Forum OSKKO - wątek

TEMAT: pielegniarka szkolna
strony: [ 1 ]
Ewa M01-02-2005 11:24:40   [#01]
Czy ktos z was wie jaki jest zakres obowiaków pielegniarki szkolnej? Kto kontroluje jej czas pracy? Jak jest to rozwiązane w waszych szkołach?
nn01-02-2005 11:32:58   [#02]

http://www.kuratorium.szczecin.pl w komunikatach

..:: 2005.01.17 ::..

Stowarzyszenie pielęgniarek - internet. (plik w formacie DOC)

oraz w MENiS ie na stronie głównej » Profilaktyczna opieka zdrowotna. Tutaj znajdziesz co szukasz. Pozdrawiam. Roman

Ewa M01-02-2005 12:04:27   [#03]

Dziękuje...widze ze czeka mnie dzisiaj lektura.

Mam juz dość problemów z osobą wykonującą te obowiązki. Przychodzi do pracy kiedy chce , wychodzi kiedy chce...do konca nie wiem kto ma to kontrolowac, mimo że usiłowałam kilkakrotnie sytuację wyjaśniać. A to tylko część problemów!

jzzg01-02-2005 17:03:01   [#04]

Regulamin pracy pielęgniarki

Szkoły Podstawowej ………………..

1.      Zgodnie z § 8 Rozporządzenia MZiOS z dnia 5 listopada 1992 r. w sprawie zakresu, organizacji oraz form opieki zdrowotnej nad uczniami w siedzibie szkoły sprawuje zgodnie ze swoimi uprawnieniami pielęgniarka (higienistka szkolna).

2.      Podczas wykonywania obowiązków na terenie szkoły podlega dyrektorowi szkoły.

3.      W czasie pracy lekarza na terenie szkoły wykonuje jego polecenia, zwłaszcza przy wykonywaniu badań oraz szczepień ochronnych.

4.      Działania pielęgniarki wykraczają poza gabinet medyczny i obejmują pracę z uczniami. W tym celu współpracuje z dyrekcją szkoły, rodzicami i nauczycielami.

5.      Pielęgniarka gromadzi informacje o uczniach. Źródłem danych jest sam uczeń, informacje rodziców (opiekunów), nauczycieli i wychowawców, pedagog szkolny, lekarz, bezpośrednie badania, dokumenty (karty informacyjne, epidemiologiczne), pomiary.

6.      Gromadzenia informacji dokonuje poprzez wywiad, rozmowę, obserwację, lustrację środowiska, analizę dokumentów i ankiet, pomiary, oraz badania.

7.      Gromadzenie danych ukierunkowane jest na problemy zdrowotne ucznia, identyfikację problemów, wczesne wykrywanie odchyleń od normy, zapobieganie chorobom, wypadkom i urazom, eliminację niesprawności, utrzymywanie zdrowia.

8.      Dane o uczniu obejmują:

a.      dane osobowe (wiek, płeć, adres zamieszkania, kontakt z rodziną)

b.      aktualny stan ucznia (rozwój psychosomatyczny)

c.       częstotliwość zachorowań, absencja w szkole

d.      niepokojące objawy w stanie zdrowia, nagłe zachorowania

e.      funkcjonalne ograniczenia samodzielności

f.        poziom sprawności fizycznej

g.      problemy zdrowotne – niepełnosprawność

h.      styl zachowania zdrowotnego

i.         postawy, aspiracje, problemy w nauce

j.        zachowanie w grupie rówieśniczej

k.       profilaktyczne szczepienia ochronne

9.      Pielęgniarka prowadzi obowiązującą dokumentację zdrowotną ucznia oraz gabinetu medycznego:

a.      Karta zdrowia ucznia - MZ/Hsz-11

b.      Wkładka do karty zdrowego ucznia - MZ/Hsz-11a

c.       Karta badania rozwoju i zdrowia dziecka 6 letniego - MZ/Hsz-12

d.      Karta badania i rozwoju ucznia klasy III, VIII - MZ/Hsz-13

e.      Karta zdrowia ucznia kończącego szkołę ponadpodstawową - MZ/Hsz-14

f.        Orzeczenie lekarskie dotyczące kształcenia i nauki zawodu (zalecenia lekarskie) - MZ/Hsz-18

g.      Kwalifikacja do nauki pływania - MZ/Hsz-16

h.      Informacja o szczepieniach - MZ/Hsz-17

i.         Lista klasowa - MZ/Hsz-4

j.        Dokumentacja pracy środowiskowej pielęgniarki szkolnej - MZ/Hsz-10

k.       Zeszyt ambulatoryjny

l.         Dokumentacja kas chorych (kwity RUM, lub inne)

m.     Druki sprawozdawcze:

§         Roczne sprawozdania o opiece zdrowotnej w placówkach oświatowo-wychowawczych - MZ-06

§         Sprawozdanie z wykonania zadań zdrowotnych w odniesieniu do dzieci i młodzieży z placówek oświatowo-wychowawczych

§         Sprawozdanie ze szczepień

§         Dane o liczbie dzieci z problemami zdrowotnymi, szkolnymi i społecznymi

10.       Na podstawie zgromadzonych danych uzyskuje odpowiedź na pytania:

a.      czy uczeń prawidłowo się rozwija,

b.      czy dom i rodzina zapewniają mu właściwe warunki do życia, nauki i rozwoju,

c.       czy szkoła zapewnia optymalne warunki nauki, pobytu, aspiracji i samorealizacji ucznia,

d.      czy uczeń znajduje się w takiej sytuacji zdrowotnej, społecznej, w której potrzebne i niezbędne są działania i oczekiwania na porady, wsparcie i pomoc?

11.       Stanowi ona podstawę do planowania zakresu, form, metod oraz określa cele działań na rzecz zdrowia ucznia / uczniów, środowiska w szkole.

12.  Cele ustalone są w porozumieniu i przy współpracy i akceptacji ucznia – rodziny – nauczycieli – innych grup wsparcia. Obejmują:

a.      promocję zdrowia, edukację, sposoby i warunki jego utrzymania, czynniki zagrożenia (np. udział w godzinach wychowawczych i lekcjach tematycznych, konkursy, sesje plakatowe)

b.      eliminowanie lub ograniczenie czynników zagrożenia w szkole (oświetlenie w szkole, określenie niebezpiecznych miejsc w szkole)

c.       likwidację dysfunkcji (np. ból, lęk, nerwice szkolne)

d.      profilaktykę chorób, uczenie samokontroli zdrowia i samooceny objawów chorobowych i zaburzeń wieku rozwojowego,

e.      wskazanie niezbędnego zgłoszenia ucznia na badanie lekarskie (skierowanie do lekarza rodzinnego)

f.        przygotowanie ucznia do życia z niepełnosprawnością, chorobą, wadami rozwojowymi, ochrona przed izolacją społeczną w szkole (np. dziecko z epilepsją, cukrzycą),

g.      pomoc w utrzymaniu aktywności fizycznej i społecznej,

h.      nauczenie ucznia radzenia sobie z problemem zdrowotnym,

i.         inspirowanie integracji społecznej klasy, szkoły,

j.        przygotowanie nauczycieli do udzielenia pomocy,

k.       dostarczenie wsparcia z uwzględnieniem odpowiedniego rodzaju i źródła.

13.     Pielęgniarka sporządza plan, który m. in. zawiera:

a.      zadania,

b.      odbiorców (uczniów, klasy, lub inne wybrane grupy, na które zamierza oddziaływać),

c.       formy i metody,

d.      środki,

e.      termin wykonania,

f.        sposób sprawdzenia realizacji poszczególnych zadań oraz stopnia osiągniętego celu.

14.     Pielęgniarka sprawdza efekt swoich działań poprzez:

a.      analizę stopnia wykonania planu,

b.      zmiany w stanie zdrowia uczniów oraz zmiany zachowań zdrowotnych,

c.       wiedzę i umiejętności uczniów w samoopiece, samoobserwacji, samopielęgnacji oraz w promowaniu własnego zdrowia,

15.     Poza działalnością planową pielęgniarka udziela pomocy w nagłych zachorowaniach uczniów i pracowników szkoły według następującej procedury:

a.      udzielenie doraźnej pomocy,

b.      zawiadomienie rodziców (opiekunów),

c.       w zależności od ustaleń dokonanych z rodzicami (opiekunami) albo odtransportowanie ucznia do jego domu, albo do Ośrodka Zdrowia.

 

janzg01-02-2005 17:10:48   [#05]

przepraszam jzzg, ale

Z dniem 1 stycznia 1999 r. utraciło moc prawną rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 5 listopada 1992 r. w sprawie zakresu, organizacji oraz form opieki zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. Nr 87, poz.441).
janzg01-02-2005 17:17:54   [#06]

dokonywanie okresowych kontroli pracy pielęgniarek i higienistek szkolnych oraz lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej/ lekarzy rodzinnych sprawujących profilaktyczną opiekę nad uczniami i wychowankami (NFZ, Centra Zdrowia Publicznego, samorządy lekarskie i pielęgniarskie, Państwowa Inspekcja Sanitarna);

 

"chorą" pracę pilęgniarki skutecznie wyleczy telefon do NFZ

jzzg01-02-2005 17:43:10   [#07]
Dziękuję, pociesza mnie, że pielęgniarka nie jest taka biegła, zresztą ten regulamin powstał niegdyś w sytuacji, gdy miałem problemy z pielęgniarką, której działalność mogła przyprawić o ataki płaczu i śmiechu. Teraz jest już inna pielęgniarka i regulamin nie jest potrzebny. Po prostu pracuje.
Ewa M03-02-2005 11:40:58   [#08]
Usiluje ten problem rozwiazac od dawna. Masz racje ta działalnośc przyprawia o takie ataki. Mimo zgłaszania problemów szefostwo pani ne reaguje, twierdzac, że to nie ja kontroluję pracę pielęgniarki!

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]