|
||
Spotkanie z
Minister Edukacji Narodowej, Katarzyną Hall W pierwszej części wystąpienia minister podsumowała zmiany, jakie zostały wprowadzone od początku roku szkolnego: wspomniała o nowej podstawie programowej w klasach I szkoły podstawowej i gimnazjum i wynikających z niej nowych zasadach pracy – zajęciach komputerowe w szkole podstawowej, dwóch językach w gimnazjum, sposobie realizacji lekcji wychowania fizycznego). Podkreśliła wagę kreatywności szkół w wyborze elementów nowej podstawy. Następnie mówiła o upowszechnieniu edukacji przedszkolnej i prawie pięciolatków do korzystania z niej (co stanie się obowiązkiem od roku 2011). Zwróciła uwagę, że edukacja przedszkolna jest bardzo istotna i docelowo na niej ma być oparte nauczanie w szkole podstawowej. Kolejnym punktem wystąpienia K. Hall było omówienie programu Radosna Szkoła – podsumowanie dotychczasowych działań i zachęcenie do składania wniosków do programu, z zapewnieniem, że wszystkie szkoły, które będą starać się o dofinansowanie miejsc zabaw, otrzymają je. Wspomniała także, że program Wyprawka Szkolna może dotyczyć I klas gimnazjów. W drugiej części wystąpienia pani Katarzyna Hall przedstawiła odpowiedź na pytanie „czego oczekujemy od systemu egzaminów”. Przede wszystkim są one trzykrotnym pomiarem obejmującym całą populację uczniów (a zatem niektóre typy zadań powinny być powtarzalne na wszystkich etapach – służyć temu będzie planowane wyodrębnienie wyników z języka polskiego, matematyki i języka obcego w sprawdzianie kończącym szkołę podstawową).
Dodatkowo egzaminy
dostarczają: Minister Edukacji Narodowej przypomniała też założenia zmodyfikowanego egzaminu gimnazjalnego (od 2012) – sprawdzenie wiedzy uczniów z języka polskiego, matematyki, przedmiotów historyczno-społecznych, ścisło-przyrodniczych oraz języka obcego zdawanego na jednym z dwóch poziomów. Pierwsza część egzaminu gimnazjalnego (podstawowa) będzie obowiązkowa dla wszystkich, druga (rozszerzona) obejmie uczniów, którzy uczyli się wg nowej podstawy w szkole podstawowej i kontynuują język w gimnazjum (od 2018). Do tego roku zdawanie egzaminu w tej części jest nieobowiązkowe. Gimnazjalista będzie także miał obowiązek uczestnictwa w projekcie edukacyjnym, którego tematy będą związane z zainteresowaniami uczniów, praca ta będzie przygotowywana grupowo (jak jest to przyjęte od lat w wypadku projektów) i oceniana opisowo (ocena zaangażowania, roli w grupie itd.). Reforma matury od obecnego roku szkolnego ma, zdaniem pani minister, zapobiec wybieraniu najłatwiejszego przedmiotu jako trzeciego przedmiotu obowiązkowego (nie zawsze da się do końca porównać egzaminy z różnych przedmiotów) – teraz takiego wyboru maturzysta będzie dokonywał w puli przedmiotów dodatkowych, a wszyscy będą zdawać język polski, matematykę i język obcy, aby wyniki egzaminu maturalnego stały się bardziej obiektywne i łatwiejsze do porównania w całym kraju. Na egzaminie maturalnym od roku 2015 (wtedy będzie przystępował do niego rocznik uczniów, którzy są kształceni w gimnazjach wg nowej podstawy programowej) obowiązkowe mają być co najmniej dwa przedmioty rozszerzone. Rozszerzenia będzie ofiarować każda szkoła kończąca się maturą (teraz nie ma tego obowiązku np. w liceach profilowanych). Trzecia część wypowiedzi pani minister dotyczyła zmian w nadzorze pedagogicznym, a co za tym idzie – zmian w organizacji pracy KO. Ponieważ w planie Kongresu przewidziano wystąpienia dotyczące tylko tej kwestii, mówczyni zastrzegła, że nie będzie mówić wiele na ten temat. Zaznaczyła, że zmiana systemu nadzoru ma skończyć z uznaniowością (dotychczasową niejednolitością wymagań i różnymi interpretacjami zapisów prawnych przez wizytatorów). Uspokoiła zgromadzonych w sprawie ocen – szkoła nie dostanie jednej oceny zapisanej w skali od A do E, tylko kilkanaście ocen różnych obszarów swojej pracy. Ostatnią część wizyty na Kongresie pani Katarzyna Hall przeznaczyła na pytania i odpowiedzi. Poniżej zapis pytań padających z sali i odpowiedzi pani minister.
Po pytaniach z
sali Ryszard Sikora, przewodniczący Komisji Rewizyjnej OSKKO,
przedstawił zestawienie propozycji OSKKO w sprawie unormowania
statutu dyrektora. Wręczył je również pani minister, która obiecała
przyjrzeć się im dokładniej, a wstępnie wyraziła opinię, że część
postulatów już jest możliwa (ujęta w obowiązującym prawie),
natomiast przepisy prawne bywają czasem źle interpretowane przez
urzędników OP i KO. |