Model Rozliczalności
i Wsparcia dla Szkół i Dystryktów Stanu
Massachusetts.
dr
Karla Brooks Baehr –
Wicekomisarz
Wydział Edukacji Podstawowej i Średniej Stanu
Massachusetts,
Oddział ds. Partnerstwa,
Odpowiedzialności i
Pomocy
|
Tematem
wykładu był
Model Rozliczalności
i Wsparcia dla Szkół i Dystryktów Stanu
Massachusetts. Wykład rozpoczął się od przekazania
podstawowych informacji, na tle których omówiony został
powyższy model.
Systemu
administracji oświatowej w
Massachusetts
został przedstawiony na wykresie. Uprawnieni do
głosowania wybierają stanowe władze ustawodawcze oraz
gubernatora. Gubernator mianuje Sekretarza ds. Edukacji,
który ma zadanie koordynować edukację wczesnodziecięcą,
K-12 oraz szkolnictwo wyższe. Gubernator mianuje również
9 członków Rady ds. Edukacji Podstawowej i Średniej,
którzy z kolei wybierają Komisarza ds. Edukacji
Podstawowej i Średniej. Wspólnie z Radą, Wydział
Edukacji Podstawowej i Średniej ustanawia regulacje i
wskazówki obowiązujące we wszystkich dystryktach
szkolnych. Każdy dystrykt ma własną Radę Szkolną. Rada
ta wybiera Inspektora Oświatowego, Inspektor zaś mianuje
dyrektorów w poszczególnych szkołach w swoim dystrykcie.
|
Przedstawiono podział administracyjny na stany i dystrykty.
Każdy z
50
stanów USA
organizuje dystrykty szkolne w nieco inny sposób. Massachusetts
to nieduży stan. Żyje tam blisko milion uczniów, w niemal 2.000
szkołach, jest 400 różnych dystryktów. W porównaniu z
najbardziej zaludnionym stanem – Kalifornią: w Kalifornii jest 6
razy tyle uczniów, ale dystryktów jest tam niecałe trzy razy
więcej. Floryda ma niemal 3 razy tyle uczniów co w
Massachusetts, a tylko 76 dystryktów. Każdy dystrykt na
Florydzie odpowiada - średnio – za 55 szkół, w Massachusetts
średnio dystrykt ma 5 szkół, zaś na Hawajach jest tylko jeden
dystrykt szkolny, obejmujący wszystkie 220 szkół. W
Massachusetts
jest
960,000
uczniów,
400
dystryktów
obejmujących
dystrykty
K-12
(większość), dystrykty
regionalne składające się z 2 lub więcej miast,
pojedyncze dystrykty szkolne,
obejmujące
61
szkół typu
charter,
średnie szkoły
zawodowe o profilu technicznym
(32
szkoły regionalne).
1,850
szkół
dzielą się na szkoły
podstawowe
-
zazwyczaj od
przedszkola do 5 lub 6 klasy,
gimnazja
-
zazwyczaj od 6 d 8
klasy,
szkoły
K-8 -
od przedszkola do 8
klasy
i szkoły średnie
-
zazwyczaj od 9 do
12 klasy.
W
dalszej części wykładu omówiono Reformę Edukacji Stanu
Massachusetts z
1993 roku – jej założenia i osiągnięte rezultaty, główne cele i
zasady. Głownymi celami, jakie zostały wyznaczone było
zlikwidowanie wszystkich
“luk
edukacyjnych”
na poziomie wszystkich klas
oraz zlikwidowanie
luk edukacyjnych na poziomie szkolnictwa średniego i wyższego
przez określenie
odsetka uczniów, którzy nie kończą szkoły średniej, odsetka
uczniów kończących szkołę średnią, odsetka uczniów podejmujących
naukę w college’u lub na uniwersytecie i odsetka osób kończących
college lub uniwersytet.
Na tej
postawie określono 6 „dużych idei”, leżących u podłoża nowego
systemu odpowiedzialności i pomocy w
Massachusetts,
który został wprowadzony w życie w tym roku na mocy nowego prawa
stanowego oraz rozwiązań przyjętych przez Radę ds. Edukacji
Podstawowej i Średniej.
-
Partnerami stały
się stanowe stowarzyszenia organów zarządzających oświatą,
inspektorów, związków zawodowych nauczycieli, dyrektorów
szkół podstawowych i średnich, szkół „charter”, szkół
zawodowych ORAZ przedstawiciele świata biznesu, uczelni
wyższych oraz różnych fundacji.
-
Praktyczna jest
praca z dystryktem, nie zaś konkretną szkołą (szkół jest
1.800 a dystryktów – 350); wiąże się to też z naszą kolejną
ideą: „dystrykt jest tak silny jak najsłabsza szkoła na jego
obszarze”, i to obowiązkiem dystryktu jest, by każda szkoła
na jego terenie odnosiła sukcesy.
-
Kluczowe znaczenie
ma odpowiedzialność: publikowanie „odrębnych” wyników
egzaminów stanowych – uczniów reprezentujących mniejszości
etniczne, niepełnosprawnych, uczniów o szczególnych
potrzebach, czy uczniów, dla których angielski nie jest
pierwszym językiem – doprowadziło do zmian.
-
Przykład działania
odpowiedzialności: dane dla
Wellesley
pokazały, że szkoła nie radzi sobie z niewielką liczbą
uczniów z rodzin ubogich – przyspieszyło to wprowadzenie
reformy.
-
Przykład ukazujący,
że odpowiedzialność nie działa jak trzeba: Szkoła Robinson –
była jedną z pierwszych, którą Wydział ds. Edukacji
Podstawowej i Średniej zidentyfikował (w 2000), że osiąga
słabsze wyniki na egzaminach. Odpowiedzią nauczycieli była
koncentracja na nauczania umiejętności rozwiązywania
egzaminów. Gdyby wiedzieli co mogą robić inaczej – robiliby
to. Odpowiedzialności musi towarzyszyć pomoc.
-
Poziom pomocy i
interwencji musi proporcjonalnie odpowiadać potrzebom. Im
lepsze wyniki szkoły i regionu, tym mniej interwencji będzie
ze strony Wydziału. Im słabsze wyniki regionu i szkoły – tym
większy będzie poziom pomocy i interwencji Wydziału. Im
słabsze wyniki, tym mniej autonomii będzie miał dystrykt w
wytyczaniu własnego kierunku bez wskazówek Wydziału.
-
Nie nadamy szkołom
czy regionom po prostu etykietki „zła” i nie pozostawimy ich
samym sobie. Nie będziemy też interweniować wszędzie gdzie
jesteśmy potrzebni, gdyż Wydział nie ma takich środków,
kompetencji ani wiedzy by mógł interweniować wszędzie.
Musimy koncentrować nasze zasoby i umiejętności.
Pamiętając o tych zasadniczych ideach, w ciągu minionych dwóch
lat opracowano system pomocy i interwencji. Kolor zielony na
wykresie oznacza szkoły i dystrykty, które radzą sobie dość
dobrze (większość szkół i dystryktów). Kolor żółty – gdy wyniki
uczniów lokują szkołę w dolnych 20% wszystkich szkół w
Massachusetts wtedy
one oraz ich dystrykty znajdują się „w zagrożeniu”. Wydział
nadaje im priorytet w zakresie pomocy, wymaga także by podjęły
kroki w kierunku poprawy. Kolor czerwony – prawdopodobnie nigdy
nie więcej niż 4% dystryktów: znajdują się tam szkoły, które
chronicznie otrzymują najgorsze wyniki w stanie i / lub zachodzą
w nich poważniejsze dysfunkcje systemowe. Wydział może ulokować
dystrykt na Poziomie 4, z każdego z tych powodów – problemy
pojedynczej szkoły lub dotyczące całego dystryktu. Wymagają
bezpośredniej interwencji ze strony Wydziału.
Cała materia wykładu zilustrowana była licznymi wykresami,
rysunkami, zestawieniami wyników i przykładami. Przedstawiono
charakterystykę każdego z poziomów oraz sposób w jaki reaguje
Wydział. Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją przedstawioną
w czasie wykładu.
|