Konstruowanie programów wspierania rozwoju dzieci pięcioletnich w
przedszkolach.
Anna Mikler-Chwastek, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Małego Dziecka
Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Zgodnie z zasadami sztuki pedagogicznej wspieranie rozwoju jest
potrzebne każdemu dziecku, bez względu na wynik, jaki uzyskało
podczas badania kompetencji. W każdej grupie (klasie) znajdą się
dzieci o przeciętnych możliwościach i zdolnościach - około 50%,
około 25% będą stanowiły przedszkolaki o kompetencjach wybitnych
(ponadprzeciętnych), zaś statystycznie 25% każdej grupy to dzieci,
które będą miały trudności w jakiejś sferze funkcjonowania. Tej
grupie poświęcony był wykład dr Anny Mikler-Chwastek.
|
Kwestią, od której rozpoczęto omawianie problematyki
konstruowania programów wspierania, było omówienie typów
deficytów i ich przyczyn. Dzieci ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się i funkcjonowaniu podzielono na
grupy według rodzaju problemu i stopnia deficytu,
wyróżniając w szczególności: dzieci o niewielkich deficytach
(spowodowanych często długą absencją lub niedostatecznym
bodźcowaniem ze strony środowiska wychowawczego), dzieci o
zaburzeniach w kilku sferach, nieharmonijnym rozwoju oraz
dzieci o znacznych deficytach, gdzie oprócz wsparcia ze
strony nauczyciela trzeba zorganizować pomoc specjalistów.
Jako przyczyny deficytów wymienione zostały czynniki
pojawiające się na różnych etapach życia dziecka,
sklasyfikowane według czasu ich powstania na czynniki
oddziałujące na matkę podczas trwania ciąży, czynniki
okołoporodowe i poporodowe. |
Kwestią, od której rozpoczęto omawianie problematyki konstruowania
programów wspierania, było omówienie typów deficytów i ich przyczyn.
Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i funkcjonowaniu
podzielono na grupy według rodzaju problemu i stopnia deficytu,
wyróżniając w szczególności: dzieci o niewielkich deficytach
(spowodowanych często długą absencją lub niedostatecznym
bodźcowaniem ze strony środowiska wychowawczego), dzieci o
zaburzeniach w kilku sferach, nieharmonijnym rozwoju oraz dzieci o
znacznych deficytach, gdzie oprócz wsparcia ze strony nauczyciela
trzeba zorganizować pomoc specjalistów. Jako przyczyny deficytów
wymienione zostały czynniki pojawiające się na różnych etapach życia
dziecka, sklasyfikowane według czasu ich powstania na czynniki
oddziałujące na matkę podczas trwania ciąży, czynniki okołoporodowe
i poporodowe.
Po wstępnym określeniu problemu można było przejść do zadań i
kompetencji, jakie musi posiadać nauczyciel, by skutecznie wspierać
i wspomagać rozwój dzieci w wieku przedszkolnym. Dzięki stworzeniu
odpowiednich warunków przekazu informacji, właściwemu doborowi słów,
przekazywaniu informacji o postępach dziecka oraz zaleceń dla
rodziców na bieżąco, zaproszeniu ich do udziału w zajęciach
korekcyjno-kompensacyjnych nauczyciel może przekonać rodziców do
stałej współpracy z nauczycielem oraz systematycznej pracy z
dzieckiem.
Od nauczyciela, przy realizacji programu wspierania, wymagać należy
znajomość podstawy programowej, wiedza z zakresu sposobów
konstruowania programów naprawczych, umiejętność właściwej
weryfikacji postępów dziecka, znajomość biologicznych podstaw
rozwoju dziecka, znajomość strefy najbliższego rozwoju ucznia, który
realizuje program, zrozumienia czym jest i na czym polega rozwój
psychoruchowy, prowadzenia zajęć w sposób elastyczny, czyli
działanie na miarę potrzeb i możliwości dzieci, prowadzenia zajęć
terapeutycznych w formie zabawy, ustalenie jasnych zasad współpracy
z dzieckiem, a w szczególności akceptacji dziecka, zainteresowania
nim i radość z jego sukcesów. Pomoże to we wpływaniu na poprawę
integracji sensoryczno-motorycznej, wspieraniu dziecięcych emocji,
motywacji i samooceny podniesieniu kompetencji dziecka z zakresu
operacyjnego rozumowania, zainteresowaniu ucznia otoczeniem,
nabywaniu samodzielności życiowej.
Nie bez znaczenia jest warsztat, z jakiego może korzystać
nauczyciel. Powinien on dysponować nie tylko właściwymi
narzędziami do pracy indywidualnej, ale także odpowiednim
miejscem do pracy z dzieckiem. Zwrócono uwagę słuchaczy na
działanie na miarę potrzeb i możliwości dzieci,
uświadamiając sobie ograniczenia dziecięcej wydolności.
Zajęcia terapeutyczne prowadzone w formie zabawy powinny
trwać tak długo, jak chce dziecko. Jeśli samo przerywa
zajęcia i wycofuje się, nie forsujemy na siłę naszych
pomysłów. W sytuacji zabawy dziecko dostarcza sobie wielu
potrzebnych doznań w bezpieczny dla siebie sposób, jednak
trzeba uważać, by zajęcia prowadzone w formie zabawy nie
przerodziły się w samowolę. Dorosły ma zrealizować
wyznaczone cele. |
|
Opisane zostały podstawowe zasady konstruowania programów
naprawczych dla pięciolatków. Programy terapeutyczne są przeznaczone
dla jednego dziecka, konstruowane w oparciu o wyniki diagnozy
pedagogicznej oraz wyniki pochodzące z obserwacji dziecka w
sytuacjach naturalnych. Do nauczyciela należy określenie
indywidualnego profilu rozwojowego dziecka a także sfer rozwojowych,
w których pojawiają się deficyty i określenie ich głębokości, czas,
jaki będzie potrzebny do wyrównania deficytów. Nauczyciel
przeprowadza rozmowę z rodzicami, wyjaśniając sytuację dziecka i
formułując zasady współpracy akceptowalne przez opiekunów.
Dzięki takim działaniom wspomagane są czynności intelektualne, czyli
orientacja przestrzenna, ustalanie związków przyczynowo-skutkowych,
klasyfikowanie, nawiązywanie kontaktów werbalnych z innymi, czyli
mowy płynnej, poprawnej, dostosowanej do sytuacji, wyrażanie emocji,
koordynacja wzrokowo-ruchowa i spostrzegawczość, czyli ćwiczenia
związane z umiejętnością czytania i pisania, schematem własnego
ciała (na szczególną uwagę zasługują dzieci z lateralizacja skrzyżną
i lewostronną bądź nieustaloną), sprawność ruchowa, zaspokojenie
głodu ruchowego, ale także przygotowanie rąk do pisania, gotowość do
uczenia się matematyki: liczenie przedmiotów, dodawanie i
odejmowanie na konkretach i zbiorach zastępczych, układanie i
rozwiązywanie zadań i gotowość do uczenia się czytania i pisania:
słuchanie bajek, opowiadanie o przeżyciach, zainteresowanie
książkami, podział wyrazów na sylaby i głoski.
|