Forum OSKKO - wątek

TEMAT: ocena zachowania w innym świecie
strony: [ 1 ]
beera17-06-2008 20:59:12   [#01]

 Znalazłam ciekawe o ocenie zachowania:

Jak wychowują za granicą


FINLANDIA. Ocenia się zachowanie i porządek dwa razy w roku. Jest to sposób na promowanie uczniów, którzy starają się dobrze wypełniać swoje obowiązki, nawet gdy ich wyniki w nauce nie są najlepsze. W ocenie z zachowania bierze się pod uwagę np. odpowiedzialność, zaradność, utrzymywanie porządku, a także zainteresowanie i zaangażowanie pracą i działalnością w szkole. Ocena nie wpływa na promocję ucznia do następnej klasy.

NIEMCY. Nie ma na świadectwie stopnia z zachowania. Dokonujemy jednak pod koniec roku szkolnego oceny postawy ucznia. Umieszczona jest ona na świadectwie w bardzo krótkiej formie tłumaczy Katrin Fromme, nauczycielka jednej z berlińskich szkół. Podobny system działa w innych regionach Niemiec. Ocena postawy ucznia nie wpływa na promocję do następnej klasy.

CZECHY. Zachowanie ocenia się trzema stopniami jako: bardzo dobre (1), satysfakcjonujące (2), naganne (3). Dobre oceny uczniowie dostają m.in. za inicjatywę, udział w zajęciach nieobowiązkowych, działalność charytatywną, reprezentowanie szkoły na olimpiadach, zawodach sportowych itp. Zła ocena "3" zdarza się rzadko, wystawiana jest za poważne naruszenie szkolnego regulaminu, ale nie ma wpływu na promocję.

SZWECJA. Nie wystawia się ocen z zachowania. W wielu szkołach praktykowany jest natomiast zwyczaj przesyłania rodzicom informacji o tym, ile lekcji ich dziecko opuściło. Nie ma to większego wpływu na promocję do następnej klasy, jeśli nie chodzi tu o wyjątkowo dużą liczbę opuszczonych godzin. Od kilku lat liberałowie i chadecy domagają się wprowadzenia oceny z zachowania, by zaostrzyć dyscyplinę w szkołach. Przeciwni są temu socjaldemokraci.

WIELKA BRYTANIA. Na świadectwach nie ma oceny z zachowania. Jedyną formą zwrócenia uwagi na pozytywne lub negatywne postawy jest na świadectwie podsumowujący komentarz nauczyciela. Właściwie za nieodpowiednie zachowanie można tylko usunąć ze szkoły, ale są to skrajne przypadki mówi Aleksandra Podhorodecka, emerytowana nauczycielka. Nie ma możliwości pozostawienia ucznia na drugi rok nawet za słabe wyniki w nauce.

FRANCJA. Ocena ze sprawowania, od której mogło być uzależnione przejście ucznia do wyższej klasy, istniała we francuskich szkołach jeszcze w latach 70. Uznając, że to "środek niepedagogiczny i straszak na ucznia", zastąpiono ją pisemną opinią o ogólnej postawie. Zgodnie z projektem ministra edukacji Gilles'a de Robien, stara metoda ma jednak wrócić tylko w gimnazjach od nowego roku szkolnego. Powodem takiej decyzji stały się liczne przypadki aktów agresji uczniów wobec nauczycieli. "Ocena z życia szkolnego" będzie wystawiana kwartalnie przez dyrektora szkoły w porozumieniu z wychowawcą klasy i wliczana do średniej ze wszystkich przedmiotów. O przejściu do następnej klasy jednak owa średnia nie decyduje. Projekt wywołał protesty związków nauczycielskich i stowarzyszeń rodziców. Jak powiedziała "Rz" dyrektorka gimnazjum z Athis-Mons pod Paryżem Helene Chaudiere, ocena posłuży raczej karaniu ucznia niż promowaniu właściwych postaw. b.s., ani, g.d., p.jen., k.b.

 

http://www.dzieci.org.pl/pap/index.php?subaction=showfull&id=1139301175&archive=
&start_from=&ucat=10&&alone=yes

Dorsto17-06-2008 22:24:17   [#02]

Za Angorą (a raczej Angorką) nr 24 (939) z 15 czerwca 2008: 

Szwedzka szkoła się zmienia.

Na bardziej wymagającą zmieni się szwedzka szkoła, dotąd uważana za pobłażliwą. Nauczyciele mają karcić i karać uczniów, świadectwa wprowadzone zostaną już we wczesnej podstawówce, a na nich... ocena z zachowania, której obecnie się nie wystawia. Wagarowiczów na lekcje będzie doprowadzać policja. To tylko kilka propozycji, które zakłada planowana reforma oświaty. Zdaniem władz jest konieczna, albowiem poziom wiedzy uczniów jest co najwyżej przeciętny. Młodzi Szwedzi są na 8 miejscu w Europie pod względem czytania ze zrozumieniam, 12. jeśli chodzi o umiejętność rozwiązywania problemów, 15.- w naukach przyrodniczych i 17. - w matematyce. Pojawia się także problem dyscypliny. Prawie 13 procent tamtejszych belfrów narażonych jest na prześladowanie ze strony swych podopiecznych, a aż 6 procent na przemoc. Co piąty z nich obawia się iść do pracy!

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]