Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Reforma oświaty-porażka, czeka nas NOWY SYSTEM EDUKACYJNY??? |
|
beera | 20-01-2005 10:59:38 [#01] |
---|
Poczytajcie rewelacji z Sejmu. W związku ze zbliżającymi się wyborami wszystko się może zdarzyć... Komisja kontynuowała rozpatrywanie informacji Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na temat: ,,Analizy wyników egzaminów zewnętrznych w latach 2002-2004, ze szczególnym uwzględnieniem przebiegu i wyników pierwszej edycji zewnętrznych egzaminów zawodowych oraz wykorzystania wyników egzaminów do projektowania zmian w edukacji”. W dyskusji członkowie Komisji pytali, czy MENiS nie obawia się problemów związany z niedostateczną liczbą egzaminatorów oraz kiedy ukażą się informatory dotyczące egzaminu dla absolwentów techników. Część posłów stwierdziła, że reforma edukacji oraz inne reformy strukturalne państwa poniosły porażkę, że wprowadzono wadliwe rozwiązania systemowe. Wyniki egzaminów dowiodły, że złe są założenia systemowe w zakresie programów, przekazywania wiedzy i umiejętności, bowiem obecnie uczniowie potrafią jedynie czytać, bez umiejętności rozumienia tekstów i szerszego ich kojarzenia. W związku powyższym należy stworzyć nowy system edukacyjny.
Pytano również, czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby oparcie egzaminów zewnętrznych na istniejących już centrach kształcenia praktycznego, zamiast tworzenia nowych jednostek.
Przedstawicielka ZNP Jolanta Gałczyńska zapytała o kwestię wynagradzania nauczycieli, biorących udział w sprawdzaniu części pisemnej egzaminu maturalnego. W dyskusji poruszono również problem wyrównywania szans dzieci i młodzieży z terenów wiejskich. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Anna Radziwiłł, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Maria Magdziarz oraz inni przedstawiciel MENiS stwierdzili, że następna reforma systemu edukacji jest niemożliwa i niepotrzebna. Nowe ośrodki nie są żadnymi nowymi jednostkami, tylko lepiej wyposażonymi i przygotowanymi już istniejącymi centrami kształcenia praktycznego, które staną się ośrodkami o zasięgu ogólnokrajowym. Przy egzaminach zewnętrznych będą wynagradzani nauczyciele egzaminujący nie „własnych” uczniów, tylko uczniów z innych szkół. Są już przygotowane standardy egzaminacyjne dla techników i znajdują się one na stronach internetowych MENiS. Zostały podjęto kroki w celu zwiększenia liczby pracowników w okręgowych komisjach egzaminacyjnych, którzy zajmą się egzaminami zawodowymi. W posiedzeniu Komisji uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Anna Radziwiłł oraz dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Maria Magdziarz. |
Arwena | 20-01-2005 11:25:25 [#02] |
---|
Dziś rano pojawił się był w telewizorze nasz Największy Szef i półgębkiem stwierdził w sprawie ustnych egzaminów maturalnych, że trzeba będzie je przemyśleć (cokolwiek to znaczy w ministerialnym wydaniu). |
OlaM | 20-01-2005 12:42:03 [#03] |
---|
wcale się nie dziwię, że nasz MENiS ma do przemyślenia matury. 17.01 na spotkaniu z ministrem w Strzelcach Opolskich dyrek LO przekazał ministrowi wyliczenia ile godzin potrzeba na przeprowadzenie ustnej matury dla 90 uczniów jego szkoły. Potrzeba ponad 500 godz. "Największy Szef" odpowiedział, że to chyba nie możliwe, bo inne są wyliczenia jego ministerstwa, ale obiecał się w tej konkretnej sprawie kontaktować z dyrkiem LO. |
janzg | 20-01-2005 12:52:22 [#04] |
---|
poważnie z tym Największym Szefem - coś półgębkiem? Wysłuchałem Największą Szefową z trybuny sejmowej i odniosłem wrażenie, że raczej ma dobre samopoczucie w sprawie matur i nie tylko |
Klemens Stróżyński | 20-01-2005 12:53:02 [#05] |
---|
tsunami Przepraszam za cokolwiek makabryczne skojarzenie - w związku z reformą oświaty jesteśmy w trakcie trzęsienia ziemi, Sejm zamierza zdecydować, że potrzebne jest jeszcze TSUNAMI. |
Marek Pleśniar | 20-01-2005 13:02:55 [#06] |
---|
tsunami jest raczej potrzebne sejmowi;-) ale nie liczę na zmiany na lepsze dla nas - nowi manipulatorzy powywracają wszystko podszewką na wierzch. To przynajmniej deklarują. |
beera | 20-01-2005 13:10:16 [#07] |
---|
mnie bawią słowa klucze Wyniki egzaminów dowiodły, że złe są założenia systemowe w zakresie programów, przekazywania wiedzy i umiejętności, Zbliżają się wybory więc zdań wytrychów pojawia się coraz więcej w wypowiedziach różnych: "Trzeba odzyskać zaufanie" "Nalezy przeciwdzialać korupcji"
Jakie są systemowe założenia przekazywania wiedzy i umiejętności, bo ja nie wiem? Ale to na marginesie, bo problem moze stac sie poważny. Gdy piekarnia piecze zły chleb- należy zmienić organizację pracy piekarani, być może składniki chleba, może szefa;-) czy jest sen burzyć tę piekarnię i na jej miejsce stawiać inną? ( czesto tę samą zresztą;-) Jednak takie właśnie zmiany są najprostsze- one nadają wizerunek " pragnącego zmian na lepsze" oraz dają pozór skuteczności - chwilowy, trwający do momentu, gdy zaczyna się jeść chleb z tej drugiej piekarni.
"Po nas choćby potop"- taka maksyma na sejmowej sali nie zdziwiłaby mnie... |
zgredek | 20-01-2005 17:42:26 [#08] |
---|
Są już przygotowane standardy egzaminacyjne dla techników i znajdują się one na stronach internetowych MENiS.
no, są - prawda
przygotowane - kłamstwo
znajdują się - trochę prawda, trochę kłamstwo, bo raz znajdują się, a następnego dnia nie ma
już - prawda, zwłaszcza dla uczniów klas 3 czteroletnich techników
skaczą z radości - bo już są, a oni naukę już kończą:-((((((((((((((((( |
zgredek | 20-01-2005 17:44:01 [#09] |
---|
Zostały podjęto kroki w celu zwiększenia liczby pracowników w okręgowych komisjach egzaminacyjnych, którzy zajmą się egzaminami zawodowymi.
---------------
fajnie |
bogna | 20-01-2005 18:05:03 [#10] |
---|
zgredku :-))))) tego samego chciałam się czepić - już ;-))) szczególnie fajnie, że już są projekty tych standardów dla zawodów, które nie mają jeszcze podstawy programowej - no ale... przecież już są projekty podstaw programowych |
Ninaa | 20-01-2005 19:54:03 [#11] |
---|
Również uważam że zmiana nuczycieli i szefów da tyle dobrego co zmiana członków rządu . Będą nowi i wcale nie lepsi a problem zostanie ten sam albo będzie sie pogłębiał. Jeśli większość szkół ma wyniki niesatysfakcjonujace to nie znaczy ze większość nauczycieli jest niedouczona i należy ich zmienić. Problem tkwi między innymi w organizacji pracy szkół, w przestarałym systemie klasowo lekcyjnym, w pokręconych przepisach prawnych / co autor miał na myśli/, wiążących umysły i ręce dyrektorom szkół .Prawo oświatowe powinno być choć w części tak przejrzyste i spójne jak nasze statuty. Może szkoły trzeba wspomagać inaczej, nie poprzez kontrolę, nakazy, zakazy i straszenie. Wizytatorzy - mogliby w szkołach przeprowadzac doskonalenie rady pedagogicznej, rzecznik praw ucznia -mógłby przprowadzać zajęcia wychowawcze , wspomagać na terenie szkoły samorzady uczniowskie. |
Dorsto | 20-01-2005 20:11:58 [#12] |
---|
Wyniki egzaminów dowiodły, że złe są założenia systemowe w zakresie programów, przekazywania wiedzy i umiejętności, bowiem obecnie uczniowie potrafią jedynie czytać, bez umiejętności rozumienia tekstów i szerszego ich kojarzenia.
W kontekście sposobu przygotowania egzaminów i testów kompetencji z wcześniejszych wątków - a może testy i egzaminy są niewłaściwie przygotowywane? Wystarczy przypomnieć ostatnie błędny SZ.K.E. A wadliwe rozwiązania w edukacji stają się po mału standardem ;-). Ale i tak lubię swoją robotę, i Was też :-). |
Dorsto | 20-01-2005 20:13:48 [#13] |
---|
założenia systemowe w zakresie programów, przekazywania wiedzy i umiejętności, Mógłby ktoś przetłumaczyć w wersji "dla opornych" , o czym dokladnie mowa? |
Majka | 20-01-2005 20:19:10 [#14] |
---|
Nie da rady. Oni potrafią jedynie pisać ;)
(obecnie uczniowie potrafią jedynie czytać, bez umiejętności rozumienia tekstów i szerszego ich kojarzenia. ) |
Żaczek | 20-01-2005 22:02:27 [#15] |
---|
Standardy... Zdążyłem złapać. Rzeczywiście następnego dnia już nie było. Występowały jako "projekt". Może dlatego. Mam teraz do wypełnienia ankietę w której pytają czy realizujemy zadania podobne do egzaminacyjnych. A czy ja jestem duchem świętym....? Jeśli, to polegam na intuicji, ale tak mi się wydaje, że robi się wszystko w celu udowodnienia, że jest źle. No coments ( o technikach piszę). Zgredek wie o co chodzi. Nie wiem czy 460 tak łatwo pogoni 35000000 ? No chyba że w 10 lat po wprowadzeniu nowego systemu edukacyjnego. |
Diter Kalla | 20-01-2005 22:10:12 [#16] |
---|
Caly czas bylem zdania, ze nalezy pozostawic podstawowki do 9 klasy ... i oszczedniej, bezpieczniej lepiej. A tak patrzcie, ile szkol juz ustrzelono, ilu nauczycieli zwolniono, ilu uczniow zdemoralizowano .... |
bogna | 20-01-2005 22:13:32 [#18] |
---|
Żaczku - skąd masz taką fajną ankietę - to ta z KO? "zadania podobne do egzaminacyjnych" - to już szczyt bezczelności ;( Mam potrzebę słowa - ogromną potrzebę :((((((( |
Małgoś | 20-01-2005 22:23:02 [#19] |
---|
więcej optymizmu :-)))) a mnie się wydaje, że egzaminy nie mierzą tego, co niby mierzą (kiedys tu pisałam o tym jak rózne wyniki w sprawdzianach SP osiągneli nasi uczniowie w czasie 1 tygodnia - testowalismy ich najpierw próbnym sprawdzianemzoke w Krakowie, a pare dni później - naszym dolnośląskim) natomiast z umiejętnościami dzieci i młodzieży nie jest aż tak źle oni czytaja i rozumieją, ale jakoś tak ...inaczej ..po swojemu ;-) tzn. nie sa w stanie złapać o co chodzi w rozważaniach Nietzchego czy problemach Sierotki Marysi oraz rozterkach "dziadowskiego" Konrada, ale za to w lot chwytają instrukcje urządzeń elektronicznych, gier,usług komputera oraz wątki literatury fantasy; mają naturalną zdolnośc uczenia się użytkowego jęz.angielskiego oraz świetnie pojmują treść,sens i przesłąnie utworów hiphopowych, wyrafinowanych czasem tekstów wyrapowanych na bezdechu Przypominam też o badaniach PISA: Polscy uczniowie coraz lepiej dają sobie radę z matematyką, naukami przyrodniczymi i czytaniem ze zrozumieniem - jak wynika z raportu przygotowanego przez OECD. Najlepiej wypadli w teście, który sprawdzał czytanie tekstu ze zrozumieniem; wyprzedzili uczniów m.in. z Francji, USA czy Niemiec. Więcej informacji na temat wyników programu PISA 2003 znajduje się na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu www.menis.gov.pl/wspolpraca/biezace/pisa_oecd.php |
Diter Kalla | 20-01-2005 22:24:37 [#20] |
---|
Mr Marku niestety ((((-. Wnioskuje to po padajacych na tym czcigodnym FORUM wypowiedziach, opisach i zwierzeniach. Z tychze wnioskuje, ze mimo wysilkow, osamotnienia i dzialan patologii przybywa. I jezeli szybko tego nie zmienimy pojawi sie syndrom zgnilego jablka ... |
Żaczek | 20-01-2005 22:27:47 [#21] |
---|
Brawo Diter. Najwięcej szkody wyrządziło wprowadzenie gimnazjum. Pierwszy etap demoralizacji... Drugi etap, gdy zdemoralizowani absolwenci dotarli do liceum.
A obowiązek szkolny - do "małej matury". Od tego czasu obserwuję znaczny postęp braku umiejętności czytania nie mówiąc już o zrozumieniu. |
Marek Pleśniar | 20-01-2005 22:57:05 [#22] |
---|
ale ja takich wniosków z lektury nie wysuwam diter. Ja jestem zadowolony z tego jak nauczono czytac mojego dzieciaka:-) Ty nie? Skąd to czarnowidztwo? Wypalenie zawodowe? |
Diter Kalla | 20-01-2005 23:13:03 [#23] |
---|
Marku jestem w szczytowej formie (43 lata): gdyby gimnazja otrzymaly wlasciwe wsparcie z gory w rozwiazywaniu tych patologii wieku dorastania, zadzialanoby kikakrotnie w sposob zsynchronizowany i lobuzerie by poskromiono, poprawilaby sie wszystko: od wywiazywania sie ze swych uczniowskich obowiazkow, przez likwidacje palenia fajek az po wzrost bezpieczenstwa i kultury osobistej. A tak Marku samotnie skazani jestesmy na kleske!!! Bo nie sposob skutecznie oddzialywac, jesli gora nie widzi sygnalizowaqnych od dolu problemow i uwaza ze za wszystko wine ponosza nauczyciele. I dlatego podziwiam ROMANA za to co robi i mowi - bo jest jednym z niewielu, ktory dostrzega problem w kontekscie dobra wszystkich uczniow. Zreszta widze te problemy podobnie i dlatego dzialam ,,z uderzeniem pioruna w szczypiorek" aby w naszej szkole byly one marginalne. |
beera | 21-01-2005 08:33:35 [#24] |
---|
Małgoś z tym cytowanie Pisa- to wiesz- każdy fragmencik może być argumentem przeciwko każdej tezie, bądź potwierdzać może ją;-) W badaniach PISY okazalo się, ze nasi gimnazjaliści lepiej sobie radzą w rozwiązywaniu teoretycznych problemow matematycznych, a są baaardzo z tylu jesli chodzi o zastosowanie matematycznej wiedzy w praktyce.. |
Gaba | 23-01-2005 05:03:47 [#25] |
---|
reforma reformy... mysmy to już dawno przewidywali, ale kto by tam słuchał dyrektora. |
jaszczurzyca | 23-01-2005 17:46:20 [#26] |
---|
Problem wcale nie tkwi w złym przygotowaniu uczniów do egzaminu, ale w POWSZECHNYM i zataczającym coraz szersze kręgi ogólnopolskim lenistwie samych uczniów. Gro dzieciaków nie uczy się, lub inaczej uczy się w szkole cwaniactwa czyli co tu zrobić, aby się nie narobić a dobry stopień zarobić, aż tu nagle ni z gruchy ni z pietruchy nagle na ich głowę spada egazmin, który muszą zaliczyć. Manna z nieba nie spada! Hej chłopy do roboty, Dzieciaki do nauki, Śledzie do zakąsek! |
Majka | 23-01-2005 18:10:04 [#27] |
---|
Wg mnie problem tkwi w tym, że "dzięki" reformie zaczęliśmy uczyć DO EGZAMINÓW , a nie uczyć.
To się dzieje już na każdym szczeblu edukacji. Teraz "tresura przedegzaminacyjna" na dobre zacznie się w liceach.
Gaba kiedyś pisała o testomanii .... straszna to choroba oświaty :(
Uczniowie - oduczeni myslenia, samodzielności, wyćwiczeni na "modelach odpowiedzi" - będą miernymi studentami. |
jaszczurzyca | 23-01-2005 18:23:15 [#28] |
---|
cdn Szkoła uczy kombinowania - to jest smutne. |
Małgoś | 23-01-2005 18:41:56 [#29] |
---|
kombinowanie to ...skuteczność skutecznośc to ...sukces szkoła uczy ...sukcesu ;-) |
Vincia | 23-01-2005 21:29:01 [#30] |
---|
Słyszałam też coś takiego: Do czego przygotowuje szkoła? Szkoła przygotowuje do życia w szkole! Smutne... Choć u mnie akurat się sprawdziło ;-) | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|