Moderatorami tego panelu byli Ewa Halska oraz Leszek Zaleśny. Wśród
zaproszonych gości znalazły się panie: Beata Kossakowska, Radca
Ministra, Departament Funduszy Strukturalnych MEN, Marlena Fałkowska
z-ca Dyrektora ds. Organizacyjnych CODN, Bożena Koniorczyk -
Departament Kształcenia Ogólnego i Wychowania MEN.
Celem spotkania
było poruszenie różnych problemów związanych zarówno ze wspieraniem
rozwoju szkół jak i sprawy związane z przyszłością, rolą i sposobem
funkcjonowania ośrodków zajmujących się doskonaleniem nauczycieli i
doradztwem metodycznym.
Ewa Halska zachęcała słuchaczy do wypowiadania się zarówno na temat
różnych bolączek związanych z powyższymi zagadnieniami jak i do
posiadanych przez słuchaczy konstruktywnych przemyśleń, rozwiązań.
Marlena Fałkowska
podkreśliła fakt, iż mamy Krajowy System Doskonalenia Nauczycieli,
pracownicy CODN docierają do szkół i jest to plusem. Zmianie musi
natomiast ulec rola ośrodków doskonalenia nauczycieli, powinny się
one stać usługodawcami dającymi wsparcie na miarę potrzeb placówek.
Prawidłowy dobór nauczycieli do zawodu, wspieranie doskonalenia
nauczycieli podczas całej kariery zawodowej, stwarzanie warunków do
rozwoju uczniów to ważne uwarunkowania wpływające na postrzeganie
szkoły jako „świetnej placówki”. Zwróciła również uwagę na pozycję
nauczyciela w klasie szkolnej, w której to współczesny nauczyciel
winien być moderatorem procesu nauczania. Kończąc, zaprosiła
rodziców, nauczycieli, samorządowców do wchodzenia na stronę forum
CODN i określanie potrzeb poprzez czynny udział w dyskusji.
Leszek Zaleśny
podkreślił różnorodność pytań, które się nasuwają, między innymi: w
jakim kierunku ma iść praca legislacyjna?, jakie kompetencje w
jakich typach placówek?, jak doprowadzić do współpracy doradców?
Również z sali
padały pytania, część z nich na dzień dzisiejszy pozostała bez
odpowiedzi i stanowi bazę do dalszej dyskusji i przemyśleń:
-
Co z nowym
rozporządzeniem w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli?
Bożena Koniorczyk zwróciła uwagę na fakt, że projekt jest na
stronie MEN, jest już po konsultacjach i powinien być w
najbliższym czasie podpisany.
-
Młodzi
nauczyciele cechują się bardzo różnym przygotowaniem
pedagogicznym, a czasami nawet jego całkowitym brakiem. Co
zamierzają Państwo z tym zrobić? Brak jest wsparcia dla młodych
nauczycieli, uczelnie pracują starymi metodami..
Marlena Fałkowska odpowiedziała, że tym problemem musi zająć się
minister szkolnictwa wyższego, ten temat jest coraz częściej
poruszany. Nauczyciele dostają wiedzę, ale brak przygotowania
praktycznego, brak ćwiczeń i to jest fakt.
-
Kolejny raz
słyszymy, że MEN nie ma wpływu na doskonalenie nauczycieli.
Dlaczego nie można zmienić zapisów w rozporządzeniu o
kwalifikacjach? Dlaczego nie powołać tzw. trenerów (socjologów,
psychologów) grupy nauczycielskiej.
Ewa Halska potwierdziła, że osoba, która byłaby wsparciem,
potrzebna jest w systemie.
-
Brak nam
wsparcia ze strony Samorządów, nie ma pieniędzy na opłatę dla
metodyków, zmuszanie do wybierania tańszych, co nie znaczy, ze
lepszych ofert szkoleniowych..
Warto pomyśleć o innej organizacji doskonalenia dla nauczycieli.
Ośrodki bywają daleko, trudno dojechać do nich popołudniu,
ludzie są zmęczeni. Może przemyśleć wprowadzenie wolnych dni
przeznaczonych tylko na doskonalenie, aby poprawić jakość pracy
szkół?
Marlena Fałkowska zauważyła, że mamy białe plamy na mapie
Polski, gdzie brak doradców i że zależy to często od władz.
Warto zastanowić się nad systemowymi rozwiązaniami.
-
Brak
szczegółowych uregulowań prawnych dotyczących statusu doradcy
zatrudnionego przez powołanie a umowę o pracę.
Ewa Halska odpowiedziała, że sprawa zatrudnienia doradcy na
dodatkową umowę o pracę jest dość jasna, pensum ustala OP, ale
faktycznie doradcy oddelegowani mają problem z uregulowaniami
prawnymi.
-
Brak nowości w
bibliotekach pedagogicznych, brak środków finansowych na ich
zakup..
Leszek Zaleśny podkreślił, że to OP są odpowiedzialne za środki
finansowe. Warto zintegrować system doskonalenia zawodowego,
spojrzeć integralnie na biblioteki, poradnie pedagogiczne i
ośrodki doskonalenia.
-
Beata
Kossakowska zwróciła uwagę na fakt, że szkoła potrzebuje różnych
specjalistów. Potencjał oddzielnych placówek, nie spełnia jak
widać zadań, ale co zrobić by je połączyć? „Szukamy, pytamy,
analizujemy, patrzymy na rozwiązania w innych krajach.”
-
Kształcenie to
jedno, wprowadzanie w zawód co innego. Może trzeba sprawdzać,
czy dany człowiek może być nauczycielem. Trzeba zmienić status
metodyka, doradcy, bo dobrzy nauczyciele nie chcą nimi być. Może
warto oprzeć się na pracy kolegiów, które kształciły lepiej niż
studia?
Ewa Halska podsumowując stwierdziła, że wszyscy wiedzą, iż
trzeba rozwiązań metodycznych, merytorycznych, finansowych... a
Stowarzyszenie będzie miało na to znaczący wpływ
Dyskusję zakończył
Leszek Zaleśny dziękując za szczere wypowiedzi.
|