Czwartek
24.09.2009 r.
W drugim dniu kongresu przedstawiciele JST wzięli udział w bloku
wykładów i warsztatów dotyczących jednorazowego dodatku
uzupełniającego zapisanego w art. 30a Karty Nauczyciela. Spotkanie
otworzył dyrektor Biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry
Kierowniczej Oświaty, Marek Pleśniar.
Zgromadzeni przedstawiciele samorządów całego kraju wysłuchali
następujących wykładów:
Art 30a KN - wyznaczanie jednorazowego dodatku uzupełniającego w
praktyce. Janusz Pawłowski, VULCAN.
|
Janusz Pawłowski przedstawił zapisy Karty Nauczyciela art. 30 –
dotyczące wynagrodzenia nauczycieli i art. 30a – jednorazowego
dodatku uzupełniającego.
JST powinna zebrać
wiele informacji, aby praktycznie wyznaczyć ten dodatek.
Informacje te powinny być zebrane formalnie do końca grudnia.
|
Można również
zebrać je w układzie miesięcznym. Pozwoli to na analizę,
umożliwiającą wczesne i w miarę dokładne oszacowanie wydatków i
zobowiązań w ostatnich miesiącach roku, a także rozłożenie pracy
związanej z gromadzeniem danych na cały rok, a nie na ostatnie dni
grudnia.
Prelegent przedstawił stanowisko MEN, które szczegółowo interpretuje
zapisy ustawy odpowiadając na większość zadawanych pytań dotyczących
art.30a. Następnie podał praktyczne wskazówki pozwalające na
wyliczenie dodatku uzupełniającego.
Przemyślenia Organu Prowadzącego na temat realizacji wymagań Art
30 KN. Przedstawia samorząd rybnicki.
|
|
Przedstawiciele Wydziału Edukacji miasta Rybnik przekazali kilka
danych o swoim samorządzie. Rybnik jest miastem na prawach powiatu,
138 tys. mieszkańców, jest organem prowadzącym dla 84 zakładów
budżetowych (przedszkola, gimnazja, szkoły podstawowe,
ponadgimnazjalne, specjalne, domy kultury i poradnia psych. –
pedagogiczna. W zakładach tych pracuje ponad 2100 nauczycieli. |
Przewidując duże
trudności z wypłaceniem dodatku uzupełniającego zorganizowano
spotkanie z przedstawicielami firmy VULCAN celem omówienia
możliwości wykorzystania systemów informatycznych do ustalenia
średniego wynagrodzenia nauczycieli w Rybniku. W wyniku tego
spotkania uruchomiono testową wersję platformy, która współpracowała
z programem Płace Optivum. Dzięki platformie udało się przeprowadzić
próbną symulację rozdziału dodatku wyrównawczego dla poszczególnych
placówek z rozbiciem na konkretnego nauczyciela – efekt finalny to
gotowa lista płac. Uzyskane dane pozwalają także na przeprowadzenie
ciekawych analiz.
Wyciągnięto
następujące wnioski:
aby uzyskać oczekiwaną średnią nauczyciel powinien „wypracować”
ok. czterech godzin ponadwymiarowych tygodniowo,
przy panującym niżu demograficznym zapewnienie tej liczby godzin
ponadwymiarowych powoduje ograniczenie zatrudnienia młodych
nauczycieli – stażystów. W konsekwencji spowoduje to wzrost
bezrobocia wśród nauczycieli,
w przypadku braku zapewnienia godzin ponadwymiarowych JST zmuszone
będą do wypłacania dodatków wyrównawczych, a przez to szukania
oszczędności poprzez np. zwiększanie liczebności klas. Natomiast
wzrost liczebności klas spowoduje obniżenie jakości kształcenia.
Sprawozdanie:
Anna Burec-Kobiałka, OSKKO.