a to propoyzcja KO w Katowicach PROPONOWANA STRUKTURA RAPORTU Z WEWNĘTRZNEGO MIERZENIA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY (PLACÓWKI)
Założenie: w raporcie zostaną ujęte informacje o wszystkich realizowanych działaniach, o których mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia MENiS w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz o wynikach tych działań. Przy kolejnym badaniu tego samego obszaru (problemu) dokonana zostanie analiza porównawcza uzyskanych wyników w celu stwierdzenia czy nastąpił postęp w zakresie stanu, warunków i efektów pracy szkoły/placówki w tym obszarze. I. Podstawowe informacje o szkole (placówce)
Możemy zamieścić informacje o: § misji i wizji szkoły (placówki) jeżeli szkoła lub placówka ją posiada; § o wejściu szkoły (placówki) na drogę budowania systemu zapewniania jakości: (czy szkoła (placówka) rozpoczęła budowanie systemu zapewniania jakości oraz ewentualnie czy posiada już formalne potwierdzenie jego funkcjonowania (np. certyfikat lub tytuł). § liczbie nauczycieli i innych pracowników szkoły (placówki), liczbie oddziałów oraz uczniów; § funkcjonowaniu oddziałów integracyjnych, sportowych lub specjalnych, § realizowanych innowacjach oraz programach autorskich; § liczbie uczniów objętych nauczaniem indywidualnym, indywidualnym tokiem lub programem nauki; § specyficznych uwarunkowaniach środowiskowych oraz innych, które wpływają na pracę szkoły; § stopniu dostosowania bazy szkolnej do realizowanych zadań. II. Cele mierzenia jakości pracy szkoły (placówki) w danym roku szkolnym ...... Formułujemy je jako pytania kluczowe dotyczące badanych problemów. III. Organizacja mierzenia jakości pracy szkoły (placówki)
§ W jakich obszarach prowadzono mierzenie? § Kto prowadził mierzenie? Terminy realizacji badań. § Jakie techniki (metody) oraz narzędzia (przez kogo opracowane) zastosowano w mierzeniu? § Zasady doboru próby badawczej. IV. Wyniki mierzenia
Prezentujemy wyniki mierzenia zgodnie z działaniami określonymi w §3 ust. 3 ww. rozporządzenia. Obejmują one: 1) kontrolowanie realizacji przez szkołę lub placówkę wymagań określonych w przepisach prawa; 2) diagnozowanie i ocenianie stopnia spełniania przez szkoły i placówki standardów oceny, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem ust. 2; 3) diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z uwzględnieniem wyników uzyskiwanych przez nich na poszczególnych poziomach kształcenia, a także na podstawie porównywania tych wyników z wynikami uzyskiwanymi przez uczniów na sprawdzianie i egzaminach; 4) monitorowanie podejmowanych przez szkołę lub placówkę oraz nauczycieli działań zmierzających do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki we wszystkich zakresach jej działalności; 5) prowadzenie hospitacji, w tym hospitacji diagnozującej; 6) dokonywanie ewaluacji. V. Cele, organizacja oraz wyniki mierzenia w obszarze wskazanym przez Śląskiego Kuratora Oświaty (§4 ust. 5 ww. rozporządzenia) W roku szkolnym 2004/05 obszarem do mierzenia przez dyrektorów szkół/placówek na zlecenie Kuratora Oświaty jest obszar II.2 „Rozwój zawodowy nauczycieli”. VI. Podsumowanie
Na podstawie przeprowadzonej analizy wyników mierzenia podajemy informacje o jakości pracy szkoły/placówki oraz wynikające z nich wnioski do dalszej pracy, które zostaną uwzględnione w programie rozwoju szkoły/placówki w kolejnym roku szkolnym. Najważniejsze przepisy dotyczące wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki zawarte w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz Mierzenie jakości pracy szkół i placówek - zespół zorganizowanych i systematycznych działań organów sprawujących nadzór pedagogiczny, służących ocenie stanu, warunków i efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, a także ocenie postępu w tym zakresie Wewnętrzne mierzeniu jakości - mierzenie jakości pracy szkoły lub placówki prowadzone przez dyrektora szkoły lub placówki; Zadania dyrektora dotyczące wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki: § 5. 1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami zajmującymi inne stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, sprawując nadzór pedagogiczny, wykonuje w szczególności następujące zadania: 1) planuje, organizuje i przeprowadza wewnętrzne mierzenie jakości, w tym badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów; 2) decyduje o doborze technik i narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych przy dokonywaniu wewnętrznego mierzenia jakości, tworzy je oraz może współdziałać w ich tworzeniu z instytucjami wspomagającymi; 3) raz w roku szkolnym opracowuje raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości i przedstawia go kuratorowi oświaty, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę; Wzór pisma przewodniego w sprawie przekazania raportu z przeprowadzonego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki. Pismo wraz z raportem należy przesłać do wizytatora nadzorującego pracę szkoły/placówki w terminie do dnia 30 czerwca każdego kończącego się roku szkolnego. ....................................... ........................................... /pieczątka szkoły/placówki/ /miejscowość, data/ ........................................ /sygnatura pisma/ Pan/Pani ....................................................... wizytator Delegatury Kuratorium Oświaty*
w .................................................. Zgodnie z §5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia MENiS z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz, przesyłam raport z przeprowadzonego w br. szkolnym wewnętrznego mierzenia jakości szkoły/placówki.
Informuję jednocześnie, że ....... /podajemy informacje o sposobie i terminie ( ewentualnie planowanym terminie) wypełnienia obowiązku wynikającego z §5 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia - w stosunku do rady pedagogicznej i rady rodziców/.
...................................... /pieczątka i podpis dyrektora/ *- w przypadku szkół i placówek bezpośrednio podległych Wydziałowi Koordynacji Nadzoru Pedagogicznego w Katowicach pismo kierujemy na adres tego Wydziału |