Europejska
polityka life-long learning jako wyzwanie dla kształcenia
nauczycieli.
Prof. dr hab. Grażyna Prawelska-Skrzypek, Uniwersytet
Jagielloński.
Grażyna
Prawelska-Skrzypek omówiła główne zagadnienia europejskiej
polityki Life-Long Learning (LLL), a także przedstawiła polską
sytuację kształcenia nauczycieli. Rozpoczynając wykład, odniosła
się do współczesnych realiów postępujących technologii i
globalizacji, w warunkach
których ciągłe kształcenie się jest
niezbędne. Co więcej, nie wystarcza już tylko kształcenie
formalne. XXI wiek wymaga otwartości oraz samodzielności i
kreatywności w sposobie nabywania wiedzy. Należy podejmować nowe
wyzwania, wzmacniać kompetencje i kwalifikacje ludzi – jako
najważniejszy kapitał. Konieczne jest holistyczne podejście do
kwestii „uczenia się”. Polityka edukacji publicznej musi
równoważyć trzy sposoby nauki: edukację formalną, która stanowi
jedynie bazę do nabywania nowych kompetencji, pozaformalną oraz
nieformalną. Jądrem koncepcji LLL jest rozwój kompetencji, a
szczególnie kompetencji kluczowych, do których zaliczyć można
m.in. komunikowanie się w języku ojczystym oraz w języku obcym,
myślenie matematyczne, umiejętność uczenia się oraz posługiwania
się ICT, umiejętności społeczne, przedsiębiorczość czy ekspresję
kulturalną. W związku z tym europejska polityka LLL skupia się
na wprowadzeniu kultury ewaluacji, indywidualizacji procesu
kształcenia, nakierowaniu na osiąganie określonych efektów
kształcenia, rozumianych jako wyznacznik kompetencji.
|
Prowadząca ujęła Life-Long Learning zarówno jako wyzwanie, jak i
szansę dla nauczycieli. Z jednej strony wymaga ono pracy nad
sobą, innego podejścia do nauki i ciągłego rozwoju. Z drugiej
zaś stwarza nowe możliwości w sektorze edukacji nieformalnej na
skutek dywersyfikacji rynku pracy. Omówione zostały też
propozycje zmian kształcenia nauczycieli w Polsce. Najnowsze
rozporządzenie z 2011 roku dotyczy zmniejszenia liczby godzin
przewidzianych na specyficzne kształcenie nauczycieli oraz
zwiększenia nacisku na kompetencje merytoryczne. Zmiany wydają
się być konieczne, gdyż jak wynika z Raportu o Stanie Edukacji z
2011 roku - nauczyciele nie są przygotowani do wyzwań
współczesnej rzeczywistości i z trudnością odnajdują się w
różnych środowiskach pracy. Przedstawiono także braki
działającego obecnie systemu edukacji, do których zaliczono
m.in. brak weryfikowania kompetencji przy naborze na studia,
zbyt teoretyczne i bierne kształcenie oraz brak dalszego
monitoringu losów absolwentów. Jest jednak szansa, iż nowe
regulacje wprowadzą zmiany w tym zakresie.
|