Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Projekt raportu z nadzoru - propozycja Pom. KO
strony: [ 1 ]
józefinaw09-03-2005 21:33:37   [#01]

Wklejam propozycję i ciekawam co Wy na to?( ukazała się na stronie  kuratorium w Gdańsku)

Celem raportu jest przedstawienie wyników przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki, z uwzględnieniem działań, o których mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. z 2004 r. nr 89, poz. 845).

                  I.Podstawowe informacje o szkole (placówce).

                                             ·Krótka charakterystyka środowiska szkoły.

                                             ·Opis struktury organizacyjnej (np. samodzielna, funkcjonująca w zespole, publiczna, niepubliczna, oddziały integracyjne, sportowe, specjalne, inna specyfika).

                                             ·Warunki bazowe - dostosowanie do realizowanych zadań.

                                             ·Liczba nauczycieli i innych pracowników, z uwzględnieniem posiadanych kwalifikacji.

                                             ·Liczba oddziałów i liczba uczniów.

                                             ·Wykaz realizowanych innowacji pedagogicznych, programów autorskich.

                                             ·Ważne osiągnięcia edukacyjne.

                                             ·Posiadane certyfikaty.

              II.Określenie celów mierzenia w roku szkolnym...

           III.Organizacja mierzenia jakości pracy szkoły (placówki).

- obszary, w których przeprowadzono mierzenie,
- przeprowadzający mierzenie,
- termin realizacji badań,
- zastosowane techniki i narzędzia badawcze,
- dobór próby.

            IV.Wyniki mierzenia.

IV.1. Planowanie i realizacja wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki.

L.p.

Zakres

Ocena wyników wewnętrznego mierzenia

Zrealizowano

tak

nie

1.

Kontrolowanie realizacji przez szkołę lub placówkę wymagań określonych w przepisach prawa, w tym np.
- wdrożenie znowelizowanego prawa oświatowego itd.

 

 

2.

Diagnozowanie i ocenianie stopnia spełniania przez szkoły i placówki standardów oceny.
(wskazanie wybranych do badania w danym roku szkolnym standardów wraz z wskaźnikami).

 

 

3.

Diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów.

 

 

4.

Monitorowanie podejmowanych przez szkołę lub placówkę oraz nauczycieli działań zmierzających do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki.

 

 

5.

Prowadzenie hospitacji:
a) kontrolno-oceniające
b) doradczo-doskonalące
c) diagnozujące
d) inne

 

 

6.

Dokonywanie ewaluacji (wskazanie wybranych procesów badawczych)

 

 

IV.2. Mocne i słabe strony jakości pracy szkoły.

L.p.

      Zakres j.w.      

      Ocena wyników wewnętrznego mierzenia      

Mocne strony

Słabe strony

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV.3. Wykorzystanie wyników wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki do doskonalenia pracy.

L.p.

Zakres j.w.

Podjęte działania doskonalące

Programy naprawcze

Działania zaplanowane w programie rozwoju/planie pracy

tak

nie

tak

nie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                V.Wykorzystanie efektów kształcenia do doskonalenia jakości pracy szkoły/placówki (opis jakości):

1.               Wyniki klasyfikacji i promocji uzyskiwane przez uczniów na poszczególnych poziomach kształcenia.

2.               Wyniki sprawdzianów/egzaminów zewnętrznych.

3.               Porównanie wyników klasyfikacji i promocji z wynikami uzyskiwanymi przez uczniów na sprawdzianie i egzaminach.

4.               Informacja o wykorzystaniu:

                                                                     ·wyników zewnętrznego mierzenia,

                                                                     ·wniosków do doskonalenia jakości pracy szkół/placówek w danym roku szkolnym.

           VI.Wyniki mierzenia jakości pracy szkoły/placówki w zakresie zleconym przez kuratora oświaty (opis jakości).

       VII.Potrzeby w zakresie wspomagania rozwoju zawodowego nauczycieli, w tym potrzeby szkoleniowe.

   VIII.Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości, jako efekt wdrożenia rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego...
(powyższa informacja dotyczy raportu - 2004/2005)

           IX.Ocena postępu w zakresie stanu, warunków i efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, w tym z uwzględnieniem podjętych w ubiegłym roku szkolnym działań doskonalących.

                X.Wnioski w sprawie tworzenia i realizacji polityki oświatowej państwa.

Raport z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły w formie pisemnej i elektronicznej należy przedstawić Pomorskiemu Kuratorowi Oświaty nie później niż 30 czerwca każdego roku. Dokument nie powinien przekraczać 15 stron maszynopisu.

Magosia09-03-2005 21:39:02   [#02]

Hm...

pobieżna ocena- raczej trudno będzie zmieścić się w tych 15 stronach;-)

Według mnie -dużo papieru dla papieru.

Rozbawił mnie punkt VIII i X.

wysela09-03-2005 22:56:26   [#03]

Mnie najbardziej podoba się ostatnie zdanie. Jakby tak dobrą czcioneczką, to nie zajęłoby miesiąca a trochę mniej i człowiek mógłby się słoneczkiem wakacyjnym chwilkę pocieszyć.

Zola09-03-2005 23:01:27   [#04]
a nmie takie 15 stron pociesza, bo tyle jestem w stanie napisać , każda strona wiecej będzie ponad moje siły
mirek09-03-2005 23:25:42   [#05]

Troche przypomina model wg. p. Dzierzgowkiej.

Realizowałem w podobny sposób w roku 2002, 2003, i w 2004 ten raport był juz troche nudny - chodzi o stałe punkty,objętość ok. 30 stron.

Grażyna10-03-2005 06:05:17   [#06]

a to propoyzcja KO w Katowicach

PROPONOWANA STRUKTURA RAPORTU

Z WEWNĘTRZNEGO MIERZENIA JAKOŚCI  PRACY SZKOŁY (PLACÓWKI)

 

Założenie: w raporcie zostaną ujęte informacje o wszystkich realizowanych działaniach,               o których mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia MENiS w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz o wynikach tych działań. Przy kolejnym badaniu tego samego obszaru (problemu) dokonana zostanie analiza porównawcza uzyskanych wyników  w celu stwierdzenia czy nastąpił postęp w zakresie stanu, warunków i efektów pracy szkoły/placówki w tym obszarze.

 

I.       Podstawowe informacje o szkole (placówce)

Możemy zamieścić informacje o:

§  misji i wizji szkoły (placówki) jeżeli szkoła lub placówka ją posiada;

§  o wejściu szkoły (placówki) na drogę budowania systemu zapewniania jakości:            (czy szkoła (placówka) rozpoczęła budowanie systemu zapewniania jakości                  oraz ewentualnie czy posiada już formalne potwierdzenie jego funkcjonowania               (np. certyfikat lub tytuł).

§  liczbie nauczycieli i innych pracowników szkoły (placówki), liczbie oddziałów oraz uczniów;

§  funkcjonowaniu oddziałów integracyjnych, sportowych lub specjalnych,

§  realizowanych innowacjach oraz programach autorskich;

§  liczbie uczniów objętych nauczaniem indywidualnym, indywidualnym tokiem                lub programem nauki;

§  specyficznych uwarunkowaniach środowiskowych oraz innych, które wpływają                na pracę szkoły;

§  stopniu dostosowania bazy szkolnej do realizowanych zadań.

 

II.    Cele mierzenia jakości pracy szkoły (placówki) w danym roku szkolnym ......

Formułujemy je jako pytania kluczowe dotyczące badanych problemów.

 

III. Organizacja mierzenia jakości pracy szkoły (placówki)

§  W jakich obszarach prowadzono mierzenie?

§  Kto prowadził mierzenie? Terminy realizacji  badań.

§  Jakie techniki (metody) oraz narzędzia (przez kogo opracowane) zastosowano                  w mierzeniu?

§  Zasady doboru próby badawczej.

 

IV.   Wyniki mierzenia

Prezentujemy wyniki mierzenia zgodnie z działaniami określonymi w §3 ust. 3 ww. rozporządzenia. Obejmują one:

1) kontrolowanie realizacji przez szkołę lub placówkę wymagań określonych w przepisach prawa;

2) diagnozowanie i ocenianie stopnia spełniania przez szkoły i placówki standardów oceny, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem ust. 2;

3) diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z uwzględnieniem wyników uzyskiwanych przez nich na poszczególnych poziomach kształcenia, a także na podstawie porównywania tych wyników z wynikami uzyskiwanymi przez uczniów na sprawdzianie i egzaminach;

4) monitorowanie podejmowanych przez szkołę lub placówkę oraz nauczycieli działań zmierzających do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki we wszystkich zakresach jej działalności;

5) prowadzenie hospitacji, w tym hospitacji diagnozującej;

6) dokonywanie ewaluacji.

 V.     Cele, organizacja oraz wyniki mierzenia w obszarze wskazanym przez Śląskiego Kuratora Oświaty (§4 ust. 5 ww. rozporządzenia)
W roku szkolnym 2004/05 obszarem do mierzenia przez dyrektorów szkół/placówek na zlecenie Kuratora Oświaty jest obszar II.2 „Rozwój zawodowy nauczycieli”.

VI. Podsumowanie

Na podstawie przeprowadzonej analizy wyników mierzenia podajemy informacje               o jakości pracy szkoły/placówki oraz wynikające z nich wnioski  do dalszej pracy, które zostaną uwzględnione w programie rozwoju szkoły/placówki w kolejnym roku szkolnym.

 

 Najważniejsze przepisy dotyczące wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki zawarte w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz

 

Mierzenie jakości pracy szkół i placówek - zespół zorganizowanych i systematycznych działań organów sprawujących nadzór pedagogiczny, służących ocenie stanu, warunków i efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, a także ocenie postępu w tym zakresie

Wewnętrzne mierzeniu jakości - mierzenie jakości pracy szkoły lub placówki prowadzone przez dyrektora szkoły lub placówki;

 

Zadania dyrektora dotyczące wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki:

§ 5.

1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami zajmującymi inne stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, sprawując nadzór pedagogiczny, wykonuje w szczególności następujące zadania:

1) planuje, organizuje i przeprowadza wewnętrzne mierzenie jakości, w tym badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów;

2) decyduje o doborze technik i narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych przy dokonywaniu wewnętrznego mierzenia jakości, tworzy je oraz może współdziałać w ich tworzeniu z instytucjami wspomagającymi;

3) raz w roku szkolnym opracowuje raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości i przedstawia go kuratorowi oświaty, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę;

 

 

Wzór pisma przewodniego w sprawie przekazania raportu z przeprowadzonego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki. Pismo wraz z raportem należy przesłać do wizytatora nadzorującego pracę szkoły/placówki w terminie do dnia 30 czerwca każdego kończącego się roku szkolnego.

 

 

 

.......................................                                             ...........................................

    /pieczątka szkoły/placówki/                                                                                       /miejscowość, data/

 

 

 

........................................

    /sygnatura pisma/

 

 

Pan/Pani

.......................................................

wizytator

Delegatury Kuratorium Oświaty*

w ..................................................

 

 

            Zgodnie z §5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia MENiS z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz, przesyłam raport z przeprowadzonego w br. szkolnym wewnętrznego mierzenia jakości szkoły/placówki.

            Informuję jednocześnie, że ....... /podajemy informacje o sposobie i terminie                   ( ewentualnie planowanym terminie) wypełnienia obowiązku wynikającego z §5 ust. 1 pkt 3 ww.  rozporządzenia - w stosunku do rady pedagogicznej i rady rodziców/.

           

 

 

......................................

 /pieczątka i podpis dyrektora/

 

 

 

 

 

 

*-  w przypadku szkół i placówek bezpośrednio podległych Wydziałowi Koordynacji Nadzoru Pedagogicznego w Katowicach pismo kierujemy na adres tego Wydziału

udanka10-03-2005 17:17:36   [#07]
Cieszcie się, że macie czas do końca czerwca, bo w Poznaniu należy raport sporządzić do 30 kwietnia!!!
Gaba10-03-2005 17:34:36   [#08]

u nas do 15 lipca... - dla mnie jest to papierkologia stosowana, ani promil jakości z tego nie przybędzie.

Magosia10-03-2005 19:22:21   [#09]

Gaba

-dokładnie tak !
Jersz10-03-2005 19:51:36   [#10]

świetnie gabo

Ja nazywam to "mniemanologią stosowaną".

Pozdrawiam Jersz

AniaN10-03-2005 21:19:49   [#11]

 

 No właśnie polecam jeszcze "organizację nadzoru w województwie śląskim". Zastanawiam się, jak się to wszystko ma do tego ,o czym mówi Pani Irena Dzierzgowska . Marzy mi się nadzór według Jej koncepcji, bo my tworzymy po raz kolejny nowe dokumenciki.

Elusia11-03-2005 15:59:05   [#12]

Aniu

chyba chchciałaś napisać "Dokumenciska" ;-)))
Jolanta Szuchta11-03-2005 21:32:19   [#13]

Papierzyska

:-((( i nie tylko bo w formie elektronicznej tez każą.
józefinaw11-03-2005 22:32:07   [#14]

Tylko dlaczego w KO nie pomyślą , że ten koniec roku to będzie dla nas udręką wieczystą? Wszystko niemal na koniec czerwca:

  1. zakończenie roku
  2. awanse - mam 6 dyplomowanych
  3. no i raport

o innych nie wspomnę!

Wygląda na to , że trzeba rozciągnąć ten czerwiec i zacząć go już w maju!

S Wlazło12-03-2005 20:13:05   [#15]
Pytanie -czy Wy piszecie raport wizytatorski czy szkolny. Bo z tego co czytam - to zastępujecie wizytatora w jego roli, czyli w ocenianiu warunków organizacyjnych, które szkoła ma zapewnić. Ani uprawnień ani potrzeby,aby to czynić. Po raz kolejny przypominam, że celem nadzoru jest doprowadzanie do rozwoju ucznia i to ma być treścią raportu. Np."Jak co roku uczniowie uczestniczyli w uroczystości na cześć patrona, tegoroczne uroczystości charakteryzowało....", inny przykład zapisu:: "przeprowadzono w szkole dwie próby przed zewnętrznym sprawdzianem - egzaminem. Wykazały one, że....". Te przykłady z KO w Szczecinie i Poznaniu, to tradycyjne sprawozdania powizytacyjne. Nic to wspólnego z jakością nie ma. A przy okazji wielce prawdopodobna informacja: likwidacja kuratoriów nastąpi 01. stycznia 2006. W projekcie budżetu partii opozycyjnych nie przewidziano na KO ani złtówki! Myślmy więc kategoriami przyszłości - czyli o akredytacji, w której najważniejszy będzie uczeń, a nie papiery. Pzdr. Stefan
maeljas12-03-2005 20:25:10   [#16]

Stefanie

masz rację

ale

 już we wrześniu dostaliśmy "wzór raportu" 

 i nie bynajmniej nie jest to oportunizm z naszej strony -

złożymy papiery wg tego wzoru - nie mam siły i czasu mi szkoda na tłumaczenie się

józefinaw12-03-2005 22:55:33   [#17]

Stefanie,

 to jest projekt struktury raportu z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki.

Czy mamy jakieś prawne szanse zrobić raport według mojej propozycji(jeszcze nie wiem jakiej, ale do k.VI na pewno coś wymyślę)?

Ja naprawdę się już gubię..

S Wlazło13-03-2005 08:22:09   [#18]
W rozporządzeniu dot. nadzoru pedagogicznego nie ma wzoru raportu, zaakcentowano, że twórcą raportu jest dyrektor a nie KO. Natomiast,      uważam, że trzeba wizytatorom pomóc w tworzeniu przez nich raportu zbiorczego z rejonu wizytatorskiego. Wrócę do poprzednich moich przykładów: święto patrona - podpiąć w raporcie pod standard w obszarze wychowanie IV.2: szkoła posiada program wychowawczy uwzględniający wartości:.... Wyniki próby przed zewnętrznymi sprawdzianami i egzaminami - pod standard III.4 efekty kształcenia. Podkładając wnioski z naszego wewnętrznego mierzenia jakości - czyli dowiadywania się o tym, jak rozwijają się nasi uczniowie (jakość=rozwój ucznia), umożliwiamy wizytatorom pozyskiwanie ustrukturalizowanej wg standardów MENiS informacji, a ponieważ standardy MENiS są podstawą do oceniania pracy szkoły, czynimy to też we własnym interesie.
maeljas13-03-2005 08:35:56   [#19]

Stefanie

#15 + #18 = dyplomacja ?

 -:)))))

S Wlazło13-03-2005 13:47:13   [#20]
Do maeljas - nie zrozumiałem.
Jersz13-03-2005 15:08:30   [#21]

polityka?

:-((

grażka13-03-2005 15:23:12   [#22]
I pytanie - co zamiast kuratoriów?
wladyslaw13-03-2005 16:12:38   [#23]
a MENiS  bedzie ????????????????????/
Ela13-03-2005 16:24:19   [#24]
Garżka ja także chcę wiedzieć co zamiast kuratoriów?
margocha16-03-2005 11:59:56   [#25]
A kurator poznański wystosował pismo, w którym stoi, że w związku z nawałem pracy w tym roku należy ograniczyć raport do czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem matury - no proszę.
justyn16-03-2005 14:13:05   [#26]

Kiedykolwiek myślę o podnoszeniu jakości, zastanawiam się jak dlugo mówiąc o tym będziemy mieć na myśli podnoszenie wiedzy i umiejętności nauczycieli za ich własne pieniądze, zmiany organizacyjne, ankiety skierowane do różnych odbiorców, ewluację oraz pisanie raportów. Kiedy ktoś w końcu powie, że bez pieniędzy to każdy z nas będzie podnosił poziom, ale w "dokumencikakach"

A u nas w mieście już planuje się  w przyszłym roku cięcia w oświacie i broń Boże nie wspomina się nic o obniżeniu jakości - chyba czary.

bogna16-03-2005 14:42:29   [#27]

margocha

Gdzie jest to pismo Kuratora Wielkopolskiego?

margocha16-03-2005 14:56:01   [#28]

bogna

jest na stronie wielkopolskiego ko w dziale ważne informacje - do dyrektorów szkół....
bogna16-03-2005 15:38:36   [#29]

margocha

nie widzę,

jest ankieta o przygotowaniu szkoły do egz. maturalnego,

a tego nie ma (albo ja ślepa) ;-(

margocha16-03-2005 15:48:34   [#30]

bogna!

www.ko.poznan.pl po lewej stronie jest dział "ważne informacje", gdy tam wejdziesz, trzecia od góry nosi tytuł "Ważna informacja dla dyrektorów szkół..." Ankieta jest pod nią. :-))))
margocha16-03-2005 15:49:40   [#31]
Stój qrcze pomyłka, zaraz Ci dam namiary
margocha16-03-2005 15:53:26   [#32]

Bogna

To nie Ty ślepa, to ja głupia (na usprawiedliwienie - głupia bo chora) nie w ważnych -tylko w dziale "matura", a nazywa się jeszcze bardziej dla zmyłki "Nadzór pedagogiczny nad przygotowaniem do matury 2005, jakieś 6 od góry. Wybacz. Jak mi grypa odpuści, może zmądrzeję.
bogna16-03-2005 23:15:23   [#33]

margocha

serdeczne dzięki :-)))))))))))))))))))

ale tajemniczo schowana taka ważna informacja ;-))))

ewa bergtraum17-03-2005 14:25:19   [#34]

Jest i w KO we Wrocławiu

Propozycja raportu (w: Nadzór pedagogiczny).

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]