Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Za dużo dokumentacji!
strony: [ 1 ]
józefinaw12-03-2005 23:17:45   [#01]

        Znowu coś wam wklejam. Takie pismo wystosowano w obronie zapracowanych nauczycieli. Ja popieram to w całości. Mam tylko żal , że mnie dyrektora   to już nikt nie broni.  Ja też chcę mniej papierów do tworzenia , i też pragnę dbać tylko o to, żeby uczeń był bezpieczny, zdrowy, wychowany i edukowany na światowym poziomie i w komfortowych warunkach.  A nie przez stosy papierów wszystkie najwyższej wagi!

 

 

 

                                     NSZZ

Sekcja Oświaty i Wychowania  Regionu Gdańskiego

www.solidarnosc.gda.pl/oswiata.htm, e-mail: wojciech.ksiazek@solidarnosc.gda.pl

80-855 Gdańsk, ul Wały Piastowskie 24, tel.: (0-58) 308-44-22, tel./fax: (0-58) 305-71-72

 

Gdańsk, 1. 03. 2005 rok

 

 

 

Apel

o ograniczanie nadmiernej biurokracji w szkołach

 

 

Rada Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego z niepokojem przyjmuje nasilające się w  ostatnim okresie  skargi nauczycieli na nadmierne obciążenie obowiązkami nie związanymi bezpośrednio z pracą dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.

Pisanie różnego rodzaju planów i sprawozdań, opracowywanie raportów i wiele innych biurokratycznych czynności powodują, iż rzeczywisty czas pracy nauczycieli zdecydowanie przekracza  40 godzin w tygodniu. Nauczyciel-wychowawca musi:

  • corocznie pisać plany nauczania, plany wynikowe, scenariusze – konspekty konkretnych lekcji,
  • przygotowywać przedmiotowy  system  oceniania,
  • opracowywać program wychowawczy klasy,
  • na bieżąco wypełniać dzienniki lekcyjne, świadectwa, oceny, opinie o uczniu,
  • przygotowywać i sprawdzać testy i sprawdziany,
  • dodatkowo przygotowywać się do zajęć z uczniami o specyficznych potrzebach edukacyjnych (zajęcia dla uczniów zdolnych, z dysfunkcjami, wyrównawcze),
  • na bieżąco  współpracować z rodzicami uczniów (wywiadówki, pogadanki i indywidualne kontakty),
  • podejmować różne formy doskonalenia zawodowego,
  • uczestniczyć w pracach zespołów powoływanych w celu opracowania np. statutu szkoły, programu wychowawczego szkoły, wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli (WDN), wewnątrzszkolnego systemu oceniania (WSO), 5-letniego i rocznego planu rozwoju szkoły,
  • uczestniczyć w opracowaniu arkuszy diagnostycznych i narzędzi do mierzenia jakości pracy szkoły( zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem o nadzorze).

 

W tej sytuacji zwracamy się do administracji oświatowej różnych szczebli o maksymalne ograniczanie obciążania nauczycieli dodatkową pracą administracyjno-dokumentacyjną.  Przypominamy, że podstawową powinnością nauczyciela - zgodnie z art. 6 ustawy Karta Nauczyciela - jest dbałość o należyty przekaz wiedzy i umiejętności oraz oddziaływanie wychowawcze wobec powierzonych mu uczniów. 

 

Apel kierujemy do:

-         Pomorskiego Kuratorium Oświaty, Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów, Starostów, Przewodniczących Rad samorządowych  w województwie pomorskim, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu – za pośrednictwem Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”

 

Wojciech Książek

(Przewodniczący Sekcji)

Gaba13-03-2005 05:35:23   [#02]

O! Książek!

 

a ja mam apel o zaniechanie pisania 50% zbędnych papierów przez dyrektora, papierów, których nikt nie czyta...

każdy, urzędnik który sobie zleci papier - ma się z niego wytłumaczyć i sprawdzić,, czy kolega obok tego papieru nie zlecił miesiąc wcześniej...

 

apel - o zaniechanie przerzucania z pustego w próżne tzw. planów finansowych, gdzie dokonuje się z 5 - 8 razy w roku żonglerka na paragrafach.

Żenada!

 

Od tych papierów projakościowych jakoś nie przybyło jakości w szkole. I nie przybędzie. One jedynie mydlą oczy i utweirdzają w zgubnym przekonaniu, że zrobiono wiele...

bogda413-03-2005 08:14:48   [#03]

mniej biurokracji, a więcej prawdziwej nauki!

 Zgadzam się i dołączam do protestu!!!!

Nas w dużym mieście Ł. również zarzucają tonami zbędnych papierów,lecz -  jak twierdzi  gaba,"od tych papierów projakościowych jakoś nie przybyło jakości w szkole".Wiemy, wiemy.

 W jednej z relacji telewizyjnych nt . próbnych  matur wypowiadał się dyrektor liceum- w tle CAŁA ŚCIANA SEGREGATORÓW.To chyba  dobry dyrektor, ma wszystko na piśmie.

Arwena13-03-2005 10:20:57   [#04]

Dziewczyny, pomyślcie!

Za co brałyby pieniądze te rzesze oświatowych urzędników? Przecież każdy musi mieć na biurku jakieś papiery, jak wejdzie większy szef.
Czasami myślę, że możnaby dać im te same pieniądze pod warunkiem pozostania w domu. Na pewno nie byłoby gorzej.
 
Nie udzielam zgody na cytowanie tej wypowiedzi gdziekolwiek;-)
józefinaw13-03-2005 11:04:37   [#05]

i zamiast jakości tworzy się bylejakość. Chcą papierek i to na już - czemu nie - to go tworzymy!

Arweno, myślę tak jak Ty , ale nie cytuję !

INA0713-03-2005 11:51:24   [#06]

Zgadzam sie w zupełnosci z przedmówczyniami. To co sie teraz tworzy w placówkach oświatowych to zupełny nonsens. Ja juz nie nadążam z tymi papierami ( myślałm ,że to tylko mój problem bo dyrektorem jestem od września 2004 ) okazuje się jednak ,że to powszechne zjawisko.Naprawdę zajmujemy się nie tym czym powinniśmy .

W imię czego????   Brakuje czasu na prawdziwa pracę , z której są korzyści . To co teraz tworzymy niczemu nie służy - ja bynajmniej nie zauważam ,żeby od ilości dokumentacji poprawiła sie "jakość usługi " . Pozdrawiam ciepło

balukas13-03-2005 12:09:07   [#07]

NKNSP

witam w NKNSP! (niesamorzadnym klubie niewychodzacych spod papierów)

a juz myslalam, ze to ja jestem chyba taka niezorganizowana...

tylko gdzie w tym wszystkim jest miejsce dla ucznia???

czy jest na to jakas rada?

a tak na marginesie:kto z was zamierza kopac sie z koniem???

ReniaB13-03-2005 13:54:28   [#08]
a może klub wsparcia dla papierotwórców????????
józefinaw13-03-2005 21:34:00   [#09]
papieromaniaków!
aggra13-03-2005 21:54:10   [#10]
Moje dziecko dwa lata temu widząc mnie siedzącą nad papierami zapytało: Mamo, czy ty nie możesz być sobie takim zwyczajnym nauczycielem? Teraz rodzina niby się przyzwyczaiła. Tresura?
Tadek14-03-2005 15:29:36   [#11]

dosyć

W szkole produkuje się dużą ilość różnych dokumentów, których nawet dyrektor w normalnym czasie  pracy nie jest w stanie przerobić. Czasami robimy to dla świętego spokoju, żeby się nikt nie czepiał. Plany, założenia, prcedury, mierzenia. analizy, sprawozdania itp. zastanawiam się komu to potrzebne. Przypominam sobie wczesne lata 80, były tylko te które były potrzebne dla celów dydakt-wych. i wyniki były dużo lepsze.
Majka14-03-2005 15:37:25   [#12]
Wszystko przez drukarki i kserografy ;)
Póki nie były dostępne, papierów było mniej :)))))
jzzg14-03-2005 15:56:35   [#13]
Przypomniałem sobie, że mam schowany w archiwum powielacz. Może się jeszcze przyda...
Basik14-03-2005 16:00:45   [#14]
z niecierpliwością czekam aż pęknie z wielkim hukiem szalony zapęd do produkcji niepotrzebnych dokumentów. Na nic nie narzekam w swoim życiu tak wściekle, jak na tę nadprodukcję. W imieniu swoim i wszystkich moich ( i nie tylko moich ) nauczycieli! DOŚĆ!!!
alabama14-03-2005 18:26:54   [#15]

Ja uważam, że powinno karać się odpwiedzialnych za zbiurokratyzowanie szkoły, a zwłaszcza za: zwiększone koszty (bo to i papier, i ksero, i druk), przesuniecie rangi z nauczania i wychowania na produkcję tych papierów, a w konsekwencji obniżenie wyników pracy dyaktycznej i wychowawczej (kurczę, ale styl biurowo - MENiSterialny!). A swoja drogą, miło jest oderwać się choć na chwilę od: Sprawozdania z podjętych działań prozdrowotnych ( do Sanepidu - na 01. 02.), Raportu z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły w zakresie funkcjonowania praktycznej nauki zawodu w szkołach ( do naszego Kuratorium - do 14. 04).

Pozdrawiam wszystkich pochylonych nad: programami, raportami, sprawozdaniami etc...

józefinaw14-03-2005 21:46:43   [#16]

A może jakiś sposób , żeby sie nie dać?

Czekam i pragnę jak kania dżdżu propozycji buntu- konstruktywnego buntu!

Ludzie coś zróbmy , coś zróbmy....

Grażyna Stanek15-03-2005 00:26:54   [#17]
Caly czas sie zastanawiam, jak te sterty dokumentow i papierow maja sie do realizacji tzw. Sciezki ekologicznej.
Jak wspaniale uczymy mlodziez tej milosci do przyrody, do ochrony drzew, jak wspaniale wdrazamy mlodziez do oszczednosci papieru, tuszu itd., itp.
jzzg15-03-2005 16:22:24   [#18]
Niegdyś miałem w jednym segregatorze "Pisma przychodzące", a w drugim "Pisma wychodzące". Co roku pisałem Plan pracy szkoły na rok... Od czasu do czasu zdarzały się inne plany. Jak jest teraz - wszyscy wiemy. I zasadnicze pytanie: Kto potrafi udowodnić, że szkoła przez to lepiej pracuje, że uczniowie osiągają lepsze wyniki.
justyn16-03-2005 14:25:24   [#19]
Jeśli ktoś to potrafi to jutro rano powinien tę całą stronę przesłac do wszystkich serwerów obsługujących Menis. Pewnie skutek rzeczywisty byłby niewielki, ale może ONI tam o tym nie wiedzą!
Elka Budzińska16-03-2005 15:00:35   [#20]

ja też nie cierpię tych papierów, bo....

one wcale nie świadczą tak naprawdę o pracy szkoły. Tak jak to już było wcześniej powiedziane, tworzymy z konieczności. Przecież to co robimy to widać! Po co jeszcze o tym pisać. Rodzica nie interesuje to co jest w naszych segregatorach!. Jego interesuje, aby dziecko miało zapewnione porządne kształcenie i by nauczyciel poświęcał mu jak najwięcej czasu. Liczą się efekty a nie papiery. To mierzenie wewnętrzne! To też jakiś absurd. Wszyscy zaczynają się zniechęcać do pracy w szkole. A przecież to taki piękny i odpowiedzialny zawód! Jako dyrektor wraz z wicedyrektorem staramy sie opracowywać wszystkie ankiety, dokumenty (plany rozwoju i inne) aby odciążyć nauczyciela. Ale to jest bardzo trudne. Ciągle brakuje czasu. A jest naprawdę co robić w szkole, aby przyciągała ucznia.
AniaN16-03-2005 18:02:43   [#21]

Mnie w tym wszystkim brakuje tylko monitoringu  korzystania z toalety szkolnej zgodnie z procedurą, której jeszcze nie napisałam

violka16-03-2005 20:07:28   [#22]

AniaN

i nie pisz tej procedury - ona już jest napisana, po co się męczyć :-)))

koleżanka była na szkoleniu bhp w firmie zajmującej się tymi sprawami i widziała takie coś w WC

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]