STATUT
OGÓLNOPOLSKIEGO STOWARZYSZENIA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY
Rozdział 1
Nazwa, teren, siedziba
§ 1.
Stowarzyszenie działając na podstawie niniejszego
statutu, nosi nazwę „Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej
Oświaty”, dalej zwane Stowarzyszeniem.
§ 2.
Stowarzyszenie jest zarejestrowane i posiada osobowość
prawną.
§ 3.
Stowarzyszenie działa na obszarze Rzeczpospolitej
Polskiej, co nie wyłącza współpracy z instytucjami i organizacjami za
granicą na terenie innych państw, z poszanowaniem ich prawa.
§ 4.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej poza swoją siedzibą poprzez organy statutowe
oraz swoich członków.
§ 5.
Siedzibą Stowarzyszenia jest ul. Żniwna 58, 10-811
Olsztyn.
§ 6.
1. Stowarzyszenie posiada i używa zgodnie z
obowiązującymi przepisami podłużną pieczęć adresową o treści:
OGÓLNOPOLSKIE STOWARZYSZENIE
KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY
KRS: 0000138994; NIP: 739-33-33-505
10-811 Olsztyn, ul. Żniwna 58
Tel./fax (89) 527-95-14, kom. 513-057-830
e-mail: oskko@oskko.edu.pl
2. Stowarzyszenie używa logotypów:
3. Stowarzyszenie używa akronimu: OSKKO
4. Stowarzyszenie korzysta w szczególności z domen
internetowych takich jak:
https://oskko.edu.pl/
https://oskko.eu/
https://oskko.net.pl/
https://oskko.org/
https://oskko.org.pl/
https://oskko24.pl/
Rozdział 2
Cel Stowarzyszenia, charakter i środki działania
§ 7.
Celami Stowarzyszenia są:
1) działania na rzecz zwiększenia efektywności polskiego systemu
oświaty;
2) działalność oświatowa, w tym popularyzacja wiedzy z zakresu
zarządzania oświatą, prawa w oświacie, sztuki nauczania;
3) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących oświaty;
4) oddziaływanie, sposobami prawnie dozwolonymi na władze samorządowe i
państwowe oraz opinię publiczną, w sprawach służących rozwojowi oświaty,
wysuwania postulatów w tym zakresie;
5) inicjowanie zmian w normach prawa powszechnie obowiązującego
dotyczących oświaty oraz pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych
w systemie oświaty;
6) wymiana informacji, doświadczeń oraz ułatwianie kontaktów w
środowisku kadry kierowniczej oświaty oraz kadry nauczycielskiej;
7) wspomaganie kadry kierowniczej oświaty w jej rozwoju;
8) doskonalenie kadry kierowniczej oraz nauczycieli nakierowane na
projakościowy rozwój jednostek systemu oświaty.
§ 8.
1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1) tworzenie systemu wspomagania kadry kierowniczej oświaty;
2) reprezentację członków Stowarzyszenia w kontaktach z władzami
oświatowymi i mediami;
3) opracowywanie rozwiązań problemów występujących w oświacie oraz ich
upowszechnianie;
4) organizowanie szkoleń oraz prowadzenie działalności informacyjnej
dotyczącej problematyki oświatowej, w tym z wykorzystaniem środków
masowego przekazu i komunikowania się;
5) organizowanie akcji społecznych;
6) inicjowanie i prowadzenie działalności wydawniczej dotyczącej
problematyki oświatowej;
7) inicjowanie przewidzianych prawem działań służących zmianom przepisów
prawa powszechnie obowiązującego, dotyczących oświaty oraz oświatowych
pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych.
2. Członkowie koordynują i dokonują wymiany informacji dotyczących
działań Stowarzyszenia poprzez forum internetowe, znajdujące się pod
adresem: https://oskko.edu.pl/forum/ lub przez pocztę elektroniczną i
inne komunikatory oraz media społecznościowe.
Rozdział 3
Członkowie Stowarzyszenia
§ 9.
Członkiem Stowarzyszenia może być pełnoletni obywatel
polski, mający zdolność do czynności prawnych i niepozbawiony praw
publicznych, który deklaruje chęć przystąpienia do Stowarzyszenia,
utożsamia się z jego celami i zostanie przyjęty w poczet członków
uchwałą Zarządu Stowarzyszenia. Stowarzyszenie zrzesza:
1) członków zwyczajnych – kadrę kierowniczą placówek oświatowych,
pracowników merytorycznych organów prowadzących placówki oświatowe i
sprawujących nadzór pedagogiczny, kadrę pedagogiczną zatrudnioną w
placówkach oświatowych, działaczy oświatowych;
2) członków honorowych;
3) członków wspierających – w szczególności osoby prawne.
§ 10.
1. Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych i
wspierających Stowarzyszenie dokonuje Zarząd na podstawie deklaracji
złożonej przez przystępującego w formie pisemnej lub poprzez wypełnienie
formularza internetowego zawierających: imię i nazwisko (nazwę – w
przypadku osoby prawnej), datę urodzenia, PESEL, miejsce zamieszkania
(siedzibę – w przypadku osoby prawnej), miejsce pracy, oświadczenie o
przystąpieniu i zgodę na opłacanie składek członkowskich oraz, gdy
chodzi o osoby prawne, zakres deklarowanej Stowarzyszeniu pomocy.
2. Członkostwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd uchwały o
przyjęciu.
3. Założyciele Stowarzyszenia, którzy podpisali listę założycieli
dołączoną do wniosku o rejestrację Stowarzyszenia, stają się jego
członkami zwyczajnymi.
§ 11.
Przyjęcie w poczet członków honorowych powstaje na
podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia za zgodą osoby, której honorowe
członkostwo zaproponowano, i ustaje z inicjatywy członka honorowego lub
w drodze uchwały Zarządu.
Rozdział 4
Prawa i obowiązki członków, ustanie członkostwa
§ 12.
1. Członkowie zwyczajni mają prawo:
1) brać udział w walnym zebraniu członków z prawem do głosowania;
2) wybierać i być wybieranym do organów Stowarzyszenia na zasadach
określonych w statucie;
3) zgłaszać do organów stowarzyszenia wnioski w sprawach związanych z
celem oraz działalnością Stowarzyszenia;
4) brać udział - na zasadach określonych przez organizatorów - w
konferencjach, szkoleniach i innych formach działalności Stowarzyszenia.
2. Członkowie honorowi mają prawo:
1) brać udział w walnym zebraniu członków z głosem doradczym;
2) zgłaszać do organów Stowarzyszenia wnioski w sprawach związanych z
celem i działalnością Stowarzyszenia;
3) brać udział – na zasadach określonych przez organizatorów – w
konferencjach, szkoleniach i innych formach działalności Stowarzyszenia.
3. Członkowie wspierający mają prawo:
1) brać udział w walnym zebraniu członków z głosem doradczym;
2) zgłaszać do organów Stowarzyszenia wnioski w sprawach związanych z
celem i działalnością Stowarzyszenia;
3) brać udział – na zasadach określonych przez organizatorów – w
konferencjach, szkoleniach i innych formach działalności Stowarzyszenia.
§ 13.
Członkowie Stowarzyszenia obowiązani są:
1) troszczyć się o dobro i rozwój Stowarzyszenia;
2) uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia;
3) stosować się do postanowień statutu i uchwał organów Stowarzyszenia;
4) opłacać regularnie składki członkowskie.
§ 14.
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1) śmierci członka Stowarzyszenia (w przypadku osób prawnych – ich
likwidacji);
2) wystąpienia ze Stowarzyszenia;
3) wykreślenia z listy członków Stowarzyszenia;
4) skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy
umyślnej.
2. Pozbawienie członkostwa przez wykreślenie z listy członków może
nastąpić w szczególności, gdy członek:
1) narusza postanowienia statutu;
2) rażąco narusza dobre imię i autorytet Stowarzyszenia;
3) działa na szkodę Stowarzyszenia;
4) zalega z płatnością składek, co najmniej przez okres 2 lat.
3. Decyzję o wykreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd w formie
uchwały z uzasadnieniem.
4. Od uchwały, o której mowa w ust. 3 przysługuje odwołanie do Zarządu
za pośrednictwem biura Stowarzyszenia w terminie 14 dni od jej
doręczenia. Odwołanie powinno zawierać uzasadnienie.
5. Zarząd rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od wpływu odwołania.
Decyzja Zarządu jest ostateczna.
Rozdział 5
Organy i organizacja Stowarzyszenia
§ 15.
Organami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie;
2) Zarząd;
3) Komisja Rewizyjna.
§ 16.
1. Walne Zebranie jest najwyższym organem Stowarzyszenia.
2. Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
1) określanie głównych kierunków działania Stowarzyszenia;
2) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej
oraz udzielanie absolutorium członkom Zarządu z wykonywania ich zadań za
okres objęty sprawozdaniem;
3) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
4) określanie wysokości składki członkowskiej w danym roku
kalendarzowym;
5) dokonywanie zmian w statucie;
6) decydowanie o rozwiązaniu Stowarzyszenia;
7) decydowanie o innych sprawach Stowarzyszenia, dla których statut nie
ustala właściwości innych organów Stowarzyszenia.
§ 17.
1. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje się raz w roku.
Powinno się ono odbyć nie później niż w terminie czterech miesięcy od
zakończenia okresu sprawozdawczego określonego prawem.
2. Przedmiotem obrad zwyczajnego Walnego Zebrania są sprawy wymienione w
§16 ust 2. Porządek obrad może obejmować także inne sprawy.
3. Okresem sprawozdawczym jest rok kalendarzowy.
4. Na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej, dyrektora biura Stowarzyszenia
lub 1/5 liczby zwyczajnych członków Stowarzyszenia, określający sprawy
wymagające rozpatrzenia – Zarząd zwołuje nadzwyczajne Walne Zebranie.
Zarząd może zwołać nadzwyczajne Walne Zebranie z własnej inicjatywy,
jeżeli uzna, że zachodzi konieczność rozpatrzenia spraw przez ten organ.
5. Jeżeli Zarząd nie zwoła zwyczajnego Walnego Zebrania w terminie, o
którym mowa w ust. 1 albo w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku
od uprawnionych organów, o których mowa w ust. 4, Walne Zebranie może
zostać zwołane przez Komisję Rewizyjną lub
dyrektora biura Stowarzyszenia.
6. Walne Zebranie jest zwoływane: na piśmie, pocztą elektroniczną lub na
stronie internetowej Stowarzyszenia z podaniem miejsca posiedzenia,
terminu i porządku obrad, w terminie nie później niż na 14 dni przed
planowanym terminem Walnego Zebrania.
§ 18.
1. Walne Zebranie może odbywać się w formie zdalnej przy
wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
2. O każdorazowym wykorzystaniu takiej formy zebrania decyzję podejmuje
Zarząd, zawiadamiając o tym członków Stowarzyszenia co najmniej na 7 dni
przed terminem odbycia.
3. Zawiadomienie o formie elektronicznej musi zawierać opis sposobu
uczestnictwa i wykonywania prawa głosu, w szczególności poprzez
wskazanie narzędzi komunikacji.
4. Zebrania w formie elektronicznej odbywają się przy zapewnieniu co
najmniej:
1) transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której
członek organu Stowarzyszenia może wypowiadać się w toku obrad;
3) wykonywania osobiście prawa głosu w toku posiedzenia.
5. Wykonywanie prawa głosu na zebraniu odbywa się poprzez oddanie
jednoznacznego głosu w trakcie trwania transmisji, w czasie
przeznaczonym na podjęcie decyzji.
6. Przebieg głosowania dokumentuje nagranie lub inny sposób zapewniający
dowód oddanych głosów.
§ 19.
1. Jeżeli wszyscy członkowie Stowarzyszenia zostali
skutecznie powiadomieni o terminie Walnego Zebrania niezależnie od
liczby obecnych członków, Walne Zebranie jest zdolne do podejmowania
uchwał.
2. Za skuteczne powiadomienie uznaje się poinformowanie w trybie
określonym w § 17 ust. 6 lub w § 18 ust. 2 i 3.
§ 20.
1. Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością
głosów.
2. Uchwała w sprawie zmiany statutu albo likwidacji Stowarzyszenia może
być podjęta wyłącznie bezwzględną większością głosów.
§ 21.
1. Zarząd Stowarzyszenia liczy od trzech do dziewięciu
członków zwyczajnych Stowarzyszenia, wybieranych przez Walne Zebranie
spośród zgłoszonych kandydatów.
2. Członkiem Zarządu nie może być osoba karana za przestępstwo
popełnione z winy umyślnej.
3. Zarząd Stowarzyszenia wyłania spośród siebie prezesa Zarządu,
sekretarza i skarbnika.
4. Liczbę członków Zarządu określa na okres kadencji Walne Zebranie.
5. Zarząd składa się z prezesa Zarządu, skarbnika i sekretarza oraz
członków Zarządu.
6. Prezes kieruje pracą Zarządu, w razie jego nieobecności zastępuje go
sekretarz.
§ 22.
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb.
2. Zasady zwoływania posiedzeń oraz podział pracy w Zarządzie określa
regulamin Zarządu.
3. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy członków Zarządu. Uchwały Zarządu mogą być podejmowane w
trybie korespondencyjnym.
4. Do podjęcia uchwały wymagana jest zwykła większość głosów.
§ 23.
Członkowie Zarządu mogą być odwołani w każdym czasie
uchwałą Walnego Zebrania, powziętą bezwzględną większością głosów w
obecności co najmniej 50% zwyczajnych członków Stowarzyszenia.
§ 24.
Do kompetencji Zarządu należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia;
2) wykonywanie uchwał Walnego zebrania;
3) przyjmowanie i wykreślanie z listy członków;
4) uchwalanie preliminarza budżetowego Stowarzyszenia;
5) zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia;
6) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz;
7) podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania pracowników;
8) przedstawianie Walnemu Zebraniu projektów uchwał;
9) uchwalanie wewnętrznych regulaminów Stowarzyszenia;
10) wykonywanie innych zadań przewidzianych w statucie.
§ 25.
Kadencja Zarządu trwa pięć lat i kończy się w dniu
odbycia Walnego Zebrania, zamykającego ostatni rok działania Zarządu.
§ 26.
Organom Stowarzyszenia przysługuje prawo uzupełnienia
składu w drodze kooptacji do wysokości 1/3 liczebności składu
pochodzącego z wyboru. W takim przypadku do władz Stowarzyszenia wchodzą
kolejno osoby, które w wyborach uzyskały największą liczbę głosów.
§ 27.
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli
Stowarzyszenia. Składa się z trzech członków o równych uprawnieniach.
2. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego i
sekretarza. Przewodniczący kieruje pracami Komisji Rewizyjnej.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
1) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w
stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu
zatrudnienia;
2) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy
umyślnej;
3) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w ww. organie zwrot
uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż
przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez
wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego ogłoszonego
przez Prezesa GUS.
§ 28.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola gospodarki finansowej Stowarzyszenia w terminie trzech
miesięcy od zakończenia okresu sprawozdawczego;
2) kontrola w terminie trzech miesięcy od zakończenia okresu
sprawozdawczego stanu majątku oraz sposobów zarządzania tym majątkiem;
3) kontrola przestrzegania statutu i wykonywania przez Zarząd uchwał
Walnego Zebrania;
4) przedkładanie Walnemu Zebraniu sprawozdania z kontroli wymienionych w
pkt 1-3 oraz wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium.
§ 29.
1. Uchwały Komisji Rewizyjnej są podejmowane większością
głosów w obecności co najmniej połowy jej składu.
2. Wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej powinni być poinformowani o
miejscu i terminie posiedzenia w sposób umożliwiający im dotarcie na
posiedzenie. Obowiązek zawiadamiania spoczywa na przewodniczącym Komisji
Rewizyjnej.
3. Uchwały Komisji Rewizyjnej mogą być podejmowane w trybie
korespondencyjnym.
4. Do podjęcia uchwały wymagana jest zwykła większość głosów.
§ 30.
Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa pięć lat i kończy się w
dniu odbycia zwyczajnego Walnego Zebrania zamykającego ostatni rok
działania Komisji Rewizyjnej.
Rozdział 6
Majątek Stowarzyszenia
§ 31.
1. Środki finansowe na wykonywanie zadań statutowych
Stowarzyszenie uzyskuje ze składek członkowskich, świadczeń członków
wspierających, darowizn i dotacji oraz działalności statutowej takiej
jak: szkolenia, konferencje, publikowanie wydawnictw.
2. Na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenie może podjąć działalność
gospodarczą, z której dochody przeznacza się na realizację celów
statutowych Stowarzyszenia.
3. Działalność gospodarcza obejmuje wyłącznie następujące dziedziny:
1) wydawniczą i medialną;
2) szkoleniową;
3) badawczą.
4. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności handlowej z wyjątkiem handlu
wydawanymi przez siebie publikacjami.
§ 32.
Stowarzyszeniu w zakresie zarządzania majątkiem zakazuje
się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem
Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub
pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku
małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii
prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego
stopnia albo związanych z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
zwanych dalej osobami bliskimi;
2) przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków
organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w
stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to
następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych
warunkach.
§ 33.
1. W zakresie wynikającym z działalności statutowej i
gospodarczej Stowarzyszenie może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
2. Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych
oraz podpisywania umów i zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia uprawniony
jest prezes Zarządu samodzielnie albo dwóch innych członków Zarządu
łącznie.
3. Zarząd może udzielić dyrektorowi biura Stowarzyszenia pełnomocnictwa
ogólnego obejmującego umocowanie do zarządu zwykłego.
Rozdział 7
Biuro Stowarzyszenia
§ 34.
1. Obsłudze prac Stowarzyszenia służy biuro
Stowarzyszenia finansowane ze środków Stowarzyszenia.
2. Biurem kieruje dyrektor zatrudniony przez Stowarzyszenie.
3. Biuro organizuje obsługę Stowarzyszenia, prowadzi działalność
informacyjną i logistyczną.
4. Dyrektor dysponuje wyznaczonymi uchwałą Zarządu środkami finansowymi
przeznaczonymi na działalność statutową Stowarzyszenia i jego obsługę.
5. Na żądanie Zarządu, w terminie 30 dni dyrektor biura jest zobowiązany
przedstawić Zarządowi lub Walnemu Zebraniu lub Komisji Rewizyjnej
sprawozdanie z działalności biura.
Rozdział 8
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 35.
Uchwały w sprawie zmiany statutu i rozwiązania
Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie w trybie określonym w § 20 ust.
2.
§ 36.
1. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określać
cel, na który zostaje przeznaczony majątek Stowarzyszenia.
2. Jeżeli uchwała, o której mowa w ust. 1 nie stanowi inaczej,
likwidatorami jest Zarząd Stowarzyszenia.
ZARZĄD
OSKKO |