System wspierania placówek oświatowych, kierunki
polityki oświatowej państwa.
Krystyna Szumilas, Sekretarz Stanu
MEN
|
Sekretarz Stanu, Pani Krystyna Szumilas, przedstawiła w
swojej prezentacji system wspierania szkół w Polsce.
Prezentacja była podzielona na dwie części: „system
wspierania rozwoju szkół w Polsce - czym dysponujemy” i
„system wspierania rozwoju szkół w Polsce - gdzie
zmierzamy”.
W pierwszej części wykładu dokonana została analiza obecnego
systemu wpierania szkół, obejmującego
doskonalenie nauczycieli
(wyspecjalizowane instytucje - placówki doskonalenia
nauczycieli i biblioteki pedagogiczne - doradców
metodycznych i środki finansowe zagwarantowane na realizację
zadań dotyczących doskonalenia zawodowego i doradztwa
metodycznego dla nauczycieli) oraz wsparcie instytucjonalne
(poradnie psychologiczno–pedagogiczne). |
Omówiono rozłożenie placówek na szczeblu centralnym, regionalnym i
lokalnym, także placówek niepublicznych i akredytowanych, bibliotek
pedagogicznych i poradni psychologiczno-pedagogicznych. Zdecydowaną
większość wśród instytucji wspierających szkoły na terenie kraju
stanowią poradnie psychologiczno-pedagogicze. Następnie dokonano
interpretacji zebranych danych określając ile szkół i przedszkoli
przypada na jedną placówkę danego typu. Na jeden ośrodek
doskonalenia nauczycieli najwięcej placówek przypada w województwach
małopolskim i podkarpackim – ponad tysiąc szkół i przedszkoli. Na
jedną bibliotekę pedagogiczną najwięcej szkół i przedszkoli przypada
w województwie podlaskim (ponad 300). Jeśli zaś chodzi o poradnie
psychologiczno-pedagogiczne, najbardziej obciążone są placówki w
województwach podkarpackim i świętokrzyskim.
Pod względem liczby nauczycieli przypadających na jednego
pracownika merytorycznego publicznej placówki doskonalenia
nauczycieli w Polsce w poszczególnych województwach, w
najgorszej sytuacji znajduje się województwo wielkopolskie
(ponad 800 nauczycieli na jednego pracownika), zaś w
najlepszej województwa zachodniopomorskie i podlaskie
(poniżej 200 nauczycieli na jednego pracownika). Liczba
nauczycieli przypadających na jednego doradcę metodycznego
ogółem w szkołach i placówkach w latach 1992-2008 była
największa w województwach małopolskim i podkarpackim, zaś
najmniejsza w województwach śląskim i dolnośląskim.
Najwięcej pracowników bibliotek pedagogicznych jest w
województwie mazowieckim, zaś najmniej liczną kadrą
dysponują biblioteki w województwie podlaskim. W
województwie zachodniopomorskim nie ma takiej kadry, z uwagi
na brak bibliotek pedagogicznych. Rozłożenie kadry poradni
psychologiczno-pedagogicznych zostało zilustrowane na
wykresie: |
kliknij aby powiększyć |
Środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
wyodrębnia się w budżetach organów prowadzących szkoły (1%
planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe
nauczycieli), w budżetach wojewodów (łącznie 5000 średnich
wynagrodzeń nauczyciela stażysty) oraz w budżecie ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania (5000 średnich wynagrodzeń
nauczyciela stażysty).
Drugą część wykładu – opis stanu, do jakiego zmierzamy – rozpoczęto
od wymienienia zadań i wymagań stawianych placówkom, których
wykonanie mierzymy za pomocą ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej.
Pierwsze klasy szkół podstawowych i gimnazjów rozpoczęły naukę
według nowej podstawy programowej w roku szkolnym 2009/2010. Od roku
szkolnego 2011/2012 pięciolatki objęte będą obowiązkowym wychowaniem
przedszkolnym, zaś od roku szkolnego 2012/2013 wszystkie
sześciolatki objęte będą obowiązkiem szkolnym. Wyzwaniem dla szkół i
przedszkoli jest orientacja na potrzeby dziecka, zwiększanie szans
edukacyjnych zarówno dzieci zdolnych, jak i dzieci z trudnościami w
nauce. Kolejno wymieniono wymagania stawiane szkole w zakresie
indywidualizacji procesu wychowania i nauczania oraz poradnictwie
psychologiczno-pedagogicznym na wszystkich etapach nauczania.
Do pomocy w realizacji nałożonych na szkoły zadań konieczne jest
stworzenie systemu wspomagania, którego zasadniczą cechą jest
funkcjonowanie blisko szkoły i udzielanie jej bezpośredniego
wsparcia podczas wypełniania zadań. Ministerstwo Edukacji Narodowej
uruchamia więc dwa projekty: „Doskonalenie nauczycieli oparte na
ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół”
(01.04.2010-31.12.2015) - tzw. mały projekt oraz „Bezpośrednie
wsparcie systemu doskonalenia nauczycieli – powiaty”
(01.06.2011-31.12.2015) – tzw. duży.
|
System wspomagania powinien obejmować przygotowanie
kompleksowej oferty bezpośredniego wspomagania szkoły oraz
pozyskiwania specjalistów do jej realizacji w części lub w
całości, organizowanie współpracy szkół, tworzenie i
prowadzenie bazy zasobów, niezbędnych do prawidłowej
realizacji zadań przez szkoły i placówki (specjaliści,
wydawnictwa, inicjatywy) oraz informowanie o kierunkach
polityki oświatowej państwa, w tym planowanych i
wprowadzanych zmianach. Tworzenie sytemu wspomagania obejmie
etap opracowania rozwiązań merytorycznych, opracowania
rozwiązań organizacyjnych systemu wspomagania szkół,
opracowania rozwiązań prawnych systemu wspomagania szkół,
opracowania rozwiązań finansowych systemu wspomagania szkół
oraz przygotowanie szkół i placówek do korzystania z systemu
wspomagania. |
Wykład podsumowano nakreśleniem założeń projektów MEN: „Doskonalenie
nauczycieli oparte na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu
szkół” (01.04.2010-31.12.2015) - tzw. mały projekt oraz
„Bezpośrednie wsparcie systemu doskonalenia nauczycieli – powiaty”
(01.06.2011-31.12.2015) – tzw. duży. |