ODBYŁ SIĘ KONGRES KADRY
KIEROWNICZEJ OŚWIATY: DYREKTORÓW SZKÓŁ, PRACOWNIKÓW ORGANÓW
PROWADZĄCYCH I ORGANÓW NADZORU PEDAGOGICZNEGO -
OSÓB ZAANGAŻOWANYCH W ZARZĄDZANIE OŚWIATĄ NA POZIOMIE PAŃSTWOWYM I
LOKALNYM
zorganizowany przez:
Ogólnopolskie
Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
Pod patronatem
Ministra Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty, Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy
Partnerzy organizacyjni i merytoryczni:
Biuro Edukacji Miasta
Stołecznego Warszawy, Związek Miast Polskich,
Związek Powiatów Polskich,
Związek
Gmin Wiejskich
Partnerzy medialni:
oraz:
Udział
wzięło ok. 1000 uczestników, przedstawiciele instytucji
oświatowych, w tym -
Minister Edukacji Narodowej, Dyrektor Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej, Dyrektor Centralnego Ośrodka Doskonalenia
Nauczycieli, Kuratorzy Oświaty, przedstawiciele licznych
samorządów terytorialnych i związków samorządowych.
Partnerzy główni wspierający kongres:
23 września 2009r w auli "Chopin"
PWSBiA w Warszawie rozpoczął się IV Kongres Zarządzania Oświatą
- największe doroczne spotkanie polskich dyrektorów szkół i
placówek oświatowych, samorządowców zarządzających oświatą,
przedstawicieli instytucji państwowych. Udział w kongresie
wzięło ponad 1000 osób.
Obrady
otworzyła Joanna Berdzik, Prezes Ogólnopolskiego
Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, które
organizuje Kongres. Powitawszy zebranych oddała ona głos
pierwszemu gościowi Kongresu - Minister Edukacji
Narodowej, Katarzynie Hall. |
|
|
Zmiany
w edukacji.
Minister Edukacji Narodowej,
Katarzyna Hall.
Prezentacja do
pobrania
|
W
pierwszej części wystąpienia minister podsumowała
zmiany, jakie zostały wprowadzone od początku roku
szkolnego: wspomniała o nowej podstawie programowej w
klasach I szkoły podstawowej i gimnazjum i wynikających
z niej nowych zasadach pracy – zajęciach komputerowe w
szkole podstawowej, dwóch językach w gimnazjum, sposobie
realizacji lekcji wychowania fizycznego). Podkreśliła
wagę kreatywności szkół w wyborze elementów nowej
podstawy. Następnie mówiła o upowszechnieniu edukacji
przedszkolnej i prawie pięciolatków do korzystania z
niej ...
zobacz całą relację>> |
System egzaminów zewnętrznych.
Prof. Krzysztof Konarzewski, Dyrektor
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
Na wstępie prof. Konarzewski zapowiedział, że OSKKO
będzie odtąd partnerem CKE w konsultacjach
dotyczących systemu egzaminów zewnętrznych. Zapytał,
czy ma przedstawić swoją wypowiedź nt. prac CKE czy
od razu skupić się na konkretnych kwestiach,
ponieważ przekazano mu właśnie listę pytań
(wypracowaną przed Kongresem na Forum OSKKO).
Słuchacze przychylili się do drugiej propozycji,
zatem całe wystąpienie prof. Konarzewskiego
poświęcone było odpowiedziom na pytania
...
zobacz całą relację>> |
|
|
Wieczorem uczestnicy udali się do kina Orange IMAX, w CH Sadyba Best Mall, ul
Powsińska 31, na pokaz filmu trójwymiarowego pt; "Pod
Taflą Oceanu 3D".
Edukacja
Europejska do roku 2020.
Bernard de Groot, Sanoma Learning &
Literature.
Prezentacja do
pobrania
|
|
Drugi dzień Kongresu
rozpoczął wykład Bernarda de Groot, przedstawiciela
Sanoma Learning & Literature, na temat; „Edukacja
Europejska do roku 2020”. Wykład został wygłoszony w
języku angielskim z bezpośrednim tłumaczeniem na
język polski. Wykładowca wskazał na zmiany, jakie
zaszły w szybkim tempie, w ciągu ostatnich 10 lat i
ich dysonans z tempem zmian w edukacji. Blogi,
komputery, telefony komórkowe to rzeczy których tak
niedawno nie znaliśmy a dzisiaj nie możemy się bez
nich obejść. Edukacja i nauka muszą nadążać za
zmieniającym się światem. Niestety tak się nie
dzieje...
zobacz całą relację>>
|
Wprowadzenie
do bloku tematycznego: "Wychowanie w szkole. Pedagog w Erze Cyfrowej".
Jacek Pyżalski, WSP, Łódź.
Prezentacja do
pobrania
Jacek Pyżalski - prowadzący ten blok
tematyczny przedstawił prelegentów i dokonał wprowadzenia do tematu.
Następnie rozpoczął trwający przez następne cztery godziny spotkania w
auli Chopin poniższym wykładem:
Agresja
elektroniczna dzieci i młodzieży. Problemy rozwojowe i wychowawcze
związane z zaangażowaniem w róże rodzaje agresji elektronicznej.
Jacek Pyżalski, WSP, Łódź.
Prezentacja do pobrania
Wprowadzając zebranych do
tematu, dr Pyżalski
przytoczył
wyniki badań przeprowadzonych w r. 2009. Wynika z nich,
że wśród dzieci i młodzieży w wieku 11-19 lat z
Internetu korzysta 96% chłopców i 97%
dziewcząt, przeciętnie 2,5 godziny dziennie.
Natomiast tygodniowo chłopcy spędzają online 20
godzin, dziewczęta tylko 13.
...
zobacz całą relację>> |
|
|
Wirtualna
klasa w rzeczywistym wymiarze.
Zastosowanie społecznościowych serwisów internetowych w nauczaniu
młodzieży. Anna Roszkowska.
Prezentacja
do pobrania
|
|
Zainteresowania
młodzieży, wbrew temu, co głoszą niektórzy, nie zmieniły się. Co
prawda młodzi ludzie używają na co dzień komputera i nie rozstają z
komórką, ale nadal się spotykają, wspólnie planują i organizują
rozrywki. Dzisiejszy młody człowiek jest bierny i niecierpliwy.
Oczekuje, że będzie obsługiwany: ktoś poda mu śniadanie, on sam
wprawdzie uruchomi telewizor czy żaluzję, ale przy pomocy pilota. ...
zobacz całą relację>> |
Pomoc psychologiczna
on-line w systemie promocji zdrowia psychicznego w szkołach.
Bassam Aouil, Instytut
Psychologii UKW w Bydgoszczy.
Prezentacja
do pobrania
W Erze Cyfrowej, otworzyły
się nowe możliwości w zakresie promocji zdrowia
psychicznego i psychoedukacji. Działalność w tej
dziedzinie za pomocą on-line jest bardziej efektywna niż
stosowanie tradycyjnych metod, tj. docieranie do
potrzebujących za pomocą ulotek, plakatów itp. Dlaczego
Internet stał się ważny w promocji zdrowia psychicznego
i psychoedukacji?. ...
zobacz całą relację>> |
|
|
Młodzież ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi w świecie nowoczesnych mediów.
Piotr Plichta - WSP
Łódź.
Prezentacja
do pobrania
Zjawisko korzystania z mediów elektronicznych przez młodzież
niepełnosprawną intelektualnie zostało przedstawione w
kontekście zagrożeń. Obszar poruszania się osób ze specjalnymi
potrzebami w świecie nowoczesnych mediów jest zupełnie
niezbadany, a nauczyciele są do reagowania na zagrożenia
nieprzygotowani, podobnie zresztą jak w szkołach masowych. ...
zobacz całą relację>>
Prezentacja programów nagrodzonych w „Konkursie na najlepsze
programy wychowania przedszkolnego”. Wręczenie nagród. Spotkanie
z autorami, prezentacja programów.
Minister Edukacji Narodowej, Katarzyna Hall. Przedszkole nr 412 w Warszawie, ul. Pala Telekiego
8.
|
|
W
czwartkowe przedpołudnie w barwnym, nowym budynku
przedszkola z oddziałami integracyjnymi na warszawskim
Ursynowie zostali powitani: patron konkursu - Minister
Edukacji Narodowej Katarzyna Hall, gospodarze,
organizatorzy „Konkursu na najlepsze programy wychowania
przedszkolnego” - Centralny Ośrodek Doskonalenia
Nauczycieli, członkowie komisji konkursowej,
przedstawiciel Mazowieckiego Kuratora Oświaty, laureaci
konkursu i uczestnicy kongresu oraz pozostali uczestnicy
spotkania...
zobacz całą relację>> |
Art
30a KN - wyznaczanie jednorazowego dodatku uzupełniającego w praktyce.
Przemyślenia OP. na temat realizacji wymagań Art 30 KN.
Janusz
Pawłowski, VULCAN.
Prezentacja do pobrania.
Samorząd rybnicki.
Janusz
Pawłowski przedstawił zapisy Karty Nauczyciela art. 30 –
dotyczące wynagrodzenia nauczycieli i art. 30a –
jednorazowego dodatku uzupełniającego. JST powinna
zebrać wiele informacji, aby praktycznie wyznaczyć ten
dodatek. Informacje te powinny być zebrane formalnie do
końca grudnia. Następnie swoimi doświadczeniami
podzielili się przedstawiciele samorządu rybnickiego...
zobacz całą relację>> |
|
|
|
Praktyka
prawna JST.
Ewa Czechowicz, OSKKO.
|
Ewa
Czechowicz, szkoleniowiec prowadzący warsztaty i wykłady
dla samorządów, spotkała się z zainteresowanymi
przedstawicielami JST w auli ONZ. Kontynuowano m.in.
zagadnienie Art. 30 KN i inn. |
Elektroniczny
dziennik lekcyjny – dynamika (r)ewolucyjna.
Marek Konieczniak, ekspert firmy Vulcan.
Prezentacja do pobrania
|
|
„Edukacja nie lubi
rewolucji” - tymi słowami rozpoczął swoje wystąpienie
Marek Konieczniak reprezentujący firmę Vulcan. Zmiany w
szkolnictwie powinny się odbywać na drodze ewolucji,
jako ciągły proces generujący powolne zmiany. Mimo iż
sposób przekazywania wiedzy odbywa się w sposób
tradycyjny, szkołę bezpośrednio dotyka rewolucja cyfrowa
czyli informacyjna.
...
zobacz całą relację>> |
Ewaluacja
w nadzorze pedagogicznym.
Profesor
Henryk Mizerek, UWM.
Prezentacja do
pobrania
|
|
Z niezwykłym
poczuciem humoru pan Profesor wprowadził zebranych w trudny temat
ewaluacji: "nie chciał uśpić słuchaczy, co więcej - pracuje nad tym,
aby samemu nie usnąć podczas własnego wykładu". Będzie to - jak
zauważył prowadzący - bardziej komentarz do idei, jaka przyświecała
przedsięwzięciu zawarcia małżeństwa między nadzorem pedagogicznym a
ewaluacją. Ewaluacja wymaga uwagi, zatem wykład miał charakter
teoretyczny ukierunkowany na rozumienie oraz poznanie ewaluacji jako
praktycznego materiału...
zobacz całą relację>>
|
Nowy nadzór
pedagogiczny
Sekretarz Stanu Ministerstwa Edukacji Narodowej, Krystyna
Szumilas
Ministerstwo Edukacji
Narodowej stało się inicjatorem spotkań świata polityki,
świata nauki i świata praktyków prowadząc w ramach
środków unijnych projekt „Modernizacja nadzoru
pedagogicznego”. Pracowano nad tym jak to zrobić, aby
nowy nadzór wpływał na jakość kształcenia. Podchodząc do
tego dużego wyzwania brano pod uwagę, że należy
zmieniać świat funkcjonowania szkoły, dawać większą
autonomię dyrektorowi szkoły.
....
zobacz całą relację>> |
|
|
Zadania
dyrektora w nowym nadzorze pedagogicznym.
Joanna Berdzik, Prezes OSKKO,
koordynator projektu EFS MEN „Modernizacja nadzoru pedagogicznego".
Prezentacja do
pobrania
|
|
W części głównej
prowadząca przedstawiła prezentację pt. „Nowy nadzór-
czy spełni nasze oczekiwania?”. Prezentację zakończyło
stwierdzenie, ze największym osiągnięciem jest zapisanie
w rozporządzeniu tego, co najbardziej bulwersuje-
wymagań. Następnie rozpoczęła się tura pytań i
odpowiedzi na nie....
zobacz całą relację>> |
Problemy oświaty samorządowej.
Sekretarz Stanu MEN,
Krystyna Szumilas.
warsztaty
Young Digital Planet:
Sebastian Wasiołka,
„Nauczanie w środowisku sieciowym jako standard pracy współczesnego
nauczyciela”.
Tworzenie multimedialnych,
interaktywnych prezentacji. Łączenie zasobów pochodzących z różnych
źródeł. Edycja zasobów i ich modyfikacja. Tworzenie internetowych zadań
dla uczniów. Monitorowanie realizacji zadań przez uczniów. Zapisywanie
prezentacji na dowolnym rodzaju nośnika. Eksportowanie prezentacji i
zadań do formatu SCORM. Współpraca portalu Nauczyciel.pl z platformą
FRONTER.
Warsztaty wydawnictwa Nowa Era
Arkadiusz Kups,
„Bezpieczna szkoła”,
Tomasz Chomczyk "Trudne sytuacje i wymagający uczniowie - jak sobie
z nimi radzić. Techniki i metody wspomagające Nauczycieli we
współczesnej szkole”
Punkt
ekspercki portalu „Prawo dla szkól”. Konsultacje.
Barbara Gacek. Prawo oświatowe. Karta Nauczyciela. Kwalifikacje
nauczycieli. Specyfika kształcenia specjalnego i integracyjnego
Anna Stalmach. Reforma programowa: ramowe plany nauczania,
programy nauczania i podręczniki po zmianach, planowanie dydaktyczne.
Obowiązki dyrektora wobec wprowadzanych zmian. Współpraca szkoły z
rodzicami. Programy profilaktyczne i wychowawcze w szkole.
Patryk Kuzior, Organizacja systemu oświaty: Jednostki samorządu
terytorialnego jako organy prowadzące szkól; prawo pracy w szkole:
nawiązywanie, rozwiązywanie stosunku pracy z nauczycielami,
wynagrodzenia i inne świadczenia; pomoc materialna dla uczniów; -
obowiązek nauki i obowiązek szkolny.
Warsztaty
NEC. Jak taniej i bezpieczniej tworzyć komputerowe pracownie dla
przedmiotów kierunkowych?
Piotr Lewczuk. NEC.
Warsztaty Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Użytkowanie małych
netbooków NTT w edukacji.
Pokaz funkcjonowania pracowni komputerowej.
Wieczorem w kinie Orange IMAX, w CH Sadyba Best Mall
(ul
Powsińska 31) odbył się pokaz filmu trójwymiarowego pt; " Pod
Taflą Oceanu 3D" dla uczestników, którzy nie widzieli
pokazu środowego.
Przetwarzanie dokumentów papierowych w formę elektroniczną.
Dyrektor
Przemysław Karwowski, Toshiba. Wykład Partnera wspierającego
Kongres.
Rozwój
umiejętności wychowawczych nauczycieli .
Program warsztatów filmowych dla
nauczycieli Nowe Horyzonty Psychologii w Szkole. Wprowadzenie
Warsztaty
„Charakterów"
Warsztaty filmowe Świat krzywdy dziecka”
Metoda
edukacyjnej wartości dodanej - sposób wykorzystania wyników egzaminów
zewnętrznych do oceny pracy szkoły.
dr Roman Dolata, koordynator zespołu
badawczego EWD.
|
Słuchanie
prezentacji zagadnień dotyczących EWD przez dr Romana
Dolatę, pedagoga, pracownika Wydziału Pedagogicznego
Uniwersytetu Warszawskiego i jednocześnie koordynatora
merytorycznego zespołu badawczego EWD, to sama
przyjemność. Myślę, że potwierdzą to zarówno obecni na
wykładzie uczestnicy kongresu jak i wszyscy, którzy
mieli okazję posłuchać wykładów przy innych okazjach np.
na tzw. „Szkołach EWD”.
...
zobacz całą relację>> |
Modernizacja
szkolnictwa zawodowego.
Ewa Konikowska-Kruk,
Dyrektor
Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN,
Bogna Skoraszewska, Andrzej Jasiński, Zarząd OSKKO).
Udostępnione prezentacje ze
spotkania:
Prezentacja MEN
Prezentacja Firmy Symulacyjne
|
|
Spotkanie prowadzili: Bogna Skoraszewska i Andrzej
Jasiński –członkowie zarządu OSKKO. Gościem panelu była
pani Ewa Konikowska-Kruk Dyrektor Departamentu
Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN oraz pan
Stanisław Szelewa Dyrektor Wydział Oświaty i Wychowania
Starostwa Powiatowego w Świdnicy. Bogna Skoraszewska
rozpoczęła od przypomnienia stanowiska uczestników II i
III Kongresu Zarządzania Oświatą oraz I i II Krajowej
Konferencji Dyrektorów Szkół Kształcenia Zawodowego.
Następnie głos zabrała Ewa Konikowska-Kruk.
...
zobacz całą relację>> |
Standardy
w oświacie a samorządy i organy nadzoru.
Mariusz Tobor,
Dział Doradztwa Oświatowego, VULCAN.
Prezentacja do pobrania
Przyszłość systemu
wspierania rozwoju szkół. Doskonalenie nauczycieli i doradztwo
metodyczne.
OSKKO. Godz.
11:20 Aula Chopin, V p. Dyrektorzy i Samorządowcy
|
|
Moderatorami tego panelu byli Ewa Halska oraz Leszek
Zaleśny. Wśród zaproszonych gości znalazły się
panie: Beata Kossakowska, Radca Ministra,
Departament Funduszy Strukturalnych MEN, Marlena
Fałkowska z-ca Dyrektora ds. Organizacyjnych CODN,
Bożena Koniorczyk - Departament Kształcenia Ogólnego
i Wychowania MEN. Celem spotkania było poruszenie
różnych problemów związanych zarówno ze wspieraniem
rozwoju szkół jak i sprawy związane z przyszłością,
rolą i sposobem funkcjonowania ośrodków zajmujących
się doskonaleniem nauczycieli i doradztwem
metodycznym.
...
zobacz całą relację>>
|
Edukacja
matematyczna w nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Jak uczynić matematykę przyjazną dziecku i nauczycielowi?
dr
Małgorzata Skura, mgr
Michał Lisicki, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
Fundacja Rozwoju Wychowania Przedszkolnego i Edukacji BERDO.
|
Dr
Małgorzata Skura i mgr Michał Lisicki – pracownicy
Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, związani z
Fundacją Rozwoju Wychowania Przedszkolnego i Edukacji
BERDO w swoim wystąpieniu dawali odpowiedź na pytanie:
jak uczynić matematykę nowoczesną i przyjazną dziecku i
nauczycielowi?
dalszy
ciąg relacji>> |
Podsumowanie 3 dni prac Kongresu. Zakończenie obrad.
Godz. 13:30. - w
przygotowaniu....
Partnerzy wspierający kongres (zobacz
stronę poświęconą partnerom Kongresu):