Spotkanie z Sekretarz Stanu MEN, Krystyną Szumilas.
Problemy oświaty samorządowej.
Zebrani, w rozmowie z Panią minister, poruszyli między innymi
problem kolegiów nauczycielskich i ich współpracy ze szkołami
wyższymi, dla zapewnienia pełnego wykształcenia nauczycieli. Kolegia
nawiązują umowy ze szkołami wyższymi w tym celu. Mówiono też o
zagrożonych szkołach uzdrowiskowych, których losem coraz mniej są
zainteresowani właściciele po prywatyzacji.
|
Pytano o prace MEN nad ramowymi statutami
przedszkoli – czy przewiduje się zmianę standardu 25 dzieci
w grupie. K. Szumilas odpowiedziała na to pytanie, że w
standardzie chodzi o „25 dzieci pod opieką jednego
nauczyciela”. Czy będzie to dotyczyć przedszkoli
niepublicznych: „tak”.
Przedstawicieli samorządów nurtuje problem
przyjmowania uczniów do gimnazjów. Niektóre z placówek są
oblegane przez zainteresowanych zapisaniem się, do tego
stopnia, że rodzice zmieniają miejsce zamieszkania dzieci.
Wiele szkół i samorządów chce się bronić przed tym
zjawiskiem. K. Szumilas stwierdziła, że państwo ma obowiązek
zapewniania dzieciom dostępu do szkoły, tak by była ona
blisko. Polska odchodzi od obowiązku meldunku, i to też
łączy się z ww. sprawą – bo wystarczy wówczas zadeklarowanie
miejsca zamieszkania ucznia. |
Zgłoszono także kłopot z organizacją dożywiania. Chciano by
organizowania ich bez przetargów…
Krystyna Szumilas, stwierdziła, że nierealne byłoby zmienienie
ustawy o zamówieniach publicznych. MEN wprowadził 20% dodatek na
dożywianie dzieci niespełniających kryteriów. Część z tego jest źle
wykorzystane, z obawy przed podjęciem decyzji.
W
dyskusji poświęcono też sporo czasu na System Informacji Oświatowej
(SIO). Nowy SIO powinien identyfikować każde dziecko (po nr. PESEL).
Łatwiej unikać w ten sposób podwójnego planowania potrzeb dla
jednego ucznia. Pojawia się tu problem poufności i dostępu do
danych. (Obecna na kongresie przedstawicielka amerykańskiej oświaty
poruszała ten sam problem).
Nowy
SIO ma zapewniać rejestrację danych uczniów wraz z np. specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi, co jest istotne w planowaniu kosztów. Do
systemu będzie można dołączać programy analityczne na różnych
poziomach – szkoły, samorządu, MEN.
Samorząd będzie odpowiedzialny za bazę danych i będzie, jako organ
rejestrujący, Mia kontrolę nadz działaniami placówek w tym zakresie.
Podobnie jak z SIO „1” będzie tu potrzebny trudny okres przejściowy.
W ramach tego projektu MEN przewiduje szkolenia dla samorządowców.
W
sprawie „Radosnej Szkoły” – program jest modyfikowany i jest możliwe
ponowne aplikowanie, ze względu na powódź. Dyrektorzy często za
nisko kalkulowali koszt placyków, mniej nawet niż chciało dotować
MEN. Jeśli skalkulowano za nisko – można występować o uzupełnienie
różnicy.
Zebrani pytali o finansowanie konsultacji dla uczniów zdolnych.
Odpowiedź brzmiała – wykorzystać godziny „karciane”. Pytano też o
prace na Kartą Nauczyciela (szerzej odpowiedzi udzieliła minister
Katarzyna Hall w piątek).
Pytano, czy MEN monitoruje nauczanie indywidualne w szkołach
zawodowych. K. Szumilas odpowiedziała: „przecież uczeń przychodzi do
takiej szkoły z opinią, że może uczyć się tego zawodu”. Zebrani
stwierdzili, że rozporządzenie daje taką możliwość. K.S. odparła, że
podobna sytuacja występuje w resorcie zdrowia w kwestii zwolnień
lekarskich.
Dyskutowano też nad trudnym do uregulowania odgórnie problemem
uelastycznienia dowozów. Minister K. Szumilas zachęcała do łączenia
placówek w zespoły szkół z np. przedszkolami, zwracał uwagę na
zapisy ustawowe zapewniające dzieciom dostęp do edukacji.
|