukturyzacja sieci
szkół w Polsce - wyzwania i propozycje rozwiązań.
Łukasz Nowak, Christen Hunter, Public Consulting Group.
Public Consulting Group (PCG) jest firmą o światowym zasięgu
świadczącą usługi dla sektora publicznego. Jest to firma
amerykańska, która na polskim rynku istnieje od 2 lat. Na to
spotkanie przybył założyciel i prezes amerykańskiej gałęzi firmy
- Tony Brown.
Spotkanie prowadził Łukasz Nowak. Było skierowane głównie do
samorządowców i miało im pomóc w restrukturyzacji sieci szkół.
Na początku prowadzący poprosił kilku uczestników o
przedstawienie się i opowiedzenie swojej sytuacji oraz swoich
oczekiwaniach w związku z prezentacją. Wśród tych, którzy się
wypowiedzieli byli również dyrektorzy szkół, którzy mówili o
swoich obawach i nadziejach dotyczących restrukturyzacji.
Restrukturyzacja staje się konieczna kiedy utrzymywanie szkół
staje się nierentowne. A staje się takie i będzie stawać, bo
zgodnie z zapowiedziami demograficznymi ilość uczniów spada i
będzie spadać. Tylko w przeciągu ostatnich pięciu lat liczba
uczniów spadła o 22%, a liczba szkół tylko o 6%, tymczasem wg
prognoz po 2015 roku nastąpi dalszy spadek liczby uczniów. To
wszystko zmusza samorządowców i dyrektorów do zajęcia się
problemem innego zagospodarowania szkołami, co w praktyce bardzo
często oznacza konieczność zamknięcia szkół. Innym problemem
jest nieefektywny sposób podziału funduszy na oświatę –
rozbudowana administracja pochłania jedną czwartą całości
wydatków, a przy tym uważa się, że oświata w Polsce jest
niedofinansowana, szczególnie w porównaniu z innymi państwami.
Przy czym oczekiwania nauczycieli względem płac wciąż rosną.
Restrukturyzacja jest trudnym tematem również dlatego, że
oznacza utratę miejsc pracy, sprzeciw społeczności lokalnej, a
dodatkowo wciąż brakuje długoterminowej strategii oświaty.
Jednak, jak przekonywał prowadzący, restrukturyzacja może być
również szansą na podniesienie jakości kształcenia – w końcu nie
chodzi o
pieniądze, które są tylko środkiem do osiągnięcia tego
celu. W ten sposób da się osiągnąć sprawniejsze zarządzanie
szkołami, lepsze wykorzystywanie infrastruktury i
nowocześniejsza bazę dydaktyczną. W
dalszym
omówieniu tematu prelegent opisywał
czynniki prowadzące do skutecznej restrukturyzacji, czyli m.in.
oparcie procesu o poprawę warunków kształcenia i dialog
ze społecznością lokalną.
Dalsza część prezentacji dotyczyła zaplanowania projektu oraz
jego efektywnego wdrażania. Słuchacze mieli możliwość
dowiedzenia się o etapach, jakie powinny znaleźć się w dobrym
planie restrukturyzacji. Potem każdy miał możliwość
wypowiedzenia, zadania pytania lub skomentowania prezentacji.
|