Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultujemy rozporządzenie o organizacji roku.
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]
Marek Pleśniar17-05-2003 17:05:11   [#01]

Otrzymaliśmy z MENiS projekt rozporządzenia.

Jest tam kilka ciekawostek w sprawie dni sprawdzianowych i egzaminacyjnych, tudzież ferii zimowych (po wydarzeniach tego roku zapewne).

 Proszę o zapoznanie i uwagi.

http://oskko.edu.pl/oskko/17-05-2003.html

Majka17-05-2003 17:27:26   [#02]

zamienił stryjek siekierkę....

Dwa dni matur pisemnych (dla młodszych klas kino, teatr, wycieczki) w przyszłym roku zostały zamienione na tydzień (co najmniej ) dłuższy rok szkolny.

Ciekawe, czy ten przepis rozstrzyga też kwestię dni wolnych egzaminów pisemnych Nowej Matury? To już nie dwa dni, ale duża grupa przedmiotów do wyboru: każdy w innym dniu (prócz j.polskiego).

W ubiegłym roku uczniowie zdawali j. polski, matematykę, historię sztuki, chemię, geografię, historię , biologię, fizykę,j.obce - zajęło nam to 9 dni. Wtedy rok trzeba by przedłużyć o ile? Jaka ilość uczniów zdających decyduje o zawieszeniu zajęć w szkole?

ewa17-05-2003 17:43:59   [#03]

hm..

tak  rzuciłam tylko okiem i nasuwają mi się narazie takie  wątpliwości. Niewątpliwie dobrym rozwiązaniem jest ustanowienie dni wolnych od zajęć dydaktycznych w czasie sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego czy też egzaminów dojrzałości, ale co w przypadku różnego rodzaju Zespołów Szkół. Czy np. w dniu przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim dniu nauki w szkole podstawowej wchodzącej w skład Zespołu Szkół. będzie to dzień wolny dla części uczniów (SP), a dla gimnazjum normalny dzień pracy, czy też należy przyjąć, że obligatoryjnie w przypadku Zespołu dzień ten jest dniem wolnym od zajęć dydaktycznych dla wszystkich uczniów Zespołu Szkół. Podobnie w przypadku Zespołów Szkół LO + Gimnazjum. To przecież różne terminy egzaminów. Uważam, że ta kwestia biorąc pod uwagę dużą ilość funkcjonujących w naszym kraju różnego rodzaju Zespołów Szkół powinna zostać uregulowana w rozporządzeniu.

Poza tym miom zdaniem termin ferii zimowych powinien trwać od połowy stycznia do połowy lutego.

Narazie tyle :-))

Jersz17-05-2003 17:56:17   [#04]

niekoniecznie jest to coś gorszego

Poszukajmy pozytywów w propozycji zmian.

Jak wyglądają obecnie dni sprawdzianu i egzaminu w SP i Gimnazjum (lub w obu tych szkołach jeśli dzielą wspólny budynek)?

(piszę z własnych obserwacji)

* uczniowie pozostałych klas są w domu (do szkoły trafiają najwyżej uczniowie klas I-III)

* są wycieczki, wyjścia do kina, lub do lasu (dobrze jak nie pada i dzieci mogą zapłacić), a więc w tym dniu nie ma lekcji

* są zajęcia zastępcze z nauczycielami, którzy nie są w komisjach, ale i tak najwyżej połowa (bo odwozy, brak sal lekcyjnych)

Tak czy siak często udawanie , że to kolejny pracowity dzień w szkole. Ponadto wszyscy, którzy są w szkole chodzą na paluszkach i nie zbliżają się do sal egzaminacyjnych.

Przewidziana zmiana likwiduje tą fikcję.

Powyższy kierunek zmian popieram (zwłaszcza jako rodzic

 

Informacja o pomyśle Pani Minister znałem już kilkanaście tygodni temu. Pytałem dyrektorów szkół na terenie powiatu jak odnoszą się do projektu wydłużenia roku szkolnego do końca czerwca. Zdania byłe podzielone , prawie dokładnie 50% do 50%.

Wcześniej proponowano również wprowadzenie dni wolnych szkołach jeśli przypadają pomiędzy świętami i dniami wolnymi od nauki szkolnej (teraz o tym sza). Byłbym również zwolennikiem takiej zmiany. Koniec dziwacznego czasami odrabiania. Zwłaszcza w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W wielu szkołach w takie sobotnie odrabianie nie ma zbyt wielu uczniów.

Pozdrawiam JERSZ

Jersz17-05-2003 18:03:01   [#05]

Masz rację

ewo rację , przepis powinien tą kwestię określić. Dość już mamy niedomówień w przepisach prawa. Co do sposobu ustalania terminów ferii zimowych ?? No cóż i dzisiaj trudno dopatrzyć się w kalendarzu ferii jakiegoś sensownego podzielenia terminów pomiędzy województwa. Czasami druga część roku szkolnego jest zdecydowanie zbyt krótka.

Problemy może sprawić zbyt dużo dni wolnych od zajęć dydaktycznych w szkołach ponadgimnazjalnych. Ile dni zajmie nowa matura?

JERSZ

ewa17-05-2003 18:10:04   [#06]

:-))

ha.. widzę jersz że jesteśmy zgodni jako rodzic, ale również dyrektor też popieram Cię w całej rozciągłości co do fikcyjności zajęć szkolnych tzw. odrabianych lub podczas egzaminów.
Elusia17-05-2003 18:16:16   [#07]

Tak, ale...

"Dzień, w którym odbywa się sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, jest w szkołach podstawowych dniem wolnym od zajęć dydaktycznych."; podobnie w innych szkołach

A co z resztą nauczycieli, tzn tych nie zajętych w komisjach?

 "Dla uczniów, którym rodzice (prawni opiekunowie) nie mogą zapewnić opieki w dniach, o których mowa w ust. 2-4, szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych.". To w sumie na jedno wychodzi. I tak te dzieci będą w szkole. Wycieczki, wyjścia do kina, świetlica...

To tak jak z 14 października. Niby wolny a jednak nie... Zawsze jest tyle emocji w okolicy tego dnia.  

I znowu SP najbardziej poszkodowane. Z powodu jednego dnia dłużej o tydzień:-(((  I zgadzam się z jerszem - niech w tym tygodniu będą już te dni do odrabiania.

Gaba17-05-2003 18:16:40   [#08]
uważam także, że trzeba uregulowac status dnia 14.10 - jednoznacznie bez uwag, że są lub nie ma zajęc wychowawczych, jednym się udaje, inni udają i tak wszystko jest po trochu udawane.
Elusia17-05-2003 18:17:54   [#09]

gabo

Co za jednomyslność czasowa dotycząca DEN :-)))
Jersz17-05-2003 18:24:29   [#10]

Proszę popatrzy na to trochę inaczej

Napisałaś elusiu "a co nauczycielami nie zajętymi w komisjach?"

Popatrzy z perspektywy ucznia. Zbyt często rozpatrujemy zmiany z punktu widzenia nauczyciela. Mam krótki staż pedagogiczny ;-)) tylko 12 lat, ale w tym czasie nastąpiło wiele zmian. Więcej i dłużej pracujemy, stawia się nam wyższe wymagania, ale tak jest we wszystkich profesjach.

Dla nauczyciela zawsze znajdzie się coś do zrobienia (można ten dzień wykorzystać na doskonalenie) w szkole.

Jersz

Marek Pleśniar17-05-2003 18:31:47   [#11]

ale Was:-)))

Majka17-05-2003 18:36:45   [#12]

chcą dobrze :-) ale....Nowa Matura

ja z perspektywy LO.

Policzcie wersję ekstremalną:

koniec lutego -2 tyg. ferii

marzec -rekolekcje, święta

od 1 kwietnia matura wewnętrzna - liczne zastępstwa, do odpytania 150 osób z dwóch przedmiotów

przełom kwiecień /maj -długi weekend

Ok. 10 maja - 3-4 dni wolne (egzaminy pisemne, tylko te najbardziej oblegane)

A zreformowane LO to tylko 2 lata i 7 miesięcy (wcale mi się ta krótkość nie podoba).  Semestr wiosenny będzie co roku poszatkowany niemiłosiernie.

ewa17-05-2003 18:59:55   [#13]

tak przy okazji

jeśli można by coś myślę, że czas rekolekcji również powinien być "znormalizowany. Nie raz o tym tu... Nie widzę potzreby tworzenia 3 dni wolnych można przcież i lekcje i rekolekcje. (Lekcje trochę ulgowo dla uczniów;-) )
Jersz17-05-2003 19:06:58   [#14]

W niektórych szkołach to sie praktykuje

Znam dyrektorów, którzy myślą już nowocześnie.

Np. dzieci z klas I-III mają rekolekcje w szkole + zajęcia wychowawcze z katechetą i wychowawcą.

To jednak zależy od podejścia do sprawy księży rekolekcjonistów i proboszczów. Są księża , którzy wspólnie ze szkołą starają się zapobiec "wałęsaniu się" uczniów w dni rekolekcji (godzinka w kościele a potem do domciu?).

Pozdrawiam JERSZ

ewa17-05-2003 19:11:16   [#15]

problem w tym,że jak sam napisałeś to zależy od podejścia do sprawy....

gdyby tak prawnie to ja chętnie do tych nowocześnie myślących dyrektorów bym :-))

Elusia17-05-2003 19:13:13   [#16]

jersz

Wypadłam na chwilę ( piszę koncepcję na stanowsko :-((( ).

Pisałam to z perspektywy mojej szkoły. 6 oddziałów, jedna komisja. U mnie naprawdę niewiele się w ten dzień zmienia. Poza tym, że po drugiej lekcji nie ma dzwonka ani wychodzenia na korytarz ( uczniowie siedzą w klasach pod opieką nauczyciela z którym mieli lekcję) i dzwonka na trzecią lekcję. W wielkich szkołach jest pewnie inaczej. Ja po 13 latach w szkole najbardziej nie cierpię tych dzni, kiedy nie ma lekcji a trzeba dzieci "zabawiać" (np. pierwzy dzień wiosny).

Ale to jest tylko mój głos, moje przemyślenia na ten temat. menis i tak zrobi po swojemu.

Wracam do "antykoncepcji". Na razie.

Jersz17-05-2003 19:15:55   [#17]

Elusiu

ZYCZĘ powodzenia na konkursie . Będę trzymał kciuki.

JERSZ

Gaba17-05-2003 19:25:28   [#18]

Ewuś, a ja mam tochę dość organizacyjnie lekcjo=rekolekcji, wiem natomiast, co mogłabym zrobic, gdyby  ciągu 2 dni zrobiono zajęcia pełne, a nie po 45 minut.

Mariola17-05-2003 19:39:53   [#19]

Zgadzam się z Majką

trzyletnie liceum jest i tak krótkie ,a takie rozwiązanie jakie proponują jeszcze je drastycznie skraca przy Nowej Maturze.
Co do pracy do końca czerwca...
Ta propozycja  wcale mi się nie podoba.
Obecnie niby rok szkolny kończy się np. 20 czerwca.
Komisja rekrutacyjna prcuje jeszcze przez cały następny tydzień czyli do 27 czerwca.
Tak się składa, że w takiej komisji zmieniają się nauczyciele, poza nauczycielem informatyki .
Przynajmniej tydzień przed rozpoczęciem roku szkolnego nauczyciel informatyki musi przygotować pracownię(albo dwie) do pracy...
Jeżeli będziemy pracować do końca czerwca to ja , szary nauczyciel, będę kończyć pracę prawie w połowie lipca a zaczynać w połowie sierpnia (bo tak też już bywało) :-(((
Pracować do końća czerwca?- jestem przeciw.
Zola17-05-2003 20:49:00   [#20]

a ja troche inaczej

cały czas myślę ,że koniec roku wklasach III LO ,LP i Tech. powinien być tak jak klasach młodszych i mógłby zostać w pierszy piątek po 18 czerwca

nastepnie cały tydzien opowinny odbywac się egzaminy maturalne,powinny to być tylko egzaminy zewnętrzne i powinny byc niezależne od szkoły

znając jednak różne braki np. lokalowe i ludzkie,jestem skłonna zgodzic sie na egzaminy w szkołach ale deklaracje powinny byc przez ucznia składane bespośrednio do OKE , zadaniem szkoły byłoby zapoznać z regulaminem i udostępnic komp z dostępem do internetu i podac adres,na który uczeń wysyła deklaracje

OKE powinno robić nabór na przewodniczących RKE (rejonowych komisji egzaminacyjnych),nabór na członków komisji oraz na egzaminatorów,szkolić ich stosownie do zgłoszonej chęci(funkcji)

z wyszkolonych ludzi zebrac zespoły nadzorujące, wybrać placówki zdolne przeprowadzić egzaminy - np. język polski zdają wszyscy to niech zdają w swojej szkole, ale np. informatyke zdaje w mieście 50 uczniów to zależnie od bazy wysłąć ich do 1,2 lub 3 szkół

nauczycielom za prace w komisjach podczas wakacji godziwie zapłacic ,zapłacić tez szkołom za wynajęcie sal

później zebrane ,zakodowane prace podzielic ,przydzielić egzaminatorom do sprawdzania i tym też godziwie zapłacić

wyniki pod swoim kodem w okreslonym terminie sprawdza sobie sam uczeń,    swiadectwa przychodzą na adres domowy ,no ewentualnie hurtem na szkolny i uczeń odebrałby w szkole

rekrutacja na uczelnie miała odbywać sie na podstawie egzaminów i tak powinno być- uczeń wybiera uczelnie zgodnie z okreslonymi wczesniej przez nia kryteriami i zdobytymi przez siebie punktami

jeśli będzie inaczej to w szkołach powinien być jakiś dodatkowy etat do spraw matury

nie wyobrażam sobie 2 razy do roku przerabiac całej procedury maturalnej i prowadzic normalnie szkołę i robić mierzenia i nadzorowac awanse i prowadzić BIP

tak naprawdę szkoła powinna prowadzic zajęcia dydaktyczne,wychowawcze i opiekuńcze i wsio

Majka17-05-2003 22:26:16   [#21]

ech, Zola....

Chciałabym kiedyś dożyć tej pociechy.... :-)

Wtedy uczyłabym 3 lata, a nie [2.7 - ferie] :-(

Zola17-05-2003 22:36:49   [#22]

no może to marzenie ale krew mnie zalewa,że wymyslamy takie różne zamiasta korzystać ze sprawdzonych wzorców innych państwa

to powinna byc norma,a egzamin powinien byc zewnetrzny

Marek Pleśniar17-05-2003 22:38:55   [#23]

tylko Was zostawić a tu zaraz tyle zrobione, kurka:-)

Wyłapałem tyle pytań:

1. Czy np. w dniu przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim dniu nauki w szkole podstawowej wchodzącej w skład Zespołu Szkół. będzie to dzień wolny dla części uczniów (SP), a dla gimnazjum normalny dzień pracy, czy też należy przyjąć, że obligatoryjnie w przypadku Zespołu dzień ten jest dniem wolnym od zajęć dydaktycznych dla wszystkich uczniów Zespołu Szkół.

2. czy ten przepis rozstrzyga też kwestię dni wolnych egzaminów pisemnych Nowej Matury? To już nie dwa dni, ale duża grupa przedmiotów do wyboru: każdy w innym dniu (prócz j.polskiego).

3. uważam także, że trzeba uregulowac status dnia 14.10

4. Semestr wiosenny będzie co roku poszatkowany niemiłosiernie

5. czas rekolekcji również powinien być "znormalizowany

No i koncepcja Zoli - dla mnie trudna do pochwycenia...

Zolu. czy to nie za późno na matury - według Twojej propozycji? (Choć to koncepcja nowoczesna  i uwzględnia mozliwości techniczne narzucone przez wchodzącą właśnie w zycie ustawę oSIO)

Zola17-05-2003 22:47:32   [#24]

Marku ,wiem ,ale przy konstrukcji matury nikt nie pytał nas o zdanie

ale co szkodzi,żeby zmienić koncepcje matury,zmian u nas dostatek i to zawsze w ostatniej chwili,a przeciez to nie musi byc na rok 2004 a np.2006,żebym mogłą pobluźnić,że dopiero teraz ;-))

ale pod wyłapanymi przez Ciebie punktami podpisuję sie obiema ręcami

Marek Pleśniar17-05-2003 23:01:59   [#25]

Zolu - w takim razie mam prośbę: spisz proszę to Twoje w postaci gotowej do pisma a my tu z jerszem, majką, elusią, gabą, mariolą i innymi złożymy dotychczasowe pytania do kupki. I pójdzie pismo dwojakiej natury - z odniesieniem do zastanego stanu i z nową propozycją. Hm? Porobisz Zolu? Przepraszam że tak się Wam rządzę ale to tylko na minutkę-  przemawia potrzeba chwili: trochę mam z tym mało czasu - od poniedziałku podróż słuzbowa a szkoda nie wysłać pisma oficjalnego na czas.

mam tylko obawy.... proces reformy jakby ostatnimi czasy spowolnił się - te matury m.in. na to wskazują.. Ciekawe czy trynd pozwoli coś zmienić.

ps. elusia:-) - złam obcas!

ps2. to kto zacznie? Trza by rozpocząc montowanie pisma zbierającego wszystko razem.

Zola17-05-2003 23:19:21   [#26]
Marku, na razie nie mówie OK, muszę wiedziec na kiedy, bo dostałam inne bardzo ważne rzeczy (czytaj : głupoty) do zrobienia ?ale jak termin będzie nie na wczoraj to ok ,zrobię
Gaba18-05-2003 06:00:57   [#27]

Jako ciekawostkę dodam wyniki matury w Anglii są pod koniec wakacji.

Ja nadziwić się nie mogę, że u nas muszą być egzaminy na początku maja, nie ma takiej potrzeby.

Nam brakuje miesiąca w gimnazjum - przecież to dużo i to tak z rozpędu.

Co komu przeszkadzałoby zakończenie nauki w klasach III w końcu maja a na początku egzamin - wyniki za miesiąc - do odebrania świadectwa z OKE i nabór.

Maj to miesiąc stracony - dobrze to ktoś ujął - zabawianie dzieci w klasach, gimnazjalistów nie zabawimy, rodzice się dość gniewają, ile można chodzić do parku (zachęta do włóczęgostwa  :)...a, aa, a jeszcze to musisz zrobić za darmo, wypadałoby!

Nabór na studia powinien być we wrześniu i byłoby mądrzej. Zolu Twoja propozycja jest już na szczęście wymyślona na zachodzie - widocznie uważali tak, jak ty, ze pewnych rzeczy nie trzeba, nie można łączyć.

Marek Pleśniar18-05-2003 07:07:17   [#28]

hm

organizacyjnie i mi się to podoba, ale mam wrażenie że istnieje grupa ludzi z takiego - proponowanego tu obrotu spraw niezadowolonych - mianowicie rodzice i uczniowie. Nie pogodziliby się oni z koniecznością czekania aż do września z rozstrzygnieciem sprawy studiów. Nie mieliby też mozliwości manewru w razie niepowodzenia. Piekielnie trudno podważyć coś o tak długiej tradycji w narodzie, gdzie najwyższym punktem odniesienia jest "a bo tak zawsze było"
Gaba18-05-2003 07:24:15   [#29]

O tak! A bo wakacje stracone, a bo to, a bo jeszcze, a bo mamy prawo (nikt tego prawa nie zabiera). Matura jest wielkim wydarzeniejm, na który każden dom ma się przygotować.

Matura po łepkach, na aby-aby, obniżanie wymagań, wyniki z matematyki (ukazały się gdziew prasie lokalnej badania z matematyki uczniów szkół maloposlkich studiujących na I roku AGH). Zatrważające. Dzwonki alarmujące o obniżaniu się... brrrr!

 

szkoła jest ważna i ważny jest dom, najlepiej, żeby wyniki były znane już w kwietniu. Przeciw takiemu rowiązaniu nic nie mają angielscy maturzyści (oczywicie, bo tam tak było od zwasze),

myslę sobie, ze niewiele tu pomoże sprawa ew. wejścia do UE, bo sprawy org. nie sa narzucane.

Jakośc można podtrzymywac dobrą organizacją, oragnizowanie to rozkładanie odpowiednich porcji zadań w czasie, dla odp. ludzi (m. in), ukłdaanie - szukanie dobrzych długoskutkujących rozwiązań.

 

Dlaczego tak jest - bo nikt nie ma wizji, nikt nie planu organizacyjnego, zmiany w oświacie są doraxne, na zaś - nikt nie patrzy, nie szuka rowiązań.

 

Nam potrzeba menedżera - odpornego człowieka z łapą silną, na miarę Balcerowicza, dobrze by było żeby spoza braży. Polikiwdowałby te wszystkie "niadasie".

fredi18-05-2003 07:42:08   [#30]

4. Dni, w których odbywa się pisemny egzamin dojrzałości lub pisemny egzamin maturalny, są w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących i technikach uzupełniających, dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych

tzn. wszyscy mają wolne , a 8 osób z komisji pracuje za darmo 7 godzin?

niektórzy przez 2 dni

fredi18-05-2003 08:02:03   [#31]
Najmocniejsze(ha ha ) jest oczywiście uzasadnienie do zmian.
Marek Pleśniar18-05-2003 08:04:24   [#32]

dlaczego wolne? młodzież ma wolne a nauczyciele do pracy:-) Zdaje się że maj i okolice to pora wzmozonej roboty papierkowej - przygotują klasyfikację, pokończą awanse:-)

a przy okazji - przegapiłem tę skromnie przedstawioną pracę do końca czerwca;-)

hmm, tym razem kwestia 7 dni mozliwych do wyrwania nauczycielom z wakacji stanie się oczywistością - nie da rady bez tego. Trzeba też by przesunąć klasyfikacje dalej - ku latu. Czy nie ma to wpływu na składanie papierów do szkół następnego stopnia?

Ponadto chyba takie rozwiązanie stworzy fikcję pewną - rodzice bedą masowo zwalniać dzieci na wakacje:-) (gdyby nowelizacją juz obowiązywała, wakacje zaczełyby sie w tym roku po 27 czerwca). Tak sobie to widzę - zwłaszcza jeśli chodzi o efekty dydaktyczne.

Dziwi mnie odwaga wprowadzania takiego pomysłu i brak odwagi w np. wprowadzeniu porządnego uregulowania sprawy 40 godzin pracy tygodniowo.

fredi18-05-2003 08:09:23   [#33]

ja sądzę, że ministerstwo myśli teraz o tym co napisało.

Do tej pory tak było(duzo przykładów), coś napisano, a później zastanawiano się jakie będą konsekwencje, stwierdzano, ze ktoś ich źle zrozumiał itd.

Ewa z Rz18-05-2003 08:36:06   [#34]

A gdyby tak...

Podtrzymując myśl Zoli... Zostawić zakończenie roku tak jak jest, sprawdzian w sp i egzamin w gimnazjum przeprowadzać w tym samym terminie (to krótkie formy i zmieści sie więcej niz jeden w ciagu dnia, wystarczy dostosować godziny) i niech to będzie maj.

Nie widzę potrzeby tych wolnych dni na sprawdzian i egzamin gimnazjalny - one trwają od 1 do 2 godzin. Spokojnie tego samego dnia można zrobić badanie kompetencji pozostałym klasom (w innych godzinach).

Natomiast maturę robić w końcu czerwca - przecież Nowa Matura ma "znieśc" egzaminy na studia, więc tak jak Zola pisze, uczeń decyduje o studiach znając wyniki matury i kryteria przyjęć na uczelnie - ma 100% pewności przyjęcia. Chyba, że mu troche brakuje, to musi poczekać na decyzję komisji rekrutacyjnej - ale to dotyczyłoby ułamka przyszłych studentów.

Wolne dni bardzo potrzebne są w czasie pisemnej starej matury, bo trwa ona długo. Ale to są ostatki starej matury (jeszcze tylko w przyszłym roku i trochę w roku następnym), a potem będzie tylko nowa więc można i trzeba na spokojnie zająć się tematem organizacji - może ereszcie cos uda sie wprowadzić porządnie...

Marek Pleśniar18-05-2003 09:17:13   [#35]
wiecie - wszystko to bardzo miłe i dalekowzroczne i fajnie tak pogadać, ale gdzieś zdaje się ginie meritum - czyli dość prosta konsultacja projektu;-)
ewa18-05-2003 10:27:42   [#36]
;-)
Roman K18-05-2003 11:07:55   [#37]

Trochę przewrotnie...

Wydaje mi się, że musimy pogodzić sie z "ręcznym" sterowaniem wszytkim przez Menis. Przecież już kiedyś było rozporządzenie o organizacji roku szkolnego, z którego dyrektor miał sobie wszystko wyliczyć i znaleźć w kalendarzu - ale wytrwało to rozporz. tylko rok bez zmian.

Mam nieodparte wrażenie, że tym razem będzie tak samo.

W sumie to mamy przykład z tego roku..... W kalendarzu roku szkolnego wpisano możliwość odrabiania 20.06! - słyszę, że są naciski (pisma???!!!) aby nie odrabiać (bo nie wolno???? !!!!!????)

Roman_K

Majka18-05-2003 11:20:11   [#38]

Ewo:-)

Nowa Matura wcale nie trwa krócej. Egzamin pisemny z j. polskiego to 110 minut (część I), przerwa pół godziny, 80 minut (część II) przerwa, 110 minut poziom rozszerzony.

Jeszcze bardziej skomplikowane są języki obce, tam tych przerw króciutkich jest chyba 6.

Inne są wymogi organizacyjne: ilość osób w komisjach jest większa, obowiązkowi są obserwatorzy zewnętrzni (część nauczycieli na ustnych i pisemnych "wyemigruje" ze szkoły).

Dla mnie w rozporządzeniu są takie niejasności:

-czy dotyczy ono starej czy nowej matury (dlaczego to ważne-pisałam), czyli czy jest jeno na rok czy w ogóle ;-)

-przedłużenie roku szkolnego jest korzystne, bo "dopracowuje" się program, ale bardzo opóźnia nabór

-przy organizacji roku szkolnego zreformowanego LO jedynym wyjściem jest to, co proponuje Zola - egzaminy pod koniec czerwca , poza szkołą. Inaczej te 2 lata i 7 miesięcy to radosna fikcja. Każda stracona godzina (imprezy szkolne, ferie, matury, choroba nauczyciela, wyjście do teatru, wycieczka) ) obniża szansę na zrealizowanie materiału.

Kończy się lada moment klasa I nowego LO. Przy szaleńczym tempie i maksymalnej dbałości ledwie zdążymy... A już wiem, że w II klasie koniec z wyjściami do teatru czy kina w czasie lekcji, a imprezy typu Dni Kultury Angielskiej, Niemieckiej itp. Koncert Charytatywny - wszystko po lekcjach albo wcale. Inaczej żaden przedmiotowiec, który ma godzinę tygodniowo i parę razy mu przepadnie, nie jest w stanie nadążyć z materiałem.  Trzeba przejść na system japoński...tylko nauka albo przedłużyć naukę do pełnych 3 lat.

Leszek18-05-2003 13:20:15   [#39]

Proponowane zmiany są prawnym wdrożeniem tego co w wielu przypadkach było już rzeczywistością.

Proponowany § 6 ust. 4 "... pisemny egzamin maturalny, są w ..., dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych." - zdezorganizuje funkcjonowanie szkoły. Przykład ze strony OKE w Poznaniu

Harmonogram egzaminów maturalnych - sesja wiosenna 2003

CZĘŚĆ ZEWNĘTRZNA
Język polski 6 maja godz. 9.00 - arkusz pierwszy (poziom podstawowy)
godz. 11.20 - arkusz drugi (poziom podstawowy)
godz. 13.00 - arkusz trzeci (poziom rozszerzony)
Matematyka 7 maja godz. 9.00 - arkusz pierwszy (poziom podstawowy)
godz. 11.30 - arkusz drugi (poziom rozszerzony)
Języki obce nowożytne 8 maja godz. 9.00 - arkusz pierwszy (poziom podstawowy)
godz. 9.30 - arkusz drugi (poziom podstawowy)
godz. 10.50 - arkusz trzeci (poziom podstawowy)
godz. 12.15 - arkusz czwarty (poziom rozszerzony)
godz. 12.40 - arkusz piąty (poziom rozszerzony)
godz. 14.00 - arkusz szósty (poziom rozszerzony)
Geografia 12 maja godz. 9.00 - arkusz pierwszy
godz. 11.00 - arkusz drugi
Informatyka 12 maja godz. 9.00 - arkusz pierwszy
godz. 11.00 - arkusz drugi
Biologia 13 maja godz. 9.00 - arkusz pierwszy
godz. 11.00 - arkusz drugi
Fizyka z astronomią 13 maja godz. 9.00 - arkusz pierwszy
godz. 11.00 - arkusz drugi
Historia 13 maja godz. 9.00 - arkusz pierwszy
godz. 10.15 - arkusz drugi
godz. 12.15 - arkusz trzeci
Chemia 14 maja godz. 9.00 - arkusz pierwszy
godz. 11.00 - arkusz drugi
Wiedza o społeczeństwie 14 maja godz. 9.00 - arkusz pierwszy
godz. 10.15 - arkusz drugi
godz. 12.15 - arkusz trzeci
Historia sztuki 14 maja godz. 9.00 - arkusz pierwszy
godz. 10.15 - arkusz drugi
godz. 12.15 - arkusz trzeci

I kolejna wątpliwość - od roku 203/2004 pierwsze egzaminy zawodowe , co z tym w przepisie o organizacji roku szkolnego?

Natomiast popieram całkowicie projekt wyprowadzenia egzaminów i sprawdzianów OKE-owskich poza terminy zajęć szkolnych.

Pozdrawiam

jerzyk18-05-2003 15:36:14   [#40]

No to zrobi się szum. Podzielam wiekszość zgłoszonych tu uwag, ale przeciez mamy opiniować konkretne zapisy. Nie bardzo wierze aby menis chciał gruntownie przemysleć, a tym bardziej uwzglednić wszystkie nasze uwagi. 

wobec tego

jeżeli założę , zgodnie z menisowskim uzasadnieniem, że wydłużenie terminu zakończenia roku szkolnego  spowodowane jest wyłacznie wprowadzeniem 2 dni wolnych (dla części uczniow) w gimnazjach i liceach oraz 1 dzień w sp to moim zdaniem zmiana w § 2 ust. l  powinna dotyczyć wyłacznie zmiany daty z 18 na 20 czerwca ( tj. wydłużenie o 2 dni terminu najwcześniejszego zakończenia zajęć dyd.), czyli brzmieć:

„l. W szkołach, z zastrzeżeniem ust. 2-4, zajęcia dydaktyczno -- wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, z wyjątkiem soboty, a kończą w najbliższy piątek po dniu 20 czerwca."

Dotychczas, w niektorych latach, zajęcia dyd. kończyły sie najwcześniej 19 a najpóźniej 25 czerwca. Wg propozycji menisa bedą sie konczyć najwcześniej 24 a najpóźniej 30 czerwca. Czyli, póki co, wprowadzając  maksymalnie 2 dni wolne przesuniety  zostal najwcześniejszy termin zakonczenia zajęć o 5 dni. Przypomina mi to argumenty o "nieodpartej potrzebie kontaktu" ;-). W roku 2006, żeby pozamykać wszystkie sprawy zwiazane z zakonczeniem zajęć dydaktycznych tj.podsumowania, sprawozdania itp. , że o "awansie"  nie wspomnę - załapie nas połowa lipca 

Popatrzcie w kalendarz , jak będą sie kończyły zajęcia dydaktyczne w kolejnych latach

najbliższy  piatek po 18 czerwca - czyli jak teraz

ostatni piatek- czyli jak proponuje menis

najbliższy  piatek po 20 czerwca - czyli propozycja moja

 

2003 - 20 - 27 - 27

2004 - 25 - 25 - 25

2005 - 24 - 24 - 24

2006 - 2330 - 23

2007 - 22 - 29 - 22

2008 - 20 - 27 - 27

200919 - 26 - 26

2010 - 25 - 25 - 25

2011 - 24 - 24 - 24

2012 - 22 - 29 - 22

2013 - 21 - 28 - 21

2014 - 20 - 27 - 27

Zola18-05-2003 17:37:30   [#41]
Matury w roku 2003 trwały 7 dni ale w nastepnym roku moze być ich więcej, bedzie to przeciez zależało od wyborów młodzieży. W roku 2003 niektóre przeedmioty połączno w jednym dniu ,ale starczy ,ze choć jeden uczeń wybierze dwa z tych przedmiotów i juz jeden dzień matury więcej.
zuza18-05-2003 20:07:51   [#42]

chciałam zwrócić uwagę, ze są też zespoły szkół  G+LO, SP+G+LO i tu powinna być okreslona organizacja roku szkolnego, bo wystąpią wszystkie typy egzaminów.

Co do terminu zakończenia roku szkolnego, to bardzo podoba mi sie propozycja Jerzyka.

Marek Pleśniar18-05-2003 22:41:52   [#43]

Mam prośbę:

dostaliśmy pismo w piątek, mamy więc około tygodnia na to bez obaw, że się spóźnimy. Ponieważ ruszam od poniedziałku w podróż - jak najbardziej OSKKOwską:-) i zejdzie mi cały tydzień na tym, nie wyslę odpowiedzi do MENiS wczesniej niż w następny poniedziałek.

Dyskusja dobrze się już tu rozwineła i pomału trzeba by to pozbierać i uporządkowac. Mam więc do Was prośbę - do Zuzy, Zoli, jerzyka, Leszka, Majki, Ew, Frediego, Gaby...

Podjelibyście się - ktos z Was - uporządkowania tego? Trzeba ochotnika/ochotników do zrobienia porzadku w zgłoszonych pytaniach i radach, zebrania w całość.

Jest na to tydzień. Sądze że trzeba co najmniej 2 osób - średniaków i podstawówkowiczo-gimków. Wizytatorzy tez mile widziani:-)

To jak?

Uładzicie to jakos? Ja na razie tylko bedę pod telefonem i sporadycznie w sieci:-) a sprawa ważna - a jak Was poczytałem to nawet bardzo.

fredi19-05-2003 18:54:29   [#44]

powrót

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
 z dnia .................. 2003 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego.

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991r.o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, póz. 329 z późn. zm.0) zarządza się, co następuje:

§ l. W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dniał 8 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 46, poz.432) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 2 ust. l otrzymuje brzmienie:

„l. W szkołach, z zastrzeżeniem ust. 2-4, zajęcia dydaktyczno -- wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, z wyjątkiem soboty, a kończą w ostatni piątek czerwca.(najbliższy piątek po 20 czerwca)";

2) w § 3 w ust. l pkt 2 otrzymuje brzmienie:

,,2) ferie zimowe trwają dwa tygodnie w okresie od polowy stycznia do końca lutego, z zastrzeżeniem ust. 2; terminy rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w szkołach na terenie poszczególnych województw ustala - po zasięgnięciu opinii wojewodów i kuratorów oświaty - minister właściwy do spraw oświaty i wychowania i ogłasza je nie później niż do końca czerwca (podkr. OSKKO) każdego roku poprzedzającego rok, w którym będą trwały ferie zimowe,";

3) w § 6:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Dzień, w którym odbywa się sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, jest w szkołach podstawowych dniem wolnym od zajęć dydaktycznych.";dydaktycznych skreslić, to oznacza, że nle pracujacy w komisjach powinni dostać forsę za pracę w wolny dzień)

b) po ust. 2 dodaje się ust. 3 - 5 w brzmieniu:

„3. Dni, w których odbywa się egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum, są w gimnazjach dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych.(dydaktycznych skreslić, to oznacza, że nle pracujacy w komisjach powinni dostać forsę za pracę w wolny dzień)

4. Dni, w których odbywa się pisemny egzamin dojrzałości lub pisemny egzamin maturalny, są w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących i technikach uzupełniających, dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych.(dydaktycznych skreslić, to oznacza, że nle pracujacy w komisjach powinni dostać forsę za pracę w wolny dzień)

5. Dla uczniów, którym rodzice (prawni opiekunowie) nie mogą zapewnić opieki w dniach, o których mowa w ust. 2-4, szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych.(skreślić ust. 5      bo np. w ferie swiąteczne nikt nie sprawdza czy rodzice sa w stanie zapewnic opiekę i swiat się nie zawalił)".

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem l września 2003 r., z wyjątkiem § 3 ust. l pkt 2, który wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

                                                                                                            Minister  Edukacji Narodowej i Sportu

Uzasadnienie

Przedmiotowe rozporządzenie jest nowelizacją rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 46, póz. 432) stanowiącego wykonanie upoważnienia zawartego w art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Projekt zmiany rozporządzenia ma na celu ustalanie terminu ferii zimowych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a nie jak dotychczas przez poszczególnych kuratorów oświaty. Przedmiotowa nowelizacja jest wynikiem licznych postulatów zgłaszanych w sprawie organizacji ferii zimowych.

Proponowana zmiana spowoduje racjonalne wykorzystanie bazy noclegowej, sal sportowych, lodowisk, wyciągów^ narciarskich, transportu kolejowego i autokarowego, a także innej infrastruktury.

Wpłynie ona również korzystnie na poprawę bezpieczeństwa podróży na zimowiska i powrotu z nich, a także na poprawę bezpieczeństwa w realizacji programów rekreacyjnych i sportowych w czasie ferii.

Ustalany centralnie termin ferii zimowych w poszczególnych województwach będzie miał także wymiar ekonomiczny zarówno dla przedsiębiorców, świadczących usługi w tym zakresie, a także dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców, bowiem zwiększenie dostępności bazy noclegowej, gastronomicznej i sportowej spowoduje obniżenie cen, a tym samym umożliwi większej liczbie dzieci i młodzieży korzystanie z wypoczynku poza miejscem zamieszkania.

W § 6 ust. 2 projektu rozporządzenia wprowadzono wolny dzień od zajęć dydaktycznych, w którym odbywa się sprawdzian w szkole podstawowej oraz wolne dni od zajęć dydaktycznych, w których odbywają się:

- egzamin w gimnazjum,

- pisemny egzamin dojrzałości lub pisemny egzamin maturalny w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących i technikach uzupełniających.

Dla uczniów, którym rodzice (prawni opiekunowie) nie mogą zapewnić opieki w dniach, o których mowa w ust. 2-4, szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych. W związku ze zmianami wprowadzonymi w § 6 ust. 2 zachodzi konieczność

przesunięcia terminu zakończenia zajęć" dydaktyczno-wychowawczych (§ 2 ust. l).

Ocena skutków regulacji (OSR)

Projekt rozporządzenia zmienia zasady ustalania w szkołach terminów ferii zimowych w poszczególnych województwach oraz wprowadza dni wolne od zajęć dydaktycznych w dniach sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego oraz pisemnego egzaminu dojrzałości lub pisemnego egzamin maturalnego w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących i technikach uzupełniających.

powrót

ewa21-05-2003 21:25:57   [#45]

podciągam do góry :-))

Marek prosił to może chodzcie coś zrobimy :-))

Swoją drogą zdolni jesteśmy, mamy konsultować zmiany rozporządzenia, a my tu już łącznie z KN zmieniamy :-)) ale wracając do meritum, przejrzałam to wszystko co tu mamy i w stosunku do rozporządzenia wyszło mi tak:

1. Zajęcia proponujemy kończyć w najblizszy piątek po 20 czerwca.

2. Z dniami wolnymi się zgadzamy, ale proponujemy skreślenie konieczności zapewnienia zajęć wychowawczo-opiekunczych w tych dniach. (fikcja)

wersja kolejna ;-)

1. Zajęcia kończymy w ostatni piątek czerca, ale zapisy o dniach wolnych w czasie egzaminów (zgodnie z propozycją Frediego) są dniami wolnymi dla uczniów bez konieczności zapewniania opieki. Dniami wolnymi są też dni przypadające pomiedzy świętami (czyli te odpracowywane).

No i jeszcze koniecznie w rozporządzeniu należy określić jak należy traktować dni wolne podczas egzaminów w przypadku Zespołów Szkół.

Tyle odnosnie samej konsultacji rozporządzenia mi wyszło, a potem drugi etap:

1. matury tu Zoli propozycja :-)))

2. Dzień nauczyciela? dniem wolnym od zajęć lub pracujemy normalnie

3. Rekolekcje? proponuję tu lekcje skrócone po 30 min. np a potem lub przedtem zajęcia z katechetami

co Wy na to ? porządkujcie to :-)))))))

ewa21-05-2003 21:27:13   [#46]

bo jak...

znam siebie to pewnie namieszałam :-)))
fredi21-05-2003 22:14:18   [#47]
ewa ma rację
Leszek21-05-2003 22:18:48   [#48]

Jutro do Was, jeśli pozwolicie,  dołączę, cierpię niestety na chroniczny brak czasu...

Pozdrawiam

zuza21-05-2003 22:55:07   [#49]

te skrocone lekcje w czasie rekolekcji to nie bardzo...

albo są normalne lekcje lekcje, albo ich nie ma.

Moze zamiast tego "dyrektor w porozumieniu z ...ustala plan zajec, umozliwiajacy odbycie rekolekcji? "

to wersja bardzo robocza, ale chyba wiadomo o co chodzi. Tylko ze wzdgledu na porę nie mam juz siły szukać, z kim ten dyrektor to powinien uzgadniac.

Roman K21-05-2003 23:51:05   [#50]

Nie wiem jak skonkretyzować  obowiązki szkoły w czasie rekolekcji (lub napisać,  że szkoła tych obowiązków nie ma), ale jest mi to baaardzo potrzebne.

Roman_K

strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]