Spotkanie
prowadzili: Bogna Skoraszewska i Andrzej Jasiński – członkowie
zarządu OSKKO. Gościem panelu była pani Ewa Konikowska-Kruk Dyrektor
Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN oraz pan
Stanisław Szelewa Dyrektor Wydział Oświaty i Wychowania Starostwa
Powiatowego w Świdnicy.
|
Bogna Skoraszewska rozpoczęła od przypomnienia stanowiska
uczestników II i III Kongresu Zarządzania Oświatą oraz I i II
Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół Kształcenia Zawodowego.
Następnie głos zabrała pani Ewa Konikowska-Kruk. Wskazała na
potrzebę modernizacji szkolnictwa zawodowego wynikającą między
innymi ze zmian w gospodarce i potrzeb rynku pracy. Następnie
pokazała zmiany demograficzne do 2030 roku i zmiany w naborze do
poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych. |
Wg danych GUS w 2009 r. jest ok. 1,5 mln młodzieży w wieku 16 -18
lat, czyli o ponad 190 tys. mniej (o ok. 12 %) w porównaniu z rokiem
2005 r.
W 2030 r. liczba ta spadnie do poziomu ok. 1 mln osób, czyli
będzie ona mniejsza o ok. 700 tys. (o ok. 33%) w porównaniu z rokiem
2009.
Na stałym poziomie utrzymuje się liczba rozpoczynających naukę w
liceum ogólnokształcącym (około 44 % ogółu uczniów klas I).
Sukcesywnie spada liczba chętnych do nauki w liceach profilowanych
(z 16% w roku 2002/2003 do ok. 3 % w roku 2008/2009).
Systematycznie wzrastają jednak odsetki absolwentów gimnazjum
podejmujących naukę w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe:
rośnie liczba chętnych do nauki w technikach (rok szkolny
2002/2003 – 22,5 %, rok 2008/2009 – ok. 33 %)
i w zasadniczych szkołach zawodowych (odpowiednio 16,3 % do ok. 20
%).
Szacuje się, iż powyższa tendencja utrzyma się również w roku
szkolnym 2009/2010.(W dniu przygotowywania niniejszego materiału nie
są znane jeszcze ostateczne dane dotyczące naboru na rok szkolny
2009/2010.)
Z powyższych danych wynika, że nie sprawdziło się liceum
profilowane, będzie więc wygaszane. Trwają również dyskusje, co do
istnienia technikum uzupełniającego, tutaj głosy, szczególnie wśród
pracodawców są podzielone. Podobnie rozważane jest: szkoły
policealne czy raczej kursy zawodowe?
Proponowane zmiany będą prezentowane do dyskusji w połowie listopada
bieżącego roku, dyskusje potrwają do połowy 2011 roku, wprowadzenie
zmian przewidywane jest w 2012 roku.
Obecne zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego:
W 2008 roku, na wnioski ministrów właściwych dla zawodów, do
klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego wprowadzono 6 nowych
zawodów:
technik przeróbki kopalin stałych,
opiekun osoby starszej,
technik rzemiosł artystycznych – sztukatorstwo i kamieniarstwo
artystyczne,
monter izolacji przemysłowych,
blacharz izolacji przemysłowych,
wiertacz odwiertów eksploatacyjnych i geofizycznych.
Szkoły publiczne prowadzą obecnie eksperymenty pedagogiczne w
zawodach:
zdobnik ceramiki
technik turystyki morskiej (w dwóch szkołach)
szwaczka
technik gazownictwa
Za szkołę eksperymentalną uznana została szkoła niepubliczna z
uprawnieniami szkoły publicznej: Ponadgimnazjalna Policealna Szkoła
Detektywów w Tarnowie (kształcenie w zawodzie technik usług
detektywistycznych w 2-letniej szkole policealnej).
Pani Ewa Konikowska-Kruk przypomniała, że zmiana z dnia 19 marca
2009 w ustawie o systemie oświaty pozwala dyrektorom zatrudnić (za
zgodą organu prowadzącego) specjalistów do kształcenia zawodowego z
pensją wyższą niż do tej pory. Wyraziła nadzieję, że będzie to
skuteczna zachęta dla „branżowych specjalistów” do podejmowania
pracy w szkole, a dla szkoły korzyść - związanie kształcenia
zawodowego z rzeczywistym środowiskiem pracy i wzmocnienie kadrowe
poprzez pozyskiwanie osób z wiedzą odpowiadającą nowoczesnym
technikom i technologiom funkcjonującym w gospodarce.
|
Zmiany powinny
dotyczyć również egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Należy przyjrzeć się przyczynom niskiej zdawalności w niektórych
zawodach.
Egzamin ten dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych jest
przeprowadzany od 2004 roku, a dla absolwentów innych typów szkół od
2006 roku.
W 2004 roku dyplom otrzymało 62% przystępujących do egzaminu
absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, w 2008 - 79,8%, a w 2009
- 87 %.
Absolwenci technikum: w 2006 roku dyplom otrzymało 61,3 %
przystępujących do egzaminu, w 2008 - 50,9%, a w 2009 – 56,2%.
|
Istotne jest, aby
wprowadzanie zawodów do klasyfikacji dobywało się szybciej niż do
tej pory. Rozważa się również podział zawodu na kwalifikacje, które
będą potwierdzane w trakcie nauki oraz rozwój doradztwa zawodowego
poprzez budowę systemu internetowej informacji edukacyjno-zawodowej
oraz systemu internetowego poradnictwa edukacyjno-zawodowego. Zmiany
obejmą także sposób doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych.
Zostaną wprowadzone okresowe szkolenia z zakresu nowoczesnych metod
kształcenia zawodowego oraz nowoczesnych technik i technologii.
Szkolenia te będą się odbywały w formie staży lub praktyk w
przedsiębiorstwach.
Rozszerzona zostanie także praca szkoły prowadzącej kształcenie
zawodowe. Szkoła będzie mogła prowadzić kursy zawodowe
kwalifikacyjne, czyli przygotowywać osoby dorosłe do egzaminów
potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
Na zakończenie
pani Ewa Konikowska-Kruk zwróciła uwagę, że szkoła zawodowa nie jest
w stanie sama dostosować oferty kształcenia do rynku pracy. Poprawa
może nastąpić tylko dzięki współpracy i współdziałaniu m.in.
polityków, jednostek samorządu terytorialnego, szkół, pracodawców,
uczelni, partnerów społecznych itd.
Wskazała również
te projekty EFS PO KL, które wspierają zmiany w kształceniu
zawodowym:
1. Priorytet III – Wysoka jakość systemu oświaty: Dostosowanie podstaw programowych kluczem do modernizacji
kształcenia zawodowego (2008-2013) Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego
systemu informacji edukacyjno-zawodowej (2009-2012) System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe
programy kształcenia zawodowego (2009-2013) Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość
w uczeniu się przez całe życie (2009-2014) Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru (2010-2013) Modernizacja egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe
(2010-2013)
2. Priorytet IX – Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach: Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty.
Projekty systemowe z priorytetu III są już realizowane przez MEN.
Modernizacja szkolnictwa zawodowego jest nieunikniona, szkoły
powinny brać w niej udział poprzez uczestnictwo w projektach. W 2010
rozpocznie się realizacja projektu „Szkoła zawodowa szkołą
pozytywnego wyboru”. Pierwsze konferencje na temat zmian będą
organizowane w województwach w marcu i kwietniu 2010r, następnie
rozpoczną się szkolenia dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych
dotyczące konstrukcji szkolnych planów nauczania, a przez cały 2011
rok będą prowadzone szkolenia dla dyrektorów szkół zawodowych.
Przygotowane zostaną narzędzia do tworzenia dobrej jakości pracy
szkoły, czyli do tworzenia szkolnych planów nauczania, do pisania
programów nauczania oraz skorelowania przedmiotów ogólnokształcących
z przedmiotami zawodowymi.
W dalszej części
uczestnicy spotkania zadawali pytania dotyczące poruszanych
problemów oraz wyrażali opinie i dzielili się wątpliwościami.
Głos z sali: Chciałabym zwrócić uwagę ministerstwa na
szkolnictwo zawodowe specjalne. Czy będą dostosowania dla uczniów
tych szkół w zdawaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje
zawodowe? Czy będą progi punktowe dla uczniów przyjmowanych do
liceum ogólnokształcącego, gdyż obecnie są tam przyjmowane również
dzieci z bardzo małą ilością punktów.
Odp. Szkolnictwo specjalne. Odniosę się tylko do klasyfikacji
zawodów szkolnych. Będzie ona dzielona na kwalifikacje, wtedy uczeń
szkoły specjalnej będzie mógł skończyć szkołę i zaliczyć chociaż
jedną kwalifikację. Nad zmianami w szkolnictwie specjalnym pracuje
grupa ekspercka i będzie współpraca dotycząca szkolnictwa
specjalnego zawodowego.
Ministerstwo nie będzie proponowało progów punktowych do szkół, to
jak się szkoła zawodowa zapromuje zależy wyłącznie od niej.
Zaproponujemy natomiast tworzenie się centrów kształcenia
zawodowego, bo to jest jedyna szansa dla organów prowadzących, aby
przetrwać ten kryzys naboru i dobrze doposażyć jedną czy dwie szkoły
skupione w centrum.
Głos z sali:
Urząd Miasta w Białymstoku.
Chciałabym zgłosić postulat obowiązku doskonalenia każdego
nauczyciela. Druga sprawa dotyczy egzaminów zawodowych: aby ich
formuła wpisywała się w faktyczne potrzeby rynku pracy. Ważne jest
też zacieśnienie współpracy uczelni technicznych ze szkołami
zawodowymi.
Odp. Obowiązkiem nauczyciela przedmiotów zawodowych będzie
odbycie praktyki u pracodawcy płatnej z 1% odpisu, to będzie
obligatoryjne, w trakcie roku szkolnego, w tym czasie, kiedy
uczniowie będą na praktykach zawodowych.
Terminy wprowadzania reformy w szkolnictwie ponadgimnazjalnym: w
szkolnictwie ogólnym nie ma problemu, bo jest jeden akt
prawny-podstawa programowa kształcenia ogólnego, w kształceniu
zawodowym mamy 208 zawodów, czyli 208 podstaw programowych. Na
egzaminy będzie okres przejściowy, będą wygaszane stare egzaminy i
pilotażowo wprowadzane nowe.
Głos z sali:
Ile będzie trwała edukacja zawodowa w technikach? Dlaczego chcecie
Państwo zmieniać egzamin zawodowy, który dobrze działa i przenieść
ten egzamin do pracodawców?
Odp. Nie chcemy przenieść egzaminów do pracodawców, chcemy
pozyskać pracodawców do przeprowadzania egzaminów. Nie zmieniamy
egzaminu zawodowego tylko zmieniamy sposób przystępowania, jego
formułę, bo pracodawcy nie chcą, aby egzamin po szkole zawodowej
odbywał się tak jak do tej pory. Ten egzamin nie odzwierciedla
wiedzy ucznia, będzie teraz egzamin pisemny i praktyczny, ale z
każdej kwalifikacji. Również będzie zmiana egzaminu w technikum, nie
może odbywać się w tym samym czasie co matura, będzie w
styczniu-lutym, z podziałem na kwalifikacje.
Głos z sali:
Zespół Szkól Zawodowych w Bolesławcu.
Czy ministerstwo myśli o ujednoliceniu aktów prawnych? Jeżeli uczeń
przechodzi z klasy do klasy z oceną dopuszczającą, a na egzaminie
zawodowym ma otrzymać 75%, to jest tutaj niespójność.
Odp. Na pewno nie zmniejszymy progu 75% w części praktycznej,
to ma być absolwent, który ma wykonywać dany zawód. Na pewno trzeba
scalać rozporządzenia, ale wymagania na egzaminie nie zostaną
obniżone.
Głos z sali:
Technikum ma przygotować ucznia do zdawania matury na poziomie
podstawowym. Pojawia się natomiast potrzeba wzmocnienia egzaminu
zawodowego. Nie ma żadnego przełożenia na studia wyższe, żadna
wyższa uczelnia nie bierze pod uwagę wynik egzaminu potwierdzającego
kwalifikacje zawodowe przy naborze na studia, nie możliwości
wyrównywania szans dla młodzieży z technikum. Może warto byłoby o
tym pomyśleć.
Odp. To jest propozycja i przyjmuję ją do rozważenia.
Głos z sali:
Urząd Miejski w Kaliszu. W zespole szkół może funkcjonować jedno
technikum, ze względu na nabór uczniów jest potrzeba nazywania tego
technikum np. technikum elektryczne, technikum gastronomiczne. Czy
nie powinniśmy dostosować prawa do potrzeb, a nie trzymać się kiedyś
tam wydanych przepisów?
Odp. Zamierzamy zmienić artykuł dotyczący zespołów szkół i za
tę uwagę dziękuję.
Głos z sali:
Marzena Baranowska dyrektor Szkół Morskich w Świnoujściu. Podoba mi
się możliwość prowadzenia przez szkołę kursów kwalifikacyjnych, bo
obecnie już mamy dużo osób chętnych na takie kursy. Niepokoi
natomiast jedna rzecz dotycząca zmian w szkolnictwie zawodowym.
Nauczyciele przedmiotów zawodowych będą musieli odbywać staże u
pracodawcy. Może warto byłoby pomyśleć o wyjątkach. W naszej szkole
nauczyciele tych przedmiotów to kapitanowie żeglugi wielkiej, którzy
prowadzili wielkie tankowce. Mają duże kwalifikacje i praktykę
zawodową. W sprawie egzaminów zawodowych: pisanie ich na komputerze
bardzo utrudni organizację tego egzaminu w szkole, mimo, że
komputerów jest dużo, nie starczy ich dla każdego zdającego.
Odp. Kierowanie nauczycieli przedmiotów zawodowych na
praktyki do pracodawców będzie należało do dyrektora szkoły,
dyrektor może również zwolnić nauczyciela z wysokimi kwalifikacjami
z konieczności odbycia takiej praktyki. Dziękuję za tą uwagę, bo
konieczne jest zapisanie takiej możliwości.
Najpierw będzie przeprowadzony pilotażowy egzamin na komputerze,
będzie to sprawdzenie możliwości technicznych.
Głos z sali:
Uczeń przystępujący do matury będzie w przyszłości poza przedmiotami
obowiązkowymi zdawał dwa przedmioty na poziomie rozszerzonym. Jakie
są możliwości ucznia technikum, jeśli nie ma on żadnych przedmiotów
nauczanych na poziomie rozszerzonym?
Odp. Matura we wszystkich typach szkół będzie taka sama. W
technikum tez będą dwa przedmioty nauczane na poziomie rozszerzonym.
Głos z sali:
Mówiła Pani o współpracy szkół z pracodawcami. Czy ministerstwo
zacznie zauważać i popierać firmy symulacyjne, bo stanowią one
alternatywna formę współpracy, czy stworzy im możliwość rozwoju?
Praktyka pokazuje potrzebę takich firm, pracodawcy cenią sobie
pracowników, którzy przeszli taką praktykę.
Odp. Kiedyś ministerstwo płaciło składkę międzynarodową na
firmy symulacyjne (w pewnym momencie przez KOWEZiU), obecnie nie ma
takiego tytułu prawnego. Będziemy natomiast próbowali tę sytuację
rozwiązać, ponieważ wiele szkół, szczególnie w dziedzinie
administracyjno-ekonomicznej odbywa praktyki w takich firmach.
Popieram to, co Pani mówi o potrzebie istnienia firm symulacyjnych.
Głos z sali:
Cieszę się, że w szkolnictwie zawodowym zasadniczym wszystkie zawody
objęte będą trzyletnim cyklem kształcenia. Czy jest możliwe już
wcześniej zlikwidowanie niektórych zawodów, objętych dwuletnim
cyklem, np. kucharz małej gastronomii? Szkolnictwo zawodowe
zasadnicze zawsze jest reformowane na szarym końcu, dotyczy to
również podstaw programowych z przedmiotów ogólnokształcących, które
są niedostosowane dla tej młodzieży.
Odp. Nie resort edukacji decyduje o cyklu kształcenia
dwuletniego czy trzyletniego. O tym decyduje resort wiodący dla
danego zawodu, tam powinniście państwo wnioskować o to, by ten cykl
się wydłużył. Obecnie resort edukacji wnioskuje o wydłużenie od 2012
roku cyklu kształcenia we wszystkich typach zasadniczych szkół
zawodowych do trzech lat. Popieram to, że powinny być zróżnicowane
wymagania edukacyjne i egzaminacyjne dla dzieci ze specjalnymi
potrzebami. Zapisałam państwa pytania i postulaty, przekaże je
zespołowi, który pracuje nad zmianami w szkolnictwie specjalnym.
Głos z sali:
Trzeba wzmocnić technikum. Czy była rozważana propozycja połączenia
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe z egzaminem
maturalnym, np. zamiast egzaminu na poziomie rozszerzonym włączyć
egzamin zawodowy do matury. Jakie świadectwo będzie otrzymywał uczeń
po egzaminie zawodowym, jeżeli będzie rozbicie tego egzaminu na
kwalifikacje? Jeśli zda egzamin z wszystkich kwalifikacji
wchodzących w skład danego zawodu, to czy otrzyma świadectwo do
wykonywania danego zawodu? Kiedy pojawi się zapis w KN, że doradca
zawodowy musi być zatrudniony w szkole, a nie jak do tej pory, że
może być zatrudniony?
Odp. Uczeń otrzyma certyfikat (lub świadectwo)
kwalifikacyjny, który będzie wydawała tylko i wyłącznie OKE. Jeżeli
zada wszystkie kwalifikacje otrzyma dyplom potwierdzający
kwalifikacje, również wydawany przez OKE. Sugestie w sprawie zmian
dotyczących zatrudnienia doradcy zawodowego są słuszne.
Głos z sali:
Co stoi na przeszkodzie, aby zwiększyć wyraźnie wagę subwencji
przeznaczonej na szkolnictwo zawodowe, nie udawać, że szkolnictwo
zawodowe kosztuje prawie tyle samo co szkolnictwo ogólnokształcące?
Odp. W tym roku zostanie zwiększona waga z 0,17 do 0,19.
Mieliśmy problem z podniesieniem tej wagi, choć wiemy, że jest to
kropla w morzu potrzeb. Mamy w Polsce kilka lat prowadzenia szkół
zawodowych przez samorządy powiatowe, ponad jedna trzecia tych
samorządów pieniądze, które były przeznaczone na szkolnictwo
zawodowe wydała na inne cele. Obecnie samorządy są sprawdzane na co
wydały pieniądze z subwencji oświatowej, szczególnie te przeznaczone
dla szkół zawodowych. W najbliższym czasie nie będzie innych
pieniędzy na szkolnictwo, bo minister edukacji nie ma takiej
możliwości. Są natomiast pieniądze unijne, które można pozyskać
pisząc odpowiednie programy.
Głos z sali:
Ustawa nakłada na dyrektora obowiązek dopuszczania programu
nauczania. Natomiast w niektórych zawodach nie ma podstawy
programowej, np. w zawodzie technik pojazdów samochodowych. Ukazał
się również komunikat na stronie MEN, że z podstawy programowej w
zawodzie technik żywienia i gospodarstwa domowego zostały usunięte
treści, które dotyczą kształcenia w zawodach medycznych i również
nie ma tej nowej podstawy programowej. Czy obowiązuje mnie nowa
podstawa programowa, której nie ma, czy stara podstawa programowa i
mam ją uzupełnić o usunięte treści?
Odp. Od 2012 roku wszystkie podstawy programowe będą w jednym
akcie prawnym. Obecnie jest kontrola NIK-u w związku z tym, że
podstawy programowe dla poszczególnych zawodów nie są wydane w
dzienniku ustaw. Legislacja trwa po dwa, trzy lata. Wszystkie
obowiązujące podstawy programowe dla zawodów ujętych w klasyfikacji
zawodów są opracowane i podpisane przez ministra edukacji i ministra
właściwego dla danego zawodu, ale nie są opublikowane w dzienniku
ustaw. Zapisałam sobie te dwie podstawy i sprawdzę ich dostępność.
Niepublikowana podstawa programowa w dzienniku ustaw a znajdująca
się na stronie ministerstwa edukacji jest podstawą obowiązującą i
możecie państwo do tej podstawy pisać programy nauczania. Na pewno
do każdego zawodu, który będzie w nowej klasyfikacji zawodów od 2012
roku zostanie opracowany przykładowy program przez grupę ekspertów
opracowujących podstawę programową. Program ten nie będzie
dopuszczony przez ministra, bo nie ma takiego tytułu prawnego, ale
będzie opublikowany na stronie KOWEZiU.
Głos z sali:
Czy nie warto byłoby przywrócić część uprawnień w zawodzie technika,
które uczeń może zdobyć w trakcie nauki? Zdobyć pewnych kwalifikacji
i umiejętności powinno skutkować zdobyciem uprawnień.
Odp. Wszystkie uprawnienia w różnych zawodach są
uprawnieniami resortowymi. W niektórych zawodach absolwent zdaje
egzamin bez konieczności odbycia praktyki i ma uprawnienia.
Pracujemy nad przywróceniem tych uprawnień, np. absolwent po pięciu
latach praktyki zdobywałby te uprawnienia. Tam gdzie te uprawnienia
były kiedyś, próbujemy je przywrócić. Bardzo dużo zależy od
właściwego resortu.
Po przerwie głos zabrała pani Dorota Sazalska, która
przedstawiła prezentację na temat: „Dlaczego w polskich szkołach
mamy problemy z realizacją praktyk zawodowych? Znaczenie firmy
symulacyjnej w kształceniu zawodowym”. Na przykładzie firmy
symulacyjnej, która działa w Centrum Kształcenia Ustawicznego i
Praktycznego w Zielonej Górze omówiła działalność takiej firmy i jej
znaczenie w kształceniu zawodowym oraz pokazała jak można założyć
firmę symulacyjną.
W drugiej części
spotkania wystąpił gość panelu Stanisław Szelewa, dyrektor
Wydziału Oświaty i Wychowania Starostwa Powiatowego w Świdnicy.
|
Omówił finansowanie szkolnictwa zawodowego w Polsce na tle rozwiązań
stosowanych w Europie. Odwołał się do podstawowej zasady:
wykształceni i przeszkoleni pracownicy produkują i zarabiają więcej
w stosunku do gorzej wykształconych oraz przedstawił podstawowe
tendencje zmian w Europie:
• zwiększanie współfinansowania szkolnictwa zawodowego przez różne
podmioty
• rządy finansują głównie płace, zwiększa się udział podmiotów
prywatnych i pracodawców
• edukacja zawodowa poza obowiązkiem szkolnym. |
Jesteśmy w gronie
nielicznych krajów, w których rozróżnia się kształcenie ustawiczne i
kształcenie zawodowe, w wielu państwach Europy edukacja po 16 roku
życia, po ukończeniu szkoły niższego szczebla, to jest już
kształcenie ustawiczne.
S. Szelewa przypomniał, że są dwa typy alokacji zasobów w finansowaniu szkół:
• Typ normatywny, tradycyjny, występujący w Polsce: należy pokryć
poziom wydatków wynikających z zatrudnienia przez szkołę pewnej
liczby nauczycieli, personelu. Nie ma on żadnego związku z
osiąganymi rezultatami edukacji.
• Drugi typ, który jest obecnie podstawowym kierunkiem zmian
finansowania szkolnictwa zawodowego i ustawicznego w Europie. Jest
on oparty na rezultatach: wysokość grantów w przeliczeniu na jednego
ucznia różni się pomiędzy programami o różnych stopniach
skomplikowania.
Te metody, gdzie
uzależnia się finansowanie od rezultatów pracy, to są metody, gdzie
między innymi bierze się pod uwagę odsetek absolwentów, którzy
znaleźli zatrudnienie. Liczba uczniów, którzy skończyli szkołę,
zdali egzamin zawodowy i znaleźli pracę jest dodatkowym kryterium
przyznania szkole w roku następnym więcej pieniędzy, o około 5-10%
budżetu. Taki model funkcjonuje w Skandynawii.
W Polsce na
kształcenie zawodowe, w przeliczeniu na jednego ucznia przeznacza
się około 2 tys. euro, podczas gdy we Francji czy Niemczech około 10
tys. euro (dane z 2005 roku). W oparciu o raport na 2009 r.
organizacji unijnej zajmującej się kształceniem ustawicznym można
ustalić następujące reguły finansowania kształcenia zawodowe:
• Konieczne jest określenie na poziomie centralnym strategicznych
celów edukacji zawodowej.
• Potrzebne jest wyposażenie uczniów w kwalifikacje zapewniające
możliwość znalezienia i utrzymania zatrudnienia.
• Edukacja zawodowa musi mieć potencjał zapewniający elastyczność
względem zmian technologicznych i strukturalnych na rynku (są
szkoły, których wyposażenie technodydaktyczne jest zerowe).
• Niezbędne jest upowszechnianie systemu zachęt.
• Finansowanie szkolnictwa zawodowego musi mieć miejsce z
alternatywnych źródeł.
• System musi zapewniać realne wyrównywanie różnic regionalnych.
• Niezbędna jest decentralizacja administrowania i współfinansowanie
edukacji zawodowej.
• Funkcjonować powinny centralne, regionalne i lokalne ciała
kolegialne, określające kierunki rozwoju oświaty zawodowej, mające
też wpływ na alokację środków.
• Edukacja zawodowa musi być w jakimś stopniu wystawiona na
konkurencję.
Mamy w Polsce
Powiatowe Rady Zatrudnienia, są one z reguły ciałem martwym,
zbierają się do czasu do czasu, wszystko podpisują, nikt tego nie
czyta. Dobrze byłoby zweryfikować ich kompetencje, dopuścić do
udziału pracodawców, uczynić Rady odpowiedzialnymi za alokację
środków.
System edukacji zawodowej powinien zawierać również mechanizmy
rozliczania się ze swojego działania, a także model ewaluacji
edukacji zawodowej. Szkolnictwo zawodowe w Polsce jest
najtrudniejszą częścią oświaty ze względu na rozległość, potrzebne
pieniądze i miejsce, w którym jest w stosunku do edukacji innych
krajów.
Dyrektor Szelewa
przedstawił systemy edukacji zawodowej w innych krajach Europy,
między innymi we Francji, w Niemczech, na Węgrzech oraz omówił
finansowanie szkolnictwa zawodowego w Polsce. Zwrócił uwagę, że 12
uczniów wnosi do budżetu szkoły pieniądze wystarczające tylko na
cztery miesiące pracy z daną klasą. Finansowanie szkół zawodowych
powinno być również uzależnione od typu szkoły, od typu zawodu w
jakim kształci szkoła. Natomiast w Polsce preferuje się najtańsze
formy kształcenia zawodowego: kształcenie zaoczne dorosłych i
kształcenie młodzieży w trybie młodocianych pracowników, natomiast
obecny system zniechęca do tworzenia CKU, które powinny zajmować
ważne miejsce w kształceniu zawodowym.
Subwencja powinna
być zróżnicowana w zależności od branży w jakiej kształci szkoła.
Przyszłością kształcenia zawodowego jest tworzenie dużych, dobrze
wyposażonych ośrodków kształcenia zawodowego. Niepokojący jest fakt
istnienia szkół, które nie mają żadnego wyposażenia do kształcenia
zawodowego, dzieje się tak ponieważ nie ma żadnego przepisu
zabraniającego otwierania szkół, które takiego wyposażenia nie
posiadają. Dyrektor Szelewa zakończył wystąpienie stwierdzeniem, że
edukacja zawodowa wymaga zmian o charakterze jakościowym, a
działania, które nie dotykają fundamentów istniejącego systemu
utrwalają wszystkie jego negatywy z konsekwencjami dla sytuacji
gospodarczej i społecznej kraju.
Na zakończenie
głos zabrała
Iwona Włodarczyk, kierownik Wydziału Edukacji, Sportu i
Zdrowia Starostwa Powiatowego w Wieliczce.
W
wystąpieniu przedstawione zostały
uwagi i propozycje zmian funkcjonowania szkolnictwa zawodowego,
przekazane kierownikowi w trakcie Konferencji – szkolnictwo zawodowe
dziś i jutro, która odbyła się 29 czerwca 2009 r. w auli Starostwa
Powiatowego w Wieliczce.
Stanowisko
pracodawców:
-
Pracodawcy są
otwarci na prowadzenie praktyk dla uczniów szkół zasadniczych. Z
ich opinii wynika, iż są one bardziej wartościowe, niż warsztaty
szkolne, zarówno dla praktykantów jak i dla pracodawców.
Rzeczywiste zetknięcie z firmą daje szanse na zdobycie większego
doświadczenia zawodowego.
-
Chociaż
pracodawcy dostrzegają korzyści płynące z prowadzenia praktyk,
to jednak nie może być mowy o obciążaniu finansowym
organizatorów praktyk. W zamian za umożliwienie zdobycia
kwalifikacji właściciele firm oczekują od Ministerstwa Edukacji
Narodowej - np. w formie zwiększonej subwencji dla organów
prowadzących - pomocy w organizacji stanowiska pracy,
zaopatrzenia praktykantów w odzież ochronną, a nawet w niektóre
narzędzia (narzędzia, którymi posługują się praktykanci należy
traktować jak pomoce dydaktyczne w kształceniu ogólnym).
-
Pracodawcy
oczekują także zacieśnienia kontaktów i poszerzenia współpracy z
Powiatowym Urzędem Pracy oraz ze szkołami.
-
Wskazują na
konieczność podniesienia rangi egzaminu potwierdzającego
kwalifikacje zawodowe.
-
Wnioskują o
połączenie ukończenia szkoły z przystąpieniem do egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (wyniki egzaminu
równolegle ze świadectwem ukończenia szkoły).
-
Wskazują na
konieczność uproszczenia systemu finansowania praktyk.
-
Według
pracodawców należy koniecznie wprowadzić zmiany w systemie i
stylu współpracy pomiędzy szkołą, a prowadzącymi praktyki.
Chodzi tu o ścisłe współdziałanie tych instytucji w kwestii
nauczania i wychowania młodzieży. Szkoły powinny współpracować
z pracodawcami, by zadbać o odpowiednią jakość zdobywanego
doświadczenia zawodowego przez uczniów. W ramach tej współpracy
winna odbywać się rzetelna ewaluacja postępów ucznia, stała
kontrola dziennika praktyk, zarówno ze strony szkoły jak i
pracodawcy. Wg pracodawców szkoły muszą zadbać o odpowiednią
jakość wiedzy teoretycznej u uczniów i nadzorować zadania, jakie
są im przydzielane w zakładach pracy.
-
Pracodawcy są
chętni także do organizowania szkoleń dla nauczycieli
przedmiotów teoretycznych. Szkolenia takie podnosiłyby
kwalifikacje nauczycieli i wpływały na poziom nauczania.
-
Kolejnym
wnioskiem pracodawców jest zmiana proporcji nauczania
przedmiotów ogólnokształcących na rzecz przedmiotów zawodowych i
praktycznej nauki zawodu (model niemiecki kształcenia
zawodowego). Zdaniem pracodawców szkoły powinny współpracować z
nimi przy tworzeniu programu praktycznej nauki zawodu. Wspólne
ustalenia dotyczące programów nauczania w danym zawodzie pozwolą
na dostosowanie kwalifikacji i umiejętności uczniów do wymagań
lokalnego rynku pracy. Zdaniem pracodawców zwiększy to szanse
absolwentów na znalezienie zatrudnienia.
-
Dostrzegając
potrzeby lokalnego rynku pracy, niezbędne jest poszukiwanie
efektywnych sposobów ułatwiających dobór, organizację i
realizację treści kształcenia oraz ich dostosowanie do wymagań
rynku pracy i indywidualnych potrzeb oraz predyspozycji osób
podejmujących kształcenie zawodowe.
-
Pracodawcy
wskazują także na konieczność likwidacji kierunków kształcenia,
nie posiadających zaplecza dydaktycznego i odpowiednio
przygotowanej kadry, lub odpowiedniego doposażenia istniejących
placówek. Celem winno być dążenie do skupienia kształcenia
zawodowego w nowocześnie wyposażonych obiektach.
-
Przy
planowaniu sieci szkół, z uwzględnieniem kierunków kształcenia
koniecznie należy brać pod uwagę: sytuację demograficzną w
regionie, nasycenie zawodami na lokalnym rynku pracy, potrzeby
edukacyjne uczniów i dorosłych, kwalifikacje kadry
pedagogicznej.
-
Pracodawcy
podkreślają także, iż zdarzają się sytuacje nie przestrzegania
przez szkoły Ustawy o Rzemiośle (obowiązek przynależności
zakładu szkolącego do organizacji rzemieślniczej).
-
Kolejnym
problemem jest brak możliwości spisania umowy o naukę zawodu z
uczniami, którzy kończąc gimnazjum osiągają wiek – 18 lat.
-
Rzemieślnicy
zatrudniający uczniów młodocianych zgłaszają brak odpowiedniego
przygotowania teoretycznego uczniów, co bardzo utrudnia
praktyczną naukę zawodu. Organizowane przez szkoły wielozawodowe,
miesięczne kursy teoretyczne nie są wystarczającą formą
kształcenia, by uczeń zdołał opanować materiał przewidziany w
danym roku szkolnym.
Na tym zakończono
panel dotyczący modernizacji szkolnictwa zawodowego. Zmiany w
szkolnictwie zawodowym są coraz bliższe i coraz bardziej konkretne,
a zaproszenie dyrektorów szkół zawodowych do współpracy budzi
nadzieję, że będą to zmiany dobre i skuteczne.
Spisała Bogusława Gloc-Nierubliszewska, OSKKO.
|