Forum OSKKO - wątek

TEMAT: ile uchwał rocznie i z czego??????
strony: [ 1 ]
tina23-01-2005 14:35:05   [#01]
Pytanko mam do szanownego formum jako etatowy skryba szkolnych protokołów. Popełniam już ok. 150 stron protokołów RP rocznie (na komputerze). Jeszcze trochę, a przestanę dzieci uczyć. Z czego piszecie uchwały oprócz klasyfikacji, eksperymentów, zmian w statucie i skresleń z listy uczniów? Czy z tego co rada zatwierdza (plany i inne takie ) też trzeba pisac uchwałę? I co ewentualnie jeszcze?
beera23-01-2005 14:49:33   [#02]

właśnie robiłam porządek sobie w Uchwalach

Z UOSO wynika jednoznacznie, ze Uchwaly mamy w 3 przypadkach- wymienionych bardzo konkretnie.

Czy zatwierdzenie, opiniowanie musi się odbywać Uchwałą w sprawie, czy wystarczy zapis w protokole?

Tu bedziesz miala kilka odpowiedzi- mamy na forum podzielone zdania


Skłanialabym się ku literalnemu czytaniu przepisu.

Dlaczego?

Bo kolejny zapis UOSO mowi- dyrektor wstrzymuje wykonanie Uchwał o ktorych mowa w Ust 1 niezgodnych z przepisami prawa.

W Ustępie 1 mamy zaś wymienione 3 przypadki dla Uchwał.

Czytając łącznie- musielibyśmy uznać, ze dyrektor nie miałby prawa wstrzymac innych Uchwał- niewymienionych w Ust1- gdyby te były podjęte niezgodnie z przepisami prawa

beera23-01-2005 14:58:53   [#03]

oczywiście

nie wypisywałam przypadków, w ktorych podjęcie przez RP Uchwał wynika z przejecia kompetencji ( w tym zakresie) nieistniejacej w szkole Rady Szkoły
tina23-01-2005 15:13:38   [#04]

Dzięki bardzo Asiu, to wiele wyjasnia - te zwiazane z przejęciem kompetencji dotyczą zapewne wszelkich zmian w statucie i to rozumiem.

A jeszcze jedno - bo poczytałam trochę formum i znowu ciary mi po plecach latają: czy tzw.uchwała klasyfikacyjna jest jednym dokumentem, czy musze to dzielic na klasyfikacyjną, promocyjną, od niepromowanych itp?????? i każdej dawac inny numer???? Matko!

beera23-01-2005 15:24:09   [#05]

???

 

Ja mam Uchwałę w sprawie:klasyfikacji uczniów SP itd

I tam wszystko: m.in promocje z wyróznieniem, egzaminy poprawkowe, itp

Bo to jest własnie klasyfikacja.

.....

Tina- to wyżej wszystko jest moim zdaniem, tu miewają na ten temat dyskutanci zdania rózne:-)

beera23-01-2005 15:35:41   [#06]

hm...

Kurcze :-)

Poczekaj- Twoje pytanie nie jest wcale takie...

no bo taK;

RP podejmuje Uchwały w sprawie klasyfikacji i promocji

dwie odrebne czynnosci tu sa wymienione..

Klasyfikacja- jedno

promocja- dwa

promocja jako wynik klasyfikacji- ok byloby ...

dwie Uchwały rzeczywiście z takiego rozumowania moga wyjśc...

Ryszard Sikora23-01-2005 16:38:26   [#07]

hmm...

Art. 41 UoSO mówi o kompetencjach  RP
 
1. stanowiących - czyli takich, które mają o czymś stanowić, coś regulować,a więc tworzących wewnętrzne akty prawne. Wobec tego, w ramach tej kompetencji RP musi poruszać się wgranicach prawa już ustanowionego.
 
2. opiniodawczych - czyli takich, w których RP wyraża swoja opinię na jakiś temat. Przy wykonywaniu tej kompetencji nie ma zagrożenia niezgodności jej z prawem. Bo jest to tylko wyrażenie opinii.
 
Pytanie jakie sie tu nasuwa, to to, w jaki sposób RP ma dochodzić dowyrażenia swojej woli przy realizacji swoich kompetencji?
 
Nie ma tu problemu z tymi 3 opisanymi przez Asię kompetencjami stanowiącymi, dla UoSo wraźnie nakzuje, że ma to być w formie uchwały.
 
A co z dwoma pozostałymi, wymieninymi tam kompetencjami?
 
Jak RP ma postanowić o
1) zatwierdzeniu planów pracy szkoły
4) ustalaniu organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły?
 
Formą wyrażania swojej woli na jakiś temat przez organ kolegialny jest ustalenie w prawem opisany sposób (głosowanie) zgody (lub niezgody) zaproponowanego sposobu uregulowania danej sprawy.
 
 Np.
Zaproponowano (po spełnieniu wszystkich innych warunków w tej sprawie) wprowadzenie innowacji do pracy szkoły - RP poprzez głosowani, podejmuje uchwałę o wprowadzeniu innowacji do szkoły. Gdy wynik głosowania nie spełni wymogów przyjęcia uchwały, innowacja nie zostanie wprowadzona.
 
Zaproponowano zatwierdzenie przedstawionych planów pracy - moim zdaniem procedura jest taka sama jak powyżej.
 
Zaproponowano wyrażenie pozytywnej opinii na jakiś temat - znów ta sama procedura. Z tą różnicą, że w przypadku nie przyjęcia jej przez RP, dyrektor nie musi zawieszać takiej uchwały, bo będzie ona wyrażać tylko negatywną opinię na ten temat. Czyli będzie to uchwała zgodna z prawem, bo jest wyrażona opinia.
...........................
Co do uchwały w sprawie klasyfikacji i promocji.
Moim zdaniem można taką uchwałę podjąć jak jedną. Z wyraźnym jednak podkreśleniem  (i określeniem) obu tych czynności w niej.
Antoni Jeżowski23-01-2005 16:49:13   [#08]

dziewczyny

Prawie ze wszystkim (prawie, bo np. uważam, że rp podejmuje w pięciu przypadkach uchwały, bo jakoś musi stanowić... - art. 41 ust. 1), co pisze Asia, się zgadzam... prawie, bo w pewnym momencie dochodzi do nielogiczności (podprowadzona przez tinę?). Na podstawie jednego upoważnienia ustawowego (innego prawnego) należy wydać tylko jeden akt prawny wykonawczy, nie można dzielić włosa na czworo. Przykład: jeśli w uoso jest (art. 68b ust. 9) jest zapis, że minister [...] określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przyznawania i cofania akredytacji, skład i sposób działania zespołu, o którym mowa w ust. 2, oraz warunki wynagradzania jego członków, wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu o uzyskanie akredytacji, a także wysokość i tryb wnoszenia opłat przez podmioty ubiegające się o akredytację, nie oznacza to przecież wydania pięciu rozporządzeń...

Tak więc na podst. art. 41 ust. 1 pkt 2 - jedna uchwała rp.

Pozdrawiam :)

Antoni Jeżowski23-01-2005 16:57:12   [#09]

po wypowiedzi Rycha

Jeszcze jedna uwaga: tak jak mamy mianowanie jako stopień awansu i jako sposób zatrudnienia, tak i z uchwałami bywa podobnie. Akt wyrażenia woli przez organ kolegialny jest uchwałą, bo wymaga przyjęcia w formie głosowania. Ale nie każda uchwała jest uchwałą - aktem prawnym, np w rozumieniu przepisów rozporządzenia prezesa rady ministrów z 20 czerwca 2002r. (DzU nr 100, poz 908). Uchwałę więc (akt prawny, art. 41 ust. 1 uoso) rp przyjmuje w drodze uchwały, ale i opinię (art. 41 ust. 2 uoso) też może przyjąć w drodze uchwały, albo przez aklamację...

:))))

beera23-01-2005 17:01:54   [#10]

yhm, Antoni

po to przyszlam by napisać własnie to

:-)

.......

Natomiast, co do zasady- rozumiem,ze uważasz, ze stanowi Uchwalami Art 41.1
opiniuje zaś opinią;-) zapisaną w protokóle-41.2

Ciekawa byłaby rozmowa na temat intencji Ustawodawcy- z jakiego powodu tak precyzyjnie opisuje więc  ON sytuacje, w ktorych RP podejmuje Uchwały.

Dlaczego to mnie jakoś zastanawia...

Zobacz na zmianę w UOSO dotyczącą klayfikacji- Bylo: "Zatwierdzenie klasyfikacji" Jest "Uchwała w sprawie klasyfikacji"
jaka  róznica w tych czynnościach? Sam tłumaczyłeś nam tu...

Więc teraz " zatwierdzenie organizacji". W tym kontekście- dla mnie nie musi być Uchwałą...

beera23-01-2005 17:06:29   [#11]

ups

nie odświeżyłam
....

precyzując- jasne jest, ze można opiniować uchwałą

jednak mam wrażenie pomieszania pewnego tu- w związku z czym podejmujemy ( ja na przyklad) Uchwały w kazdej sprawie. Dobrze byloby wiedzieć- co naprawdę trzeba Uchwała potraktować, czego nie

tina23-01-2005 17:07:18   [#12]

Do Antoniego

To nie podpucha tylko głos rozpaczy a wy jesteście dla mnie skarbnicą mądrości, zwłaszcza jak mi sie nie chce ryc w przepisach. Uspokoiłes mnie, że nie musze członkowac uchwał. I tylko powiedz , czy dobrze rozumiem - w UoSO art.41.1 - 2,3,5 - na pewno uchwała, pozostałe - jak postanowi dyrekcja (tzn, uchwała lub zwykłe głosowanie), art.42.1 - jak nie ma rady szkoły - to uchwała ( u nas wszystkie zmiany w statucie - uchwała). Natomiast jakieś stypendia czy inne pierdoły - zwykłe głosowanie. TAK???
zgredek23-01-2005 17:16:01   [#13]
oj, tina - może niech ci się zechce ryć
beera23-01-2005 17:16:13   [#14]

41.2 i dalej- niekoniecznie Uchwala.

Antoni- i jeszcze jedna wątpliwośc w związku z podejmowaniem- alternatywnym -Uchwał w związku z 41.2- np

Dyrektor ma moc wstrzymywania Uchwał- ale tylko tych wymienionych w 41.1- i tylko tych wymienionych pkt 2,3,5

co wobec tego z uchwalami podjętymi na podstawie innych ustępów, czy Art 41.2- np- gdy sa podjete niezgodnie z przepisami prawa?

Ryszard Sikora23-01-2005 17:28:47   [#15]

Asiu

a co może być niezgodnego z prawem w podjęciu przez RP uchwały o wyrażeniu np. negatywnej opinnii na temat zaproponowanych przez dyrektora wniosków o nagrode kuratora?
 
albo nagatywnej opinii na temat zaproponowanej organizacji zajęć pozalekcyjnych?
 
albo ... możesz podać przkład opinii niezgodnej z prawem?
Ryszard Sikora23-01-2005 17:31:55   [#16]
i moim zdaniem dyrektor ma moc wstrzymania uchwał z zakresu całego Art. 41 ust. 1. A nie tylko tych trzech punków, które wymieniłaś.
krystyna23-01-2005 17:37:50   [#17]

nie wiem skąd mam....

albo z wymiany plików, albo bezpośrednio ze strony KO w Krakowie, opracowanie J.Szklarczykaporządkujące kompetencje RP - i te uchwalane, i te opiniowane...

Jest i mały słowniczek pojęć...

trzeba tylko uaktualnić podstawę prawną niektórych zapisów i niektóre sformułowania np. to w sprawie klasyfikacji (RP już nie "zatwierdza", jak pisała wyżej Asia).

No to daję do wymiany plików, może ktoś będzie miał chwilkę czasu na uporządkowanie.......

tina23-01-2005 17:42:11   [#18]

Zgredek, nie badź taki do przodu, jakbym ja jeszcze miała wszelkie akty prawne studiować, to prawnicy musieliby zająć się np. uczeniem dzieci ortografii. Wiem gdzie szukać i jak mam czas to szukam, a jak nie mam, pytam mądrzejszych. I to by było na tyle. 

A wracając do tematu zasadniczego - czy tego nie mozna wziąc na logikę?

Art.41.1 p.2,3,5 - uchwały, bo tak napisano czarno na białym ( czyli trzy rodzaje uchwał)

Art.41.3 - uchwały, o kt. mowa w ust. 1  to TYLKO te które przed chwilą wymieniłam  

Art.42.1 - projekty zmiany przedstawione do UCHWALENIA radzie szkoły - to jak nie ma rady szkoły, jej kompetencje przejmuje rada pedagogiczna - czyli znowu UCHWAŁA - to czwarty rodzaj uchwały)

Nie znalazłam innych - i rozumiem przez to, że wszystko inne, co było przyjete uchwała jest po prostu niezgodne z prawem.

zgredek23-01-2005 17:47:03   [#19]
dobra - nie jestem;-)
rzewa23-01-2005 17:49:31   [#20]

krystyna

to opracowanie JEST już w wymianie plików. (pewnie stąd go masz)
krystyna23-01-2005 17:53:52   [#21]

ewa,

uwierz mi, że zanim go tam dałam, to szukałam i szukałam i nie znalazłam !!!

no to ślepota, dałam jeszcze raz, ale mam nadzieję , że znajdzie się wśród nas pasjonat "porządkowania", bo całe to opracowanie trzeba po prostu uaktualnić !

a wtedy jeszcze raz do wymiany !

beera23-01-2005 17:55:22   [#22]

Rycho

Byłam Ciekawa, czy takie argumenty- jak Twoje w poście 15 padną :-))

Więc jeśli tak- to tym bardziej opinie nie powinny być wyrażane aktem o takiej randze jak Uchwały

Chyba, że powtórzę za Antonim:nie każda uchwała jest uchwałą - aktem prawnym, np w rozumieniu przepisów rozporządzenia prezesa rady ministrów z 20 czerwca 2002r.

Rozumiesz do czego zmierzam- do pewnego uporządkowania w tym zakresie, by Uchwala podejmowana w szkole byla Uchwała podejmowaną ze świadomościa jakiej rangi jest ten akt.

.........

Zaś nie do końca się zgadzam, co do Twojej interpretacji uprawnień dyrektora:
Dyrektor szkoły lub placówki wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 1, niezgodnych z przepisami prawa

W ustępie 1 jest jasne sformulowane w jakich przypadkach RP Uchwala- i tylko te wymienione- te, o ktorych mowa w USt 1 podlegają wstrzymaniu...

Ryszard Sikora23-01-2005 18:01:29   [#23]

Asiu

a co z tym?
uważam, że rp podejmuje w pięciu przypadkach uchwały, bo jakoś musi stanowić... - art. 41 ust. 1 (to też Antoniego)
 
Co zas do uchwał w sprawie opinii, to zgadzam się, że nadawnie temu rangi aktu prawnego jakim jest uchwała jest takie sobie.
I zgdzam się, ze wymaga to może uprządkowania w tym zakresie.
Ale na razie jest jak jest, więc ja tak to stosuję. :-)
beera23-01-2005 18:05:40   [#24]

Przeczytałam to

i wlaśnie z tym dyskutuję

tzn- żeby bylo jasne- nie polemizuję, a chcę zasiać ziarno;-)

Tak jak w przypadku Klasyfikacji sierpniowej;-)) ( w przyjemniejszych miejscach dyskusja, co prawda;-))

.....

Rychu- no ja tez stosuję, ale wolałabym wiedzieć- co by to szkodziło?

;-)

Ryszard Sikora23-01-2005 18:07:40   [#25]
jasne :-)
 
;-)
Doris23-01-2005 18:17:26   [#26]

Nowa klasa

Czy przegłosowanie utworzenia nowej klasy można przyporządkować do art.41 pkt1.3 " podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów w szkole...", czyli czy to była uchwała, czy tylko wniosek?
tina23-01-2005 18:26:54   [#27]
Jezu, co ja narobiłam, ludzie FERIE SĄ!!!! to, ze ja muszę pisać protokoły nie znaczy, że wy nie możecie zająć się czymś milszym dla ciała i ducha niz studiowanie prawa oświatowego. Buziaczki dla wszystkich, którzy mnie wsparli w moich poszukiwaniach. Idę na drynia.
zgredek23-01-2005 18:33:45   [#28]
oj, tina - to może niech ci się zechce ryć
Antoni Jeżowski23-01-2005 19:24:34   [#29]

nie było mnie czas jakiś

No i widzę, że dyskusja hm... posuwa się... Nie zawsze rozumiem, w czym rzecz, bo np. zbyt literalnie traktowane są sformułowania w poszczególnych punktach art. 41 ust. 1. To prawda, ustawodawca czasem napisał "zatwierdzanie", czasem "ustalenie", w pozostałych "podejmowanie uchwał". Ale - tak mnie uczono - nie wolno czytać prawa wyrywkowo, z pominięciem kontekstu! Ustęp 1 wymienia jedyne (poza przejęciem kompetencji poprzez art. 52 ust. 2) kompetencje stanowiące rp!!! A co rp może stanowić, skoro można wstrzymać wykonanie tego itd? Odnosze wrażenie, że jedynie prawo. A prawo w wydaniu rp to uchwały (w rozumieniu aktu prawnego). I taka jest moja w tym względzie opinia. Oczywiście zawsze można się z nią nie zgodzić.

Pewnie, że zgrabniej by ten ustęp wyglądał tak:

1. Do komptencji stanowiących rp należy podejmowanie uchwał w sprawie:

1) zatwierdzania planów....

2) wyników klasyfikacji i promocji,

3) innowacji i eksperymentów...

4) ustalania organizacji...

5) skreślania z listy...

Mam więc postulat do posłów i senatorów oraz ministrów i wiceministrów in spe: gdy wejdziecie już do par(lamentu) i rządu, zróbcie z tym coś... :))))))))

beera23-01-2005 19:48:29   [#30]

ministrów i wiceministrów in spe

są kandydaci, więc może;-)

.....

Dla mnie to nieprzejrzyste jest, nie Twoje tlumaczenie, oczywiście, tylko Art 42.1

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]