Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Konsultujemy rozporządzenie MENiS o standardach maturalnych! |
|
Marek Pleśniar | 27-02-2003 13:08:21 [#01] |
---|
Otrzymaliśmy do konsultacji projekt rozporządzenia dotyczącego standardów wymagań do przeprowadzenia matur. Jesli macie głosy w tej sprawie to potrzebuję ich niezwłocznie. Warto przekazać wątpliwości teraz - zamiast narzekać potem:-) Warszawa ,20 lutego 2003 r.
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU DKOS - 3-WS-5029-2/03 Przekazuję projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów- z uprzejmą prośbą o zgłoszenie uwag w możliwie najkrótszym terminie.
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie jest nowelizacją rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. Nr 92, póz. 1020) stanowiącego wykonanie upoważnienia zawartego w art. 22 ust.2 pkt 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Projekt rozporządzenia określa standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego, w tym również standardy wymagań dla uczniów z dysfunkcjami, co jest konieczne ze względu na przepisy art. l pkt. l i 5 oraz art. 71 b ustawy o systemie oświaty. Przedmiotowy projekt rozporządzenia jest konsekwencją wejścia w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 26, poz.225), które wprowadza nowe zasady egzaminu maturalnego przeprowadzanego przez okręgowe komisje egzaminacyjne począwszy od roku 2005. Zgodnie z przepisami dotyczącymi przeprowadzania egzaminu maturalnego, w przedstawianym projekcie zostały określone standardy wymagań dla wszystkich przedmiotów nauczania objętych egzaminem maturalnym, na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym, z wyjątkiem informatyki, zdawanej jako przedmiot dodatkowy na poziomie rozszerzonym. Dotychczasowa regulacja określała standardy wymagań na poziomie rozszerzonym, wyłącznie w stosunku do przedmiotów obowiązkowych. Obecnie, egzamin maturalny z przedmiotów dodatkowych zdawany jest na poziomie rozszerzonym, z wyjątkiem języków grup etnicznych zdawanych w części ustnej.
Ocena skutków regulacji (OSR)
l. W zakresie wskazania podmiotów, na które oddziaływuje projekt rozporządzenia:
Projekt rozporządzenia określa standardy wymagań egzaminacyjnych w odniesieniu do egzaminu maturalnego przeprowadzanego przez okręgowe komisje egzaminacyjne począwszy od roku 2005. Egzamin maturalny będą mogli zdawać absolwenci szkół średnich. Projekt rozporządzenia został przygotowany we współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną, której zadaniem wynikającym z art. 9a ust.2 pkt ł ustawy o systemie oświaty jest opracowanie propozycji standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów. CKE przygotowała propozycje we współpracy z zainteresowanymi ministrami, szkołami wyższymi oraz organizacjami zawodowymi.
2. Konsultacje społeczne:
Projekt rozporządzenia został przekazany do zaopiniowania [...]partnerom społecznym i związkom zawodowym (m in, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty)
Wyniki konsultacji zostaną omówione w uzasadnieniu rozporządzenia.
3. Wpływ projektu na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego: Rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. b) rynek pracy Rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy. c) konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki Rozporządzenie nie wpłynie bezpośrednio na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki. d) sytuację i rozwój regionalny Proszę Was o uwagi w tej sprawie - wszystkie tu uzgodnione na forum przekazę do ministerstwa. Zaraz poskanuję materiał rozporządzenia - jest tego strasznie dużo. Jest do zapoznania się materiał z: czy ktoś ma ochotę zapoznać sie z konkretnym przedmiotem i dostać materiał emailem? No i nam dać kilka uwag? |
bogna | 27-02-2003 13:52:33 [#02] |
---|
ja mam ochotę :-) chętnie popatrzę sobie w matematykę, fizykę i może informatykę. A jeśli podrzucisz j. niemiecki to postaram się zmobilizować naszą germanistkę. |
Marek Pleśniar | 27-02-2003 14:03:57 [#03] |
---|
na razie nagłówek ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia .............................2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów. Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, póz. 329 i Nr 106, póz. 496, z 1997 r. Nr 28, póz.153 i Nr 141, póz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz.759 i Nr 162, póz. 1126, z 2000 r. Nr 12, póz. 136, Nr 19, póz. 239 i ?48, póz. 550, Nr 104, poz.1104, Nr 120, póz. 1268 i Nr 122, póz. 1320, z 2001 r. Nr 111, póz. 1194 i Nr 144, póz. 1615, z 2002 r. Nr 41, póz. 362, Nr 113, póz. 984, Nr 141, póz. 1185 i Nr 200, póz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, póz. 65) zarządza się, co następuje: § l. W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. Nr 92, póz. 1020) załącznik Nr 3 otrzymuje brzmienie: „STANDARDY WYMAGAŃ BĘDĄCE PODSTAWĄ PRZEPROWADZANIA EGZAMINU MATURALNEGO i tu mam problem - dysponuję jedynie postacią papierową i skanami. Nie chce mi sie to z-OCR-ować bo zawiera tabelki. Wydzwaniam do ministerstwa po tekst elektroniczny. Po południu wstawię tw postaci graficznej - jeśli nie otrzymam tekstu. Jakie przedmioty chcecie najpierw? |
Marek Pleśniar | 27-02-2003 14:07:08 [#04] |
---|
Bogna:-) nie widziałem Cię:-) Fajnie. zaraz lecę do Urzędu Skarbowego z OSKKOwskimi papierzyskami, Jak wrócę dam skany. Bedą dostępne w sieci i dam też mailem kazdemu kto zechce. Kto jeszcze? |
Dorota K | 27-02-2003 15:02:46 [#05] |
---|
Marku prosiłabym bardzo o matematykę i informatykę. Z góry dziękuję :-)))) |
Majka | 27-02-2003 15:07:26 [#06] |
---|
Język polski poproszę :-) |
Majka | 27-02-2003 15:11:33 [#07] |
---|
Marku Prześlij pocztą - siądę jutro z zespołem polonistów. |
Marek Pleśniar | 27-02-2003 15:22:43 [#08] |
---|
:-) wszystkim to doślę do godziny 18:00 dziś - mailem. Wydrukujcie sobie. Ostrzegam są to pliki graficzne - jpg. Nie otrzymalismy tego w postaci eklektronicznej - musiałem skanowac. Moze gdy zamieszczę, jakaś dobra dusza nam to sczyta lepiej niż mój Fine Reader? Równolegle do 19-tej będzie to w witrynie OSKKO to obejrzenia lub skopiowania sobie. Bardzo dziekuję za odzew! Wszystkie uwagi dostanie ministerstwo. Majka, Dorota, Bogna, dzięki:-))) |
Mariola | 27-02-2003 15:48:31 [#09] |
---|
ja tak samo jak Dorota :-) |
janzg | 27-02-2003 15:48:56 [#10] |
---|
ustawiam się w kolejce po:
język polski
języki obce nowożytne
historię
WOS
matematykę
fizyka i astronomię
chemię
biologię
geografię
informatykę
Jan :-) |
kasiam | 27-02-2003 17:26:18 [#11] |
---|
też poproszę Proszę o matematykę, chętnie popatrzę. kasiam |
Ewa z Rz | 27-02-2003 19:06:14 [#13] |
---|
Dawaj wszystko! Jak nie dostaniesz wersji elektronicznej z Menisa to dawaj do mnie pocztą zwykłą (mozesz priorytetem) a odczytam to! Możesz zapytać Asi, ona ci powie że się nie przechwalam... Nie takie tabelki dla niej czytałam. |
Mariola | 27-02-2003 19:19:28 [#14] |
---|
Ewa się nie przechwala ja też widziałam tabelki Ewy :-))) |
Mariola | 27-02-2003 19:21:08 [#15] |
---|
tylko lepiej wyślij priorytetem poleconym bo ostatnio mój priorytet zginął :-( |
Marek Pleśniar | 27-02-2003 19:31:20 [#16] |
---|
ej? a z tego nie sczytasz? przecież to mozna wczytać do programu? zapisz na dysk i już słuchajcie - to pocztą dojdzie i tak na poniedziałek a teraz trwa jakieś legislacyjne szaleństwo - oni chcą szybko w tym ministerstwie |
Ewa z Rz | 27-02-2003 19:39:21 [#17] |
---|
Zczytam... Chociaż krzywo i pływajaco... No i może skanuj nie w skali szarości a czarno/biało.. |
Majka | 27-02-2003 19:57:53 [#19] |
---|
Dzięki :-) Ruszam do żucia :-) |
Majka | 27-02-2003 20:00:16 [#20] |
---|
Już mi się podoba ;-) język polski: uczeń : "tworzy bazy danych, umie robić zapis komputerowy, audio i wideo" choroba, niekoniecznie mi się bazy danych z polskim kojarzyły... |
Mariola | 27-02-2003 20:02:15 [#21] |
---|
Majka zmuszasz do czytania polskiego ;-) |
Majka | 27-02-2003 20:07:05 [#22] |
---|
Mariola... Nie ryzykuj, dla ścisłowca to może być zabójcze ;-) |
Mariola | 27-02-2003 20:10:54 [#23] |
---|
rzuciłam okiem na informatykę
nic nowego...
chwilowo sprawdzam klasówki
ale później zerknę na polski, może powinnam czegoś dzieci douczyć ;-) |
Marek Pleśniar | 27-02-2003 20:12:36 [#25] |
---|
ewa? spróbuj z matematyką? tam dałem cz-b |
Ewa z Rz | 27-02-2003 20:14:08 [#26] |
---|
Dobra, ide popracować :-)) |
joanka | 27-02-2003 20:22:31 [#27] |
---|
fizyka Dzień dobry Poproszę o fizykę:) Dziękuję Pozdrawiam cieplutko Joanka |
bogna | 27-02-2003 21:41:38 [#29] |
---|
matematyka Z podstawy programowej matematyki - treści nauczania - np.: Funkcje i ich własności 1. Pojęcie funkcji. Wykres funkcji liczbowej. 2. Wyznaczanie dziedziny funkcji, jej miejsc zerowych, zbioru wartości, wartości największej i najmniejszej w danym przedziale, przedziałów monotoniczności. 3. Zastosowania funkcji do opisu zależności w przyrodzie, gospodarce i życiu codziennym. 4. Przesuwanie wykresu funkcji wzdłuż osi x i osi y. Standardy wymagań egzaminacyjnych - zdający wie, zna i rozumie (poziom podstawowy) - np.: Funkcje i ich własności a) definicję funkcji, oraz definicję wykresu funkcji liczbowej b) pojęcia; dziedzina funkcji, miejsca zerowe, zbiór wartości, wartość najmniejsza i największa funkcji w danym przedziale, monotoniczność funkcji, c) jak wykonać przesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi x i y Albo jestem jakaś głupia, albo mi się wydaje, że przepisali w standardach podstawę programową? A w międzyczasie sięgnęłam do syllabusu matematyki (2000r.), z którego w sposób bardzo czytelny wynika jakie są (a właściwie były)wymagania egzaminacyjne na poziomie podstawowym i rozszerzonym. E tam do kitu to wszystko :-((( |
Ewa z Rz | 27-02-2003 23:08:18 [#30] |
---|
mam matematyke i informatykę I nie wiem co dalej... Marek, mam ci wysłac czy wkleić w wymiane plików? |
stan | 28-02-2003 06:22:01 [#32] |
---|
Poproszę o geografię :-) stan |
Marek Pleśniar | 28-02-2003 07:32:41 [#33] |
---|
Ewa umieściła matematykę i informatykę w wymianie plików. Ewa - skanuję ponownie (lepiej) polski, geografię itp. Dałabyś rady dziś? |
Zola | 28-02-2003 07:34:44 [#34] |
---|
klasyczne proszę |
Ewa z Rz | 28-02-2003 07:57:21 [#35] |
---|
polski własnie ląduje w wymianie resztę będę mogła, sle jak wrócę z pracy. |
Dorota K | 28-02-2003 09:38:34 [#36] |
---|
Wielkie dzięki Marku i Ewo, pobrałam pliki, idę pracować. pozdrawiam |
Marek Pleśniar | 28-02-2003 10:34:51 [#37] |
---|
Najnowsze dane! obecnie wszystkie materiały z rozporządzenia znajdują się na stworzonej do tego celu stronie w witrynie OSKKO http://oskko.vulcan.pl/artykuly/matura.html proszę pobierać je stamtąd - także te przetworzone do Worda OCRem przez Ewę. Jest tam większość przedmiotów - zobaczcie. W witrynie znajdą się opracowane przez członków Forum materiały, uwagi. Skany są teraz lepsze technicznie - inaczej skanowałem. Oczywiście w Wymianie Plików różniez znajduję się OCRy Ewy w formacie Word. dotychczasowe adresy z poczatku wątku usuwam! |
bogna | 28-02-2003 13:48:51 [#38] |
---|
Marku czy możesz poprawić matematykę - dokument przetworzony do Worda? w p. 4 - funkcje wykładnicze i logarytmiczne w p. 7 - ciągłość i pochodna funkcji - w oryginale są w poziomie rozszerzonym a tu przeleciały do podstawowego. |
bogna | 28-02-2003 14:36:53 [#39] |
---|
matematyka Przesłałam porównanie standardów wymagań egzaminacyjnych z treściami nauczania z podstawy programowej. Generalnie jest OK - standardy są dokładnym powieleniem podstawy programowej. jedynie w dziale 1. liczby i ich zbiory w poziomie rozszerzonym dochodzi punkt: c) prawa dzialań na potęgach o wykładniku rzeczywistym którego nie ma w podstawie programowej. |
Marek Pleśniar | 28-02-2003 14:51:38 [#40] |
---|
:-)_ Bogna ale szybko:-) zaraz zajrze do tego Worda fajna uwaga - merytoryczna |
Ewa z Rz | 28-02-2003 17:46:59 [#41] |
---|
bogna, nie wiem jak to się stało??? właśnie sprawdziłam mój oryginał, ten tekst co wklejałam, i oba punkty są tam w pozimie rozszerzonym... ????? |
Ewa z Rz | 28-02-2003 17:54:09 [#42] |
---|
mówcie jaką chcecie kolejność czytania... Mam chwilę i będę czytać fizykę i biologię (bo mam już to na dysku), a co dalej? W jakiej kolejności czytać resztę? |
Marek Pleśniar | 28-02-2003 18:42:48 [#44] |
---|
hmm:-) moja wina. Zmieniam! Będzie pod tym samym adresem. przepraszam Was - czary zaiste:-) |
bogna | 28-02-2003 18:47:21 [#45] |
---|
odwołuję, odszczekuję... Niesłusznie czepiałam się matematyki !!! Nie miałam racji! Działania na potęgach o wykładniku rzeczywistym są w podstawie programowej. Są w dziale 4 - funkcje wykładnicze i logarytmiczne: 4.1. Potęga o wykładniku rzeczywistym. Czyli matematyka jest całkiem zgodna z podstawą programową. Przepraszam za zamieszanie - tak to jest jak człowiek się spieszy, bo chce zasłużyć na pochwałę szefa ;-) |
Marek Pleśniar | 28-02-2003 18:52:51 [#46] |
---|
hmm;-) teraz dobrze ta matematyka w witrynie? Ewa - ja powstawiam wszędzie dokumenty Worda (obiecuję nie mieszac) zamiast grafiki - jak tylko zamieścisz w wymianie. |
Marek Pleśniar | 28-02-2003 18:53:54 [#47] |
---|
i aha - matematyka. uznajemy za zgodną i ok? Tę matematykę? I tak dać do opinii? Bogna? |
bogna | 28-02-2003 18:58:48 [#48] |
---|
matematyka ok tak myślę - chociaż dobrze by było jakby jakiś matematyk się temu jeszcze przyjrzał. |
Ewa z Rz | 28-02-2003 20:25:47 [#49] |
---|
umieściłam fizykę i biologię. Co dalej? |
Ewa z Rz | 01-03-2003 10:25:08 [#50] |
---|
Następne przedmioty umieściłam w wymianie plików :-)) Już mi niewiele zostało (3), mam nadzieję, że dzisiaj zrobię... |
|