Teresa Burska-Leśniak
oraz Marek Legutko z Ośrodka Diagnostyki Edukacyjnej
przedstawili na spotkaniu problematykę monitorowania podstawy
programowej i sporządzenia ewaluacji – tegorocznych wyzwań dla
dyrektorów szkół i nauczycieli. W odpowiedzi na nowe wymogi ze
strony Ministerstwa Edukacji Narodowej, ośrodek oferuje serwis ant.wsip.pl, umożliwiający sprawne diagnozowanie i analizowanie
osiągnięć uczniów oraz monitorowanie nowej podstawy programowej.
Proces diagnostyczny porównany został przez referentów do
diagnozy przygotowywanej dla chorego przez lekarza, która zawsze
jest początkiem procesu leczenia. Analogicznie – stwierdzili
prowadzący – diagnostyka edukacyjna pomaga uczyć efektywniej i
wspiera nauczyciela, pełniąc funkcję poznawczą, wyjaśniającą i
optymalizującą. Serwis opracowany przez ODE to kompleksowy
system dla dyrektorów, nauczycieli i uczniów, dzięki któremu
można przygotować
plan ewaluacji i przeprowadzić ją dzięki
różnorodnym metodom analizy z uwzględnieniem odpowiednich
wskaźników
dla szkoły, gminy i kraju. Kilkakrotnie podkreślono,
iż diagnoza musi być przeprowadzona przynajmniej dwa razy, aby
uzyskać wyniki, które można porównywać, a po diagnozie
naprawczej w oparciu o podstawę programową przygotować stosowny
program naprawczy.
Firma działa na rynku
już 3 lata. Obecnie z serwisu korzysta 8 tys. nauczycieli, a
serwer posiada odpowiedzi z 2 mln kart odpowiedzi, co może – jak
zapewniali jej przedstawiciele – być podstawą zaufania dla ODE
w dziedzinie, w której są ekspertami.
Druga część spotkania
poświęcona została nowym technologiom w nauczaniu i uczeniu się,
a poprowadził ją Witold Kołodziejczyk, który odniósł się do
książki Dona Tapscotta „Cyfrowa dorosłość”. Według jej autora
zmiany w zachowaniu obecnej młodzieży obejmują osiem cech
pokoleniowych, które należy wykorzystać jako prawdziwy
potencjał. Są to m.in.: mobilność, kastomizacja (dopasowywanie
do własnych możliwości), baczna obserwacja, nastawienie na
wiarygodność, szybkość, innowacyjność, zainteresowanie rozrywką.
Narzędziem dla nowego podejścia szkoły do uczniów powinien być
C-learning oraz multibooki, które w swojej ofercie posiada
platforma WSiPnet. Nowoczesne technologie stają się bowiem
jedynym środkiem dotarcia do młodego człowieka, wprowadzają
dyscyplinę poprzez regularną kontrolę rozwiązywanych przez
uczniów zadań i pomagają zaoszczędzić czas marnowany do tej pory
na żmudnym sprawdzaniu zadań.