Członek Kapituły konkursu, p. Grażyna Czetwertyńska w
podsumowaniu przedstawiła założenia konkursowe i podkreśliła
wysoki poziom programów wyłonionych w konkursie, zaznaczając, że
każdy z nich sytuował w centrum dziecko. Uczestnicy konkursu
wykazali się znajomością nowej podstawy programowej
oraz umiejętnością dostosowania jej do nowych realiów
społecznych, organizacyjnych i programowych. Każdy z programów
miał swoje dobre strony, stąd duży problem w wyborze programu
najlepszego. P. Czetwertyńska zaznaczyła również świadomość
tego, że ostatecznie program i tak program kształtuje się w
ciągu pracy nauczyciela, który może się z nim utożsamić, może go
również pozytywnie zmodyfikować.
Następnie wygłosiła kilka słów o zwycięskich programach: „to
znakomite propozycje, to koncepcje opierające się na kilku
wartościach, m. in. zapewniania realizacji potrzeb dziecka”.
Mówiła o tym, że programy kładły nacisk na uczenie się dzieci
przez zaangażowanie, odwoływanie się do tego, co jest ważne oraz
do mądrych koncepcji pedagogicznych.
Przewodniczący komisji konkursowej, Bogusław Śliwerski wraz z
minister Katarzyną Hall wręczyli laureatom nagrody, po czym
nastąpiła prezentacja nagrodzonych prac.
I nagroda (równorzędna):
1.
Dobry start przedszkolaka - Moniki
Rościszewskiej-Woźniak.
Jego
nowatorskie rozwiązania mogą być szczególnie przydatne dla
organizatorów małych form wychowania przedszkolnego, a tym samym
bardzo przydatne w tworzeniu możliwości wyrównywania szans
edukacyjnych dzieci i wspomagania innowacyjnych rozwiązań wśród
nauczycieli. Program, oparty o koncepcję filozoficzną Lilian
Katz, wymaga od nauczyciela plastyczności, aktywności a także
otwartości na dziecko i rodzica.
Program, dostępny na stronie internetowej CODN:
Dobry start przedszkolaka -
Monika Rościszewska-Woźniak
Prezentacja programu przygotowana na spotkanie dostępna na
stronie internetowej MEN:
"Dobry start przedszkolaka" Monika
Rościszewska – Woźniak
2.
„Zanim będę uczniem” - Elżbiety Tokarskiej
i Jolanty Kopały.
Program został oceniony jako bardzo dobrze przygotowany pakiet
programowy, metodyczny i organizacyjny wraz z narzędziami
diagnostycznymi, który może być realizowany w systemie
powszechnego wychowania przedszkolnego. Znakomicie skonstruowano
program, wykazując w nim nowe rozwiązania treściowe w zgodzie
z nową podstawą programową. Autorki opierają się na współczesnej
myśli pedagogicznej odwołując się jednocześnie do historii. Ten
program, o bardzo prostej konstrukcji, doskonale nadaje się do
pracy w grupach dzieci zróżnicowanych wiekowo, ponieważ dzieci
tu traktowane są w kategorii ich poziomu rozwoju a nie wieku
metrykalnego.
Program, dostępny na stronie internetowej CODN:
Zanim będę uczniem -
program - Elżbieta Tokarska, Jolanta Kopała
Prezentacja programu przygotowana na spotkanie dostępna na
stronie internetowej MEN:
„Zanim będę uczniem” Elżbieta Tokarska i Jolanta Kopała
II nagroda:
3.
„Odkryjmy Montessori raz jeszcze…” - Renaty
Czekalskiej, Aleksandry Gaj, Barbary Lauby, Joanny Matczak. Anny
Piecusiak, Joanny Sosnowskiej.
Program jest przykładem kreatywnej aktualizacji pedagogicznego
podejścia montessoriańskiego do edukacji przedszkolnej
z jednoczesnym wdrażaniem go w nowych realiach społecznych,
organizacyjnych i programowych. Uznanie wzbudziła integralna
koncepcja wielostronnego wychowania i wspomagania rozwoju
dziecka w wieku przedszkolnym Program powstał w oparciu o
wieloletnie doświadczenie w pracy z pedagogiką Montessori
zespołu nauczycielek z przedszkola w Łodzi.
Program, dostępny na stronie internetowej CODN:
Odkryjmy Montessori raz
jeszcze - Renata Czekalska, Aleksandra Gaj, Barbara Lauba,
Joanna Matczak, Anna Piecusiak, Joanna Sosnowska
Prezentacja programu przygotowana na spotkanie dostępna na
stronie internetowej MEN:
„Odkryjmy Montessori raz jeszcze…” Renata Czekalska, Aleksandra
Gaj, Barbara Lauba, Joanna Matczak, Anna Piecusiak, Joanna
Sosnowska
III nagroda
4.
Ku dziecku - Barbary Bilewicz-Kuźnia i Teresy
Parczewskiej.
Jego
autorki odwołały się do teorii inteligencji wielorakich, ponadto
w programie jest obecne znaczące we współczesnej kognitywistyce
podejście konstruktywistyczne do wychowania przedszkolnego.
Istotne w tej koncepcji jest także wyeksponowanie przez autorki
ośrodków zainteresowań
Program, dostępny na stronie internetowej CODN:
Ku dziecku - Barbara Bilewicz-Kuźnia, Teresa Parczewska
Prezentacja programu przygotowana na spotkanie dostępna na
stronie internetowej MEN:
„Ku dziecku” Barbara Bilewicz-Kuźnia i Teresa Parczewska
Wyróżnienia
5.
„Od przedszkolaka do pierwszaka” - Iwony Brody.
W związku z uwzględnieniem przez autorki - w rozwiązaniach
programowo metodycznych - dzieci ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. Autorka jest dyrektorem przedszkola w Zawierciu,
dla której inspiracją była myśl: „Chaos – nie, spokój,
równowaga, harmonia – tak”.
Program, dostępny na stronie internetowej CODN:
Od przedszkolaka do pierwszaka - Iwona Broda
Prezentacja programu przygotowana na spotkanie dostępna na
stronie internetowej MEN:
„Od przedszkolaka do pierwszaka” Iwona Broda
6.
„Nasze przedszkole” -
Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaba-Żabińskiej.
Za
stworzenie nauczycielom możliwości twórczego zaangażowania
w spełnianie zadań zawodowych, w tym także poszukiwania metod
i form pracy zgodnie z możliwościami i potrzebami każdego
dziecka. Podstawą tego programu jest transgresyjna teoria
rozwoju człowieka, eksponująca wątek inności każdego dziecka i
jego rozwijania się wg własnego programu rozwoju.
Program, dostępny na stronie internetowej CODN:
Nasze przedszkole - Małgorzata Kwaśniewska
i Wiesława Żaba-Żabińska
Prezentacja programu przygotowana na spotkanie dostępna na
stronie internetowej MEN:
„Nasze przedszkole” Małgorzata Kwaśniewska i
Wiesława Żaba-Żabińska
Następnie głos zabrała Minister Edukacji Narodowej, Katarzyna
Hall – patron konkursu i jego pomysłodawca. Przede wszystkim
podziękowała ona organizatorom i gorąco zachęcała do lektury
prezentacji, podkreślając, że powinna być to lektura obowiązkowa
dla mediów (by dowiedziały się, co tak naprawdę dzieje się w
przedszkolu).
Pani
minister w swoim wystąpieniu zaakcentowała ogromną wagę nauki
umiejętności koniecznych do funkcjonowania w dalszym życiu – a
przedszkole właśnie to robi: „…to pierwszy krok w odnajdywaniu
się w dalszej rzeczywistości”.
Wskazując na istotność przygotowanych programów, zaznaczyła
możliwość ich modyfikacji przez każdego, kto zechce z nich
skorzystać. Była ucieszona sposobnością bezpośredniego spotkania
z autorkami programów. Pani K. Hall uważa, że tego rodzaju
konkursy mogą być „przeniesione” na wyższe etapy edukacji ze
względu na ich ogromną przydatność i wagę, a opracowanie
programu jest właściwie początkiem pracy nauczyciela, bo teraz
dopiero program będzie wdrażany i modyfikowany w bezpośrednim
zetknięciu z dzieckiem.
Na
zakończenie swego wystąpienia pani minister przekazała wszystkim
życzenia satysfakcji z korzystania z nagrodzonych programów i
wprowadzania ich w życie oraz radości z jak najlepiej
wychowanych i przygotowanych do życia przedszkolaków.
Uczestnicy
spotkania, w bezpośrednim kontakcie z laureatami konkursu
składali im gratulacje, wymieniali się opiniami i zadawali
pytania dotyczące programów.
(sprawozdanie: Benigna Pietrusewicz, OSKKO)
|