Forum OSKKO - wątek

TEMAT: III Krajowa Konferencja Dyrektorów Przedszkoli - konsultacja
strony: [ 1 ][ 2 ]
Marek Pleśniar19-02-2007 20:52:11   [#01]

za dwa miesiące, w dniach 20-22 kwietnia 2007 w Miętnem odbędzie się trzecia edycja konferencji

poprzednią - sprzed roku możecie obejrzeć tu: http://www.oskko.edu.pl/przedszkola2006/index.html

------------

trwają prace programowe

proszę Was o uzupełnienie nam listy kontrolnej czyli o podpowiedzi:

jakie tematy dotyczące przedszkola należałoby poruszyć podczas dyskusji i  wykładów?

jakie sprawy powinno nam wyjaśnić MEN?

i jakie ciekawe szkolenie/warsztat by się przydało?

co interesuje dyrektora przedszkola, co jest ważne teraz a co ponadczasowe:-)

Renatka19-02-2007 21:13:57   [#02]
może fundusze unijne ale tylko dla przedszkoli,
opieka zdrowotna - pielęgniarki w przedszkolu,
różnre formy organizacyjne -miejskie nie znaczy gorsze( różne rozwiązania funkcjonowania -jakie są np goddziny otwarcia ,odpłatnie lub nie co w ramach organu prowadzącego ,dlaczego samorządy boją się nieodpłatnych placówek czyli preferują otwarte dłużej niż 5 godz.
jak stworzyć warunki prawne aby dzieci z gminy mogły uczęszczać do miejskich przedszkoli...( gminy nie są zainteresowane porozumieniami) jeszcze pomyślę...
nauczyciel przedszkola , a nauczyciel szkoły prawny aspekt sprawy..
lenia19-02-2007 22:03:35   [#03]
Koniecznie o funduszach , projektach dla przedszkoli! ale nie tylko uijnych.
dzieci niepełnosprawne w przedszkolach masowych - tworzenie grup integracyjnych: luksus-komfort, konieczność, a może obowiązek?, pomoc udzielana przez PPP ;
diagnoza rozwoju dziecka - dokumentowanie (testy standaryzowane);
rozwiązanie prawne -  w  przypadku spełniania obowiązku przedszkolnego poza miejscem stałego zameldowania;
współpraca z rodzicami - jak  uaktywnić rodziców;
Grazzza20-02-2007 12:08:20   [#04]

A może spotkanie

Jak wyżej oraz wczesne wspomaganie rozwoju w przedszkolu< nauczyciel czy wychowawca a może opiekun< oczywiście o dodatki idzie> koniecznie nadzór i zmiany prawa< może spotkanie z p Waloszek albo p Skorek Ale jestem wymagająca
Marek Pleśniar20-02-2007 12:46:35   [#05]

;-)))

a co do pedagogiki?

jacy profesorzy szczególnie, jakie metody pracy?

aza20-02-2007 12:57:37   [#06]
może "metoda dobrego startu" i Pani Prof. Marta Bogdanowicz?
aza20-02-2007 13:12:07   [#07]
Albo  Pani Danuta Świerczyńska - Jelonek - Specjalność naukowa: Literatura dla dzieci; czytelnictwo dzieci i młodzieży; funkcjonowanie dziecka w kulturze współczesnej. (fajnie mówi)
Ank20-02-2007 16:52:11   [#08]

normy wyposażenia obiektów przedszkolnych a bezpieczeństwo dziecka, status prawny nauczyciela przedszkola, koniecznie wczesne wspomaganie najlepiej w wersji MEN bo mnóstwo legend narosło a temat gorący, projekty i programy edukacyjne dla przedszkoli bo tych ciągle mało albo o nich nie wiemy (ważne), prawa i obowiązki rodziców, dyrektor (nauczyciel) a rodzice, dziecko niepełnosprawne w przedszkolu masowym, przedszkola i grupy integracyjne

Kawa20-02-2007 17:01:21   [#09]
Projekty i programy edukacyjne dla przedszkoli
Marek Pleśniar20-02-2007 17:02:24   [#10]
piszcie piszcie:-)
aza20-02-2007 21:55:48   [#11]
haccp - prawdy i legendy... czyli co musimy mieć w przedszkolu jeśli chodzi o ten zakres (wyposażenie i dokumentacja), a czym się tylko sami nakręcamy i nas straszą. Szczególnie, że ostatnia zmiana ustawy (10.2006) mówi już o karach finansowych... Może ktoś z Instytutu Zywienia..... Albo SGGW  Katedra Zywienia człowieka albo technologii żywności
joljol20-02-2007 21:59:34   [#12]

żywienie dzieci

chciałabym jakies nowości bo wszystkie szkolenia, choc drogie jak piorun, powielaja publikację sprzed wielu lat "Żywienie dziecka w przedszkolu", powinno cos ruszyć w tym zakresie
Kawa20-02-2007 21:59:47   [#13]

1)badanie osiągnięć edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym (diagnoza ,standardy, narzędzia,ewaluacja badań...)

2) o programie  dla przedszkoli KIDSmart,czy przedszkola jeszcz moga się ubiegać o komputery, bo pierwsza wersja była że program ten jest tylko do 2005r.Jak jest taka możliwość to może jakieś szkolenie ,informacje - poprostu chcemy uzyskać jak najwięcej wiadomości na ten temat.

Kawa20-02-2007 22:16:46   [#14]

joljol

popieram i również zgłaszam ŻYWIENIE DZIECI W PRZEDSZKOLU, bo faktycznie chcemy nadążyć za HACCAPem a szkolenia odnośnie żywienia stare jak świat, nic nowego powielane starocie aż się nóż otwiera jak sie tego słucha na kolejnym szkoleniu.

malinek20-02-2007 23:03:42   [#15]
Kawa i joljol-z ust mi to wyjęłyście,jeszcze proszę o informacje o pojektach i funduszach unijnych.Chociaż to zabrzmi niezbyt ładnie,ale-zarządzanie kapitałem ludzkim.
Marek Pleśniar20-02-2007 23:41:52   [#16]

oo, już co nieco mam

razem z tym co w planach to już jest nieźle

jeszcze piszcie:-)) Przecież to konferencja dla praktyków, co potrzebują konkretnych rzeczy

aza20-02-2007 23:51:12   [#17]
no Marku musisz przyznać, że my bardzo konktetnie - jedzonko i kasa...
Marek Pleśniar20-02-2007 23:52:18   [#18]

no;-)

piszcie, piszcie

ja się zajmę rano MENem:-) Zobaczę kogo wyciągnąć na 50-km przejażdżki do Miętnego:-)

aza21-02-2007 00:07:12   [#19]
trzymam kciuki :-))))))))))))))
gaga6921-02-2007 07:16:41   [#20]

organizacja zajęć dodatkowych w przedszkolu - podstawy prawne. zasady finansowania , rozwiązania praktyczne : kto płaci , przed, po, w trakcie podstaw programowych

organizacja zbiórek pieniężnych - za co rodzice mogą płacić za co nie

lonia21-02-2007 09:56:04   [#21]
Dlaczego nauczyciel szkoły ma wieksze uprawnienia niż nauczycieli przedszkola z tytułu posiadania legitymacji nauczycielskiej?
Renatka21-02-2007 10:37:18   [#22]

 dlaczego i do czego potrzebny jest certyfikat MEN np: wyposażenie placu zabaw zgodnie z normami unijnymi  jeżeli musi być z certyfikatem MEN jest o 20-30% droższe ...i przykłady można mnożyć...

co z podstawami programowymi gdy sześciolatki odejdą do szkoły, jest czas na przygotowanie ,( jaki zakres dla pięciolatków - obowiązek przygotowania dziecka pięcioletniego do szkoły),

malinek21-02-2007 11:08:18   [#23]
Procedura zdobywania certyfikatów przez przedszkola. Współpraca z PPP.Opieka zdrowotna.
Marek Pleśniar21-02-2007 11:28:50   [#24]

dziękuję i proszę o więcej:-)

aza21-02-2007 12:15:47   [#25]
oho - legitymacje- mój "bzik". Popieram!!!!!!!!!!
Macia21-02-2007 13:46:41   [#26]

jak wyżej

+ organizowanie oddziałów integracyjnych:cała procedura tworzenia i zdobywnie dofinansowania na likwidowanie barier architektonicznych, co z Ni dla sześciolatków bo chyba jeszcze nic w tej kwestii nie wiadomo

Co do ciekawych szkoleń to popieram Z. Bogdanowicz,może  glottodydaktyka  prof. Rocławskiego,

Koba21-02-2007 14:05:14   [#27]
Zajęcia dodatkowe - tak, tak, tak. Czyli to samo co gaga69. Noooo jak takie ciekawe będzie to jeszcze raz do Miętnego. Tylko czy kaski wystarczy?
Ajcila21-02-2007 15:57:04   [#28]

Nadzór pedagogiczny wg nowego rozporządzenia

Jesli chodzi o projekty unijne to przedszkola publiczne i tak nie bardzo mogą korzystać wszystko w rękach OP

joljol21-02-2007 21:30:27   [#29]
przedszkole jako placówka nieferyjna - co z KN a co z Kodeksu Pracy
Marek Pleśniar22-02-2007 14:07:40   [#30]

ponieważ tu http://oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=20276#FBK

dużo pytacie to poinformowałem w tamtym wątku że HACCP będzie na konferencji - z pierwszej ręki - Instytut Żywności i Żywienia

Marek Pleśniar26-02-2007 02:46:08   [#31]
podnoszę wątek:-)
Benigna26-02-2007 09:54:51   [#32]
By dodać głos dotyczący liczby zainteresowanych problemami: zagadnienia wskazane przez Anię #8,  nadzór, haccp /jak w #11/, prawne aspekty organizacji zajęć dodatkowych.

O badaniu osiągnięć edukacyjnych, diagnozowaniu postępów dzieci chętnie posłuchałabym z ust prof. Danuty Waloszek
joljol26-02-2007 20:13:26   [#33]

To co Benia -

 prawne aspekty organizacji zajęć dodatkowych -

to bardzo ważne  a także poruszenie prawnej strony odpowiedzialności i nawału obowiązków dyrektorów małych placówek, bo choć jestem dyrektorem dużego przedszkola (125 dzieci), to nie mam sekretarza, zastępcy, mam 10 godzin pensum i wszystko DYREKTOR.

Marek Pleśniar04-03-2007 10:50:00   [#34]

podnoszę wątek i proszę o pytania, na któe odpowiedzi checie uzyskać na naszej konferencji

:-)

Viola204-03-2007 11:00:36   [#35]
Dlaczego nauczycielom przedszkoli nie należy się dodatek dla wychowawcy. Przecież my też wychowujemy i wykonujemy z tym związane dodatkowe obowiązki. Ogladałam zapisy statutów szkół dotyczące zakresu obowiązków wychowawcy klasy. My wcale nie robimy mniej, a nawet dużo więcej.
beera04-03-2007 11:40:55   [#36]

mamy w najnowszym biuletynie OSKKO informację z naszego forum:

WYROKI SĄDU:

Czy w oddziałach przedszkolnych "0" i niższych należy się dodatek za wychowawstwo? W moim op stwierdzono, że oddział przedszkolny to nie klasa i dodatek się nie należy (na podstawie "jakichś" interpretacji w kuratorium).

Dodatek za wychowawstwo w przedszkolu i oddziałach zerowych


   Zgodnie z opinią ZG ZNP i opinią prawną Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu RP z dnia 04.01.2007 r. nauczyciel opiekun w oddziale  przedszkolnym i przedszkolu powinien mieć zagwarantowane prawo do otrzymywania dodatku funkcyjnego z tytułu wykonywania dodatkowych zadań. Powyższy pogląd został potwierdzony wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 listopada 2006 r. .

http://www.podkarpacie.znp.edu.pl/images/informacja_wychowastwo.doc

Viola204-03-2007 12:21:29   [#37]
dzięki Asiu, ciągle się uczę. Muszę pokazać ten wyrok naszmu OP, ciekawe jakie zajmie stanowisko.
beera04-03-2007 12:33:57   [#38]

to swieżość

więc nic dziwnego, ze nie dostrzegłas

DYREK wkleił niedawno- teraz rozpylamy tę wiedzę :)

hania04-03-2007 12:34:03   [#39]

NSA sobie, MEN sobie...........

http://www.znp.edu.pl/text.php?action=view&id=4645&cat=7

a tam:
1) dodatek dla nauczycieli przedszkoli
Kluczowe rozstrzygnięcia w odniesieniu do systemu wynagrodzeń nauczycieli zostały wprowadzone w roku 2000. Z uwagi na skalę i jakość dokonanych zmian tylko one mogą stanowić źródło prawa w zakresie obowiązujących składników wynagrodzenia. W szczególności nie można poszukiwać analogii między składnikami obowiązującymi przed 2000 rokiem i późniejszymi.
Obecnie, w przeciwieństwie do poprzednich rozwiązań system wynagrodzeń wynika z aktu prawa najwyższego stopnia - ustawy. Odpowiednio, w treści ustawy - Karta Nauczyciela w art. 30 znalazły się kluczowe elementy decydujące zarówno o wysokości, jak i zasadach naliczania gwarantowanych ustawą wynagrodzeń nauczycieli, wtymm.in.:
- definicję wynagrodzenia nauczyciela (ust. 1),
-   warunki,    od   jakich    zależy   wysokość   poszczególnych   składników wynagrodzeń (ust. 2),
- wysokość średnich wynagrodzeń na każdym ze stopni awansu, w oparciu o system wskaźników (ust. 3 i 4),
- podział kompetencji w zakresie stanowienia poszczególnych składników wynagrodzeń (ust. 5 i 6),
- tryb realizacji corocznych podwyżek wynagrodzeń (ust. 11).
Skutkiem realizacji zmian, w tym trzech etapów podwyżek, stał się realny wzrost wypłacanych wynagrodzeń nauczycieli od 2000 r., nieporównywalnie wówczas wyższy niż wzrost płac jakiejkolwiek innej grupy zawodowej sektora finansów publicznych. W stosunku do rozwiązań systemowych sprzed reformy nowe rozwiązania przede wszystkim w pełni otworzyły możliwości dla awansu finansowego, który przestał się wiązać jedynie z waloryzacją. Także obecnie nauczyciel w ciągu zaledwie 10 lat może, tylko w zakresie wynagrodzenia zasadniczego, podwyższyć swoje przychody o ponad 80% w sytuacji, w której w warunkach sprzed reformy na wzrost stawki na przestrzeni całej kariery zawodowej (30 lat) był możliwy na poziomie ok. 27% (310'zł w warunkach roku 2006).
Z oczywistych względów zmiany umożliwiające wprowadzenie tak korzystnych rozwiązań musiały być powiązane ze znacznymi zmianami w zakresie poprzedzającej je struktury składników i koncepcji dla ich stanowienia i wypłacania. Jedną z podstawowych zmian, jakie wówczas wprowadzono, była likwidacja szeregu niewielkich dodatków na rzecz zwiększenia wynagrodzenia zasadniczego w wynagrodzeniu ogółem. Nie ulegało wówczas i nie ulega obecnie wątpliwości rozstrzygnięcie o potrzebie utrzymania zasady, iż wynagrodzenie zasadnicze dla wszystkich nauczycieli ma stanowić podstawę przychodu ze stosunku pracy i nie ma ono wynikać z szeregu fakultatywnych składników. W ślad za powyższym minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela ostatecznie wówczas wzrosło, kształtując się tylko w roku 2000 w niektórych grupach na poziomie 20% wyższym niż przed zmianami systemowymi.

Powyższe oznacza, iż dokonując oceny dwu różnych systemów płac (tego sprzed 2000 roku i późniejszego) trzeba w szczególności zwrócić uwagę na całkowicie odrębne określanie i usytuowanie poszczególnych składników wynagrodzeń.
Uwzględniając powyższe założenia oraz odnosząc się do stanu prawnego pozwolę sobie przede wszystkim wskazać obecnie obowiązujące przepisy:
a) treść art. 30 ust l ustawy Karta Nauczyciela. Przepis ten rozstrzyga, iż wynagrodzenie nauczyciela składa się z enumeratywnie wymienionych składników:
- wynagrodzenia zasadniczego,
- dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, oraz za warunki pracy,
- wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,
- nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy (z wyłączeniem
świadczeń z ZFŚS i dodatków socjalnych).
Przepis ten nie przewiduje zatem jakichkolwiek dodatków ze względu na wykonywanie pracy w określonym typie szkoły placówki.
b) treść art. 30 ust 2. Przepis ten określa przesłanki, na podstawie których przyznaje się poszczególne składniki wynagrodzenia: Zgodnie z tym przepisem wysokość dodatku funkcyjnego (który w podniesionym zakresie jest brany pod uwagę), zależy od zamkniętego katalogu sytuacji pracowniczych, tj., od:
- powierzonego stanowiska, lub
- sprawowanej funkcji
c) przepis art. 30 ust 5. Zgodnie z tym przepisem minister właściwy ds. oświaty i wychowania powołuje wykaz stanowisk oraz sprawowanych funkcji w szkole, za który przysługuje dodatek funkcyjny.
Upoważnienie to Minister zrealizował w rozporządzeniu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli (...) (Dz. U. Nr 22, póz. 181 z późn. zm.). Zgodnie z § 5 tego rozporządzenia do uzyskania dodatku funkcyjnego uprawnieni są nauczyciele, którym powierzono:
- stanowisko dyrektora lub wicedyrektora szkoły, albo inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie szkoły,
- sprawowanie funkcji:
- wychowawcy klasy,
- doradcy metodycznego lub nauczyciela-konsultanta,
- opiekuna stażu.
Stosownie do wytycznej zawartej w treści art. 30 ust 5 Karty Nauczyciela Minister właściwy ds. oświaty i wychowania ustala ten wykaz uwzględniając wyłącznie stanowiska kierownicze i sprawowane dodatkowe funkcje przez nauczycieli w przedszkolach, szkołach i placówkach.

Powyższe oznacza, iż minister właściwy ds. oświaty i wychowania nie ma upoważnienia do powoływania w wykazie dodatków funkcyjnych - funkcji niezwiązanych z konkretnymi i dodatkowymi czynnościami nauczyciela danej szkole.
Odnosząc powyższe do przepisów regulujących organizację pracy w przedszkolu za kluczowe należy tu w pierwszym rzędzie uznać rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, póz. 624 z późn. zm.). Zgodnie z § 13 ust. l ramowego statutu dla publicznego przedszkola dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub maksymalnie dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów). Opieka nad tym oddziałem decyduje o treści stosunku pracy. Zajęcia wychowawcze i opiekuńcze realizowane przez nauczycieli przedszkoli odzwierciedlają treść i charakter zakresu zadań i obowiązków związanych z zawarciem umowy o pracę w przedszkolu. Zakres tych zadań i obowiązków jest identyczny dla wszystkich osób zatrudnionych w takiej placówce na stanowisku nauczyciela. Oznacza to, iż treścią stosunku pracy każdego nauczyciela przedszkola, co do zasady i istoty jest opieka oraz wychowanie każdego ucznia oddziału przedszkolnego.
Odrębna regulacja dotyczy natomiast nauczycieli szkół. W szkołach (np. §15 załącznika nr 2 do rozporządzenia) oddziałem opiekuje się nie nauczyciel ale nauczyciel wychowawca. Opieka jest jego dodatkowym zadaniem, oprócz sprawowanej opieki nad oddziałem w szkole realizuje on również zajęcia dydaktyczne w tej klasie oraz innych klasach w szkole. Przydzielanie wychowawstwa klasy odbywa się w specjalnym trybie przy istotnym udziale wszystkich nauczycieli. Stosownie bowiem do art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, póz. 2572 z późn. zm.) obowiązki związane z prowadzeniem klasy przydziela dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
Gdyby jednak, wykorzystując wykładnię literalną dodatku funkcyjnego - za wychowawstwo - odnieść ją do nauczycieli ^przedszkoli i uznać, iż dodatek za wychowawstwo przysługuje (nie tak jak jest to ww. przepisach za pełnienie powierzonego stanowiska lub za sprawowanie funkcji), a za wychowywanie dzieci w przedszkolu - to trzeba wskazać, iż w efekcie takiego rozstrzygnięcia powstawałby sytuacja, iż to wszyscy nauczyciele przedszkola byliby do niego uprawnieni. Wówczas taki dodatek nie spełniałby ustawowych warunków jego przyznawania, a stałby się w istocie podwyższeniem płacy zasadniczej dla wybranej grupy nauczycieli. Uprawnieni bowiem do niego byliby tylko niektórzy nauczyciele w szkołach (wychowawcy klas) oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach. Co więcej, ponieważ dokonanie takiego rozstrzygnięcia wiązałoby się ze skutkami finansowymi koniecznym byłoby zmniejszenie dynamiki wzrostu wynagrodzenia zasadniczego. W rezultacie skutki dokonania takich zmian ponieśli by wszyscy nauczyciele, a zyskali niektórzy i to nie w związku ze zwiększeniem zadań czy obowiązków.

Spójność takiego rozwiązania rodzi zasadnicze wątpliwości. Tak rozumiany dodatek w praktyce w sposób nieuprawniony różnicowałby poszczególne grupy nauczycieli (wg typów szkół), pomimo, iż opieka i wychowanie jest bezspornie bezwzględnym obowiązkiem nauczyciela każdego typu szkół i placówek. Za odrębnym charakterem nie może tu przemawiać konieczność zróżnicowania środków wychowawczych, które zawsze muszą być dostosowywane do potrzeb rozwojowych ucznia.
Niezależnie od powyższego należy stanowczo podkreślić, iż wszystkim nauczycielom przedszkola, którzy wykonują dodatkowe zadania w przedszkolu, a zatem spełniają ustawowe warunki uprawniające do dodatku funkcyjnego, tj.: nauczyciele, którym:
- powierzono stanowisko dyrektora lub wicedyrektora przedszkola, albo inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie przedszkola,
- powierzono sprawowanie funkcji:
- doradcy metodycznego lub nauczyciela-konsultanta,
- opiekuna stażu.
mają, jak wszyscy inni nauczyciele, prawo do dodatku funkcyjnego z tytułu zwiększenia obowiązków.
Odnosząc się do przywoływanej w jednym z pism Pana Prezesa opinii prawnej należy stwierdzić, iż nie dotyczy ona samego uprawnienia do dodatku funkcyjnego dla nauczycieli przedszkoli, ale koncentruje się na zdefiniowaniu pojęcia „klasa", które świadomie użyto w rozporządzeniu „płacowym", aby kwestia dodatku funkcyjnego nie niosła wątpliwości. Warto przywołać również ostateczną konkluzję opinii, iż przepisy w rozpatrywanym zagadnieniu mogą być również interpretowane w inny sposób, niż przedstawiony w opinii - co świadczy o ostatecznym nierozstrzygnięciu zagadnienia prawnego.
Reasumując tą cześć odpowiedzi pozwolę sobie stwierdzić, iż obowiązujące przepisy ustawy Karta Nauczyciela precyzyjnie określają charakter dodatków nauczycielskich, a w przypadku dodatków funkcyjnych, jednoznacznie wiążą je z koniecznością rekompensowania wykonywania dodatkowych zadań i czynności przez niektórych nauczycieli w szkole lub placówce. W tej sytuacji nie jest dopuszczalne i możliwe przyjmowanie rozwiązań uzależniających wysokość przychodu nauczyciela od typu szkoły (przedszkola) w jakiej pracuje.
beera04-03-2007 12:35:32   [#40]
haniu- ale to z MEN stare, a wyrok swiezy.
Na pewno zmienią interpretację.
wisiak04-03-2007 19:08:01   [#41]

proponuję za Benią plus wczesne wspomaganie.,

rozpoznawanie i pomoc dziecku krzywdzonemu, Jeśli z metod to coś z "nowości " - nowe podejście do edukacji muzycznej, technologie informacyjne  jako pomoc w działaniach korekcyjno-kompensacyjnych itp

Gdyby pytać MEN to koniecznie:

identyczność kwalifikacji ( min mgr wszyscy)a różny stosunek do nauczycieli poszczególnych etapów edukacyjnych przejawiający się m.in legitymacjami, wychowawstwem a nawet nazewnictwem.

Dlaczego działaNIA OP typu łączenia placówek w 10 oddziałów, ustalanie min stawek dodatków itp są ( mimo niezgodności z prawem tolerowane). Oj dużo pisać, ale ONI i tak mają to...

Marek Pleśniar04-03-2007 19:57:10   [#42]

notuje notuję:-)

i proszę o jeszcze

 

aha

w tym roku p Dziamska, origami, grażka (?) planują nam bardziej rozruszać towarzystwo:-)

Dorota Dziamska

Holizm - wspieranie rozwoju człowieka równomiernie w zakresie wszystkich obszarów z metodycznego punktu widzenia nie jest koncepcją łatwą. Holizm wyznacza bowiem pole doświadczeń edukacyjnych dla dziecka w którym porusza się również nauczyciel. Tej misji może podjąć się jedynie pedagog, który dysponuje stosownymi narzędziami umożliwiającymi polisensoryczny rozwój dziecka oraz niezwykłą chęć rozwijania się wraz ze swoimi podopiecznymi. Narzędzia te muszą być adekwatne do stanu aktywności organizmu wychowanków oraz do ich możliwości percepcyjnych. Nie mogą jednocześnie wykluczać aktywności społecznej , której doświadczanie umożliwić może jedynie dziecięca grupa w przedszkolu, czy w klasie na wyższym etapie edukacji.

Origami jako sztuka (jednocześnie wybrane narzędzie stosowane do realizacji systemu – Edukacja przez ruch) częstokroć kojarzone jest z aktywnością utalentowanej jednostki, która zawdzięczając talentowi sprawność swych jeszcze małych rąk, zachwyca wszystkich papierowymi dziełami demonstrując z ochotą swój sukces. Brawo. Taki aspekt origami nie jest jednak przedmiotem naszych rozważań. Holizm realizuje się na polu doświadczeń społecznych będąc zakorzeniony jednocześnie w aktywności poznawczej, fizycznej i emocjonalnej. Pedagoga powinna zainteresować płaszczyzna origami, czyli wyjściowa forma papierowa , której proces składania w model można opisać poprzez ciąg powiązanych ze sobą czynności dzieci. Czynności podejmowane z emocjonalnym zapałem wyposażają je w stosowne objęte programem nauczania doświadczenia z zakresu rozwoju : fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego. To stosowanie na odpowiednim etapie rozwoju dziecka adekwatnych do jego percepcji płaszczyzn ( figur geometrycznych ), będących wcześniejszą ich doświadczeń sensorycznych reprezentacją, zapewnią sukces rozwojowy oraz budują solidny fundament edukacyjny na przyszłość.

 

Relacja: Benigna Pietrusewicz – uczestnik warsztatów, dyrektor Przedszkola nr 3 w Olsztynie:

Przyglądałam się, w jaki sposób Dorota Dziamska prowadzi zajęcia i starałam się zobaczyć to oczami dziecka. U niej w klasie mogłabym rozpocząć naukę od początku!
Jako uczestnik warsztatów z zaskoczeniem stwierdziłam, że trwające dwie godziny spotkanie minęło niepostrzeżenie, a my byłyśmy ogromnie zadowolone z efektów swojej pracy. Tym bardziej, że wraz z uczestniczkami innych warsztatów z edukacji przez ruch, odniosłyśmy sukces tworząc wspólne dzieło.


Nastąpiła niewątpliwie zmiana na poziomie tożsamości. Według wiedzy, którą dało mi to spotkanie, w odniesieniu do uczenia się, rozwiązywania problemów można mówić o poziomach neurologicznych i zmianach dokonujących się na tych poziomach
[Dorota Dziamska osadziła wywody teoretyczne w praktycznym działaniu - doskonałej zabawie]:
Środowisko – wszystko to, co mnie otacza, na co reaguję
[Prowadząca przyjazna, o ciekawej osobowości; ja w gronie zainteresowanych kobiet z poczuciem humoru; sala z materiałami przygotowana do warsztatów; irlandzka muzyczka]
Zachowanie – moje działania, to co się dzieje.
[Nie jestem „przyklejona” do krzesła, rysuję, poruszam się po sali w rytm muzyki, patrzę przez dziurkę w kartce.]
Możliwości – to, co potrafię zrobić, moje umiejętności.
[Z rytmicznego, swawolnego, radosnego „kreskowania” – wyłonił się świerczek, na jego gałęziach urosły - przez dziurkę w kartce - szyszki, pod nim schował się lemniskatowy zajączek. Potem z kropel deszczu urodził się jeż… i jeszcze złożyłam domek, i jeszcze psa….]
Przekonania i wartości – to, co jest ważne, moje sądy.
[Potrafię narysować piękne drzewo i ślicznego jeża. A wszystko to ma głęboki sens i cel dydaktyczny i jest nie tylko po to, bym się doskonale bawiła – chociaż bawię się tak doskonale, że moja lekcja może się wcale nie kończyć…]
Tożsamość – uświadamiam sobie samą siebie, to, że jestem kimś, kto coś potrafi stworzyć.
[To Ja to zrobiłam! Nooo! Artystą jestem. Odniosłam sukces. Ja i my wszystkie razem, bo ten las, to drzewo są moje i Ali, i Basi, i Joli, i Danusi, i….!]
Duchowość, która pozwala pozytywnie myśleć sensie uczenia się, rozwiązywania problemów, pokonywania trudności, bycia tu i teraz.
[Wiem, że warto tu być, bo potrafię zrobić coś, czego przedtem nie umiałam. W dodatku robię to razem z innymi i jeszcze świetnie się bawimy. Jesteśmy niezłym zespołem. Teraz, moje otoczenie jest piękniejsze. Mam w tym swój udział.]
 
Świadomość tego, że uczenie się to proces, który niesie ze sobą szereg zmian odbywający się na wielu poziomach - w tym na poziomach neurologicznych, budowanie pełnych zaufania relacji międzyludzkich, dających wsparcie, zachętę i zapewniających pomoc na każdym etapie rozwoju, jest warunkiem dokonywania konstruktywnych zmian.

grażka04-03-2007 21:03:17   [#43]

Żałuję, ale mnie nie będzie :(

Moja drużyna harcerska, której drużynową byłam w latach 80 ma jubileusz - 50 lat :)

Ale cieszę się, że Dorota znów będzie na konferencji :) I zazdroszczę trochę :)

Marek Pleśniar04-03-2007 21:06:19   [#44]
no nie!!
grażka04-03-2007 21:14:50   [#45]
;( tez mi przykro.
Marek Pleśniar04-03-2007 21:16:49   [#46]
mrygasz fałszywie bestyjo:-) NIE przykroci:-)
tysiąc200005-03-2007 13:57:49   [#47]

konferencja

 Ja w sprawie niezwykle ważnej dla dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, trudni rodzice. Proponuję warsztaty w tym temacie, typy rodziców, np; rodzic rozczeniowy, awanturniczy, podejrzliwy, zagubiony, dziwak, zarozumiały,i jak z nimi rozmawiać. Opis i wskazówki postępowania. Proponuję Pana Tomasza Garstka psychologa, czytam jego artykuły w "Management w przedszkolu" Raabe. Marek napewno do Pana Tomasza dotrze. Pozdrawiam wszystkich przedszkolnych

Benigna05-03-2007 16:50:05   [#48]
tylko czy pan Tomasz dotrze...
Marek Pleśniar05-03-2007 17:54:22   [#49]
dziękuję, dotrę:-)
Grazzza06-03-2007 09:38:50   [#50]
Mam także wewnętrzne opory (chyba to mój charakter) zwracać uwagę nauczycielom i personelowi, jak coś jest nie tak (wolę czasami sama to zrobić) może ktoś nam pomoże, jak opr.. pracowników, w jaki sposób egzekwować polecenia? Mam miękkie serce i muszę niestety mieć twarde co innego, ale chciałabym się nauczyć choć trochę odwrotnie. A może to jest tylko mój problem i niepotrzebnie głowę zawracam
strony: [ 1 ][ 2 ]