Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
5 rozporządzeń ws zawodowców - odpowiedź MEN dla OSKKO |
bosia | 06-12-2011 21:16:31 [#02] |
---|
nie przeczytałam jeszcze wszystkiego szczegółowo, ale po pobieżnym rzuceniu okiem widzę, że kilka rzeczy zostało uwzglednione, co mnie bardzo cieszy, bo to istotne rzeczy |
bogna | 06-12-2011 21:51:35 [#03] |
---|
dla łatwiejszego czytania - zbieram w tabelkę nasze uwagi i stanowisko MEN
projekt rozporządzenia egzaminy eksternistyczne
dyskusja na forum http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=46663&ux=13&pst=14#pst14
proj. rozp.
|
Uwagi OSKKO
|
Stanowisko MEN
|
§ 4.
§ 9.
|
Jaki dokument potwierdza pracę w zawodzie? Do jakiej
klasyfikacji należy się odnieść – klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
czy klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy?
Czy dwuletnia praca w zawodzie określonym w dotychczas
obowiązującym rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa
zawodowego daje uprawnienia do przystąpienia do egzaminu potwierdzającego kwalifikację
wyodrębnioną w zawodzie (czy przykładowo praca w zawodzie murarz daje
podstawę przystąpienia do egzaminu potwierdzającego kwalifikację K1-wykonywanie robót murarskich
- w zawodzie murarz-tynkarz;
kwalifikację K2-wykonywanie robót
tynkarskich)?
Jak można wykazać się dwuletnią pracą w zawodzie, w
którym zamierza się dopiero uzyskać kwalifikację? Przykładowo – jak osoba,
która zamierza przystąpić do egzaminu na kwalifikację K3 (kosztorysowanie) w
zawodzie technik budownictwa ma się wykazać pracą jako technik budownictwa?
|
Odnosząc się do pytania
dotyczącego dokumentu potwierdzającego pracę w zawodzie, uprzejmie informuję,
że w wyniku uwag resortów, przedmiotowy projekt rozporządzenia uzupełniono o
katalog otwarty, w którym zawarto przykładowe wyliczenie dokumentów
stanowiących podstawę dokumentowania spełniania przez osobę zamierzającą
przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, wymogu, co
najmniej dwóch lat kształcenia się lub pracy w zawodzie, w którym
wyodrębniono daną kwalifikację.
Zgodnie z przepisami
projektowanego rozporządzenia w sprawie egzaminów
eksternistycznych, podstawę dopuszczenia do egzaminu
eksternistycznego potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, w którym
wyodrębniono daną kwalifikację stanowi udokumentowanie co najmniej dwuletniej
pracy w zawodzie określonym w przepisach rozporządzenia w sprawie
klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, które
wejdzie w życie z dniem 1 września 2012 oraz w zawodzie określonym w
dotychczas obowiązujących przepisach w tym zakresie.
Osoba zamierzająca przystąpić do
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie winna legitymować się
doświadczeniem w zakresie tej kwalifikacji, czego potwierdzeniem jest
dokument określający rodzaj pracy jaką wykonywała. W przypadku zawodu
murarz-tynkarz, w którym wyodrębniono jedną kwalifikację (K1 Wykonywanie
robót murarskich i tynkarskich), osoba zamierzająca przystąpić do egzaminu
potwierdzającego kwalifikację w tym zawodzie winna przedstawić dokument
potwierdzający co najmniej dwuletnią pracę w charakterze murarza-tynkarza.
Do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w
zakresie kwalifikacji K3 Sporządzanie kosztorysów oraz przygotowywanie
dokumentacji przetargowej może przystąpić osoba, która wykonywała zadania
zawodowe wchodzące w skład zawodu technik budownictwa, w tym zadania
odpowiadające ww. kwalifikacji. Jednakże tytuł technika budownictwa może
uzyskać osoba legitymująca się wykształceniem średnim oraz świadectwami
potwierdzającymi wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w tym zawodzie.
|
§ 5.1.
|
Młodociany pracownik, który ukończył kształcenie
teoretyczne w zasadniczej szkole zawodowej musi czekać do października na
możliwość przystąpienia do egzaminu potwierdzającego ostatnią kwalifikację w
zawodzie (mało prawdopodobne jest, ze przystąpi do egzaminu w lutym, na 4
miesiące przed zakończeniem nauki);
Czy dla absolwentów ZSZ realizujących kształcenie
praktyczne jako uczniowie też jest przewidywany tak późny termin egzaminu?
|
Odnosząc się do uwagi dotyczącej
terminów organizowania egzaminów eksternistycznych potwierdzających
kwalifikacje w zawodzie, uprzejmie wyjaśniam, że egzaminy te przeprowadzane
będą zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30
kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U.
Nr 83, poz. 562, z późn. zm.), gdzie szczegółowo opisano organizację i przebieg
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Zgodnie z przepisami
powyższego rozporządzenia, egzaminy eksternistyczne potwierdzające
kwalifikacje w zawodzie mogą być przeprowadzane w ciągu całego roku szkolnego
w terminie ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej w uzgodnieniu z
Dyrektorem Komisji Centralnej.
Terminy egzaminów organizowanych w sesji zimowej (luty)
i sesji jesiennej (październik), o których mowa w projekcie rozporządzenia w sprawie
egzaminów eksternistycznych, odnoszą się do egzaminów
eksternistycznych z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w
ramowych planach nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych, gimnazjum dla
dorosłych, liceum ogólnokształcącego dla dorosłych lub z zakresu wymagań
określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej
szkoły zawodowej.
|
§ 12
|
Czy dla kwalifikacji zawodowych jest nieograniczony
okres „składania” kwalifikacji? Czy od potwierdzenia pierwszej i ostatniej
kwalifikacji w zawodzie może upłynąć przykładowo 10 lat i zdający, który
posiada odpowiedni poziom wykształcenia otrzyma dyplom potwierdzający
kwalifikacje zawodowe?
|
Odpowiadając
na pytanie dotyczące okresu, w którym należy zdać egzaminy potwierdzające
kwalifikacje w zawodzie ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym
zawodzie, uprzejmie informuję, że w projekcie rozporządzenia w sprawie
egzaminów eksternistycznych nie wprowadzono żadnego ograniczenia w tym
zakresie. Okres, w jakim osoba przystępująca do egzaminów eksternistycznych
chce uzyskać potwierdzenie wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie
zależy od niej samej.
|
§ 28.2
|
Czy osoba, która zdała egzaminy eksternistyczne z
zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla
zasadniczej szkoły zawodowej ale nie ukończyła kwalifikacyjnych kursów
zawodowych, może kontynuować kształcenie począwszy od klasy drugiej liceum
ogólnokształcącego dla dorosłych?
|
Odnosząc
się do uwagi dotyczącej przyjmowanie do klasy drugiej liceum
ogólnokształcącego dla dorosłych osób, które zdały wszystkie egzaminy
eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej
kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej, uprzejmie wyjaśniam,
że planowane jest wprowadzenie do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do
szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz.U.
Nr 26, poz. 232 z późn. zm.), nad nowelizacją którego trwają obecnie prace,
przepisu, który stworzy taką możliwość.
|
§ 34.3
|
Jakie należy złożyć dokumenty potwierdzające wysokość
dochodu?
|
Odpowiadając
na pytanie dotyczące dokumentów potwierdzających wysokość dochodu, którymi
osoba zamierzająca przystąpić do egzaminu eksternistycznego winna się
posłużyć występując do dyrektora komisji okręgowej z wnioskiem o zwolnienie z
całości lub części opłat za ww. egzamin, uprzejmie informuję, że mogą to być
wszystkie dokumenty mogące potwierdzić wysokość dochodów, z których utrzymuje
się dana osoba.
|
|
bogna | 06-12-2011 21:53:48 [#04] |
---|
Projekt
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie publicznych
placówek kształcenia ustawicznego, publicznych placówek kształcenia
praktycznego i publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia
zawodowego oraz kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych
cku, ckp, ...
dyskusja na forum http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=46665&ux=13&pst=5#pst5
proj. rozp.
|
Uwagi OSKKO
|
Stanowisko MEN
|
§17
|
Zapis dotyczący terminu zatwierdzenia arkusza przez
organ prowadzący, prowadzi to do sprzeczności z innym aktem prawnym (nie
przewidzianym do zmiany) tj. rozporządzeniem MENiS z dnia 13 czerwca 2003 r.
w sprawie ramowych statutów: publicznego centrum kształcenia ustawicznego,
publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz
publicznego centrum kształcenia praktycznego (Dz. U. Nr 132, poz. 1226) gdzie w każdym z załączników jest mowa o
arkuszu organizacyjnym i o terminie zatwierdzenia tegoż ustalonym
na 31 maja.
Uważamy, że jest zasadne ujęcie tego w konsultowanym
rozporządzeniu w sposób przedstawiony w §17 (najlepiej byłoby ustalić
ten termin na 20 maja), ale powinny być wprowadzone zmiany w rozporządzeniu o
ramowych statutach przez wykreślenie/uchylenie §6 z załącznika nr 1 i nr 3
oraz §7 z załącznika nr 2.
|
Odnosząc
się do uwagi zgłoszonej do § 17 uprzejmie informuję, że zgodnie ze
stanowiskiem Rządowego Centrum Legislacji odstąpiono od szczegółowego
regulowania w przedmiotowym projekcie zasad sporządzania arkusza organizacji
publicznych placówek i ośrodków, ponieważ kwestie te należą do zakresu
przedmiotowego przepisów w sprawie ramowych statutów.
W
projekcie rozporządzenia na publiczne placówki i ośrodki nałożono obowiązek
sporządzenia na każdy rok szkolny planu kształcenia zawierającego wykaz
pozaszkolnych form kształcenia wraz z informacją dotyczącą czasu trwania
kształcenia i wymiaru godzin oraz planowanej liczby uczących się. Publiczne
ośrodki mają także obowiązek sporządzać - tak, jak dotychczas -plan
dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników na dany rok szkolny na
podstawie skierowań zgłoszonych przez szkoły lub pracodawców. Plany te należy
uwzględnić w arkuszu organizacji publicznych placówek i ośrodków.
|
§20. ust. 5.
|
Opłaty wnosi się na rachunek centrum kształcenia
ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego lub ośrodka wskazany przez
dyrektora. – przepis nie powinien precyzować, że ma to być rachunek cku, ckp
czy ośrodka, wystarczy, że będzie to rachunek wskazany przez dyrektora cku,
ckp czy ośrodka
Cku, ckp czy ośrodek są jednostkami budżetowymi, które,
co prawda mogą, mieć wydzielony rachunek służący do gromadzenia środków, ale
decyzja w sprawie utworzenia tego rachunku leży w gestii OP (art. 223
ustawy o finansach publicznych), a jak takiego rachunku nie ma, to
jednostka budżetowa nie ma prawa przyjmować wpływów na żaden swój rachunek –
musi wskazać rachunek organu prowadzącego.
|
Odnosząc
się do uwagi zgłoszonej do § 20 ust. 5 uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Zgodnie z
art. 223 ust. 1 i 2 samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność
określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z
2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) gromadzą na wydzielonym rachunku
dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu
terytorialnego. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa
m.in. jednostki budżetowe, które gromadzą dochody, źródła, z których dochody
są gromadzone na rachunku oraz przeznaczenie dochodów, z tym że dochody wraz
z odsetkami nie mogą być przeznaczone na finansowanie wynagrodzeń osobowych.
Instytucja
wydzielonego rachunku dochodów stanowi jedyny wyjątek od zasady pokrywania
przez jednostkę budżetową całości wydatków z budżetu i odprowadzania całości
dochodów do budżetu. Przyjęcie proponowanego rozwiązania, w myśl którego
opłaty wnosi się na dowolny rachunek wskazany przez dyrektora cku, ckp lub
odidz, stanowiłoby obejście przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
|
§27.
|
Czy
na kursie prowadzonym w formie zaocznej trzeba zrealizować taką samą liczbę
godzin jak w formie stacjonarnej? Podstawa programowa nie uzależnia liczby
godzin od formy kształcenia.
|
Odnosząc
się do uwagi zgłoszonej do § 27, § 31 ust. 1, 2, 3 uprzejmie informuję, że
minimalna liczba godzin kształcenia wynika z podstawy programowej kształcenia
w zawodach - projekt rozporządzenia w sprawie kształcenia w formach
pozaszkolnych nie ingeruje w tę materię.
|
§31. ust. 1
|
Po co
to zastrzeżenie skoro liczba godzin zajęć na kursie nie zależy od formy
kształcenia?
|
§31. ust. 2 i 3
|
Wynika
stąd, że kurs prowadzony w formie stacjonarnej zakończy się szybciej niż kurs
prowadzony w formie zaocznej, skoro trzeba zrealizować taką samą liczbę
godzin.
|
§39
|
Brakuje
ram czasowych ważności wymienionych tu zaświadczeń o ukończeniu kursu –
naszym zdaniem do zaliczenia powinno dojść, gdy nie upłynęło zbyt wiele czasu
(ile, to już jest detal - może 3,
a może 5 lat, a może jeszcze dłużej i może być
rożnie w zależności od tego jaki to był kurs) od ukończenia kursu by
można było "zaliczyć" jakiś fragment kształcenia na kwalifikacyjnym
kursie zawodowym – kształcenie zawodowe powinno charakteryzować się dużo
większą dynamiką niż kształcenie ogólne.
|
Odnosząc
się do uwagi zgłoszonej do § 39 uprzejmie informuję, że nie wydaje się
zasadne i celowe określenie ram czasowych ważności zaświadczeń o ukończeniu
kursów. Dotychczas też nie było takiej praktyki.
|
§41
|
Czy wszystkie osoby, które rozpoczną kształcenie w
formach pozaszkolnych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
(1.09.2012) na dotychczasowych zasadach, będą w stanie ukończyć to
kształcenie do 31.12.2012 w normalnym trybie?
|
Odnosząc
się do uwagi zgłoszonej do § 41 uprzejmie informuję, że nie widzę zagrożeń
wynikających z niemożności dokończenia kursów przez tych uczestników, którzy
je rozpoczęli w oparciu o dotychczasowe przepisy. Nowe przepisy są
przygotowywane z rocznym wyprzedzeniem również w tym celu, aby organizatorzy
dotychczasowych form pozaszkolnych mogli właściwie zaplanować terminy ich
zakończenia.
|
|
bogna | 06-12-2011 22:11:39 [#05] |
---|
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w
sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego
dyskusja na forum http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=46662&ux=13&pst=16#pst16
l. p.
|
Uwagi OSKKO
|
Stanowisko MEN
|
1.
|
§2 rozporządzenia jest tak sformułowany jakby
rozporządzenie wchodziło przed 1.09.2011 – powinno być napisane, że na rok
szkolny 2012/2013 nie prowadzi się już rekrutacji w wymienionych tam zawodach
– niby to samo, ale jednak nie całkiem, bo rozporządzenie wejdzie w życie już
po rekrutacji na rok szk. 2011/2012
|
Uprzejmie
informuję, że § 2 projektu rozporządzenia został przeredagowany w poniższy
sposób:
„§
2. Na rok szkolny 2012/2013 nie prowadzi się rekrutacji kandydatów do
klasy pierwszej (na semestr pierwszy) szkół prowadzących kształcenie w
zawodach: asystent operatora dźwięku, (...), wiertacz odwiertów
eksploatacyjnych i geofizycznych. Kształcenie w tych zawodach prowadzi się do
zakończenia cyklu kształcenia."
|
2.
|
Dlaczego planowana jest likwidacja kształcenia w zawodzi
ratownik medyczny? Naszym zdaniem wskazane jest utrzymanie kształcenia na
poziomie policealnym, przy jednoczesnym stworzeniu warunków do dalszego
kształcenia akademickiego.
Uważamy za niezasadny, przytaczany w publicznych
dyskusjach argument, że przeniesienie kształcenia w zawodzie ratownika
medycznego na poziom licencjatu zapewni właściwą jakość kształcenia. Wzrost
liczby godzin w żaden sposób nie przekłada się na zwiększenie umiejętności
praktycznych - w kształceniu akademickim wynika on przede wszystkim ze
wzrostu liczby godzin teoretycznych. Jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, że
obecnie kształcenie ratowników medycznych na poziomie licencjatu odbywa się
także w trybie zaocznym, co w szkołach policealnych jest niedopuszczalne, ze
względu na konieczność realizacji odpowiedniej liczby godzin, szczególnie
praktycznych. Przekłada się to na wysokie umiejętności praktyczne ratowników
medycznych kształconych w szkołach policealnych, które potwierdzane są
egzaminem zewnętrznym.
|
Uprzejmie
informuję, że zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o
zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr
205, poz. 1206) minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wprowadza
zawody do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego na wniosek ministra
właściwego w zakresie zawodu. Ministrem właściwym w zakresie zawodu ratownik
medyczny jest minister właściwy do spraw zdrowia, który wystąpił do Ministra
Edukacji Narodowej z wnioskiem o wykreślenie powyższego zawodu z
projektowanej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, z zastrzeżeniem,
iż ostatni nabór do szkół policealnych kształcących w zawodzie ratownik
medyczny powinien się odbyć w roku szkolnym 2012/2013. Wniosek Ministra
Zdrowia został w pełni uwzględniony w projekcie rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
przekazanym do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji
społecznych.
W toku uzgodnień międzyresortowych
Minister Zdrowia podtrzymał swoje stanowisko odnośnie wygaszania kształcenia
w zawodzie ratownik medyczny w systemie oświaty. Wniosek Ministra Zdrowia
jest dla Ministra Edukacji Narodowej wiążący.
|
3.
|
Czy
z dniem wejścia w życie rozporządzenia, tj. 1.09.2012 r. należy we wszystkich
szkołach zawodowych kształcących w zawodach wymienionych w rozporządzeniu, w
dokumentacji przebiegu nauczania dotyczącej obecnych uczniów pozmieniać numer
klasyfikacji zawodu zgodnie z tym rozporządzeniem? Jeżeli tak, to co
w przypadku zawodów, które już w tym rozporządzeniu nie występują?
|
Nowe
symbole cyfrowe dla zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa
zawodowego określonej projektowanym rozporządzeniem MEN
należy stosować w dokumentacji nauczania dotyczącej kształcenia rozpoczynającego
się z dniem 1 września 2012 r. W stosunku do kształcenia
rozpoczętego przed dniem 1 września 2012 r. tj. prowadzonego w oparciu o
przepisy dotychczasowe należy stosować dotychczasowe symbole cyfrowe zawodów.
Nadmieniam,
iż symbol cyfrowy zawodu w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego ma
przede wszystkim charakter porządkowy - najistotniejsza jest nazwa zawodu
oraz typ szkoły, w jakim przewidziano kształcenie w tym zawodzie.
|
4.
|
Czy
szkoła zawodowa będzie mogła już teraz, przed wejściem w życie tego
rozporządzenia, rozpocząć procedurę w celu poszerzenia oferty kształcenia o
nowe zawody zawarte w tym rozporządzeniu?
|
Szkoły
prowadzące kształcenie zawodowe przygotowujące rekrutację na rok szkolny
2012/2013 wszelkie procedury będą prowadzić w oparciu o przepisy nowe
- projektowane (z wyjątkiem ostatniego naboru do technikum
uzupełniającego dla dorosłych przewidzianego zgodnie z art. 7 ust. 3 i 5
ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206). W szczególności, jeżeli
dotychczas w danym zawodzie istniała możliwość kształcenia w szkole
policealnej, a projektowana klasyfikacja takiej możliwości nie przewiduje,
kształcenie w tym zawodzie rozpoczynające się z dniem 1 września 2012 r.
należy zaplanować w typie szkoły dopuszczonym nową klasyfikacją zawodów
szkolnictwa zawodowego.
|
5.
|
Czy
starając się o otwarcie nowego kierunku kształcenia od roku szk. 2012/2013
szkoła zawodowa, składając odpowiednie dokumenty w bieżącym roku szkolnym,
powinna używać numeru zawodu z obecnego rozporządzenia czy już z nowej
klasyfikacji (a może i tego i tego)?
|
6.
|
Czy
kształcenie w kierunkach, które zgodnie z nowym rozporządzeniem w sprawie
klasyfikacji nie są przewidziane do kształcenia na poziomie szkoły
policealnej, a dotychczas takie
były, może być nadal prowadzone w
szkole policealnej?
|
7.
|
Niektóre zawody są niedostępne do zdobywania dla osób
dorosłych - np. technik teleinformatyk, technik telekomunikacji, technik
pojazdów samochodowych, a zwłaszcza technik prac biurowych - nie można
zdobywać tych zawodów ani w szkole dla dorosłych (nawet stacjonarnej)
ani na kursach kwalifikacyjnych.
Na przykład: w
zawodzie technik pojazdów samochodowych wyodrębniono trzy kwalifikacje
K1 - M.18 Diagnoza i naprawa podzespołów i zespołów
pojazdów samochodowych, którą można uzyskać kończąc kurs kwalifikacyjny (co
oznaczono przy zawodzie mechanik pojazdów samochodowych)
K2 - M.12 Diagnoza i naprawa układów elektrycznych i
elektronicznych pojazdów samochodowych, którą można uzyskać kończąc kurs
kwalifikacyjny (co oznaczono przy zawodzie mechanik elektromechanik
samochodowy)
K3 - M.43 Organizacja i nadzór obsługi pojazdów samochodowych
Wobec tego, tylko kwalifikacji M.43 nie można uzyskać w
wyniku kursu, co automatycznie oznacza pozbawienie możliwości zdobycia tego
tytułu mechanika
i elektromechanika pojazdów samochodowych (obojętnie w jaki sposób
zdobytego czy na kursach, czy w ZSZ, czy eksternistycznie), pomimo tego, że
podstawa programowa dla tych zawodów, przewiduje dalsze kształcenie w
kierunku uzyskania tytułu technika pojazdów samochodowych.
Podobnie jest z monterem sieci i urządzeń
telekomunikacyjnych (nie można zdobyć tego zawodu inaczej jak w ZSZ lub w
trybie eksternistycznym) i technikiem telekomunikacji, gdzie jest wspólna
jedna kwalifikacja: E.2 . Tu także jest niespójność z podstawą
programową, która przewiduje uzyskanie tego tytułu po zdaniu egzaminów z brakujących
kwalifikacji (E.18 i E.19), a nie można ich zdać, gdyż w tych kwalifikacjach
nie są przewidziane ani kursy kwalifikacyjne, ani tryb eksternistyczny
Jest
więcej takich niespójności pomiędzy tym rozporządzeniem a podstawą programową
kształcenia zawodowego.
|
W
projekcie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 15 września 2011
r. tj. w wersji przekazanej do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji
społecznych istotnie nie we wszystkich zawodach przewidziano możliwość
kształcenia dla osób dorosłych (w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych
lub w szkole policealnej). Wynikało to przede wszystkim z braku stanowiska
ministrów właściwych dla niektórych zawodów odnośnie wyrażenia/ niewyrażenia
zgody na kształcenie w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych. W toku
uzgodnień międzyresortowych ministrowie przekazali swoje stanowiska (np.
dotyczące wyrażenia zgody na prowadzenie kwalifikacyjnych kursów zawodowych
dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach technik pojazdów samochodowych,
technik telekomunikacji, technik drogownictwa), tak więc w obecnej wersji
projektu klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego tj. przygotowywanej do
zwolnienia z Komisji Prawniczej nie przewiduje się sytuacji, aby dla
jakiegokolwiek zawodu nie była zabezpieczona możliwość kształcenia dla osób
dorosłych (dostępne formy to szkoła policealna i/lub kwalifikacyjny kurs
zawodowy).
Informuję
ponadto, że niektórzy ministrowie w toku przygotowywania i uzgadniania
projektu rozporządzenia nie wyrazili zgody na możliwość kształcenia w
szkołach policealnych dla dorosłych lub prowadzenia kwalifikacyjnych kursów
zawodowych dla kwalifikacji wyodrębnionych w pewnych zawodach, uzasadniając
to względami jakości kształcenia, ochrony zdrowia i życia ludzi (np. w
odniesieniu do zawodów medycznych i z zakresu zabezpieczenia społecznego),
bezpieczeństwa ludzi i towarów (np. w odniesieniu do zawodów z dziedziny
transportu lotniczego, morskiego czy drogowego), czy tłumacząc to wymogami
międzynarodowymi (zawody z działu gospodarka morska) - wymogi te mogą być
zrealizowane wyłącznie przy zabezpieczeniu odpowiedniej liczby godzin na
kształcenie zawodowe, w tym kształcenie praktyczne (np. w zawodach technik
geodeta czy technik geolog). W tych zawodach dla osób dorosłych tj. w wieku
powyżej 18 lat i poza obowiązkiem nauki przewidziano możliwość zdobywania
kwalifikacji w szkole policealnej.
Odnośnie
zawodu technik prac biurowych uprzejmie informuję, iż decyzją ministra
właściwego dla zawodu tj. ministra właściwego do spraw administracji
publicznej zawód ten ma być przeznaczony wyłącznie dla osób niewidomych i
słabowidzących i przewidziany do kształcenia w czteroletnim technikum na
podbudowie gimnazjum oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych. Jako zawód
ogólnodostępny (tj. dla osób bez dysfunkcji wzroku) w klasyfikacji zawodów
szkolnictwa zawodowego przewidziano zawód technik administracji (także z
właściwości ministra do spraw administracji publicznej), przeznaczony do
kształcenia w dwuletniej szkole policealnej. Dla tego zawodu minister
właściwy nie wyraził zgody na kształcenie w formie kwalifikacyjnych kursów
zawodowych.
|
8.
|
Jeśli
chcemy by możliwe było dalsze kształcenie absolwentów zasadniczej szkoły
zawodowej w celu uzyskania tytułu technika, a tak to właśnie ujmuje podstawa
programowa, to trzeba przewidzieć możliwość kształcenia szkolnego czy poza
szkolnego dostępną dla osób dorosłych, gdyż czy tego chcemy czy nie osoba
kończąca ZSZ będzie miała skończone co najmniej 18 lat, a często i 19 (
jeszcze przez co najmniej 10 lat, a potem o 1 rok mniej)
|
9.
|
Wydaje się zasadne by dla zawodów nierobotniczych, dla
których udało się stworzyć tylko 1 kwalifikację, przewidzieć możliwość
kształcenia tylko w szkole policealnej, wtedy gdy w technikum zawód ten jest
przewidziany tylko dla osób niepełnosprawnych – przykładem takiego zawodu
jest technik prac biurowych, który powinien być nadal dostępny również bez
ograniczeń, ale na poziomie szkoły policealnej, gdyż nie przewiduje się
zdobycia go w drodze ukończenia kursu zawodowego.
Zawody
nierobotnicze, mające tylko jedną kwalifikację powinny być albo niedostępne
w formie kursowej lub jeśli już, to tylko po wcześniejszym ukończeniu
szkoły średniej.
|
|
Brakuje w uzasadnieniu wyjaśnienia dlaczego niektóre
kwalifikacje nie są przewidziane do kształcenia kursowego pomimo tego, że
dotyczą zawodu, dla którego zostały przewidziane kwalifikacje i to aż trzy –
wydaje się, że nie ma przeszkód by zdobywać te kwalifikacje w formach
kursowych.
Warto
też, przy okazji takiej dużej zmiany w szkolnictwie zawodowym zrezygnować z
podziału szkół policealnych na szkoły dla dorosłych i dla młodzieży –
uczniowie szkoły policealnej są dorośli obojętnie jakiego typu by nie była.
Zasadnym jest podział na szkoły policealne kształcące w trybie stacjonarnym i
niestacjonarnym (zaocznym) i w klasyfikacji zastrzec ewentualnie taką właśnie
formę kształcenia – czyli zamiast zastrzeżenia, że kształcenie może być
prowadzone tylko w szkole dla młodzieży należy napisać, że powinna to być
szkoła policealna kształcąca w formie stacjonarnej.
|
Informuję
także, iż podział szkół policealnych na szkoły dla młodzieży i dla dorosłych
(ze względu na formę organizacyjną kształcenia a nie ze względu na wiek
słuchaczy) jest ustalony w ramowych planach nauczania dla szkół publicznych.
Zastrzeżenie kształcenia w szkole policealnej dla młodzieży(dotyczące np.
zawodów medycznych czy zawodów żeglugi morskiej) wynika z wniosków ministrów
właściwych dla zawodów.
|
|
bogna | 06-12-2011 22:24:18 [#06] |
---|
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie w
sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach
cz.1 cz.2 cz.3 cz.4 cz.5
cz.6 cz.7 cz.8 cz.9 cz.10
dyskusja na forum http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=46667&ux=13&pst=16#pst16
l. p.
|
Uwagi OSKKO
|
Stanowisko MEN
|
1.
|
W części II są określone efekty kształcenia wspólne dla
zawodów w ramach obszarów kształcenia, gdzie jest podział na obszary ale
podane tam umiejętności za każdym razem są zatytułowane: Umiejętności
stanowiące podbudowę do kształcenia w
zawodach: (i tu podane są zawody wchodzące w obszar kształcenia) -
Nie jest jasne, czy chodzi o efekty kształcenia w zakresie wspólnym dla
podanych zawodów (czasem jest to tylko jeden zawód), czy umiejętności jakie
musi mieć kandydat rozpoczynający kształcenie...?
|
Wiedza
i umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, które uczący się
nabywa w procesie kształcenia zawodowego w projektowanym rozporządzeniu
opisane są, zgodnie z ideą europejskich ram kwalifikacji, w języku efektów
kształcenia. Obejmują one: efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów,
w tym kompetencje personalne i społeczne, efekty kształcenia wspólne dla
zawodów w ramach obszaru kształcenia oraz efekty kształcenia właściwe dla
kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach.
Efekty
kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiące
podbudowę do kształcenia w danym zawodzie lub grupie zawodów dotyczą
wspólnych umiejętności nabywanych przez ucznia w procesie kształcenia, który
realizowany jest w szkole ponadgimnazjalnej prowadzącej kształcenie zawodowe.
|
2.
|
Czemu są zawody na poziomie technikum o 1 kwalifikacji -
czy to oznacza, że uczniowie ci aby otrzymać dyplom i tytuł zawodowy będą
musieli zdać tylko 1 egzamin, a nie tak jak inni 3 egzaminy?
|
Kwalifikacje
wyodrębnione w zawodach nauczanych w poszczególnych typach szkół, w:
zasadniczej szkole zawodowej, technikum i szkole policealne, określa
klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego. Zawody jednokwalifikacyjne to
przede wszystkim zawody nauczane w zasadniczej szkole zawodowej. Wśród
zawodów jednokwalifikacyjnych nauczanych na poziomie technikum i szkoły policealnej
znajdują się te, dla których ministrem właściwym jest minister do spraw
zdrowia, minister do spraw zabezpieczenia społecznego, minister do spraw
transportu, minister do spraw gospodarki morskiej. Fakt wyodrębnienia w danym
zawodzie na poziomie technika tylko jednej kwalifikacji wynika z jego
specyfiki. Liczba egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe jest równa
liczbie kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie. Należy przy tym
wskazać, że w technikum zawody jednokwalifikacyjne, to najczęściej zawody,
których absolwenci muszą jeszcze dodatkowo zdawać egzaminy we właściwych
Urzędach typu Urząd Morski, Urząd Lotnictwa. W tych zawodach samo ukończenie
technikum i zewnętrzne potwierdzenie kwalifikacji nie daje możliwości
zatrudnienia.
|
3.
|
Czy
w zawodach mających wyodrębnione 2 lub
3 kwalifikacje, trzeba je zdobywać w kolejności przewidzianej w III części
podstawy programowej, czy też kolejność zdawania egzaminów w zakresie
poszczególnych kwalifikacji jest dowolna? Ani to rozporządzenie, ani pozostałe
nie wyjaśniają tej sprawy, a numerowanie kwalifikacji sugeruje, że
kolejność ma znaczenie, ale warto byłoby to jasno zaznaczyć.
|
Projektowane
rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach
uwzględnia fakt, że w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa
zawodowego wyodrębnione zostały kwalifikacje, z których każda obejmuje
określony zasób wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych
i społecznych. Kolejność kwalifikacji wyodrębnionych w poszczególnych
zawodach, w których kształcenie realizowane jest w formach szkolnych nie jest
przypadkowa czy dowolna, bowiem została ona określona w projektowanym
rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
(kolejność: K1, K2, K3), jak również wynika z kolejności kwalifikacji
zamieszczonych w tabeli „Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego"
w części III załącznika do przedmiotowego projektu rozporządzenia.
|
4.
|
Dlaczego
czasem przewidywane możliwości dalszego kształcenia w części III są nierealne
z powodu braku możliwości zdania egzaminów z niektórych kwalifikacji w innym
trybie niż w czasie nauki technikum, szkole tylko młodzieżowej, niedostępnej
dla absolwenta ZSZ, czy młodocianego, który ukończył naukę zawodu u
pracodawcy?
|
Kwalifikacje
wyodrębnione w ramach zawodów, dla których przewidziano możliwość
organizowania kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz kwalifikacje, dla
których nie przewiduje się takiego rozwiązania wskazuje klasyfikacja zawodów
szkolnictwa zawodowego. Wyłączenie możliwości prowadzenia kształcenia na
kwalifikacyjnych kursach zawodowych wynika ze specyfiki zawodów, z których zostały
one wyodrębnione. W tej mierze istotne były stanowiska ministrów wiodących
|
5.
|
Podstawa
programowa zawiera minimalne liczby godzin wymagane w kształceniu w
danym zawodzie z podziałem na kwalifikacje oraz zastrzeżeniem, że należy je
powiększyć, jeśli ramowy plan nauczania przewiduje większą minimalną liczbę
godzin. A co wówczas, gdy ramowy plan nauczania przewiduje mniejszą liczbę
godzin niż ta podana w podstawie programowej?
|
W
przypadku, gdy ramowy plan nauczania przewiduje mniejszą liczbę godzin niż podana
w tabeli, zastosowanie ma liczba godzin określona w przepisach w sprawie w
ramowych planów nauczania dla danego typu szkoły (dotyczy to w szczególności
szkoły policealnej dla dorosłych).
|
6.
|
Dlaczego
na przykład technik budownictwa nie musi posiadać wiedzy/umiejętności
dotyczących wykonywania:
- konstrukcji betonowych i żelbetowych
- konstrukcji murowych
- konstrukcji ciesielskich
- konstrukcji drewnianych
Za
to monter konstrukcji budowlanych ma krótszą drogę do uzyskania tytułu
technika budownictwa niż murarz-tynkarz, betoniarz-zbrojarz czy cieśla.
|
Technik
budownictwa najpierw musi umieć to, co monter konstrukcji budowlanych, czyli
wymienione różne rodzaje konstrukcji, a dopiero potem - na poziomie technikum
rozszerza swoje umiejętności o inne technologie i organizację tych robót. W
projekcie podstawy programowej, w wyniku prowadzonych konsultacji,
rozszerzono listę zawodów, które mogą stanowić podbudowę kształcenia w
zawodzie technika budownictwa o murarza-tynkarza i betoniarza-zbrojarza, z uzasadnieniem,
że te wszystkie zawody są zawodami konstrukcyjnymi.
|
|
Przedstawiona
podstawa programowa jest dokumentem niejednorodnym – częściowo jest bardzo
przemyślana i skonstruowana zgodnie z myślą przewodnią, która da się
zauważyć, ale nie można oprzeć się wrażeniu, że niektóre jej części zostały
nieprzepracowane dokładnie lub potraktowane z mniejszą uwagą . Albo też,
zdaniem autorów, są mniej istotne niż pozostałe. Powoduje to wrażenie
pośpiechu, szybkiego zakończenia pracy pomyślanej pierwotnie na bardziej
szczegółową niż się to okazało.
Mamy nadzieję, że nad podstawą
programową kształcenia zawodowego będą nadal trwały prace, które pozwolą na
usunięcie tych niedociągnięć i poprawę tego, co okaże się w trakcie jej
stosowania potrzebne do poprawy. Dokument ten w większym stopniu wymaga,
naszym zdaniem, poddania go ewaluacji i monitoringowi niż podstawa programowa
kształcenia ogólnego.
|
|
|
bosia | 06-12-2011 22:28:39 [#07] |
---|
bogna, niemożliwa jesteś
baaardzo pracowita:-)) |
bogna | 06-12-2011 22:42:07 [#08] |
---|
Projekt
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w
szkołach publicznych
ocenianie, klasyfikowanie
dyskusja na forum http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=46666&ux=13&pst=14#pst14
treść
projektu rozporządzenia
|
uwagi
OSKKO
|
Stanowisko
MEN
|
§
109a. Dyrektor szkoły lub placówki, w której ma być przeprowadzony egzamin
zawodowy, oraz pracodawca, u którego ma być przeprowadzony ten egzamin, są
obowiązani, nie później niż na 9 miesięcy
przed terminem egzaminu zawodowego, zgłosić szkołę, placówkę lub miejsce
wskazane przez pracodawcę do komisji okręgowej, wraz z wnioskiem o udzielenie
upoważnienia, o którym mowa w § 116a ust. 2 lub § 126 ust. 3.
|
Mało
realne jest dochowanie przez dyrektora szkoły wskazanego terminu (nie później
niż na 9 miesięcy przed terminem egzaminu), skoro dyrektor komisji okręgowej
ogłasza termin nie później niż na 4 miesiące przed terminem egzaminu (§ 113.
2).
|
Uwaga
dotycząca § 109 i § 116a ust. 1 - zapisy tego paragrafu uległy zmianie.
Dyrektor szkoły lub placówki, oraz pracodawca, u którego ma być
przeprowadzony egzamin, zgłaszają szkołę, placówkę lub, miejsce, gdzie
zostanie przeprowadzony egzamin, do dnia 1 września roku szkolnego, w którym
ma się odbyć egzamin.
|
§
110. 1. Egzamin zawodowy składa się z części pisemnej i części praktycznej.
2.
Część pisemna jest przeprowadzana w formie testu pisemnego, a część
praktyczna w formie testu praktycznego,
sprawdzających wiedzę i umiejętności z zakresu danej kwalifikacji
wyodrębnionej w zawodzie.
|
Czy
część pisemna sprawdza też praktyczne umiejętności, których sprawdzenie
możliwe jest w formie testu pisemnego?
Co
to jest „test praktyczny”?
|
Uwaga
dotycząca § 110 - część pisemna egzaminu zawodowego sprawdza wiedzę z zakresu
danej kwalifikacji, natomiast zadaniem testu praktycznego jest sprawdzenie
umiejętności praktycznych. Efektem wykonania testu praktycznego może być
wyrób, usługa lub dokumentacja.
|
§
112. 1. Laureaci i finaliści turniejów lub olimpiad tematycznych związanych z
wybranym obszarem zawodowym są zwolnieni z części pisemnej egzaminu
zawodowego na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu
odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się
przewodniczącemu zespołu nadzorującego, o którym mowa w § 118 ust. 1.
|
Czy
uzyskanie tytułu laureata lub finalisty upoważnia do wielokrotnego
wykorzystania zaświadczenia – dla egzaminu pisemnego z każdej kwalifikacji w
zawodzie?
|
Uwaga
dotycząca § 112 ust. 1 - uzyskanie tytułu laureata lub finalisty turnieju lub
olimpiady zwalnia z części pisemnej egzaminu zawodowego w okresie
następującym po uzyskaniu tytułu. Odnosi się to do wszystkich egzaminów
zdawanych w tym okresie przez ucznia szkoły.
|
§
113. 1. Egzamin zawodowy może być przeprowadzany w ciągu całego roku
szkolnego w terminie ustalonym przez dyrektora okręgowej komisji
egzaminacyjnej w uzgodnieniu z dyrektorem Komisji Centralnej .
2.
Dyrektor komisji okręgowej ogłasza termin egzaminu zawodowego na stronie
internetowej komisji okręgowej , nie
później niż na 4 miesiące przed terminem egzaminu.
3. W
terminie, o którym mowa w ust. 1, zdający może przystąpić do egzaminu
zawodowego z zakresu jednej kwalifikacji.
4. Nie później niż na 6 miesięcy przed
terminem egzaminu zawodowego dyrektor szkoły lub placówki oraz pracodawca
przekazują dyrektorowi komisji okręgowej wykaz uczniów…
|
Mało
realne jest dochowanie przez dyrektora szkoły wskazanego terminu (nie później
niż na 6 miesięcy przed terminem egzaminu), skoro dyrektor komisji okręgowej
ogłasza termin nie później niż na 4 miesiące przed terminem egzaminu.
Czy
dowolna jest kolejność kwalifikacji, z zakresu których zdający przystępuje do
egzaminu (przykładowo, czy dopuszczalna jest kolejność: K2, K3, K1)?
|
Uwaga
dotycząca § 113 - termin egzaminu zawodowego będzie ogłaszany na 5 miesięcy
przed tym terminem, termin przekazania do komisji okręgowej wykazu uczniów
zostanie dostosowany do daty ogłoszenia terminu egzaminu zawodowego. W
przypadku kształcenia szkole kolejność nabywania kwalifikacji określa klasyfikacja
zawodów szkolnictwa zawodowego i podstawa programowa kształcenia w zawodach.
Zatem uczeń szkoły powinien zdawać egzaminy w kolejności wynikającej z
powyższych aktów prawnych. W przypadku słuchaczy kwalifikacyjnych kursów
zawodowych oraz osób przystępujących do egzaminu w trybie eksternistycznym
kolejność zdawania egzaminów potwierdzających poszczególne kwalifikacje
wyodrębnione w zawodzie może być dowolna.
|
§
115. 1. Absolwent, który w trakcie nauki w szkole nie przystąpił do egzaminu
zawodowego lub jego części lub nie zdał egzaminu zawodowego lub jego części w
roku kalendarzowym, w którym ukończył szkołę, może przystąpić do egzaminu
zawodowego na zasadach określonych w przepisach w sprawie egzaminów
eksternistycznych, z zastrzeżeniem § 140 ust. 1.
§ 140.
1. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu zawodowego lub odpowiedniej części
tego egzaminu, przerwał egzamin zawodowy, albo nie uzyskał wymaganej do
zdania egzaminu zawodowego liczby punktów z danej części tego egzaminu, ma
prawo przystąpić do egzaminu zawodowego lub odpowiedniej części tego egzaminu
w kolejnych terminach w trakcie nauki lub jako absolwent do końca roku
kalendarzowego, w którym ukończył szkołę z zakresu jednej kwalifikacji, w
terminie ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej.
|
Zgodnie
z załącznikiem do projektu rozporządzenia w sprawie egzaminów
eksternistycznych, dla zawodów medycznych nie przeprowadza się egzaminów
eksternistycznych.
Czy
wobec tego absolwent szkoły policealnej, który nie zdał egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie medycznym nie ma możliwości
przystąpienia do egzaminu w terminie późniejszym niż do końca roku
kalendarzowego, w którym ukończył szkołę? Nawet jeśli z uwagi na stan zdrowia
nie mógł w takim terminie przystąpić do egzaminu?
Sugerujemy,
żeby analogiczne rozwiązanie, jak w § 115. 1. określono wobec egzaminów
zawodowych, zastosowano też wobec egzaminów maturalnych (po upływie roku od
ukończenia szkoły – przystępowanie do
egzaminu maturalnego eksternistycznie).
|
Uwaga
dotycząca § 115 ust. 1 w powiązaniu z § 140 ust. 1 -zapis „na zasadach
określonych w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych" oznacza
w tym przypadku opłatę za egzamin taką, jak w przypadku egzaminów
eksternistycznych. Zatem absolwent szkoły policealnej kształcącej w zawodzie
medycznym będzie mógł przystąpić do egzaminu w terminie późniejszym niż do
końca raku kalendarzowego, w którym ukończył szkołę, z tym zastrzeżeniem, że
będzie musiał wtedy zapłacić za ten egzamin tak, jak osoba przystępująca do
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w trybie eksternistycznym.
W odniesieniu do propozycji zastosowania podobnych zasad w przypadku egzaminu
maturalnego należy zauważyć, że zakres obecnej nowelizacji rozporządzenia
jest ściśle związany z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 o zmianie ustawy o
systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206) i
dotyczy wyłącznie egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. Nie
jest zatem możliwe wprowadzanie zamian w zakresie egzaminów maturalnych.
|
§
115. 2. Osoby posiadające świadectwa szkolne uzyskane za granicą, równorzędne
ze świadectwami ukończenia odpowiednich polskich szkół ponadgimnazjalnych lub
szkół ponadpodstawowych, mogą przystąpić do egzaminu zawodowego na zasadach
określonych w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych. … Oryginały
dokumentów poświadczających ukończenie szkoły za granicą zdający składa nie
później na 6 miesięcy przed terminem
egzaminu.
|
Wydaje
się nierealne składanie dokumentów we wskazanym terminie, skoro dyrektor
komisji okręgowej ogłasza termin nie później niż na 4 miesiące przed terminem
egzaminu.
|
Uwaga
dotycząca § 115 ust. 2 - oryginały dokumentów poświadczających ukończenie
szkoły za granicą zdający będzie zobowiązany złożyć nie później niż na 4
miesiące przed terminem egzaminu.
|
§
115a.2. Młodociani pracownicy, odbywający przygotowanie zawodowe zgodnie z
przepisami w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich
wynagradzania, zdają egzamin zawodowy jako egzamin eksternistyczny.
|
Z
czego wynika różny tryb zdawania egzaminu dla uczniów i młodocianych
pracowników? Często są to osoby realizujące teoretyczne kształcenie zawodowe
w tym samym oddziale.
Dlaczego
młodociani pracownicy mają zdawać egzamin zawodowy jako eksternistyczny i w
związku z tym obowiązani są ponosić opłaty przewidziane dla takiego trybu
zdawania egzaminów?
|
Uwaga
dotycząca § 115a ust. 2 - kwestie dotyczące młodocianych pracowników, także
tych, którzy dokształcają się w zasadniczych szkołach zawodowych regulują
przede wszystkim przepisy prawa pracy, w tym Kodeks Pracy i rozporządzenie
Rady Ministrów w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich
wynagrodzenia (Dz. U. z 1996 r. Nr 60, poz. 278 z późn. zm.). Właśnie z
przywołanego rozporządzenia wynika odmienny tryb zdawania egzaminów
zawodowych przez młodocianych pracowników, w tym odpłatność za ten egzamin.
Zgodnie z § 11 ust. 6 tego rozporządzenia pracodawca zatrudniający
młodocianego pracownika pokrywa koszty egzaminów zdawanych w pierwszym
wyznaczonym terminie, może też pokryć koszty egzaminów poprawkowych.
|
§
116a. 1. Dyrektor komisji okręgowej, na wniosek szkoły, placówki lub
pracodawcy, złożony nie później niż na
9 miesięcy przed terminem egzaminu zawodowego, upoważnia szkołę, placówkę
lub pracodawcę do przeprowadzenia części pisemnej egzaminu zawodowego z
wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania tego egzaminu.
|
Uwaga
dotycząca terminu – j.w. (na jakiej podstawie szkoła lub placówka lub
pracodawca ma przewidzieć termin egzaminu zawodowego?)
|
Uwaga
dotycząca § 109 i § 116a ust. 1 - zapisy tego paragrafu uległy zmianie.
Dyrektor szkoły lub placówki, oraz pracodawca, u którego ma być
przeprowadzony egzamin, zgłaszają szkołę, placówkę lub, miejsce, gdzie
zostanie przeprowadzony egzamin, do dnia 1 września roku szkolnego, w którym
ma się odbyć egzamin.
|
§
116a. 2. Upoważnienia udziela się, jeżeli szkoła, placówka lub pracodawca
posiada warunki zapewniające prawidłowy przebieg części pisemnej egzaminu
zawodowego z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania tego
egzaminu dla określonej liczby uczniów.
|
Kto,
gdzie i kiedy określa, jakie warunki zapewniają prawidłowy przebieg części
pisemnej egzaminu zawodowego?
|
Uwaga
dotycząca § 116a ust. 2 - w rozporządzeniu znajdą się zapisy doprecyzowujące
warunki zapewniające prawidłowy przebieg części pisemnej egzaminu zawodowego,
przeprowadzanej w systemie elektronicznym. Należy jednak zwrócić uwagę, że
warunki zapewniające prawidłowy przebieg części pisemnej egzaminu zawodowego,
w tym także przeprowadzanej w systemie elektronicznym, wynikają z kolejnych
paragrafów rozporządzenia (m. in. § 122).
|
§
117. W uzasadnionych przypadkach, dyrektor komisji okręgowej może powierzyć
zespołowi nadzorującemu, o którym mowa w § 118 ust. 1, nadzorowanie części
pisemnej egzaminu zawodowego także w innej szkole lub u innego pracodawcy,
informując o tym zainteresowanych dyrektorów szkół i pracodawców nie później
niż na 2 miesiące przed terminem egzaminu zawodowego.
§
118. 1. Za organizację i przebieg części pisemnej egzaminu zawodowego w
szkole, placówce lub u pracodawcy odpowiada przewodniczący zespołu
nadzorującego część pisemną egzaminu zawodowego, którym jest odpowiednio
dyrektor szkoły, placówki lub przedstawiciel pracodawcy, z zastrzeżeniem §
116 ust. 3.
|
Odesłanie
w § 117 do § 118 ust. 1, jako mówiącemu o zespole nadzorującym jest
nieczytelne, gdyż w § 118 ust. 1 jest mowa o przewodniczącym ZN.
Kto
ponosi koszty pracy ZN w innej szkole?
|
Uwaga
dotycząca § 117 i § 118 - koszty pracy zespołu nadzorującego część pisemną
egzaminu zawodowego w innej szkole będą rozliczane na takich zasadach, jak w
przypadku udziału nauczyciela w egzaminie gimnazjalnym w szkole innej, niż
szkoła, w której nauczyciel jest zatrudniony.
|
§
120. 3. W skład zespołu nadzorującego
powołanego w szkole lub w placówce do jednej sali egzaminacyjnej wchodzi co
najmniej trzech nauczycieli, z tym, że co najmniej jeden nauczyciel jest
zatrudniony w innej szkole lub placówce. W skład zespołu nadzorującego
powołanego u pracodawcy do jednej sali egzaminacyjnej wchodzi co najmniej
trzech przedstawicieli pracodawców.
|
Kogo
należy rozumieć pod pojęciem „przedstawiciel pracodawcy”?
Czy
wszyscy trzej przedstawiciele pracodawców mogą być pracownikami pracodawcy, u
którego odbywa się egzamin?
|
Uwaga
dotycząca § 120 - „przedstawiciel pracodawcy", o którym mówi rozporządzenie,
to osoba niebędąca nauczycielem, której doświadczenie zawodowe związane jest
z zawodem, w jakim wyodrębniono kwalifikację, której dotyczy egzamin. Wszyscy
trzej przedstawiciele pracodawców, uczestniczący w egzaminie, mogą być
zatrudnieni u pracodawcy, u którego przeprowadzany jest egzamin, pod
warunkiem, że nie uczestniczyli w kształceniu zdającego.
|
§
121a. 5. Zdający zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego braki w
arkuszu egzaminacyjnym lub karcie odpowiedzi i otrzymuje nowy arkusz egzaminacyjny
lub nową kartę odpowiedzi.
|
Zdający
zgłasza ewentualne braki w arkuszu przewodniczącemu zespołu nadzorującego
(opuszcza w tym celu salę egzaminacyjną?) czy przewodniczącemu zespołu
nadzorującego w danej sali egzaminacyjnej?
|
Uwaga
dotycząca § 121 a
ust. 5, § 121 a
ust. 6 - ilekroć w tych paragrafach mówi się o przewodniczącym zespołu
nadzorującego, należy przez to rozumieć przewodniczącego zespołu
nadzorującego w danej sali. Wynika to jednoznacznie z zawartego w § 121a ust.
6 przywołania § 142 ust. 1.
|
§
121a. 6. Informację o wymianie arkusza egzaminacyjnego lub karty odpowiedzi
przewodniczący zespołu nadzorującego zamieszcza w protokole, o którym mowa w
§ 142 ust. 1. Protokół czytelnie podpisuje zdający, który zgłosił braki w
arkuszu egzaminacyjnym lub karcie odpowiedzi.
|
Informację
zamieszcza przewodniczący zespołu nadzorującego czy przewodniczący zespołu
nadzorującego w danej sali egzaminacyjnej?
|
§
124a. Po zakończeniu części pisemnej egzaminu, przeprowadzonej w systemie
elektronicznym, zdający otrzymuje informację o zaliczeniu lub niezaliczeniu
tej części egzaminu, a wynik zostaje zapisany i zarchiwizowany w systemie
elektronicznym oraz przesłany do komisji okręgowej .
§
125. Wynik części pisemnej egzaminu zawodowego ustala komisja okręgowa, na
podstawie odpowiedzi zapisanych i zarchiwizowanych w elektronicznym systemie
przeprowadzania egzaminu lub na podstawie elektronicznego odczytu karty
odpowiedzi.
|
Zgodnie
z § 124a. wynik zostaje zapisany i zarchiwizowany w systemie elektronicznym
oraz przesłany do komisji okręgowej.
Na
czym polega ustalenie przez komisję okręgową, na podstawie odpowiedzi
zapisanych i zarchiwizowanych w elektronicznym systemie przeprowadzania
egzaminu, wyniku części pisemnej egzaminu zawodowego?
|
Uwaga
dotycząca § 125 - zapis dotyczący ustalania przez komisję okręgową wyniku
części pisemnej egzaminu zawodowego jest powtórzeniem zapisu z obowiązującego
obecnie rozporządzenia, uwzględniającym możliwość przeprowadzania części
pisemnej egzaminu w systemie elektronicznym. Podobnie jak obecnie ustalenie
to będzie polegało na określeniu wyniku egzaminu na podstawie liczby
uzyskanych punktów.
|
§
126. 1. Dyrektor komisji okręgowej upoważnia do zorganizowania części
praktycznej egzaminu zawodowego szkołę, placówkę lub pracodawcę.
2.
Upoważnienia udziela się na wniosek szkoły, placówki lub pracodawcy złożony nie później niż na 9 miesięcy przed
terminem egzaminu zawodowego.
|
Na
jakiej podstawie szkoła, placówka lub pracodawca ma przewidzieć termin
egzaminu i w odpowiednim czasie złożyć wniosek, skoro dyrektor komisji
okręgowej ogłasza termin nie później niż na 4 miesiące przed terminem
egzaminu.
|
Uwaga
dotycząca § 126 ust. 1 - wniosek o upoważnienie szkoły, placówki lub
pracodawcy do przeprowadzenia części praktycznej egzaminu zawodowego będzie
składany nie później niż do dnia 1 września roku szkolnego, w którym ma się
odbyć egzamin.
|
§
127. 3. Jeżeli kierownik ośrodka
egzaminacyjnego i jego zastępca z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn
nie mogą wziąć udziału w części praktycznej egzaminu zawodowego, dyrektor
komisji okręgowej powołuje w zastępstwie odpowiednio innego nauczyciela
zatrudnionego w danej szkole lub placówce, a w przypadku pracodawcy – innego
zatrudnionego u niego pracownika.
|
Powoływanie
przez dyrektora komisji egzaminacyjnej na zastępstwo za kierownika ośrodka
egzaminacyjnego pracownika zatrudnionego u pracodawcy, wydaje się zbyt dużą
ingerencją w prawa i obowiązki pracownicze.
|
Uwaga
dotycząca § 127 ust. 3 - za przeprowadzenie części praktycznej egzaminu
zawodowego odpowiada odpowiednio dyrektor szkoły, placówki lub pracodawca na
podstawie upoważnienia udzielonego przez okręgową komisję egzaminacyjną.
Zatem w sytuacji, kiedy osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie egzaminu w
danym ośrodku, nie może wypełniać swoich obowiązków, jej zastępcę wyznacza
osoba odpowiedzialna za przebieg całego egzaminu zawodowego, czyli dyrektor
okręgowej komisji egzaminacyjnej.
|
§
129. 1. Część praktyczną egzaminu zawodowego przeprowadzają zespoły
nadzorujące część praktyczną powołane przez kierownika ośrodka
egzaminacyjnego do każdej sali egzaminacyjnej.
|
Zespoły
te przeprowadzają czy nadzorują część praktyczną egzaminu?
|
Uwaga
dotycząca § 129 ust. 1 - zespoły nadzorujące część praktyczną przeprowadzają
tę część, ponieważ nie tylko nadzorują przebieg samego egzaminu, ale także
przewodniczący tego zespołu dokonuje oceny efektów egzaminu.
|
§
129. 2. W skład zespołu nadzorującego część praktyczną egzaminu zawodowego
powołanego w szkole lub placówce do jednej sali egzaminacyjnej wchodzi co
najmniej dwóch nauczycieli. Przewodniczącym zespołu nadzorującego część
praktyczną w danej sali egzaminacyjnej jest nauczyciel – egzaminator,..
7.
Przewodniczący zespołów, o których mowa w ust. 1, kierują pracą
poszczególnych zespołów oraz odpowiadają za prawidłowy przebieg części
praktycznej egzaminu zawodowego, bezpieczeństwo i higienę pracy podczas
wykonywania testu praktycznego przez zdających w danej sali egzaminacyjnej.
|
Naszym
zdaniem, na egzaminatora – przewodniczącego zespołu nadzorującego część
praktyczna egzaminu zawodowego w danej sali nałożono zbyt wiele obowiązków.
Egzaminator
powinien skupić się na ocenie efektów i przebiegu egzaminów a przewodniczącym
zespołu nadzorującego część praktyczną w danej sali powinna być inna osoba.
|
Uwaga
dotycząca § 129 ust. 2 - obowiązki przewodniczącego zespołu nadzorującego
wiążą się ściśle z faktem, że jest on jednocześnie egzaminatorem. Za przebieg
egzaminu nie może być odpowiedzialna osoba, która nie jest egzaminatorem,
ponieważ nie ma do tego odpowiednich kwalifikacji. Nie jest zatem możliwe
rozłączenie funkcji egzaminatora i przewodniczącego
zespołu. W obecnie funkcjonującym
systemie przewodniczącym zespołu egzaminacyjnego jest także egzaminator,
który łączy obie te funkcje (nadzór nad przebiegiem egzaminu i ocena wyniku
egzaminu).
|
§
129. 3. W skład zespołu nadzorującego część praktyczną egzaminu zawodowego
powołanego u pracodawcy do jednej sali egzaminacyjnej wchodzi co najmniej
dwóch przedstawicieli pracodawców z zastrzeżeniem ust. 9. Przewodniczącym
zespołu nadzorującego część praktyczną jest egzaminator wpisany do ewidencji
egzaminatorów, o której mowa w art. 9c ust.2 pkt 7 ustawy, w zakresie
kwalifikacji, w której odbywa się egzamin.
|
Dlaczego
zespół nadzorujący część praktyczną egzaminu zawodowego powołanego u pracodawcy
musi być liczniejszy (3 osoby) niż i zespół powołany w szkole lub placówce (2
osoby)?
|
Uwaga
dotycząca § 129 ust. 3 - z zapisów tego paragrafu w żaden sposób nie wynika,
że zespół nadzorujący część praktyczną u pracodawcy musi być liczniejszy niż
zespół nadzorujący część praktyczną w szkole lub placówce. W obu przypadkach
wymagania dotyczące składu są dokładnie takie same. Należy przy tym
zaznaczyć, że pracodawcy także mogą być egzaminatorami wpisanymi do ewidencji
egzaminatorów. Ta możliwość istniej w obecnym stanie prawnym, będzie także
istniała od 1 września 2012 r., czyli od wejścia w życie przepisów
dotyczących zmian w kształceniu zawodowym.
|
§
129. 5. W przypadku gdy w sali egzaminacyjnej jest więcej niż 6 zdających, w
skład zespołu nadzorującego część praktyczną powołuje się dodatkowo jednego
egzaminatora, o którym mowa w ust. 2 na każdych kolejnych 6 zdających.
|
Kto
wskazuje, który z egzaminatorów jest przewodniczącym zespołu nadzorującego
część praktyczną w sali egzaminacyjnej, w której jest więcej niż 6 zdających?
|
Uwaga
dotycząca § 129 ust. 5 - przewodniczącego zespołu nadzorującego część
praktyczną w sali, w której jest więcej niż 6 zdających, zatem także więcej
niż jeden egzaminator, będzie wskazywał zgodnie ze swoimi kompetencjami
kierownik ośrodka egzaminacyjnego.
|
§
133. 3. Efekty wykonania testu praktycznego
ocenia egzaminator, o którym mowa w § 129 ust. 2 i 3.
4.Ocenie
podlega:
1)
jakość rezultatu końcowego, tj. wyrobu lub usługi lub dokumentacji, pod
względem spełnienia wymagań określonych w teście,
2)
przebieg wykonania testu pod względem:
a)
przestrzegania przepisów bhp,
b)
jakości rezultatu pośredniego, w przypadku gdy jego ocena ma bezpośredni
wpływ na ocenę rezultatu końcowego, a nie jest możliwa po wykonaniu testu.
|
Czy
egzaminator, o którym mowa w § 129 ust. 5 też ocenia efekty wykonania testu?
Jeśli
tak, to czy w przypadku np. 8 zdających na sali egzaminatorzy oceniają efekty
testu 4 zdających, czy też egzaminator-przewodniczący – 6 zdających a drugi
egzaminator – 2 zdających, czy obaj egzaminatorzy oceniają wszystkich
zdających?
Z §
133. 4. wynika, ze egzaminator ocenia nie
tylko efekty (o czym mowa w § 133. 3) ale
także przebieg egzaminu
|
Uwaga
dotycząca § 133 ust. 3 i 4 - w przypadku przeprowadzania części praktycznej w
sali, w której jest więcej niż 6 zdających, zatem więcej niż jeden
egzaminator, oceny efektów wykonania testu praktycznego dokonują wszyscy
egzaminatorzy. Należy przy tym zaznaczyć, że ocenie nie podlega cały przebieg
egzaminu, a jedynie te jego elementy (przestrzeganie zasad bhp, rezultat
pośredni), które mają bezpośredni wpływ na efekt końcowy.
|
§
138. 1. W przypadku: …
przewodniczący
odpowiednio zespołu nadzorującego lub zespołu nadzorującego część praktyczną
w danej sali egzaminacyjnej przerywa egzamin tego zdającego i unieważnia
odpowiednią część egzaminu zawodowego tego zdającego
|
Czy
w przypadku części pisemnej egzaminu zawodowego mowa tu o przewodniczącym
zespołu nadzorującego czy przewodniczącym zespołu nadzorującego w danej sali?
|
Uwaga
dotycząca § 138 ust. 1 - jak wynika z kompozycji przepisu egzamin przerywa
przewodniczący zespołu nadzorującego w danej sali, zarówno w przypadku części
pisemnej, jak i części praktycznej.
|
§
139. 1. Osoba, która zdała egzamin zawodowy, otrzymuje świadectwo
potwierdzające kwalifikację w danym zawodzie wydane przez komisję okręgową,
zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu wydawania oraz wzorów
świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych. Osoba, która zdała
egzaminy potwierdzające wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie oraz
posiada odpowiednio wykształcenie zasadnicze zawodowe lub średnie, otrzymuje
dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe wydany przez komisję okręgową,
zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu wydawania oraz wzorów
świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.
|
Jeżeli
w danym zawodzie została określona tylko jedna kwalifikacja, to każda osoba,
która zdała egzamin oraz posiada odpowiedni poziom wykształcenia, musi
otrzymać i świadectwo i dyplom?
Czy
okres „składania” kwalifikacji jest nieograniczony? Czy od potwierdzenia
pierwszej i ostatniej kwalifikacji w zawodzie może upłynąć przykładowo 10 lat
i zdający, który posiada odpowiedni poziom wykształcenia otrzyma dyplom
potwierdzający kwalifikacje zawodowe?
|
Uwaga
dotycząca § 139 ust. 1 - każdy egzamin potwierdzający kwalifikacje w
zawodzie, jeśli zakończy się wynikiem pozytywnym, prowadzi do uzyskania
świadectwa potwierdzającego kwalifikację w danym zawodzie. Zatem w przypadku
zawodów, których wyodrębniono jedną kwalifikację, osoba, która zda egzamin
zawodowy oraz posiada odpowiedni poziom wykształcenia, otrzyma zarówno
świadectwo, jak i dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Ograniczeniem
dla okresu, w którym można będzie kompletować kolejne świadectwa, by uzyskać
dyplom potwierdzający kwalifikacje w pełnym zawodzie będzie ograniczony
zmianami technicznymi i technologicznymi, które znajdą swoje odzwierciedlenie
w podstawie programowej kształcenia w zawodach.
|
§
139. 2. Wyniki egzaminu zawodowego oraz świadectwa i dyplomy potwierdzające
kwalifikacje zawodowe zdających komisja okręgowa przekazuje dyrektorowi
szkoły lub placówki lub pracodawcy, gdzie uczniowie zdawali część pisemną
egzaminu zawodowego, lub upoważnionej przez niego osobie, w terminie
ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej. Dyrektor szkoły lub placówki lub
pracodawca albo upoważniona przez niego osoba przekazuje świadectwa i dyplomy
potwierdzające kwalifikacje zawodowe zdającym
|
Jaką
datę przyjmuje się jako datę wydania świadectwa lub dyplomu?
|
Uwaga
dotycząca § 139 ust. 2 - kwestie związane z wydawaniem świadectw
potwierdzających kwalifikację w zawodzie i dyplomów potwierdzających
kwalifikacje zawodowe będzie regulowało rozporządzenie w sprawie świadectw,
dyplomów państwowych i innych druków szkolnych. Datę wydania świadectwa lub
dyplomu będzie określał dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej.
|
§
140. 2. Zdający, który ukończył kwalifikacyjny
kurs zawodowy i nie przystąpił do egzaminu zawodowego w terminie wyznaczonym
przez dyrektora komisji okręgowej lub nie uzyskał wymaganej do zdania
egzaminu zawodowego liczby punktów z danej części tego egzaminu, ma prawo
przystąpić do egzaminu zawodowego lub odpowiedniej części tego egzaminu na
zasadach określonych w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych.
|
Żeby
przystąpić do egzaminu na zasadach określonych dla egzaminów
eksternistycznych, trzeba wykazać się co najmniej dwuletnia pracą lub nauką w
zawodzie, w którym wyodrębniono kwalifikację (§4 pkt 2 projektu rozp. w
sprawie egzaminów eksternistycznych);
Czy
wobec tego osoba, która nie może się wykazać ani dwuletnią pracą ani
dwuletnią nauką w zawodzie, w którym chciała uzyskać wyodrębnioną
kwalifikację, a która ukończyła kurs kwalifikacyjny i nie przystąpiła do
egzaminu (np. z powodu choroby) – nie ma możliwości przystąpienia do
egzaminu?
|
Uwaga
dotycząca § 140 ust. 2 - zapis „na zasadach określonych w przepisach w
sprawie egzaminów eksternistycznych" oznacza w tym przypadku
opłatę za egzamin taką,
jak w przypadku egzaminów eksternistycznych. Zatem
uczestnik kwalifikacyjnego kursu zawodowego będzie mógł przystąpić do
egzaminu w terminie późniejszym niż pierwszy termin wyznaczony przez
dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, z tym zastrzeżeniem, że będzie
musiał wtedy zapłacić za ten egzamin tak, jak osoba przystępująca do egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w trybie eksternistycznym.
|
|
bosia | 04-01-2012 20:27:37 [#10] |
---|
niestety nie otwiera się treśc rozporządzenia
tylko uzasadnienie |
bogna | 04-01-2012 20:31:28 [#11] |
---|
mi się otworzyło - 616 stron :)
dobrze, że nie 666 ;)
|
bosia | 04-01-2012 20:37:25 [#12] |
---|
to chyba mam coś z pdf
mnie to nie przeraża-przyzwyczaiłam się pracować na tym dużym dokumencie, a wersji elektronicznej jest łatwo
no i pozytywne, że nareszcie są podstawy do wszystkich zawodów i łatwo je znaleźć |
bogna | 04-01-2012 20:38:22 [#13] |
---|
Z uzasadnienia:
W wymaganym terminie uwagi do projektu
rozporządzenia zgłosiły następujące
podmioty:
- Ogólnopolskie
Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
Uwagi dotyczyły sposobu podziału zawodów na
kwalifikacje, ustalania minimalnego wymiaru godzin kształcenia zawodowego oraz
zapewnienia drożności kształcenia w ramach systemu oświaty.
Wyjaśniono, iż zawody objęte nową podstawą
programową kształcenia są wpisane do klasyfikacji zawodów szkolnictwa
zawodowego na wniosek ministrów właściwych dla tych zawodów. Ministrowie
określają także, w jakich typach szkół ma być prowadzone kształcenie w danym
zawodzie, decydują o liczbie kwalifikacji wyodrębnionych w ramach zawodów oraz o możliwości
prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych w ich
zakresie. Nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego w pełni uwzględnia
wszystkie wnioski ministrów właściwych dla zawodów – odpowiednio zostało
to także odzwierciedlone w projektowanej podstawie programowe kształcenia
w zawodach.
Odnośnie uwagi dotyczącej zapewnienia drożności
kształcenia, poinformowano, iż zgodnie z nową klasyfikacją zawodów
szkolnictwa zawodowego nie przewiduje się sytuacji, aby dla jakiegokolwiek zawodu nie
była zabezpieczona możliwość kształcenia dla osób dorosłych (dostępne
formy to szkoła policealna i/lub kwalifikacyjny kurs zawodowy). W szczególności,
absolwenci zasadniczych szkół zawodowych będą mogli nabywać kwalifikacje
technika w drodze kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych.
Poinformowano także, iż minimalny wymiar
obowiązkowych zajęć edukacyjnych w poszczególnych typach szkół, w tym
przeznaczonych na kształcenie zawodowe teoretyczne i kształcenie zawodowe
praktyczne, został określony w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach
publicznych. Wymiar ten w stosunku
do przepisów obowiązujących nie uległ zmianie. |
bogna | 04-01-2012 20:41:32 [#14] |
---|
nareszcie są podstawy do wszystkich zawodów i łatwo je znaleźć
dla mnie nie łatwo - muszę sobie najpierw zrobić spis treści rozporządzenia
|
bosia | 05-01-2012 17:59:56 [#15] |
---|
są zmiany w stosunku do ostatniego projektu, np. w liczbie kwalifikacji w niektórych zawodach, ilości praktyk itp. |
Toska | 06-01-2012 00:17:38 [#16] |
---|
dzis jest smutny dzień
zaczna sie schody dopiero
brak innych rozporzadzen
aby to zadzialalo
nieporozumienie
ZMiana powinna wejsc w roku 2013!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
aby dyrektorzy mogli przygotowac szkole i mentalnosc nauczycieli
i mentalnosc gimnajzalistow do wybrania
szkoly zawodowej jako szkoly pozytywnego wyboru!!!!!! |
bosia | 06-01-2012 00:27:43 [#17] |
---|
na zmianę mentalności nauczycieli rok to za mało;-) |
AnJa | 06-01-2012 11:04:14 [#18] |
---|
nie rok a jeszcze rok - bo zmiana była zapowiedziana w 2008:-)
i niewykluczone, ze ten dodatkowy rok wystarczyłby;-) |
bosia | 06-01-2012 20:31:30 [#19] |
---|
czy Ty teraz jesteś optymistą?;-) |
AnJa | 06-01-2012 20:37:39 [#20] |
---|
tradycyjnie;-)
ktoś kiedyś powiedział, że polskiej oświacie wystarczyłby rok- zamknięcia szkół i poświęcenia tego roku na pomyślenie i przygotowanie sie do rozpoczęcia nowego roku szkolnego:-)
|
Toska | 08-01-2012 15:36:05 [#21] |
---|
Aby zmiany mogly być wcielane w życie muszą być rozporządzenia
czy wy jesteście zwolennikami partyzantki
pozdrawiam noworocznie :) |
bogna | 09-02-2012 15:31:26 [#23] |
---|
podnoszę | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|