Ogólnopolskie
Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
zorganizowało po raz piąty
MIĘDZYNARODOWY
KONGRES KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY: DYREKTORÓW SZKÓŁ,
PRACOWNIKÓW ORGANÓW PROWADZĄCYCH I ORGANÓW NADZORU
PEDAGOGICZNEGO -
OSÓB ZAANGAŻOWANYCH W ZARZĄDZANIE OŚWIATĄ NA POZIOMIE PAŃSTWOWYM I
LOKALNYM
Pod patronatem
Ministra Edukacji Narodowej
Dyrektora Ośrodka Rozwoju
Edukacji
Mazowieckiego Kuratora Oświaty
Udział w
Kongresie wzięło 839 uczestników.
Obrady, w tym Moduł Dyrektorski i Samorządowy odbyły się w dniach:
22-24.09.2010, w PWSBiA w Warszawie.
22 września 2010 r. w auli "Chopin" PWSBiA
w Warszawie rozpoczął się V Kongres Zarządzania
Oświatą - największe doroczne spotkanie polskich
dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
samorządowców zarządzających oświatą,
przedstawicieli instytucji państwowych. Udział w
kongresie wzięło 849 osób.
Obrady otworzyli:
Ryszard Sikora, Przewodniczący KR OSKKO i
Marek Pleśniar, Prezes OSKKO. Życząc
zebranym owocnych obrad i interesujących
wykładów, M. Pleśniar powitał licznie przybyłych
kuratorów oświaty, przedstawicieli samorządów
całego kraju, organizacji pozarządowych, gości
zagranicznych.
Podziękował za udzielony spotkaniu patronat
Ministra Edukacji Narodowej, Mazowieckiego
Kuratora Oświaty oraz za trzyletni udział i
wsparcie Biura Edukacji Miasta Stołecznego
Warszawy. Zwrócił uwagę na coroczny udział setek
stałych bywalców - uczestników Kongresu.
Następnie wystąpiła
Jolanta Lipszyc, Dyrektor Biura Edukacji
Miasta Stołecznego Warszawy która powitała
przybyłych w Warszawie w imieniu swoim i
Prezydenta m.st. Warszawy, Hanny
Gronkiewicz-Waltz.
Deutsch-Wagen-Tour. Akcja Instytutu Goethego.
Przedstawiciel Instytutu Goethego przedstawił
projekt
„Deutsch-Wagen-Tour” skierowany do uczniów, nauczycieli,
studentów, rodziców, dyrektorów szkół oraz wszystkich osób,
które interesują się językiem niemieckim. 24 kwietnia 2009 r.
wyruszyło w Polskę pięć samochodów oznakowanych logo "Deutsch
Wagen Tour". Lektorzy prezentują szereg nowatorskich rozwiązań
związanych z nauką języka i w niekonwencjonalny sposób
przekazują informacje o Niemczech, między innymi w formie
ciekawych gier, zabaw i konkursów.
zobacz całą relację>>
Specjalne potrzeby edukacyjne.
Emilia Wojdyła, Z-ca Dyrektora Departamentu Zwiększania
Szans Edukacyjnych MEN.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym.
Dr Grzegorz Mazurkiewicz, koordynator projektu MEN ds.
modernizacji nadzoru pedagogicznego.
Wdrażanie reformy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.
William Mosakowski, Christen Hunter, Łukasz Nowak. PCG, USA.
W trakcie wykładu omówione zostały liczne podobieństwa
między polskim i amerykańskim systemem kształcenia
uczniów ze specjalnymi potrzebami, a co za tym idzie
strategie skutecznego wdrażania zmian w tym obszarze.
Przedstawiciele Public Consulting Group poruszyli
również inne ważne kwestie, takich jak monitorowanie
jakości wprowadzanych zmian, czy organizacja pracy
szkolnych zespołów, które mogą stać się przedmiotem
dyskusji w Polsce w nadchodzących latach.
zobacz całą relację>>
Model rozliczalności i wsparcia dla szkół i dystryktów
stanu Massachusetts.
Dr Karla
Brooks Baehr, Massachusetts Department of Elementary and
Secondary Education. USA.
Tematem wykładu był
Model
Rozliczalności i Wsparcia dla Szkół i Dystryktów Stanu
Massachusetts. Wykład rozpoczął się od przekazania
podstawowych informacji, na tle których omówiony został
powyższy model.
Systemu administracji oświatowej w
Massachusetts został przedstawiony na wykresie.
Uprawnieni do głosowania wybierają stanowe władze
ustawodawcze oraz gubernatora. Gubernator mianuje
Sekretarza ds. Edukacji, który ma zadanie koordynować
edukację wczesnodziecięcą, K-12 oraz szkolnictwo wyższe.
Gubernator mianuje również 9 członków Rady ds.
Edukacji Podstawowej i Średniej, którzy z kolei
wybierają Komisarza ds. Edukacji Podstawowej i Średniej.
Wspólnie z Radą, Wydział Edukacji Podstawowej i Średniej
ustanawia regulacje i wskazówki obowiązujące we
wszystkich dystryktach szkolnych. Każdy dystrykt ma
własną Radę Szkolną. Rada ta wybiera Inspektora
Oświatowego, Inspektor zaś mianuje dyrektorów w
poszczególnych szkołach w swoim dystrykcie.
zobacz całą relację>>
Spotkanie z Sekretarzem Stanu MEN, Krystyną Szumilas.
System wspierania placówek oświatowych, kierunki polityki
oświatowej państwa.
Sekretarz Stanu, Pani Krystyna Szumilas, przedstawiła w
swojej prezentacji system wspierania szkół w Polsce. Prezentacja
była podzielona na dwie części: „system wspierania rozwoju szkół
w Polsce - czym dysponujemy” i „system wspierania rozwoju szkół
w Polsce - gdzie zmierzamy”.
W pierwszej części wykładu dokonana została analiza obecnego
systemu wpierania szkół, obejmującego
doskonalenie nauczycieli (wyspecjalizowane instytucje - placówki
doskonalenia nauczycieli i biblioteki
pedagogiczne - doradców metodycznych i środki finansowe
zagwarantowane na realizację zadań dotyczących doskonalenia
zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli) oraz
wsparcie instytucjonalne (poradnie
psychologiczno–pedagogiczne).
zobacz całą relację>>
Nauczanie jako profesja.
Dr Julie Meltzer, PCG, USA.
W czasie wykładu poruszono tematykę rozwoju zawodowego
nauczycieli oraz wzmacniania pozycji nauczania jako
profesji z opisaniem przykładów. Rozważono kilka
głównych zagadnień: bazę wiedzy, ewaluację nauczycieli,
doskonalenie zawodowe, wynagrodzenie, ścieżki kariery i
wdrożenie odpowiedniej polityki. Dla lepszego
zobrazowania zagadnień, założenia poparto przykładami.
Analizując zagadnienie bazy wiedzy, rozważano co
nauczyciele powinni wiedzieć i umieć robić – wymaga się
od nich nie tylko wiedzy merytorycznej i
doświadczenia, ale także zaangażowania i aktywnego
uczestnictwa w społeczności osób uczących się.
zobacz całą relację>>
E-dziennik to nie wszystko…
Łukasz
Ludwina, VULCAN.
Konstruowanie programów wspierania rozwoju dzieci
pięcioletnich w przedszkolach.
Dr Anna Mikler-Chwastek, APS.
Zgodnie z zasadami sztuki pedagogicznej wspieranie
rozwoju jest potrzebne każdemu dziecku, bez względu na
wynik, jaki uzyskało podczas badania kompetencji. W
każdej grupie (klasie) znajdą się dzieci o przeciętnych
możliwościach i zdolnościach - około 50%, około 25% będą
stanowiły przedszkolaki o kompetencjach wybitnych
(ponadprzeciętnych), zaś statystycznie 25% każdej grupy
to dzieci, które będą miały trudności w jakiejś sferze
funkcjonowania. Tej grupie poświęcony był wykład dr Anny
Mikler-Chwastek.
zobacz całą relację>>
Analiza struktury zatrudnienia i wynagrodzeń – jak racjonalnie
wydatkować pieniądze?
Janusz Pawłowski – Główny Analityk, Mariusz Tobor – Manager
Działu Doradztwa Oświatowego, VULCAN
Informacje JST o stanie realizacji zadań oświatowych. Dr Jan
Herczyński, UW, koordynator projektu "Doskonalenie strategii
zarządzania oświatą na szczeblu regionalnym i lokalnym".
Model działania oparty na zadawaniu pytań: praca z danymi
jako wsparcie nadzoru, rozliczalności oraz efektywności pracy
szkół. David Ronka,
Małgorzata Marciniak, PCG, USA.
Dzięki pracy z danymi możliwe jest formułowanie
adekwatnej i efektywnej polityki edukacyjnej oraz pomiar
skuteczności programów i interwencji w obszarze
edukacji. Dane można również wykorzystać do pomiaru
postępów w nauce poszczególnych uczniów,
wspierania pracy nad rozwojem programów nauczania, określania
efektywnej alokacji środków i przekazywania społeczności
informacji dotyczących postępów w rozwoju sytuacji. Jednak mimo
korzyści, możliwych do uzyskania dzięki efektywnej pracy z
danymi, wiele szkół ma wciąż problemy z podejmowaniem decyzji w
oparciu o dane.
zobacz całą relację>>
Metoda projektu w gimnazjum. Prezentacja nowego
poradnika ORE.
Andrzej Jasiński, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Priorytety MEN w zakresie wychowania przedszkolnego.
Aleksander Tynelski – Naczelnik Wydziału Wspierania
Rozwoju Dziecka i Edukacji Przedszkolnej w Departamencie
Zwiększania Szans Edukacyjnych MEN.
Nowa formuła nadzoru w szkole niepublicznej.
Zygmunt Puchalski – wiceprezes ZG Społecznego Towarzystwa
Oświatowego.
Kontrola zarządcza.
Ewa Halska, Zarząd OSKKO. Szkolenie.
Prowadząca przybliżyła zebranym praktykę prowadzenia kontroli
zarządczej w szkole, zwróciła też uwagę na
niepotrzebne komplikowanie tego procesu przez dyrektorów. Istota
kontroli zarządczej nie polega na tworzeniu i sprawdzaniu
różnego rodzaju procedur, ale na wprowadzaniu w życie
efektywnego, skutecznego, zgodnego z prawem i adekwatnego do
potrzeb stylu zarządzania opartego na przemyślanej koncepcji
podejmowanych przez pracowników działań, które będą przyczyniały
się do usprawniania pracy w sferze administracyjno –finansowej.
Można powiedzieć, że kontrola zarządcza zawiera w sobie element
porządkujący i w ten sposób przyczynia się do osiągnięcia
kolejnego celu; racjonalnego gospodarowania czasem pracy, czyli
spełnia swoją rolę.
Spotkanie z Sekretarzem Stanu MEN,
Krystyną Szumilas.
Problemy oświaty samorządowej.
Zebrani, w rozmowie z Panią minister, poruszyli między
innymi problem kolegiów nauczycielskich i ich współpracy ze
szkołami wyższymi, dla zapewnienia pełnego wykształcenia
nauczycieli. Kolegia nawiązują umowy ze szkołami wyższymi w tym
celu. Mówiono też o zagrożonych szkołach uzdrowiskowych, których
losem coraz mniej są zainteresowani właściciele po prywatyzacji.
zobacz całą relację>>
E-strategia 3.0. w oświacie. Marek
Konieczniak – Dyrektor ds. Rozwoju w firmie VULCAN.
Strategie rozwoju zawodowego nauczycieli.
Dr Julie Meltzer. PCG, USA.
Słuchacze mieli okazję wysłuchać wykładu
poruszającego tematykę strategii rozwoju zawodowego
nauczycieli i zapoznać się ze strategiami rozwoju. Efektywny
rozwój zawodowy nauczycieli wpływa na poprawę nauczania i
uczenia się. W Stanach Zjednoczonych funkcjonują różne,
oparte na badaniach, strategie rozwoju zawodowego
nauczycieli, które można powiązać z zaangażowaniem
nauczycieli i nauką uczniów. Każda z nich okazała się
skuteczna na wszystkich poziomach nauczania, w różnego
rodzaju placówkach, pod warunkiem, że uzyskała
odpowiednie wsparcie ze strony kierownictwa
szkoły. Strategie te mają trzy podstawowe cechy, które
gwarantują im skuteczność: integrują teorię uczenia się
osób dorosłych, równoważą wsparcie i rozliczalność oraz
są nieodłącznym elementem codziennej pracy.
zobacz całą relację>>
Przebieg ewaluacji zewnętrznej przedszkola w praktyce.
Barbara Rzemieniecka, Białystok
.
Praktyka
prawna oświatowej administracji samorządowej.
Ewa Czechowicz, Zarząd OSKKO.
Kierunki polityki oświatowej państwa
Spotkanie z Ministrem Edukacji Narodowej, Katarzyną
Hall.
Katarzyna Hall w szerokiej perspektywie przedstawiła zmiany,
które zachodzą w polskiej edukacji. Zapoznała zebranych z
prezentacją przygotowaną na seminarium ministrów edukacji państw
europejskich „Rozwijanie kompetencji młodzieży w Polsce –
doświadczenia i perspektywy”.
Pomiar PISA dotyczący kompetencji dokonywany w latach 2000 –
2006 wskazał, że w Polsce nastąpił największy w UE wzrost
osiągnięć 15-latków w czytaniu. W latach 2000 – 2003 wzrosły
przede wszystkim kompetencje uczniów słabych i najsłabszych;
2000 – 2006 znacząco zmniejszyła się liczba uczniów
słabych w
czytaniu.
W latach 2000 – 2003 nastąpiło zmniejszenie zróżnicowanie
osiągnięć 15-latków między szkołami - najbardziej istotna zmiana
w krajach UE i OECD.
zobacz całą relację>>
Zakończenie V
Kongresu Zarządzania Oświatą
Wystąpienie Minister Edukacji
Narodowej zakończyły brawa zebranych. Marek Pleśniar,
prezes OSKKO, dziękując Katarzynie Hall za wystąpienie
powiedział, że OSKKO zawsze może liczyć na spotkanie z
Minister.
Następnie głos zabrała Dyrektor
Ośrodka Rozwoju Edukacji, Joanna Berdzik. Stwierdziła że
dyrektorzy i ich nauczyciele mogą liczyć na wsparcie ORE,
które w tym celu zostało powołane.
Prowadzący spotkanie przypomniał, że wszystkie wcześniejsze
edycje naszego Kongresu były prowadzone przez przedmówczynię –
dotychczasową Prezes OSKKO.
Kończąc obrady, Marek Pleśniar zaprosił na podium ekipę
kongresową - członków OSKKO i pracowników Biura OSKKO, którzy
przyczynili się do powstania Kongresu i przez wiele miesięcy
organizowali to wydarzenie.
Dzięki społecznej pracy działaczy Stowarzyszenia
powstało największe polskie spotkanie kadry kierowniczej
oświaty, które od pięciu już lat odwiedza przeciętnie
tysiąc uczestników i gości.
Na tym obrady piątego Kongresu Zarządzania Oświatą
zakończono.
Organizatorzy Kongresu
Kongres zawdzięcza swoje istnienie pracy wielu osób
- członków Stowarzyszenia, pracowników Biura OSKKO,
przyjaciół z instytucji centralnych, kuratoriów,
samorządów. Zarząd OSKKO pragnie serdecznie podziękować
za pracę Koleżanek i Kolegów, za ich twórczy wkład w
rozwój Kongresu Zarządzania Oświatą.
Organizatorzy:
Biuro OSKKO: Marek
Pleśniar (szef Kongresu, prezes OSKKO), Jolanta Zglejc,
Katarzyna Wojciechowska, Tomasz Fiedorowicz.
Ekipa pracująca społecznie: Joanna Berdzik (Dyrektor
Ośrodka Rozwoju Edukacji, wieloletnia prezes OSKKO);
członkowie Zarządu: Ewa Czechowicz
(Sekretarz), Ewa Halska, Bogna Skoraszewska, Andrzej Jasiński
(Skarbnik), Leszek Zaleśny; Komisja
Rewizyjna: Ryszard Sikora (Przewodniczący), Anna Burec-Kobiałka, Sławomir
Lipiński; działacze Stowarzyszenia: Beata Domerecka,
Joanna Jasiak, Małgorzata Cołokidzi, Dorota Kulesza,
Izabela Leśniewska, Alicja Kapcia, Elżbieta Rakoczy,
Danuta Sikora, Krzysztof Kaźmierczak, Jerzy Kostyła,
Jacek Rudnik, Piotr Sobczyk, Piotr Tałan.
Partnerzy wspierający Kongres:
Wystawcy:
Noclegi uczestnikom Kongresu zapewniła sieć hoteli Start
Kontakt
z organizatorem:
tel/fax1: (89) 527-95-14, tel/fax2: (89)527-20-52
kom1: biuro kongresu - 513-057-820, 509-498-266, dyrektor –
513-057-830