Praca z danymi w celu
poprawy pracy szkoły i osiągnięć uczniów – Projekt UE DATAUSE.
Małgorzata Marciniak, Joshua Romaneo, Public Consulting Group.
Przedstawiciel firmy Public Consulting Group, Joshua Romaneo,
rozpoczął spotkanie od zwrócenia uwagi na pewne alarmujące dane
dotyczące gorszych wyników pewnych grup uczniów w Stanach
Zjednoczonych i w Polsce oraz wyjaśnił, że firma inwestuje w
poprawę edukacji w tych obszarach poprzez pracę z danymi.
Zaproponował słuchaczom, aby wyobrazili sobie, że na każdym
szczeblu od władzy centralnej, poprzez samorządy, aż po
dyrektorów i nauczycieli wszyscy codziennie wykorzystują dane,
aby poprawić wyniki uczniów. Projekt UE DATAUSE w ramach
programu Comenius ma na celu przygotować nauczycieli do pracy z
danymi i zweryfikować hipotezę mówiącą, że taka praca może
poprawić efekty kształcenia.
Następnie głos zabrała Małgorzata Marciniak, która przedstawiła
przebieg realizacji tego projektu. Pierwszym z zadań było
stworzenie bazy teoretycznej opisującej jakość pracy z danymi w
szkołach 5 krajów: Polski, Litwy, Niemiec, Wielkiej Brytanii i
Holandii. Przeprowadzono badania i na podstawie ich wyników
opracowano czynniki sprzyjające lub hamujące pracę z danymi,
cele pracy z danymi, a w efekcie teorię pracy z danymi, która
może wpłynąć na poprawę wyników szkoły. Kolejnym krokiem było
powołanie w dwóch wybranych szkołach w Polsce zespołów uczących
się pracy z danymi i przekazujących tę wiedzę pozostałym
nauczycielom. Obecna na sali dyrektorka Gimnazjum nr 26 w Łodzi
biorącego udział w projekcie podkreśliła, że
dzięki niemu szkoły mogą nauczyć się wykorzystywać ogromny
potencjał i materiał jakim dysponują. Następnym etapem
projektu było dokonanie diagnozy aktualnej sytuacji w szkołach.
Raport z przeprowadzonych ankiet sygnalizuje, że choć istota
pracy z danymi jest dostrzegana, to wciąż brak jest kompetencji
wśród nauczycieli. Stworzono więc kurs doskonalenia zawodowego w
zakresie modelu pracy z danymi, jaki powinien zostać wdrożony w
szkole. Model ten opiera się na zadawaniu konkretnych pytań w
kolejnych etapach pracy: przygotowaniu, odkrywaniu problemu,
jego diagnozowaniu, działaniu i ewaluacji, na które odpowiedzi
odnajdujemy wykorzystując dane. Proces ten jest cykliczny, a
jego szczególnie ważnym elementem jest diagnoza problemu, która
często jest pomijania i zastępowana pozbawionym refleksji
działaniem. Jedna ze słuchaczek, dyrektorka Zespołu Szkół
Publicznych w Radowie Małym, zwróciła uwagę na brak narzędzi do
wspólnej pracy nauczycieli, uczniów i rodziców z danymi.
Prowadząca potwierdziła, że dane są ważne także dla uczniów i
rodziców, gdyż czynią ich bardziej świadomymi i przeszła do
prezentacji podzielonego na moduły kursu doskonalenia a także
przykładowych narzędzi do pracy z danymi, takich jak katalog
danych czy metoda potrójnego pytania „dlaczego?”.
Ostatnim z etapów projektu jest rozpowszechnianie rezultatów
badań na temat pracy z danymi, o którym opowiedział Joshua
Romaneo. Powrócił do wizji codziennego wykorzystywania danych na
każdym szczeblu, którą przedstawił we wstępie i podkreślił
potrzebę stworzenia modeli pracy z danymi na każdym z tych
poziomów. Zaznaczył, że model już opracowany jest uniwersalny i
może być wykorzystany w innych instytucjach, a nawet krajach.
Wiedza o nim i materiały do pracy są zaś sukcesywnie
rozpowszechniane. Na koniec kolejny ze słuchaczy, dyrektor
gimnazjum publicznego z Łodzi, zwrócił uwagę na brak wsparcia
władz przy opracowywaniu danych i doskonaleniu nauczycieli w
zakresie pracy z nimi, na czasochłonność takiej pracy, która
może powodować opór nauczycieli i na potrzebą wprowadzenia na
studiach nauczycielskich modułu przygotowującego do niej.
|