Może się zdarzyć, że uczeń nie jest klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, zarówno obowiązkowych, jak i dodatkowych. Nieklasyfikowanie może mieć miejsce wtedy, gdy brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. Sytuacja ucznia została zróżnicowana ze względu na to, czy nieklasyfikowanie jest spowodowane usprawiedliwioną, czy nieusprawiedliwioną nieobecnością ucznia w szkole. W pierwszym przypadku, a mianowicie w przypadku nieklasyfikowania ucznia z powodu usprawiedliwionej nieobecności, uczeń – zgodnie z § 15 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. - może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Natomiast w przypadku nieklasyfikowania ucznia z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny tylko wówczas, gdy rada pedagogiczna wyrazi na to zgodę. W obu przypadkach, egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych. Na egzaminie klasyfikacyjnym mogą być obecni również – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia. Generalnie, egzaminy klasyfikacyjne przeprowadzane są w formie pisemnej i ustnej. Wyjątkiem są egzaminy klasyfikacyjne z: plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego, które mają przede wszystkim formę zadań praktycznych. Termin przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego musi być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej. Zatem uczeń, który nie spełnił tych warunków nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) i powtarza klasę (semestr). Trzeba jednak zauważyć, iż nowowydane rozporządzenie przewiduje wyjątek od tej zasady. W świetle bowiem § 19 ust. 10 rozporządzenia, rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie spełnił w/w warunków, ale tylko wówczas, gdy obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których otrzymał ocenę niedostateczną są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej. Podkreślić trzeba, iż wyjątek ten dotyczy jedynie ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum. |