Nowa podstawa
programowa a kształcenie i doskonalenie nauczycieli.
Andrzej Jasiński.
Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Temat przedstawił Andrzej Jasiński, który od ponad roku zajmuje
się wdrażaniem nowej podstawy programowej. Polecił stronę
internetową ORE, na której znaleźć można panel poświęcony
szkoleniom, projekty systemowe, poradniki o tym, jak pisać
programy nauczania oraz jak dopuszczać je do użytku.
Prelegent skoncentrował się na wyzwaniach postawionych przed
dyrektorami
i nauczycielami wskutek wprowadzenia zmian w programie
nauczania. Zmiany te dotyczą II, a w szczególności IV etapu
edukacji, w którym pojawia się duża specjalizacja już po
pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej. Podkreślił, że
zapoznanie się z aktami prawnymi dotyczącymi organizacji szkoły,
jest fundamentem wszelkich działań. Omówiony został kalendarz
wdrażania nowej podstawy programowej, z którego wynika, iż w
niektórych latach będą obowiązywały dwie podstawy programowe, co
stanowi dodatkowe wyzwanie. |
Przedstawiciel ORE odniósł się także do obowiązku nauczyciela,
jakim jest napisanie programu nauczania.
Do tej pory często
stanowiło to tylko
formalność. Ważne jest, aby owy program był
użyteczny i wdrażany oraz modyfikowany na bieżąco, zgodnie ze
zmieniającymi się potrzebami grupy docelowej. Namawiał także
uczestników spotkania do starania się o rzetelne recenzowanie i
poprawę jakości programów.
Omówione zostały ponadto wykresy prezentujące metody pracy
nauczycieli różnych przedmiotów
na podstawie badań
przeprowadzonych w
I
klasach gimnazjum. I tak: na języku polskim
52,34% szkół deklaruje prowadzenie dyskusji na każdej lekcji,
natomiast 1,72% nigdy tej formy zajęć nie stosuje. Niemal 20%
szkół nigdy nie organizuje zajęć w terenie w ramach zajęć
z
geografii. 23,13% badanych na lekcji muzyki nigdy nie używa
instrumentów. Potrzeba poznania i wprowadzania nowych metod
nauczania przez pedagogów wydaje się być nagląca. Jako pozostałe
wyzwania Andrzej Jasiński wymienił: dobór podręcznika, obecność
rodzica w szkole czy wykorzystywanie technologii. |
|