Kompetencje komunikowania
międzykulturowego w kształceniu nauczycieli.
Dr hab. Anna Lubecka, Uniwersytet
Jagielloński.
Autorka prezentacji poruszyła bardzo istotny temat dotyczący
komunikowania międzykulturowego. Rozróżniając „komunikowanie” od
„komunikowania się” podkreśliła, iż w drugim przypadku istotne
jest przede wszystkim budowanie relacji. Nauczyciel powinien
traktować ucznia jako partnera w rozmowie, być otwarty oraz
uważny na sposób w jaki wpływa na młodego człowieka.
Przedstawiła także szerokie rozumienie
kultury i konieczność
postawy tolerancji w obliczu nowości, które wykraczają poza
tradycję. Wskazała na problem wykluczenia i stereotypizacji
uczniów ze środowisk mniejszościowych, np.: romskich,
ormiańskich czy ukraińskich. Dotknęła także problemu inkluzji,
aklimatyzacji, akceptacji i samoakceptacji, nawołując, by
ukazywać inność jako wartość. Omawiając kulturę ponowoczesną
wymieniła jej wyzwania, m.in. wielokulutowość i transkulturowość.
Następnie przedstawiła warianty polityki wobec wielokulturowości
jakimi są: wyłączenie, segregacja/separacja, homogenizacja
kulturowa a także afirmacja różnorodności. |
Wyzwaniem dla szkoły jest przede wszystkim uczenie tolerancji i
akceptacji. Zwiększanie świadomości odnośnie potrzeb dzieci
reprezentujących mniejszości kulturowe jest konieczne.
Nauczyciel musi się zmierzyć z problemami, z którymi dzieci
przychodzą do szkoły np. z obawą przed dominacją czy
dyskryminacją oraz troszczyć się o zachowanie kultury i religii
dziecka. Jest on zobowiązany do posiadania kompetencji
komunikacji międzykulturowej. Empatia oraz budowanie mostu
porozumienia są dla autorki wartościami bezcennymi. Polska
polityka wielokulturowa nie wspomaga jednak asymilacji
emigrantów i aklimatyzacji dzieci w szkołach. Często zapomina
się o barierze językowej oraz o problemie rozdwojonej tożsamości
dziecka. Wyzwaniem dla nauczycieli na najbliższe lata będzie
zdobywanie odpowiednich kompetencji, by sprostać zadaniu
pedagoga w zmieniającym się środowisku.
|