Strategie rozwoju zawodowego nauczycieli.
dr
Julie Meltzer, Public Consulting Group
|
Słuchacze mieli okazję wysłuchać wykładu poruszającego
tematykę strategii rozwoju zawodowego nauczycieli i zapoznać
się ze strategiami rozwoju. Efektywny rozwój zawodowy
nauczycieli wpływa na poprawę nauczania i uczenia się. W
Stanach Zjednoczonych funkcjonują różne, oparte na
badaniach, strategie rozwoju zawodowego nauczycieli, które
można powiązać z zaangażowaniem nauczycieli i nauką uczniów.
Każda z nich okazała się skuteczna na wszystkich poziomach
nauczania, w różnego rodzaju placówkach, pod warunkiem, że
uzyskała odpowiednie wsparcie ze strony kierownictwa szkoły.
Strategie te mają trzy podstawowe cechy, które gwarantują im
skuteczność: integrują teorię uczenia się osób dorosłych,
równoważą wsparcie i rozliczalność oraz są nieodłącznym
elementem codziennej pracy.
|
W celu wyboru najodpowiedniejszej strategii, należy ocenić potrzeby
uczniów, potrzeby szkoły, cele dydaktyczne i obszary, na których
skoncentrowany będzie proces doskonalenia. Istotne będzie także
przygotowanie się do stworzenia odpowiednich warunków wspierających
rozwój. Wśród najważniejszych czynników wymieniono zaangażowanie
(chęć lub osobisty powód, by się uczyć), środowisko (wsparcie w
postaci zasobów, lokali, współpracy), oczekiwania (wewnętrzne lub
zewnętrzne co do podjęcia nauki) oraz zachętę i wsparcie (doradztwo
i podtrzymywanie zainteresowania nauką).
Zasadniczą częścią wykładu było przybliżenie uczestnikom pięciu
efektywnych strategii rozwoju, nazwanych: strategią profesjonalnych
społeczności osób uczących się,
warsztatów dla nauczycieli z praktycznym zastosowaniem,
doradztwa,
badania prowadzonego przez nauczycieli
oraz uczestnictwa
w zespole przywódczym lub grupie zadaniowej.
Strategia 1: Profesjonalna społeczność osób uczących się
Strategia ta jest ukierunkowana na trwały rozwój i prowadzenie
badań. Jej podstawowymi założeniami są określenie jasnych oczekiwań,
celów i obszaru działania,
przejrzystej
struktury, koncentracja na wynikach ucznia poprzez wykorzystanie
pakietu protokołów, nastawienie na wspólnie realizowany proces
uczenia się i rozwiązywania problemów oraz odpowiedzialność. Dzięki
realizacji tych założeń można pobudzić zespół nauczycielski do
wspólnej pracy na rzecz rozwiązywania problemów, wspólnej nauki,
wzajemnego wspierania się, co pozwoli każdemu z jego członków na
odczucie silniejszej potrzeby angażowania się w pracę. Istotnym
aspektem jest zawiązanie się społeczności, a więc pewnych więzi, w
połączeniu ze stabilną strukturą i formalizacją działań.
Strategia 2: Warsztaty dla nauczycieli - z praktycznym zastosowaniem
Porównano pod kątem efektywności pojedyncze wykłady z cyklami
szkoleń, wyniki przy fakultatywnym i obligatoryjnym wprowadzaniu
zmian, wdrażanie zmian zintegrowanych z priorytetami rozwoju szkoły
i wprowadzanie zmian w oderwaniu od takich priorytetów. Inną istotną
kwestią, na którą należy zwrócić uwagę w czasie warsztatów jest
odniesienie do praktyki poprzez stosowanie odpowiednich, konkretnych
przykładów, przemawiających do słuchaczy, przeglądanie prac uczniów
– praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy i wymiana doświadczeń.
Strategia 3: Doradztwo
Kolejną omawianą strategią jest doradztwo. Podkreślono istotną rolę
kierownictwa szkoły w kształtowaniu relacji pomiędzy nauczycielami a
trenerem. Wskazano podstawowe cztery etapy szkolenia doradczego:
selekcję, przygotowanie i szkolenie, efektywną praktykę oraz
ewaluację.
Strategia 4: Badania prowadzone przez nauczycieli
Strategia jest specyficzną metodą oceny, polegającą na zbadaniu
danych i wyników z ich miejsca pracy i szukaniu sposobów ich
polepszania. Rolą dyrektora w tym procesie będzie więc przeszkolenie
pracownika w zakresie metod i technik badawczych i wspieranie jego
działalności. Jako przykładowe narzędzia badawcze wskazać można mapy
klas,
zapisy anegdot,
obserwacje
zebrane w różnym czasie,
przykładowe
prace uczniów, rysunki i fotografie Wywiady i konwersacje,
ankiety
czy dzienniki badań nauczycieli.
W
czasie badań nauczycieli mogą wykorzystywać,
omawiany
w
czasie innych zajęć,
model
działań oparty na zadawaniu pytań
i
pracy
z
danymi.
Strategia 5: Uczestnictwo w zespole przywódczym lub grupie
zadaniowej.
Powoływanie zespołów i grup zadaniowych pozwala na wykorzystanie
wiedzy i praktyki zawodowej nauczycieli w podejmowaniu decyzji,
mających na celu doskonalenie nauczania i rozwój placówki, zyskanie
świeżego spojrzenia na problemy szkoły, wzajemną aktywizację
pracowników w obrębie zespołu.
Zamykając wykład podkreślono istotną rolę liderów szkół we
wspieraniu każdej ze strategii oraz monitorowaniu osiąganych efektów
przez hospitacje zajęć,
obserwacje
dydaktyczne,
ewaluacje
nauczycieli
czy szkolenia
dla nowych nauczycieli.
Wszystkie schematy rozwoju zawodowego wymagają także odpowiedniego
wsparcia strukturalnego, które musi być równoważone przez
rozliczalność (monitorowanie wyników). Utrzymanie i
rozpowszechnienie zmian praktyki dydaktycznej uzależnione jest od
upublicznienia pracy i jej transparentności, możliwości rozmowy,
prezentacji efektów, dzielenia się nimi w różnoraki sposób. Omówione
wyżej pięć strategii rozwoju zawodowego nauczycieli może skutecznie
wpłynąć na poprawę wyników nauczania w szkole pod warunkiem, że są
one wspierane przez kierownictwo szkoły oraz wdrażane zgodnie z
najlepszymi praktykami opisanymi w literaturze dotyczącej tego
zagadnienia.