Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Konsultacja rozporządzenia ws. zasad oceniania, klasyfikowania |
Kasiao | 17-12-2014 00:33:06 [#51] |
---|
Popieram. Nie wiem czemu służą te oceny. Systemy punktujące porażają w swoich pomysłach, zliczanie punktów, uwag itd nie ma nic wspólnego z wychowaniem. Gdzie w Europie są oceny z zachowania? Czy ktoś wie? |
Marek Pleśniar | 17-12-2014 01:05:39 [#52] |
---|
o
a to ciekawe
czy są jeszcze inni popierający to? mamy dzień na zgłoszenia:-)
|
slos | 17-12-2014 09:28:49 [#53] |
---|
Roczna kadencja RR to destrukcja pracy szkoły - zweryfikowane w praktyce. Oczywiście, że i UOSO i KN do wyrzucenia, a na to miejsce nowe przejrzyste(maksymalnie na nasze warunki nawet)ustawy. Teraz jednak nie psuć i zwiększać autonomię szkoły! Jak najmniej MEN, jak najwięcej Dyrektora Szkoły i jej społeczności. Jak najmniej bolszewickiej (takiej, co robi wszystko, by wykryć błędy i ukarać delikwenta) kontroli na rzecz kontroli - audytora zewnętrznego wskazującego obszary do naprawy i (to juz marzenie) wnioskującego o środki do organów, bądź wręcz nakazującego ich uruchomienie. |
Marek Pleśniar | 17-12-2014 09:32:22 [#54] |
---|
to ci dopiero - taka kontrola z zaleceniem "dołożyć szkole pieniędzy" ;-) |
AsiaJ | 17-12-2014 12:01:13 [#56] |
---|
nie słyszałam, żeby w UE oceniało się zachowanie |
Marek Pleśniar | 17-12-2014 15:28:21 [#57] |
---|
myślę że mniej istotne jest to czy UE czy nie ue - a to, czego Wy, my chcemy
jak tu uważamy - nie dlatego że gdzieś jest inaczej
nikt nie chce oceny zachowania?
zapewne posłowie taki pomysł mocno skrytykują, bo to "rezygnacja z wychowania" itd |
Ala | 17-12-2014 19:31:08 [#58] |
---|
ocena zachowania stopniem nic nie mówiącym, bo żaden poprawny poprawnemu nierówny, a wychowanie to całkiem różne rzeczy
rodzice stopni nie stawiają, czy to znaczy, że nie wychowują?
no, czasami tak jest, że nie wychowują, ale to też bez stopni
zdecydowanie jestem za zniesieniem oceny zachowania
jeszcze z wf bym zlikwidowała oceny,
tak mnie wzięło na marzenia ;) post został zmieniony: 17-12-2014 19:32:42 |
Jacek | 17-12-2014 19:39:14 [#59] |
---|
jestem za brakiem oceny zachowania..
a co do wf też i poszedłbym dalej.. plastyka, muzyka, zajęcia artystyczne, techniczne :-) |
Ala | 17-12-2014 20:07:34 [#60] |
---|
o! ja też tak :)
obawiam się jednak, że to mało prawdopodobne :(
ale... trzeba o tym zacząć rozmawiać, może kiedyś się uda :) |
noe19 | 17-12-2014 20:31:19 [#61] |
---|
zdecydowanie za zlikwidowaniem oceny z zachowania :) |
MKJ | 17-12-2014 21:24:48 [#62] |
---|
I ja również. Im szybciej, tym lepiej. :) |
izael | 17-12-2014 21:50:27 [#63] |
---|
no to ja tu jeszcze dodam głosy 8 nauczycieli z warsztatu, który wczoraj prowadziłam
powiedzieli, że wystawianie oceny zachowania jest najgorszą rzeczą, jaką muszą robić w byciu wychowawcą i nauczycielem - nie da się zamknąć zachowania człowieka w jednym słowie
swój głos dałam wcześniej
jeśli ocena zachowania, to opisowa post został zmieniony: 17-12-2014 21:50:54 |
ola 13 | 17-12-2014 22:02:54 [#64] |
---|
Zgadzam się z Iząel :) Jeżeli ocena zachowania to opisowa, podobnie jak wf-plastyka-muzyka, bo tu czasami bozia talentu nie dała, a nawet wręcz przeciwnie. :)
Najlepiej w ogóle zlikwidować oceny.
|
AsiaJ | 17-12-2014 22:46:50 [#66] |
---|
bez oceny zachowania
a jeśli już, to nie ocena opisowa, tylko informacja zwrotna o zachowaniu ucznia
(i to nie jest gra słów) |
Kasiao | 17-12-2014 23:01:37 [#67] |
---|
Ale zachowanie ucznia jest omawiane przy każdym kontakcie z nim i jego opiekunami, każda pochwała czy uwaga jest informacją na temat zachowania. Chodzi o to, by na siłę, dwa razy do roku nie oceniać zachowania jako wypadkowego za okres iluś tam miesięcy. Jest to niemierzalne i subiektywne, a każda próba wsadzenia tego w tabelki, punkty itp to gwałt na psychice dziecka. Naprawdę nie wiem dlaczego oceniamy zachowanie. Obawiam się, że to po prostu "tradycja" - za pradziadka była ocena z zachowania, dziadka itd i wydaje się, że taka ocena być musi...
Kiedy na konferencji na temat nauczania matematyki w czerwcu 2014 w Krakowie zapytałam profesora Marciniaka, dlaczego matura nie może być w połowie czerwca zamiast na początku maja, odpowiedział, że nikt nie ma odwagi zmienić tradycji, kwitnących kasztanów itd.
Może czas na zmiany tych tradycji, które szkodzą nauczaniu, a nie mu pomagają? |
AsiaJ | 17-12-2014 23:04:23 [#68] |
---|
Kasiao, profesor Marciniak żartował, a o zniesieniu oceny zachowania myśleli już nasi ministrowie. Pomysł nie jest z gruszki, czy pietruszki...;-) |
Kasiao | 17-12-2014 23:15:53 [#69] |
---|
Może i żartował, rozmowa była po spotkaniu oficjalnym, raczej sprawiał wrażenie pogodzonego z faktem, że problem terminów egazaminów jest nie do ruszenia. W innym wątku jest dość stanowcza odpowiedź na apel GWO by zmienić termin sprawdzianu. A skoro pani Minister tak bardzo dba o jakość kształcenia, to może niech wreszcie przestanie w środku roku szkolnego urządzać maratony egzaminacyjne - zeszłoroczne egzaminy i matury spowodowały w zespołach kompletną dezorganizację pracy (połączoną z przerwą świąteczną).
skoro wszyscy myślą i pomysł ani z gruszki czy pietruszki - to może w nowelizacji rozporządzenia o ocenianiu warto powalczyć o odchudzenie w części zachowania 😊 |
Ala | 18-12-2014 09:58:58 [#70] |
---|
warto
i właśnie mamy do tego okazję :) |
Marek Pleśniar | 18-12-2014 10:20:31 [#71] |
---|
szczerze? Nie sądzę by w tym pośpiechu, galopie legislacyjnym tak ważna zmiana weszła rzutem na taśmę - tu trzeba było lobbować dłużej
ale przekażemy |
izael | 18-12-2014 10:35:36 [#72] |
---|
ale dobrze, że zaczęliśmy dyskusję
chociaż... skoro prowadzona jest kampania na rzecz wprowadzenia oceniania opisowego (tez wolałabym kształtującego), jako jedynej formy, do I etapu edukacji, to może na tej fali dobrze spróbować i z oceną opisową/informacją zwrotną dotyczącą zachowania?
|
Marek Pleśniar | 18-12-2014 12:44:25 [#74] |
---|
uważam że odstąpienie od oceny zachowania ot tak sobie jest wręcz sprzeczne z wieloma dyskusjami na forum. Forumowicze wręcz odwrotnie - nieraz nawoływali o zaostrzenie oceniania zachowania. Szło to zależnie od bieżących wydarzeń;-)
a tu była nawet taka informacja: http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=31170
|
Marek Pleśniar | 18-12-2014 14:33:28 [#76] |
---|
my zawnioskowaliśmy o przeniesienie szczegółowych zapisów dotyczących oceniania z tej ustawy do rozporządzenia
i niech sobie ustawa (mocno złożona) idzie dalej |
Marek Pleśniar | 18-12-2014 15:00:31 [#77] |
---|
proszę o podjęcie takiej dyskusji: reszta dyskusji tu: http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=54264&ux=10&pst=1#pst1
czy popieracie?
Stanowisko Komitetu Psychologii PAN w odniesieniu do inicjatywy „Dziecko bez stopni”
Komitet Psychologii PAN popiera ideę „Dziecko bez stopni”, wyrażoną przez powstałą przy Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie Koalicję Osób i Instytucji w Sprawie Nowelizacji Ustawy o Systemie Oświaty. Koalicja ta podjęła starania, by w pierwszym etapie edukacji szkolnej, czyli w klasach I–III, wprowadzić zasadę bieżącego oceniania uczniów poprzez tzw. oceny opisowe, czyli oceny pomagające dziecku się uczyć, dające mu wartościowe informacje zwrotne. Inicjatywa stanowi reakcję na rządowy projekt zmian w ustawie o systemie oświaty, który zakłada prowadzenie przez nauczycieli pierwszego etapu edukacji szkolnej oceniania bieżącego według skali i w formach określonych w statucie szkoły. Wprawdzie ustawa ma dopuszczać możliwość stosowania oceny opisowej, ale będzie to wymagać zgody rady pedagogicznej szkoły i zmiany statutu szkoły, co w praktyce może nadal oznaczać ocenianie dziecka w trakcie semestru jedynie według stopni.
Ocena ze strony nauczyciela odgrywa swoją formatywną rolę, czyli jest prorozwojowa, tylko wtedy gdy dostarcza dziecku informacji pomagających mu się uczyć, a więc umożliwia (1) uświadomienie sobie, co robi dobrze, a co źle, (2) zrozumienie istoty popełnianych błędów, (3) wskazuje drogi poprawy, ale przede wszystkim (4) wskazuje, w czym dziecko jest kompetentne, co osiągnęło dzięki swemu wysiłkowi. Taki sposób oceniania wzmacnia wytrwałość uczącego się dziecka, buduje jego poczucie sprawstwa, w tym odpowiedzialności za własne działania, a w efekcie kształtuje zdolność samoregulacji, tak ważną w kolejnych etapach kształcenia oraz w życiu. Ocena według stopni, szczególnie gdy jest jedyną albo najczęstszą formą oceniania, nie niesie ze sobą prorozwojowej informacji zwrotnej dla dziecka, w głównej mierze służy porównywaniu dzieci ze sobą. We wczesnym etapie edukacji, kiedy dzieci dopiero opanowują różne strategie uczenia się, nie pomaga im w tym procesie, a w przypadku dzieci natrafiających na różnorodne trudności w uczeniu się może hamować ich motywację i być wręcz źródłem ich bezradności. Ocenianie opisowe może początkowo być uciążliwe dla nauczyciela, ale niesie ze sobą cenne dla niego informacje. Pomaga mu w dobieraniu trafnych do potrzeb dzieci metod wspomagania ich rozwoju, szczególnie w zakresie strategii uczenia się, metod pomocy w sytuacjach doświadczania przez dzieci trudności w uczeniu się, a także metod rozwijania ich specjalnych zdolności i talentów. [Stanowisko Komitetu Psychologii PAN w odniesieniu do inicjatywy „Dziecko bez stopni” zostało przyjęte na zebraniu plenarnym w dniu 27 listopada 2014 roku w Warszawie] post został zmieniony: 18-12-2014 16:08:50 | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|