Regulamin pracy pielęgniarki Szkoły Podstawowej ……………….. 1. Zgodnie z § 8 Rozporządzenia MZiOS z dnia 5 listopada 1992 r. w sprawie zakresu, organizacji oraz form opieki zdrowotnej nad uczniami w siedzibie szkoły sprawuje zgodnie ze swoimi uprawnieniami pielęgniarka (higienistka szkolna). 2. Podczas wykonywania obowiązków na terenie szkoły podlega dyrektorowi szkoły. 3. W czasie pracy lekarza na terenie szkoły wykonuje jego polecenia, zwłaszcza przy wykonywaniu badań oraz szczepień ochronnych. 4. Działania pielęgniarki wykraczają poza gabinet medyczny i obejmują pracę z uczniami. W tym celu współpracuje z dyrekcją szkoły, rodzicami i nauczycielami. 5. Pielęgniarka gromadzi informacje o uczniach. Źródłem danych jest sam uczeń, informacje rodziców (opiekunów), nauczycieli i wychowawców, pedagog szkolny, lekarz, bezpośrednie badania, dokumenty (karty informacyjne, epidemiologiczne), pomiary. 6. Gromadzenia informacji dokonuje poprzez wywiad, rozmowę, obserwację, lustrację środowiska, analizę dokumentów i ankiet, pomiary, oraz badania. 7. Gromadzenie danych ukierunkowane jest na problemy zdrowotne ucznia, identyfikację problemów, wczesne wykrywanie odchyleń od normy, zapobieganie chorobom, wypadkom i urazom, eliminację niesprawności, utrzymywanie zdrowia. 8. Dane o uczniu obejmują: a. dane osobowe (wiek, płeć, adres zamieszkania, kontakt z rodziną) b. aktualny stan ucznia (rozwój psychosomatyczny) c. częstotliwość zachorowań, absencja w szkole d. niepokojące objawy w stanie zdrowia, nagłe zachorowania e. funkcjonalne ograniczenia samodzielności f. poziom sprawności fizycznej g. problemy zdrowotne – niepełnosprawność h. styl zachowania zdrowotnego i. postawy, aspiracje, problemy w nauce j. zachowanie w grupie rówieśniczej k. profilaktyczne szczepienia ochronne 9. Pielęgniarka prowadzi obowiązującą dokumentację zdrowotną ucznia oraz gabinetu medycznego: a. Karta zdrowia ucznia - MZ/Hsz-11 b. Wkładka do karty zdrowego ucznia - MZ/Hsz-11a c. Karta badania rozwoju i zdrowia dziecka 6 letniego - MZ/Hsz-12 d. Karta badania i rozwoju ucznia klasy III, VIII - MZ/Hsz-13 e. Karta zdrowia ucznia kończącego szkołę ponadpodstawową - MZ/Hsz-14 f. Orzeczenie lekarskie dotyczące kształcenia i nauki zawodu (zalecenia lekarskie) - MZ/Hsz-18 g. Kwalifikacja do nauki pływania - MZ/Hsz-16 h. Informacja o szczepieniach - MZ/Hsz-17 i. Lista klasowa - MZ/Hsz-4 j. Dokumentacja pracy środowiskowej pielęgniarki szkolnej - MZ/Hsz-10 k. Zeszyt ambulatoryjny l. Dokumentacja kas chorych (kwity RUM, lub inne) m. Druki sprawozdawcze: § Roczne sprawozdania o opiece zdrowotnej w placówkach oświatowo-wychowawczych - MZ-06 § Sprawozdanie z wykonania zadań zdrowotnych w odniesieniu do dzieci i młodzieży z placówek oświatowo-wychowawczych § Sprawozdanie ze szczepień § Dane o liczbie dzieci z problemami zdrowotnymi, szkolnymi i społecznymi 10. Na podstawie zgromadzonych danych uzyskuje odpowiedź na pytania: a. czy uczeń prawidłowo się rozwija, b. czy dom i rodzina zapewniają mu właściwe warunki do życia, nauki i rozwoju, c. czy szkoła zapewnia optymalne warunki nauki, pobytu, aspiracji i samorealizacji ucznia, d. czy uczeń znajduje się w takiej sytuacji zdrowotnej, społecznej, w której potrzebne i niezbędne są działania i oczekiwania na porady, wsparcie i pomoc? 11. Stanowi ona podstawę do planowania zakresu, form, metod oraz określa cele działań na rzecz zdrowia ucznia / uczniów, środowiska w szkole. 12. Cele ustalone są w porozumieniu i przy współpracy i akceptacji ucznia – rodziny – nauczycieli – innych grup wsparcia. Obejmują: a. promocję zdrowia, edukację, sposoby i warunki jego utrzymania, czynniki zagrożenia (np. udział w godzinach wychowawczych i lekcjach tematycznych, konkursy, sesje plakatowe) b. eliminowanie lub ograniczenie czynników zagrożenia w szkole (oświetlenie w szkole, określenie niebezpiecznych miejsc w szkole) c. likwidację dysfunkcji (np. ból, lęk, nerwice szkolne) d. profilaktykę chorób, uczenie samokontroli zdrowia i samooceny objawów chorobowych i zaburzeń wieku rozwojowego, e. wskazanie niezbędnego zgłoszenia ucznia na badanie lekarskie (skierowanie do lekarza rodzinnego) f. przygotowanie ucznia do życia z niepełnosprawnością, chorobą, wadami rozwojowymi, ochrona przed izolacją społeczną w szkole (np. dziecko z epilepsją, cukrzycą), g. pomoc w utrzymaniu aktywności fizycznej i społecznej, h. nauczenie ucznia radzenia sobie z problemem zdrowotnym, i. inspirowanie integracji społecznej klasy, szkoły, j. przygotowanie nauczycieli do udzielenia pomocy, k. dostarczenie wsparcia z uwzględnieniem odpowiedniego rodzaju i źródła. 13. Pielęgniarka sporządza plan, który m. in. zawiera: a. zadania, b. odbiorców (uczniów, klasy, lub inne wybrane grupy, na które zamierza oddziaływać), c. formy i metody, d. środki, e. termin wykonania, f. sposób sprawdzenia realizacji poszczególnych zadań oraz stopnia osiągniętego celu. 14. Pielęgniarka sprawdza efekt swoich działań poprzez: a. analizę stopnia wykonania planu, b. zmiany w stanie zdrowia uczniów oraz zmiany zachowań zdrowotnych, c. wiedzę i umiejętności uczniów w samoopiece, samoobserwacji, samopielęgnacji oraz w promowaniu własnego zdrowia, 15. Poza działalnością planową pielęgniarka udziela pomocy w nagłych zachorowaniach uczniów i pracowników szkoły według następującej procedury: a. udzielenie doraźnej pomocy, b. zawiadomienie rodziców (opiekunów), c. w zależności od ustaleń dokonanych z rodzicami (opiekunami) albo odtransportowanie ucznia do jego domu, albo do Ośrodka Zdrowia. |