Metodologia
badania czasu pracy nauczycieli.
Magdalena Krawczyk-Radwan, Lider Zespołu Badań Nauczycieli.
Instytut Badań Edukacyjnych. Badanie IBE, niezbędne w dyskusji o
statusie nauczyciela.
Zadaniem Magdaleny Krawczyk-Radwan z Zespołu Badań Nauczycieli
IBE było zapoznanie dyrektorów szkół i samorządowców z
zaplanowanym badaniem organizowanym przez tę instytucję, a
rozpoczynającym się już w październiku br., którego przedmiotem
zainteresowania będzie czas pracy nauczycieli.
Prelegentka wystąpienie rozpoczęła od skrupulatnego odnotowania
najważniejszych problemów metodologicznych, od przedstawienia różnorodnych sposobów badania czasu pracy oraz ustosunkowania
się do problematycznej rozbieżności wyników badań
przeprowadzonych dotąd przez BAEL, TEDS-M, TALIS, ZNP,
„Solidarność’, a także Instytut Medycyny Pracy w Łodzi.
Przeprowadziwszy przegląd form badania budżetów czasu ludności
oraz ewidencji czasu pracy, badaczka poinformowała o technikach
wybranych przez IBE – kwestionariuszach, które mają pytać o
katalog wszystkich czynności nauczycieli oraz pogłębionych
„wywiadach dnia następnego”, dokładnie badających budżet czasu w
rozkładzie dobowym. Szczególną doniosłość przypisała drugiej z
opracowanych technik, dzięki której ankieter prowadzi wywiad z
wykorzystaniem komputera, ułatwiając respondentowi rekonstrukcję
poprzedniego dnia. Badana próba ma objąć 834 szkoły oraz 6000
nauczycieli, przy czym docelową populację stanowią nauczyciele
przedmiotów ogólnokształcących w szkołach dla dzieci i młodzieży
z pominięciem szkół specjalnych i artystycznych.
Krawczyk-Radwan przeszła następnie do przedstawienia
szczegółowych danych dotyczących projektu, który został już
poprzedzony badaniem próbnym, przeprowadzonym na ponad 200
szkołach. Przetarg na badanie czasu pracy nauczycieli od 1
października 2011 roku do listopada 2012 roku wygrała firma
Millward Brown SMG KRC. Będzie ją w tym samym czasie dodatkowo
kontrolować inna firma. O powodzeniu przedsięwzięcia zadecyduje
jednak nie tylko właściwe narzędzie, ale i sprawnie
przebiegająca rekrutacja, wsparcie w jej przeprowadzeniu
dyrektorów szkół i zaangażowanie nauczycieli, stąd apel
przedstawicielki IBE skierowany do uczestników spotkania.
Badanie ma na celu bowiem przede wszystkim służenie ich
interesom, umożliwiając weryfikację krzywdzących mitów i
stereotypów, podnoszenie prestiżu zawodu nauczyciela i uzyskanie
wiedzy niezbędnej do zarządzania oświatą. Na koniec prelegentka
zaprosiła do odwiedzenia strony
www.eduentuzjasci.pl oraz
odniosła się do ostatniej rewelacji, badania OECD, według
którego polscy nauczyciele pracują średnio ok. 3 godzin
dziennie. Odpowiedzi badaczki na pytania dyrektorów szkół
pozwoliły rozwiać wątpliwości dotyczące m.in. partycypacji w
badaniu nauczycieli nietablicowych oraz samych zaintersowanych.
|