Nauczanie jako profesja.
dr
Julie Meltzer
W
czasie wykładu poruszono tematykę rozwoju zawodowego nauczycieli
oraz wzmacniania pozycji nauczania jako profesji z opisaniem
przykładów. Rozważono kilka głównych zagadnień: bazę wiedzy,
ewaluację nauczycieli, doskonalenie zawodowe, wynagrodzenie, ścieżki
kariery i wdrożenie odpowiedniej polityki. Dla lepszego zobrazowania
zagadnień, założenia poparto przykładami.
Analizując zagadnienie bazy wiedzy, rozważano co nauczyciele powinni
wiedzieć i umieć robić – wymaga się od nich nie tylko wiedzy
merytorycznej i doświadczenia, ale także zaangażowania i aktywnego
uczestnictwa w społeczności osób uczących się.
Kolejnym zagadnieniem jest ewaluacja nauczycieli. Zwrócono uwagę na
potrzebę
wdrożenia miarodajnych procesów, które służyć będą określeniu
jakości nauczania, wsparciu rozwoju zawodowego oraz podejmowaniu
decyzji osobowych. Proces ewaluacji powinien przebiegać według
określonych kryteriów ewaluacji i certyfikacji, być solidny,
niezawodny, trwały i wiarygodny – zarówno dla nauczycieli jak i
władz oświatowych. Efekty ewaluacji powinny być brane pod uwagę przy
podejmowaniu decyzji kadrowych czy innych związanych z doskonaleniem
zawodowym.
|
Doskonalenie zawodowe nauczycieli to zdobywanie wiedzy
dotyczącej przedmiotu, kompetencji dydaktycznych,
pedagogicznych i postępowania zawodowego. Proces ten
powinien być wspierany i motywowany. Pożądane efekty można
osiągnąć tylko przeciwstawiając wsparcie monitorowaniu
efektów. Spośród możliwych forma rozwoju zawodowego
nauczycieli omówiono prowadzone przez konsultantów cykle
szkoleniowe powiązane z celami doskonalenia szkoły, z
założeniem stosowania zdobytej wiedzy między sesjami
szkoleniowymi, prezentacja i dzielenie się dobrymi
praktykami przez innych nauczycieli podczas spotkań
nauczycieli na poziomie zespołu, klasy i wyższych,
kursy dla zespołów prowadzone osobiście lub online
oraz grupy naukowe nauczycieli i prowadzenie badań. |
W kwestii wynagrodzeń zalecono opracowanie nowej struktury
wynagrodzenia dla profesjonalistów. Konieczna będzie zmiana
podejścia, polegająca na przejściu od wysokości wynagrodzenia
uzależnionej od liczby przepracowanych godzin do pensji związanej
wynikami pracy i szczeblem kariery zawodowej. By kryteria takie
można było zastosować w praktyce, niezbędne są stabilne i
odpowiednie finansowanie,
konkurencyjna
wysokość całkowitego wynagrodzenia oraz silne systemy pomiaru.
W planie wynagrodzenia zależnym od efektów bierzemy więc pod uwagę
umiejętności I wiedzę nauczyciela, jego praktykę oraz wyniki
nauczania. Można zdecydować się na wprowadzenie dodatków, np.
dodatek za funkcję lidera, dodatek za pracę w placówce trudnej do
obsadzenia lub o szczególnych potrzebach,
dodatek
mający zachęcić do nauczania przedmiotów, w których występują braki
kadrowe,
dodatki za osiągnięcia na terenie szkoły lub w ramach zespołu czy
zróżnicowanie płacy w zależności poprawy wyników uczniów
(model
wartości dodanej).
Plany wynagradzania związane ze szczeblem kariery zawodowej
pozwalają na zatrzymywanie w placówkach najlepszych
Inajzdolniejszych nauczycieli dzięki wyższym płacom oraz nakłanianie
ich do ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ale uwzględnia
również wytworzenie systemu
nagród za wspólne osiągnięcia szkolne lub zespołowe.
Planowanie ścieżek kariery dla nauczycieli musi zakładać odpowiednie
motywowanie i prowadzić do powstawania liderów w sektorze oświaty.
Zawód nauczyciela musi zapewniać wiele rozmaitych ścieżek kariery
zawodowej prowadzących do pracy na szczeblu kierowniczym w szkołach,
administracji oświatowej czy uczelniach wyższych.
Atrakcyjne i przejrzyste ścieżki kariery umożliwiają doświadczonym
nauczycielom -profesjonalistom:
aktywny udział w przygotowywaniu badań i bazy praktycznej dla celów
dydaktycznych oraz wsparcie rozwoju zawodowego innych nauczycieli.
Omówione
zostały trzy przykładowe ścieżki kariery, pokazujące drogę od
nauczyciela, przez lidera nauczycieli po lidera w szkole/regionie.
Wdrażanie odpowiedniej polityki ma na celu identyfikację i wdrożenie
struktur służących zmianie na wszystkich poziomach placówki
oświatowej, w jej
podstawowej strukturze,
praktykach czy kulturze organizacyjnej. W momencie wdrożenia
powiązane zostają czynniki takie jak: rekrutacja nauczycieli,
selekcja,
wdrożenie do pracy,
mentoring,
rozwój zawodowy,
wynagrodzenie,
zarządzanie efektami
i
przywództwo dydaktyczne.
Atrakcyjne i klarowne ścieżki kariery umożliwiają nauczycielom o
bogatym doświadczeniu zawodowym aktywne włączenie się w rozwój badań
i bazy praktycznych doświadczeń w obszarze edukacji a zarazem
przyczynia się do rozwoju zawodowego innych nauczycieli. Planowanie
ścieżek kariery i realizowanie ich w procesie doskonalenia
zawodowego wymaga jednak obustronnego zaangażowania i skutecznego
systemu motywacyjnego.
|