Model działania oparty na zadawaniu pytań: praca z danymi jako
wsparcie nadzoru, rozliczalności oraz efektywności pracy szkół.
David Ronka,
Małgorzata Marciniak, PCG, USA.
Dzięki pracy z danymi możliwe jest formułowanie adekwatnej i
efektywnej polityki edukacyjnej oraz pomiar skuteczności programów i
interwencji w obszarze edukacji. Dane można również wykorzystać do
pomiaru postępów w nauce poszczególnych uczniów, wspierania pracy
nad rozwojem programów nauczania, określania efektywnej alokacji
środków i przekazywania społeczności informacji dotyczących postępów
w rozwoju sytuacji. Jednak mimo korzyści, możliwych do uzyskania
dzięki efektywnej pracy z danymi, wiele szkół ma wciąż problemy z
podejmowaniem decyzji w oparciu o dane. Słuchaczom przedstawiono
model działania oparty na zadawaniu pytań i pracy z danymi, którego
celem jest wspieranie pracowników oświaty w procesie prowadzenia
badań i programów działania, począwszy od etapu formułowania
zasadniczych pytań, poprzez analizę danych, realizację działań, po
pomiar osiągniętych rezultatów.
|
Etap zadawania pytań obejmuje trzy rodzaje stawianych pytań:
dotyczące aktualnego stanu rzeczy, diagnozy i działania.
Rozpoczynając cały proces ważne jest sformułowanie pytań
badawczych, odzwierciedlających kluczowe kwestie edukacyjne,
dotyczące aktualnej sytuacji. Pytania powinny dotyczyć
kwestii takich jak zarządzanie, środowisko, procesy i
efekty, zaś podstawowy zakres zagadnień poddawanych analizie
zawarty jest w wymaganiach z rozporządzenia o nadzorze
pedagogicznym. Oprócz tego, by uzyskane dane były użyteczne
w dalszej analizie, należy zastanowić się co dokładnie
będzie mierzone, by uzyskać odpowiedź na konkretne pytanie –
„Rodzaj zadawanych na temat istniejących procesów pytań
determinuje zakres danych, które będziesz w stanie zebrać by
na nie odpowiedzieć oraz jakość działań, które możesz podjąć
by zająć się daną kwestią”. |
Przy omawianiu następnego etapu – gromadzenia informacji – wskazano
kilka zasadniczych źródeł, z których można zbierać dane. Prelegent
wymienił tutaj: postawy i opinie badane poprzez
ankiety, wywiady i grupy fokusowe, występowanie pewnych działań
w ramach wizytacji i uporządkowanej obserwacji,
obecność kluczowych materiałów badana poprzez
gromadzenie przykładów (próbek) pracy oraz wyniki uczniów badane
poprzez sprawdziany, testy, badanie frekwencji oraz dane
dotyczące zachowania.
Im bardziej kompleksowa analiza,
tym dokładniejszy będzie uzyskany obraz bieżącej sytuacji w szkole.
Słuchaczom przedstawiono jak grupować dane ilościowe i jakościowe i
w jaki sposób podchodzić do ich analizy.
Kolejny etap – wiedzy - angażuje władze oświatowe w zbiorowy proces
analizy zebranych danych, sięgnięcie do publikacji związanych z
danym zagadnieniem oraz wymianę najlepszych praktyk. Jest to etap na
którym diagnozuje się problemy i szuka ich możliwych przyczyn.
Prawidłowa diagnoza problemu wymaga współpracy na wielu
płaszczyznach, niekiedy także konsultacji z fachową literaturą.
Po takim przygotowaniu i zweryfikowaniu stanu rzeczywistego, można
przejść do planowania działania, które będzie miało na celu
osiągnięcie pożądanego stanu w przyszłości. Istotne jest nie tylko
określenie konkretnego i mierzalnego celu, ale także obranie
odpowiedniej strategii, możliwej do realizacji w okresie czasu nie
dłuższym niż rok. Za każde z planowanych działań należy wyznaczyć
osobę odpowiedzialną, określić termin na realizację i udostępnić
odpowiednie środki, jeśli są one potrzebne. By móc na bieżąco
monitorować postępy, dobrze jest wyznaczyć wskaźniki wdrożenia – w
odniesieniu do nich określając na jakim etapie działania
rzeczywiście jesteśmy. Jako najczęstsze zagrożenia na etapie
planowania wskazano nierealność - mierzenie w cele nieosiągalne oraz
wyznaczanie celów, które nie mają bezpośredniego wpływu na wyniki
uczniów (niecelowość planu).
Ostatnim etapem w tym modelu działania jest mierzenie efektów w
odniesieniu do poświęconego nakładu. Nawet jeśli uda się w pełni
zrealizować założone cele, powinniśmy dalej analizować nowy stan
obecny, zadając nowe pytania, gromadząc nowe informacje i je
analizując.
Na zakończenie wykładu wskazano, iż wdrożenie modelu
działania opartego na zadawaniu pytań i pracy z danymi jako elementu
procesu planowania w szkole może stanowić systematyczny sposób
przejścia od pytań do efektów, zachęcając do autorefleksji,
współpracy i poprawnej komunikacji.
|