W wstępie
prowadząca powiedziała:
-
w ostatnim
czasie niewiele oficjalnie mówiono o nadzorze ponieważ
finalizowane były prace nad rozporządzeniem,
-
ogłoszenie
podpisanego przez MEN aktu prawnego daje możliwość porównania
tego, o czym mówiono i pisano z tym, co powstało faktycznie,
-
to
rozporządzenie tworzyli także praktycy- sama koordynatorka prac
do niedawna była nauczycielem i dyrektorem,
-
nadzór ma
spowodować poprawę stanu edukacji- a wówczas będzie łatwiej
pracować i nauczycielom i dyrektorom.
|
|
W części głównej
prowadząca przedstawiła prezentację pt. „Nowy nadzór- czy spełni
nasze oczekiwania?”. Prezentację zakończyło stwierdzenie, ze
największym osiągnięciem jest zapisanie w rozporządzeniu tego, co
najbardziej bulwersuje- wymagań.
Następnie rozpoczęła się tura pytań
i odpowiedzi na nie. |
Głos z sali: Jak będzie wyglądał nabór dyrektorów na
szkolenia? Czy obejmie on także dyrektorów szkół niepublicznych?
J.B.: Nabór prowadza Kuratorzy Oświaty. Dyrektorzy szkół i
placówek niepublicznych będą objęci odrębnym szkoleniem.
Głos z sali: Czy pod pojęciem szkoła należy rozumieć także
przedszkole?
J.B.: W treści rozporządzenia tak, dla przedszkoli
sformułowano odrębne wymagania.
|
|
|
Głos z sali: Jak będzie wyglądało szkolenie wizytatorów i
dyrektorów? Kto będzie ich szkolił/
J.B.: Cały projekt jest współfinansowany z EFS. Obecnie jest
realizowany moduł rozbity na 2 instytucje: MEN i MEN + Uniwersytet
Jagielloński. Szkoleniem zajmuje się UJ. Prowadząca podała
kilkanaście nazwisk ludzi zaangażowanych w instytucjonalne szkolenia
z zakresu nadzoru.
Głos z sali: Czy będą szkolenia dla nauczycieli?
J.B.:Do 2010 roku mają być szkoleni dyrektorzy i wizytatorzy,
w roku 2011 jest możliwość objęcia szkoleniami także nauczycieli.
Głos z sali: Czy zostaną upublicznione narzędzia do
ewaluacji?
J.B.: Na stronie internetowej będą zamieszczone przykładowe
narzędzia- rodzaj banku pytań umożliwiający tworzenie własnych
narzędzi. Nie będzie kompletnych narzędzi wykorzystywanych przez
ewaluatorów zewnętrznych.
Głos z sali:
Jaki charakter będzie miała informacja powstała w wyniku pobytu
wizytatora w szkole?
J.B.: Informacja będzie przeznaczona będzie dla dyrektora,
uproszczona jej forma będzie przekazywana do publicznej wiadomości.
Glos z sali: Którego wizytatora będzie się teraz zapraszało
na uroczystości szkolne?
J.B.: Dowolnego, pewnie tego, którego wskaże Kurator Oświaty.
Głos z sali: Na jakiej podstawie będzie prowadzona kontrola
doraźna?
J.B.: Będzie ona miała charakter interwencyjny, winna mieć
uzasadniony powód.
Głos z sali:
Czy wymagania są dostosowane do specyfiki szkolnictwa specjalnego?
J.B.:
Wymagania powinny być przez ewaluatorów dostosowywane do specyfiki
takich szkół i placówek. W marcu dyrektorzy szkół specjalnych będą
mieli możlowość doprecyzowania narzędzia. Same wymagania będą
ewaluowane i, w miarę potrzeb, zmieniane.
Sprawozdawał Andrzej Jasiński, OSKKO.
|