|
||
Drugi dzień Kongresu rozpoczął wykład Bernarda de Groot, przedstawiciela Sanoma Learning & Literature, na temat; „Edukacja Europejska do roku 2020”. Wykład został wygłoszony w języku angielskim z bezpośrednim tłumaczeniem na język polski. Wykładowca wskazał na zmiany, jakie zaszły w szybkim tempie, w ciągu ostatnich 10 lat i ich dysonans z tempem zmian w edukacji. Blogi, komputery, telefony komórkowe to rzeczy których tak niedawno nie znaliśmy a dzisiaj nie możemy się bez nich obejść. Edukacja i nauka muszą nadążać za zmieniającym się światem. Niestety tak się nie dzieje. Jako przykład prelegent podał cykl produkcyjny serii podręczników trwający 10 do 15 lat, które używane są średnio przez 8 lat. Istnieje potrzeba planowania strategicznego w dziedzinie edukacji. Powołując się na Arie de Geus – dyrektora planowania strategicznego firmy Shell, Bernard de Groot stwierdza, że problemem współczesnych organizacji jest koncentrowanie się na jednym celu i niezwracanie uwagi na sygnały docierające z zewnątrz. Stanowi to duże ograniczenie, bo koncentrując się tylko na jednym, nie jesteśmy w stanie robić nic innego. W planowaniu strategicznym współczesnych organizacji proponuje „ myślenie scenariuszami”. Wyższością zaproponowanej przez Geusa strategii jest fakt, iż nie doprowadza ona do jednego rozwiązania lecz daje kilka opcji do wyboru.
Bernard de Groot jest zaintrygowany
wizją uczenia przedstawioną przez Minister Edukacji Narodowej, Panią
Katarzynę Hall. Szczegóły rozmowy przeprowadzonej z Panią minister
zostały zaprezentowane w krótkim filmie. Katarzyna Hall uważa, że
kluczem do sukcesu jest wolność nauczycieli w układaniu planów i
programów oraz w wyborze metod i narzędzi. W polskiej szkole to na
ogół uczniowie obserwują jak pracuje nauczyciel a nie nauczyciele
obserwują jak pracują uczniowie. I to należy zmieniać.
Na zakończenie Bernard de Groot
postawił wyzwanie dla współczesnych szkół i nauczycieli; |