Relacja ze spotkania z minister Katarzyną Hall
Katarzyna Hall w szerokiej
perspektywie przedstawiła zmiany, które zachodzą w polskiej
edukacji. Zapoznała zebranych z prezentacją przygotowaną na
seminarium ministrów edukacji państw europejskich „Rozwijanie
kompetencji młodzieży w Polsce – doświadczenia i perspektywy”.
Pomiar PISA dotyczący kompetencji
dokonywany w latach 2000 – 2006 wskazał, że w Polsce nastąpił
największy w UE wzrost osiągnięć 15-latków w czytaniu. W latach 2000
– 2003 wzrosły przede wszystkim kompetencje uczniów słabych i
najsłabszych; 2000 – 2006 znacząco zmniejszyła się liczba
uczniów słabych w czytaniu. W latach 2000 – 2003 nastąpiło
zmniejszenie zróżnicowanie osiągnięć 15-latków między szkołami -
najbardziej istotna zmiana w krajach UE i OECD.
|
Minister Edukacji zwróciła także
uwagę na problemy rozwoju kompetencji kluczowych w
szkolnictwie zawodowym, konkludując iż w tego typu szkołach
występuje koncentracja najsłabszych uczniów. Wskazała
na powiązanie korzystnych zmian w edukacji jakie nastąpiły w
ostatnich latach z kompleksową reformą systemu
edukacji rządu Jerzego Buzka.
Bardzo ogólnie i z szerszej
perspektywy ukazano jak wygląda kontynuacja reformy
edukacji, m.in. w listopadzie 2009 r. rząd przyjął plan
porządkowania strategii krajowych, kompleksowa i spójna
strategia LLL ( Learning Long Life ), w lutym 2010 r.
utworzono międzyresortowy zespół do spraw LLL,
upowszechnianie wychowania przedszkolnego i uczenia się
dorosłych, istotne sukcesy w zakresie edukacji formalnej. |
Wnioski, które Polska wyciąga ze
swoich doświadczeń w zakresie rozwoju kompetencji młodzieży:
•
zmiany programowe mają
zapewnić lepsze efekty kształcenia ogólnego w szkołach
ponadgimnazjalnych bez wprowadzania istotnych zmian strukturalnych,
•
istnieje potrzeba
wydłużenia okresu obowiązkowego kształcenia ogólnego poprzez
obniżenie wieku szkolnego ( obowiązek szkolny od 5 roku życia ),
•
indywidualizacja pracy z
uczniem mającym trudności oraz z uczniem zdolnym,
•
konieczna jest
ewolucyjna zmiana strukturalna związana ze zmianami w
kształceniu zawodowym mającymi na celu stopniowe upowszechnianie
nabywania kwalifikacji zawodowych w elastycznych formach kursów
zamiast w szkołach różnych typów oraz upowszechnianie
filozofii uczenia się przez całe życie ( LLL ).
Potrzebne jest spojrzenie z
wieloletniej perspektywy, by dobrze planować wykorzystanie tego
potencjału, który w systemie jest, by wzmocnić system tam, gdzie nie
do końca się sprawdza. Potrzebne są tu między innymi zmiany w prawie
i nad tym cały czas toczą się prace. Pani minister wskazała na
główny problem, który dotknie szkoły w najbliższych lat. Jest nim
bardzo duży niż demograficzny. Stąd uzasadnienie reformy związanej z
6 –latkami.
Następnie zebrani mieli możliwość zadawania pytań pani minister.
Grzegorz Zalewski Zespół Szkół
w Lisewie: Jak daleko posunięte są prace związane z
przygotowaniem rozporządzenia o organizacji roku szkolnego? Skąd
wziąć godziny na realizację zajęć wynikających z zapisów
rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Ewa Szmit ZSO w Gorzowie: pytanie o rozporządzenie o klasyfikacji i
ocenianiu a szkoły publiczne stacjonarne dla dorosłych
Marek Kras: czy będą wprowadzone
zmiany w awansie zawodowym nauczycieli?
Małgorzata Zych z Zielonki: czy
planowane są zmiany w ustawie o systemie oświaty związane z zapisem
„dziecko zamieszkałe” czy „dziecko zameldowane w obwodzie szkoły”
Andrzej Szymański LO w Bieżuniu: czy
są planowane zmiany w Karcie Nauczyciela, w tym te, które dotyczą
statusu dyrektora?
Joanna Lejza ,Wrocław: czy są
planowane zmiany w ramowych planach nauczania na podział na
grupy na zajęciach języka obcego w klasach I-III?
Anna Stańczak SCE w Radwanicach: czy
będą jakieś standardy dotyczące tego, co polskiemu dziecku się
należy, np. liczebność klas?
Magdalena Wąsowicz, Starogard
Gdański: kto pokrywa koszty związane z prezentacją projektu
edukacyjnego?
Barbara Gajewska, ZS w
Piskorowicach: czy będą systemowe rozwiązania dotyczące dowozu
dzieci 5-letnich do szkół?
Małgorzata Ziemkiewicz Gimnazjum w
Poznaniu: czy MEN przewiduje zmiany związane z tym aby
nauczyciel przebywał w szkole 40 godzin? w Problem dotyczy
stworzenia do tego odpowiednich warunków.
Odpowiedzi minister Katarzyny Hall:
Rozporządzenie dotyczące organizacji
roku szkolnego zostanie podpisane po przeanalizowaniu wszystkich
zapisów jakie napłynęły do ministerstwa w wyniku z uzgodnień i
konsultacji społecznych i międzyresortowych.
W odniesieniu do systemowego
wsparcia przedszkoli i szkół zawodowych np. na wzmocnienie sieci
przedszkolnej czy kształcenia zawodowego, należy sięgać po pieniądze
europejskie, które są w zasięgu ręki i jest ich duża ilość (setki
euro w skali kraju) do wykorzystania.
MEN myśli nad subwencjonowaniem
przedszkoli. Ponad 50% środków UE do jest wykorzystania na
polepszenie oferty przedszkola. Wątpliwości pani minister budzi
kwestia czy można systemowo rozwiązać dowóz przedszkolaków i
czy takie rozwiązanie byłoby dobre w aspekcie zapewnienia
bezpieczeństwa małych dzieci. Dzisiaj dowozem zajmują się
rodzice, a przedszkole zapewnia opiekę w placówce.
Różnica między „zamieszkaniem” a
„zameldowaniem”. Zgodnie z UoSO miejsce zamieszkania to prawidłowa
interpretacja. MEN subwencjonuje samorządy na każde dziecko
„zamieszkałe” i zapisane do szkoły. Każdy dyrektor na wniosek
rodziców ma obowiązek przyjęcia do szkoły nawet obcokrajowców i
cudzoziemców zamieszkałych w obwodzie szkoły.
Kwestie liczebności klas są
rozwiązane w wielu przepisach np. w odniesieniu do grup
świetlicowych, przedszkolnych, zajęć z dziećmi o specjalnych
potrzebach edukacyjnych. Obecnie są dzielnice w dużych
miastach gdzie jest bardzo dużo dzieci i nauka może się
odbywać nawet na 3 zmiany. Od decyzji samorządu zależy jak
będzie wyglądać organizacja takiej szkoły.
Celem projektu edukacyjnego, który wchodzi od tego roku
szkolnego obowiązkowo do szkół jest uczenie współpracy
zarówno między nauczycielami jak między uczniami. Szkoły
kształcą indywidualistów a powinny uczyć współpracy. W
szkołach mogą się pojawiać projekty przedmiotowe i
interdyscyplinarne. Mogą być realizowane w trakcie
lekcji, kółek zainteresowań i innych zajęć. Projektów
może być więcej niż wymagany pakiet. Logistyka jest po
stronie szkoły. |
|
Obecnie trwają prace dotyczące
statusu nauczyciela. Zespól spotyka się cyklicznie, w spotkaniach
uczestniczą przedstawiciele związków zawodowych i stowarzyszeń, w
tym przedstawiciel OSKKO, prezes Marek Pleśniar. W trakcie spotkań
został ustalony katalog tematów. Trwa dyskusja nad wypracowaniem
wspólnego stanowiska i nie zakończy się przed upływem kilku
miesięcy. Ministerstwo stoi na stanowisku, że specyfika zawodu
nauczyciela wymaga bezpieczeństwa i stabilizacji. Pani minister
zachęciła do myślenia nad zmianą Karty Nauczyciela.
W odniesieniu do 40-sto godzinnego
tygodnia pracy nauczyciela, Pani minister stwierdziła, że
nauczyciele wykonując czynności statutowe pracują dużo więcej niż 40
godzin na tydzień. Aby nauczyciel spędzał 40 godzin w szkole, trzeba
by mu było zapewnić do tego warunki socjalne np. gabinet,
biurko, krzesło itp. Obecnie poziom wyposażenia szkół w tym
aspekcie jest niewystarczający. Prawo musi być dostosowane do
warunków, w których jesteśmy. Na tak dużą inwestycję obecnie nas nie
stać.
Relację opracowały: Izabela
Leśniewska, Joanna Jasiak, OSKKO.
|