Wdrażanie reformy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.
William Mosakowski, Christen Hunter, Łukasz Nowak. Public Consulting
Group, USA.
W
trakcie wykładu omówione zostały liczne podobieństwa między polskim
i amerykańskim systemem kształcenia uczniów ze specjalnymi
potrzebami, a co za tym idzie strategie skutecznego wdrażania zmian
w tym obszarze. Przedstawiciele Public Consulting Group poruszyli
również inne ważne kwestie, takich jak monitorowanie jakości
wprowadzanych zmian, czy organizacja pracy szkolnych zespołów, które
mogą stać się przedmiotem dyskusji w Polsce w nadchodzących latach.
|
Planowane zmiany wymagają czasu i odpowiedniego wsparcia
organizacyjnego ze strony samorządów lokalnych.
Doświadczenia szkół amerykańskich pokazują, iż ogromny
wysiłek związany z indywidualizacją procesu kształcenia
przynosi pożądane rezultaty. Wprowadzanie reformy, tak jak
zarządzanie zmianą, jest procesem. Nie przebiega według
gotowych schematów i początkowo może wywoływać niepokój
związany z koniecznością zmiany „utartych” procedur i
zachowań. Powodzenie wdrażanej w Polsce reformy kształcenia
uczniów o specjalnych potrzebach zależeć będzie w dużej
mierze od umiejętności przywódczych i organizacyjnych
liderów oświaty z poziomu szkoły i samorządu. |
Jako założenia wdrażanej w Polsce reformy zostały wymienione:
- Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów poprzez: szerszy dostęp do
usług edukacyjnych i terapeutycznych
oraz
dalsze włączanie uczniów ze specjalnymi potrzebami,
-
Wspieranie nauczycieli i stałe zwiększanie kwalifikacji kadry
dydaktycznej,
-
Odpowiedź na stale zwiększającą się liczbę uczniów o specjalnych
potrzebach edukacyjnych,
-
Konsekwencja reformy podstawy programowej.
Do
skutecznej realizacji powyższych
założeń
niezbędne
jest
dobre ustawodawstwo,
wsparcie organizacyjne
i
zarządcze oraz monitorowanie rezultatów.
Omówione zostało kilka kwestii przedstawiających procedurę
ustawodawczą jako proces budowania wizji, w której podniesione
zostaną szanse edukacyjne wszystkich uczniów. Wsparcie organizacyjne
to współpraca liderów reformy z samorządami, wsparcie polityczne i
wsparcie dla nauczycieli, by mogli skutecznie kształcić uczniów o
specjalnych potrzebach edukacyjnych. Monitorowanie rezultatów pomoże
ocenić w jakim stopniu reforma jest wprowadzana w życie. Dzięki
takiej ocenie będzie można określić cele ambitne a zarazem
realistyczne, wykorzystując technologie informatyczne do efektywnego
realizowania celów wprowadzanych zmian i uzyskać rezultaty w
kształceniu uczniów.
Przedstawiono następnie przebieg i skutki reformy w Stanach
Zjednoczonych, które odczuli zarówno nauczyciele, rodzice,
samorządy, jaki i sami uczniowie. Zachęcano do tworzenie
Indywidualnych Planów z wykorzystaniem nowoczesnego oprogramowania,
pozwalającego na ustalanie celów rocznych dla ucznia, planowanie i
monitorowanie usług edukacyjnych i terapeutycznych, dostosowywanie
programu nauczania i egzaminów wewnętrznych, koordynację pracy
zespołów nauczycielskich, tworzenie planów nauczania i dokumentacji
czy monitorowanie postępów ucznia za pomocą komputera.
Przedstawione zostały sprawdzone strategie, jakie amerykańskie
szkoły i jednostki samorządowe wypracowały w celu wspierania
wprowadzanych zmian. Wśród omawianych strategii znajdują się:
–
Przywództwo
na poziomie szkoły i jednostki samorządowej w celu
wyznaczania kierunku zmian i angażowania odpowiednich
zasobów ludzkich i finansowych.
–
Doskonalenie zawodowe
nauczycieli w celu zapewnienia im narzędzi niezbędnych do
wsparcia wdrażanych procesów.
–
Praca zespołowa
obejmująca rodziców, nauczycieli, szkolnych specjalistów i
pracowników poradni
–
Nowoczesne technologie
mające na celu wsparcie procesów organizacyjnych,
efektywniejsze zarządzanie informacją o uczniu oraz
odciążenie nauczycieli w pracy administracyjnej.
–
Doradztwo
mające na celu wspieranie jednostek samorządowych w
formułowaniu jasnych celów dla podległych sobie placówek i
efektywne ich egzekwowanie. |
|
W
podsumowaniu wykładu podkreślono, iż proponowane
reform
są
istotne i wartościowe, zaś wyrównywanie szans edukacyjnych jest
kluczowym elementem sprawnie funkcjonującego systemu oświaty.
Umiejętne wykorzystanie nowoczesnych technologii może przyspieszyć i
ugruntować wprowadzane zmiany. Systemowa reforma kształcenia uczniów
ze specjalnymi potrzebami jest niezbędna, ale pomimo pewnych
pojawiających się trudności - możliwa do przeprowadzenia.
|