Forum OSKKO - wątek

TEMAT: nauczyciel informatyki a TI
strony: [ 1 ][ 2 ]
Mariola z O13-03-2002 17:42:58   [#01]
Drodzy Dyrektorzy :-)))
Mam takie pytanie: czy nauczyciel który uczy informatyki (ma ukończone studia podyplomowe w tym kierunku lub kurs kwalifikacyjny)  ma uprawnienia do nauczania Techniki Informacyjnej w szkole pogimnazjalnej?
Jeżeli tak to czy są jakieś przepisy o tym mówiące?
Basia13-03-2002 20:21:43   [#02]
Mam taki sam problem. Jak zwykle zalezy to od dyrektora, czy uzna takie kwalifikacje za zblizone.
A trzymajac sie nazwy przedmiotu, to aby miec takie uprawnienia, trzeba ukończyć kolejna podyplomówkę z taką nazwa w tytule.
Mariola z O13-03-2002 21:00:19   [#03]

jeżeli to jest prawda .... jest to kolejna bzdura MENiSa!!!

przecież tak naprawde to zminiła sie tylko nazwa przedmiotu
a program TI zawiera takie same treści jak przdmiot informatyka

matko!!!
to jak sie ma do tego klasa o profilu (rozszezonych przedmiotach) matematyczno - informatyczna?
przecież nie bedzie przedmiotu informatyka

jak to wygląda w waszych szkołach ?
ewa13-03-2002 21:22:20   [#04]

czy napewno?

Hm czy aby napewno to dyrektor jeszcze ma prawo uznawania kwalifikacji za zbliżone? Coś mi się chyba zdaje, że już nie , ale nie wiem czy dobrze myślę. Zdaje mi się czy nie?
Basia13-03-2002 21:28:22   [#05]

bzdura

to oczywista, ale czy  jedyna? U nas juz powstały studia kształcace nauczucieli TI. No i gdy taki nauczyciel bedzie poszukiwał pracy np w Twojej szkole to moze się okazać, ze Ty pracujesz bez kwalifikacji i trzeba zatrudnic "specjalistę".
Niestety nie ma pewności czy nasi nowi menisowi nie wpadna na pomysł, aby ten przedmiot nazywał sie jeszcze inaczej i nawet jak skończysz kolejną podyplomówkę odbierając sobie co najmniej dwie wypłaty, to moze sie okazać, ze to już nie to!
Z tego co wiem to informatyka w profilach może być, ale to zależy od szkoły - co ustaliliście.
Mariola z O13-03-2002 21:35:38   [#06]

chyba mam tego dosyć

to przecież jakieś chore
ale jak to wygląda prawnie?
co z tym uznawaniem kwalifikacji?
Zola13-03-2002 22:22:11   [#07]
Ja nie szukam nowego ,uznałam,że sobie poradzi z TI ;-)))) i jak mi ktoś zrobi wbrew będę gryzła.
Mariola z O13-03-2002 22:33:32   [#08]

no mój dyrektor też tak uznał :-)

ale przyjaciel zadzwonił
i prosił o informacje
jego dyrektorka powiedziała ,że kończy jej sie kadencja i ona nie wie czy nowy dyrektor nie uzna braku kwalifikacji
wcześniej wcale sie nad tym nie zastanawiałam
ale jakoś mi się zrobiło nieprzyjemnie
i sama dla siebie teraz potrzebowałam informacji

Zolu, dodałaś mi otuchy
czyli z tego widać ,że dyrektor uznaje kwalifikacje :-)
Zola13-03-2002 23:48:26   [#09]
Mariola,zajrzyj na strone MENISA i zobacz podstawy programowe. W zakresie podstawowym jest to TI a rozszerzonym nazywa sie to informatyka.
Mariola z O14-03-2002 06:21:48   [#10]

no właśnie

coś takiego gdzieś mi mignęło ale nie pamiętałam gdzie
dziękuje Zolu :-)
Ewa z Rz14-03-2002 07:04:36   [#11]

znowu te kwalifikacje

Obecnie TYLKO dyrektor decyduje o szczegółowych kwalifikacjach nauczycieli, bo Menis "zapomniał", że rozporządzenie na ten temat jest już dawno nieaktualne! Natomiast wg rozporządzenia o uznawaniu przedmiotu za zbliżony przez dyrektora, taka decyzja skutkuje prawnie we wszystkich szkołach tego samego typu, jak szkoła, której dany dyrektor szefował. Ale aby być absolutnie pewnym mocy prawnej takiej decyzji powinna być ona datowana PRZED 6.10.2000.
Mariola z O14-03-2002 08:20:08   [#12]

a w ogole

to ja chce do Wladywostoku :-))))
SławekL14-03-2002 13:51:44   [#13]

do Władywostoku?

Mariolu, czyżbyś nie znała Lenina?
Mariola z O14-03-2002 15:03:07   [#14]

:-)))

:-)))))))
stan14-03-2002 16:36:11   [#15]
Spróbuję coś wkleić. Inni mogą to ja też ...
Korzystam z serwisu prawnego "Vulcana"

Ustawa "oświatowa"

art. 33.

 1. Nadzór pedagogiczny polega na:

 1) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli,

 2) analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,

 3) udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

 4) inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.

 2. W zakresie wymienionym w ust. 1 pkt 1 i 2 nadzorowi podlega w szczególności:

 1) zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami,

 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania,

 3) przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki,

 4) przestrzeganie statutu szkoły lub placówki, w tym w zakresie przestrzegania praw ucznia oraz praw dziecka,

 5) (skreślony).

Karta Nauczyciela

Rozdział 3
Wymagania kwalifikacyjne


art. 9.

 1. Stanowisko nauczyciela, z zastrzeżeniem ust. 1a, może zajmować osoba, która:

 1) posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje,

 2) przestrzega podstawowych zasad moralnych,

 3) spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.

 1a. Kwalifikacje wymagane od nauczycieli zatrudnionych w publicznych i niepublicznych placówkach i ośrodkach wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 3 określają odrębne przepisy.

Moje zdanie.

Decyzję czy ktoś ma czy nie ma kwalifikacji do nauczania określonego przedmiotu podejmuje dyrektor zasięgając ewentualnie opinii "nadzoru pedagogicznego" - RWD
:-)
stan
Mariola z O14-03-2002 16:44:00   [#16]

:-)

Stan
udało się :-)))
stan14-03-2002 17:10:46   [#17]

:-)

Mariola !
Dzięki

:-)

stan
Mariola z O14-03-2002 17:18:53   [#18]
taki :-)
był mi dzisiaj bardzo potrzebny :-)
HenrykB14-03-2002 18:50:29   [#19]

Pięknie

Ale jeżeli rozporządzenie o kwalifikacjach nie obowiązuje, a nowego nie ma to klops.
A to w nim jest zawarta kompetencja dla dyrektora o zbliżaniu (jakie to ładne słowo!).
Mariola z O14-03-2002 18:52:38   [#20]

Henryku!

kompetencja dla dyrektora o zbliżaniu
to brzmi prawie jakby chodziło o inny przedmiot niż TI
:-)))
HenrykB14-03-2002 19:02:04   [#21]

Przedmiotów nigdy dość

A w gimnazjum pewnie by się z takiego ucieszyli. Nie wiem tylko, czy masz to samo na myśli?
Mariola z O14-03-2002 19:17:38   [#22]

:-)))))))

dokładnie to samo :-)
Woron15-03-2002 15:50:35   [#23]

Dokształcanie

Pytanie odnośnie kwalifikacji do nauczania TI - w szkołach ponadgimnazjalnych wystąpiło kiedyś na Forum Eduseeka. Ponieważ wydawało mi się to dość dziwne zwróciłem się wtedy z zapytaniem do mojego metodyka (jednego z organizatorów studiów podyplomowych z informatyki).
Wspomniał coś wtedy o planach organiazowania Podyplomowych Studiów II Stopnia (dotyczących własnie TI). Pisał też, że nie może to działać wstecz, bo kto będzie uczył przedmiotu od września???
To samo wyczytałem też na grupie dyskusyjnej sbs (opiekunowie pracowni MENowskich)
Ale jak widać jakieś słuchy o dodatkowych studiach są ... :-(
I coś tak czuję, że prędzej czy później ....:-(
Mariola z O15-03-2002 19:13:08   [#24]

Woron

a nie mógłbyś nie czuć ?
Woron15-03-2002 19:56:59   [#25]

???

Mógłbym, dla Ciebie - wszystko (prawie) , tylko czy to coś zmieni???
Mariola z O15-03-2002 20:46:44   [#26]

przez chwilę

tak :-)
Woron15-03-2002 20:50:47   [#27]

tzn???

To znaczy?
Mariola z O15-03-2002 21:05:06   [#28]

:-))))))

to znaczy ,że przez chwilkę mopżna było pomyśleć , że nie będą potrzebne takie studia

Woron ale chyba nie bedą potrzebne bo dzisiaj mielismy konferencje metodyczną (z matematyki) i przy okazji wyszło to co powiedziała Zola
Technika informacyjna jest węższą częścią informatyki czyli uprawnienia są :-)
przedmiot ten jako rozszerzony nazywa sie informatyką
Woron15-03-2002 21:41:06   [#29]

OBY

Oby, nie były potrzebne, jakoś nie chce mi się wydawać pieniędzy (pewnie sporej ilości) na pozyskanie kolejnego papierka, jeżeli wiem, że i tak niczego nowego się nie nauczę, a jedynie bedę się nudził na zajęciach lub surfował po Necie.

Pisałem, że coś tak czuję, bo jak zauważyłem na całej tej naszej reformie wiele ludzi próbuje sobie nabić kabzę i pewnie też tak bedzie i w tym przypadku.

Po co to potrzebne, po co komplikacje z nazwami przedmiotu (w każdym etapie inna), czy wszystko zawsze musi być robione "na około", nie można prościej, jaśniej. Jeżeli uczę w szkole średniej już tyle lat to po jakie licho mam na to zdobywać dodatkowy papierek, czy to papierek jest najważniejszy? (znam nauczycieli, którzy kończą studia podyplomowe a mają problemy z podstawową obsługa komputera).
To nie papier jest ważny - a mozolna, kilkuletnia praca przy komputerze i z młodzieżą.
I tak powinno zostać. Ponieważ jednak w naszym kraju wiele rzeczy jest "inaczej" - CZUJĘ (przeczuwam), że i w tym przypadku tak się stanie.
Mariola z O15-03-2002 22:42:46   [#30]

no to...

wykraczesz :-)


tylko właśnie po jakiego pioruna to ma się nazywać TI?
Woron15-03-2002 22:47:32   [#31]

Aha

Jeszcze bym rozumiał w Tym jednym profilu, są tam różne zagadnienia Informacyjne, nie tylko związane z samym komputerem, ale inne ...
Mariola z O15-03-2002 22:57:45   [#32]

ale tak właściwie ...

to czy potrzebne jest uznanie przez dyrektora kwalifikacji do nauczania tego przedmiotu czy nie?
Woron15-03-2002 23:00:26   [#33]

ma się rozumieć

Ja nie uzna - nie zatrudni.
Mariola z O15-03-2002 23:08:15   [#34]

no nie bardzo

bo idąc tropem Zoli
to TI = informatyka
czyli jakby sprawy nie ma
chodzi mi o kwestię prawną

bo ja np mam uprawnienia do nauczania Informatyki i nikt się nie zastanawiał czy moge uczyć elementów informatyki
i cały czas właśnie o to mi chodzi
Woron15-03-2002 23:37:25   [#35]

Inne przykłady

Inne przykłady:

Czy nauczyciel matematyki ma uprawnienia do nauczania przedmiotu Statystyka,
Jaki nauczyciel uczy przdmiotu Sztuka, Przyroda?  mgr przyrody, plastyki.

Jak się kiedyś nazywał przedmiot Technika??? Zajęcia Praktyczno Techniczne to co był kiedyś mgr ZPT??

Nie chodzi tu o nazwę - a raczej o zmiany w podstawie programowej. Najciekawiej jest w przypadku profilu zarządzania informacją - gdzie jak widzę niektóre treści są zupełnie inne niż w "typowej" informatyce. i tu by się chyba nadawała nazwa "technologia informacyjna" - bo o nich ona traktuje ale w innych przypadkach .... .
Tadeusz16-03-2002 08:24:31   [#36]
Z perspektywy technikum TI jawi mi się przede wszystkim jako nauka obsługi programów do projektowania, księgowania, symulowania.
Nie bardzo widzę, by informatyczki z mojej szkoły mogły nauczyć kogokolwiek posługiwania się programem do projektowania układów elektronicznych.
Mariola z O16-03-2002 09:18:36   [#37]

Tadeuszu

ale podstawy programowe TI są wspólne
(tak przynajmniej mi sie wydaje)
Natomias jeżeli chodzi o program do projektowania układów elektronicznych ,  jest to kwestia  poznania tego programu (no i jakieś pojęcie o układach elektronicznych).
A od tego są jakieś kursy.
Ja bym tak od razu nie przekreślałabym nauczycieli informatyki.
A swoją drogą , to kiedyś pracowałm w Technikum Mechanicznym i  otrzymaliśmy komputery do obróbki sterowanej numerycznie - do tego był przeszkolony odpowiedni nauczyciel i faktycznie nie był to nauczyciel informatyki ale to już jakby trochę inna bajka :-)
Tadeusz16-03-2002 09:39:54   [#38]

Mariolu,

Wydaje mi się, że w nauczaniu TI akcenty będą rozłożone różnie. W LO na pakiet programów biurowo - prezentacyjnych i informatykę właściwą, w technikach na specjalstyczne programy użytkowe.

By posługiwać się programem wspierającym jakiś przedmiot nauczania, trzeba być niezłym specjalistą w tym przedmiocie. Wątpię czy nauczyciel informatyki założy plan kont w programie księgowym. Przyznaję, że mam na myśli "moje" szkolne informatyczki.
Mariola z O16-03-2002 09:51:06   [#39]

kurka,

założć plan kont w programie księgowym....
nie założyłabym :-(
zgadzam sie z Tobą
ale do końca nie jestem przekonana czy nauczyciel informatyki a nawet TI musi umieć to zrobić.
To musi umieć nauczyciel uczący ksiegowości czy czegoś podobnego.

Był taki moment kiedy interesowałam się studiami podyplomowymi z TI ( a nawet sie na nie zapisałam) ale program tych studiów był bardzo zblizony do studiów poddyplomowych z informatyki - czyli nie było sensu dwa razy tego samego powtarzać.

Myślę, że nauczyciele z kwalifikacjami do TI też nie bedą potrafili poruszać się w niektórych programach. I ręczę , że nie nauczą się tego na studiach TI.
Tadeusz16-03-2002 10:04:01   [#40]

i tu się zgadzamy

Też uważam ten przedmiot (TI) za wymysł szatana.
Podejrzenia moje idą w kierunku prof. Sysło, menisowego doradcy i organizatora dokształcania w tej 'specjalności'.
Tadeusz16-03-2002 10:07:00   [#41]

Mariolu!!!

w poprzednim moim poście wykreśl "Też".
Imputowałoby to bowiem, że jesteś przeciwko TI.
Przepraszam.
Mariola z O16-03-2002 10:07:41   [#42]

czyli osiągneliśmy zgodość poglądów

bo ja uważam tak samo :-)
Mariola z O16-03-2002 10:09:23   [#43]

jestem

przeciwko zmianie nazwy :-)
przedmiot jest ok :-)

a czas mamy taki sam :-)
Tadeusz16-03-2002 10:28:57   [#44]

uprawnienia/kwalifikacje

Nasza, godna polecenia innym, z trudem wypracowana, zgodność poglądów polega na tym, iż uważamy, że zamieszanie wokół nazwy przedmiotu ma na celu ograbienie niektórych nauczycieli.

Mariola uważa przy tym, że jest to krok wrogi w stosunku do nauczycieli informatyki, a ja nie mam zdania w tej szczególowej kwestii.
Mariola z O16-03-2002 10:34:53   [#45]

może do końca tak nie jest

Mariola uważa przy tym, że jest to krok wrogi w stosunku do nauczycieli informatyki, a ja nie mam zdania w tej szczególowej kwestii.
nie powiedziałam , że jest to krok wrogi....
właściwie to do 13 marca nawet sie nad tym nie zastanawiałam
ale jak ktoś zaczyna mi uświadamiać że może nie mam kwalifikacji do nauczania
to zmusza mnie do analizowania wielu róznych sytuacji
Marek Pleśniar16-03-2002 11:38:22   [#46]

tak czy owak

widzę tu jakieś rozdwojenie - - nagle nie wiadomo co z tymi komputerami
na forum juz też swojego czasu były takie dyskusje, nawet trochę nerwów
HenrykB16-03-2002 20:11:49   [#47]

Pomóżcie

Witryna MENiSa nie chodzi a ja muszę na jutro pomóc koleżance.

Napiszcie, czy zaglądaliście do nowego projektu podstaw programowych dla liceum i czy są tam podstawy dla TI. Chodzi o program rozszerzony.

Ramowy plan nauczania, właśnie zatwierdzony, przewiduje taki przedmiot - TI. W podstawach podobno go nie ma - jest natomiast informatyka.

Nie znam problematyki szkół ponadgimnazjalnych. Prowadzę gimnazjum.

Wdzięczny HenrykB
HenrykB16-03-2002 20:12:42   [#48]

Pomóżcie

Witryna MENiSa nie chodzi a ja muszę na jutro pomóc koleżance.

Napiszcie, czy zaglądaliście do nowego projektu podstaw programowych dla liceum i czy są tam podstawy dla TI. Chodzi o program rozszerzony.

Ramowy plan nauczania, właśnie zatwierdzony, przewiduje taki przedmiot - TI. W podstawach podobno go nie ma - jest natomiast informatyka.

Nie znam problematyki szkół ponadgimnazjalnych. Prowadzę gimnazjum.

Wdzięczny HenrykB
HenrykB16-03-2002 20:13:50   [#49]

Faktycznie mocna prośba

Przepraszam za kliknięcie.
Woron16-03-2002 20:16:59   [#50]

Informatyka, nie TI

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO

KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE ROZSZERZONYM
INFORMATYKA
Cele edukacyjne
1. Przygotowanie do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia informatycznego.
2. Zdolność do samodzielnego korzystania z komputera dla realizacji części zadań edukacyjnych oraz innych celów poznawczych.
Zadania szkoły
1. Stworzenie warunków do poznania wybranych zagadnień, pojęć i metod informatyki jako dyscypliny naukowej oraz jej najważniejszych zastosowań.
2. Kształcenie samodzielności intelektualnej, odpowiedzialności za własny rozwój, gotowości do podejmowania i rozwiązywania złożonych zadań, z uwzględnieniem środków i metod informatyki.
3. Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej przez realizację projektów grupowych.
Treści nauczania
1. Algorytmika i programowanie:
1) metodyczna analiza i modelowanie umiarkowanie złożonych problemów i procesów z różnych dziedzin,
2) przegląd algorytmów klasycznych,
3) wybrane techniki projektowania algorytmów i struktur danych: programowanie strukturalne, zstępujące, abstrakcja danych, metoda kolejnych uściśleń,
4) elementy analizy algorytmów,
5) indywidualna i zespołowa realizacja projektów programistycznych w wybranym języku wysokiego poziomu.
2. Bazy danych:
1) podstawowe formy organizacji informacji w bazach danych,
2) budowa relacyjnych baz danych,
3) wyszukiwanie informacji w relacyjnych bazach danych z użyciem języka zapytań,
4) projektowanie prostych relacyjnych baz danych.
3. Multimedia. Sieci komputerowe:
1) sprawne i świadome korzystanie z multimediów i tworzenie własnych materiałów multimedialnych,
2) przetwarzanie informacji w różnej postaci (w tym wizualnej i dźwiękowej),
3) budowa i działanie sieci komputerowych,
4) tworzenie i publikowanie własnych materiałów w sieci.
4. Tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowań.
Osiągnięcia
1. Formułowanie sytuacji problemowej, jej modelowanie i rozwiązywanie z użyciem metod informatycznych.
2. Ocenianie poprawności i efektywności rozwiązań i ich testowanie. Tworzenie dokumentów rozwiązań.
3. Wyszukiwanie informacji w bazach danych i projektowanie prostych baz danych.
4. Tworzenie opracowań multimedialnych.
5. Sprawne korzystanie z usług sieci komputerowych w pracy z informacjami swoimi i obcymi.
6. Planowanie pracy i nadzór nad przebiegiem wykonywania projektów realizowanych zespołowo z wykorzystaniem programów komputerowych.
strony: [ 1 ][ 2 ]