Słuchanie prezentacji zagadnień dotyczących EWD przez dr Romana
Dolatę, pedagoga, pracownika Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu
Warszawskiego i jednocześnie koordynatora merytorycznego zespołu
badawczego EWD, to sama przyjemność. Myślę, że potwierdzą to zarówno
obecni na wykładzie uczestnicy kongresu jak i wszyscy, którzy mieli
okazję posłuchać wykładów przy innych okazjach np. na tzw. „Szkołach
EWD”.
Roman Dolata w krótkim wstępie przypomniał samą ideę Edukacyjnej
Wartości Dodanej a następnie przeszedł do problemów wykorzystania
wyników egzaminów zewnętrznych do oceny efektywności nauczania.
Przypomniał, że wynik egzaminu jest uwarunkowany trzema grupami
czynników:
- indywidualnych, takich jak zdolności i uprzednie osiągnięcia
szkolne,
- społecznych, takich jak kapitał kulturowy i społeczny rodziny czy
wpływ grupy rówieśniczej,
- szkolnych, takich jak kwalifikacje i zaangażowanie nauczycieli,
metody nauczania czy warunki nauczania.
Wszystkie te czynniki, muszą być brane pod uwagę przy omawianiu
opublikowanych pilotażowo przez Zespół EWD trzyletnich wskaźników
egzaminacyjnych dla gimnazjów.
Prelegent szczegółowo omówił sposób prezentowania wskaźników, budowy
wykresu, sposobu powstawania elips i interpretowania ich położenia,
a tym samym poprawnego odczytywania miejsca określonej szkoły w
kontekście uzyskanych wyników egzaminu gimnazjalnego. Ważnym staje
się również przekonanie organów prowadzących do korzystania z EWD a
nie do porównywania średnich przy ustalaniu efektywności pracy
podległych szkół.
Roman Dolata wielokrotnie odsyłał słuchaczy na strony www.ewd.edu.pl
oraz www.cke.scholaris.pl, na których można znaleźć wyczerpujące
informacje na poruszane tematy.
Z roku na rok zmienia się również budowa i sposób działania
kalkulatora. Staje się on coraz doskonalszy, pozwala na generowanie
różnych zestawień. Wszystko to ma na celu podniesienie użyteczności
wyników egzaminacyjnych dla ewaluacji nauczania. Aby w pełni z tego
korzystać, musi zaistnieć spójna koncepcja egzaminów, większa
dydaktyczna czytelność wyników egzaminu, dostępność wartościowych
danych o czynnikach pozaszkolnych wpływających na wyniki egzaminów.
Jednakże, by to osiągnąć trzeba wypracować więcej dobrych
instrumentów statystycznych oraz wyszkolić kompetentnych analityków.
Życzymy powodzenia całemu zespołowi badawczemu EWD!
Sprawozdawała .. ...., OSKKO.