|
Na wstępie prof. Konarzewski zapowiedział, że OSKKO będzie odtąd
partnerem CKE w konsultacjach dotyczących systemu egzaminów
zewnętrznych. Zapytał, czy ma przedstawić swoją wypowiedź nt. prac
CKE czy od razu skupić się na konkretnych kwestiach, ponieważ
przekazano mu właśnie listę pytań (wypracowaną przed Kongresem na
Forum OSKKO).
|
Słuchacze
przychylili się do drugiej propozycji, zatem całe wystąpienie prof.
Konarzewskiego poświęcone było odpowiedziom na pytania – zarówno te
postawione wcześniej, jak i te zadawane bezpośrednio w czasie
spotkania. Poniżej prezentujemy tematycznie pogrupowane kwestie i
ich omówienia dokonane przez dyrektora CKE.
-
termin
publikacji informatorów maturalnych, dokonywanie w nich zmian –
jeśli ukazują się później, niż wymagają przepisy, wynika to z
konieczności dostosowania egzaminów do ostatnich zmian w
przepisach wyższego rzędu. Planowana jest zmiana prawa w tym
względzie: informatory musiałyby zostać opublikowane rok przed
danym egzaminem maturalnym. Nie ma gwarancji, że obecna wersja
jest ostateczną, ale zmiany zostaną wyraźnie zaznaczone, a
informacja o nich będzie podana na stronie internetowej CKE.
-
brak
informacji nt. procedur, dostosowań – brak takiej informacji
oznacza, że obowiązują dokumenty z roku poprzedniego.
-
termin
publikacji tablic matematycznych na maturę 2010 – zostaną one
przekazane maturzystom razem z arkuszami matury próbnej w
listopadzie 2009, a po tym terminie opublikowane na stronie
internetowej CKE.
-
kumulowanie
dwóch ważnych egzaminów jednego dnia – pozwala skrócić czas
przeprowadzania egzaminu maturalnego (inaczej trwałby także w
czerwcu) i szybciej przekazać zainteresowanym wyniki. Być może
uda się doprowadzić w przyszłości do tego, żeby egzamin z
przedmiotów dodatkowych przeprowadzały uczelnie (ponieważ
maturzyści wybierają te przedmioty ze względu na rekrutację na
uczelnie). Prof. Konarzewski pozytywnie odniósł się do pomysłu
innego połączenia przedmiotów maturalnych jednego dnia (np.
popularny przedmiot podstawowy i rzadko wybierany przedmiot
rozszerzony po południu).
-
metody
dystrybucji materiałów egzaminacyjnych, brak jednolitych
procedur dystrybucji i redystrybucji w całym kraju – metoda nie
zostanie zmieniona, ponieważ ze względu na prawdopodobieństwo
przecieków nie można przysyłać arkuszy kilku egzaminów
jednorazowo. Szczegółowe procedury dystrybucji i redystrybucji
ustala OKE.
-
moc prawna
procedur CKE w stosunku do dyrektorów szkół – takie prawo dało
CKE rozporządzenie, które pozwala CKE tworzyć procedury
przeprowadzania egzaminu. Jeśli pracownicy OKE wymagają od
dyrektorów szkół czegoś poza procedurami ustalonymi przez CKE,
postępują nieprawnie.
-
zwolnienie ze
sprawdzianu gimnazjalnego dzieci uchodźców, które uczą się
języka polskiego np. przez jeden rok – kwestia do rozważenia
-
złagodzenie
kryteriów oceniania egzaminu dotyczącego kwalifikacji zawodowych
dla uczniów z upośledzeniem – może to nastąpić, jeśli MEN zmieni
dla tych uczniów podstawę programową
-
formuła
egzaminu z języka obcego na egzaminie gimnazjalnym – na razie
bez zmian, ale prof. Konarzewski nie wykluczył zmian w
przyszłości: podobnie jak na maturze, uczeń gimnazjum mógłby
deklarować wybór języka na egzamin.
|
W
innych kwestiach, zgłaszanych w pytaniach z sali (godzina
dostarczania do szkół arkuszy egzaminacyjnych, osobista
redystrybucja arkuszy przez dyrektorów szkół, termin
ustalenia składów komisji sprawdzających egzaminy itd.),
dyrektor CKE nie przewiduje zmian lub uznaje je za
pozostające w kompetencjach danej OKE. |
Sprawozdawała Dorota Oleszczak, OSKKO.
|