Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Zakładam Klub Fanów OKE - zadufaństwa ciąg dalszy
strony: [ 1 ]
Małgoś14-01-2005 22:57:41   [#01]

Test dla gimnazjalistów z błędem?

 Małgorzata Lampa, ola 12-01-2005
Dorośli nie są zgodni, jaka jest prawidłowa odpowiedź na pytanie 22 w teście dla gimnazjalistów. Skąd ma to wiedzieć dziecko?

1-->W zeszłym tygodniu gimnazjaliści z trzech województw (wielkopolskie, lubuskie i zachodnio-pomorskie) pisali próbny test na koniec nauki. Zestaw zadań wraz z prawidłowymi odpowiedziami opublikowaliśmy w "Gazecie" 6 stycznia.

Następnego dnia do redakcji zadzwonili rodzice. - Na pytanie 22 o pierwszej pomocy przedmedycznej nie ma dobrej odpowiedzi - przekonywali.

Za mało informacji

Zadanie zaczyna się tak: "Wojtek był w domu tylko z młodszym bratem. Nagle, w czasie zabawy, brat spadł ze schodów i stracił przytomność. Przerażony Wojtek nie wiedział, co najpierw zrobić". A co zrobiłby profesjonalista w tej dziedzinie? - Potrzebuję więcej informacji, aby prawidłowo udzielić pomocy - mówi Witold Draber, dyrektor Rejonowej Stacji Pogotowia w Poznaniu, lekarz, który od lat jeździ w karetce. - To, że dziecko jest nieprzytomne, nie oznacza, że nie oddycha. A taka informacja zmienia sposób udzielania pomocy. Jeśli oddycha, to nie robi mu się sztucznego oddychania, tylko unieruchamia i dzwoni po karetkę. Natomiast gdy nie oddycha, muszę wykonać sztuczne oddychanie - tłumaczy.

W dalszej części zadania czytamy: "Ustal, w jakiej kolejności powinno się wykonać podane czynności:

1. wezwać pogotowie ratunkowe, 2. odchylić głowę ku tyłowi, 3. zastosować sztuczne oddychanie, 4. powiadomić rodziców, 5. sprawdzić, czy brat nie ma nic w ustach; a w przypadku, gdyby coś miał w ustach - usunąć".

- Moim zdaniem prawidłowa kolejność to: 5-1-2-3-4 - mówi Draber.

Takiej kolejności nie ma jednak w teście. Według komisji prawidłowa jest kolejność 5-2-3-1-4.

Uczeń będzie wiedział

A co na to Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu, która układała test? W siedzibie komisji spotkałam się z trzema osobami: dyrektor komisji, kierownik wydziału oraz panią biolog. Razem odpowiadały na pytania.

Małgorzata Lampa: Czy osobie, która oddycha, robi się sztuczne oddychanie?

Zofia Hryhorowicz, dyrektorka OKE: - Proszę przedstawić zarzuty do tego zadania.

Pytanie 22 jest nieprecyzyjne i w teście nie ma na nie dobrej odpowiedzi.

Krystyna Grykiel, kierownik wydziału: - Zadanie jest dobrze przygotowane zarówno merytorycznie, jak i pod względem reguł konstrukcyjnych.

W zadaniu nie ma informacji czy brat Wojtka oddycha czy nie. Wystarczyło przecież po słowach "jest nieprzytomny" dodać "nie oddycha". To tylko dwa słowa.

K. G: - To nie było konieczne. Gimnazjalista przeczyta wymienione czynności i będzie wiedział, jak powinien odpowiedzieć

Domyśli się, że brat Wojtka nie oddycha?

Z. H: - Nie domyśli się. Będzie to wiedział, czytając odpowiedzi.

Skąd?

K. G: - Tego uczy się na zajęciach. Zresztą, jeżeli w odpowiedzi jest sztuczne oddychanie, to wiadomo, że robi się je tylko osobie, która nie oddycha.

A kolejność udzielanej pomocy?

K. G: - Prawidłowa to 5-2-3-1-4.

Dyrektor pogotowia podał inną kolejność.

Z. H: - Jeśli pani powołuje się na eksperta, to proszę zauważyć, że OKE też korzysta z rad ekspertów.

Anna Prange, biolog: - To pytanie nie stwarzało problemów dzieciom. Nawet w słabych klasach rozwiązywalność tego zadania była na poziomie 70 proc., a to bardzo dużo.

Dopiero w liceum

Część nauczycieli jest zdziwiona, że pytanie znalazło się w teście. - W gronie nauczycieli omawialiśmy to zadanie. Byliśmy trochę zaskoczeni, bo pierwsza pomoc jest omawiana dopiero w liceum na lekcjach PO. A w gimnazjum wspomina się tylko o niej przy okazji omawiania układu oddechowego. Dzieci uczy się, że gdy się coś stanie, mają natychmiast zawiadomić dorosłego, np. pogotowie - mówi nauczycielka biologii w jednym z poznańskich gimnazjów.
 
A teraz cudnie prosta odpowiedć OKE ;-)
 

Co na to Okręgowa Komisja Egzaminacyjna?

0-->Pracownicy Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu, która układała test:

Krystyna Grykiel, kierownik wydziału: - Zadanie jest dobrze przygotowane zarówno merytorycznie, jak i pod względem reguł konstrukcyjnych.

Anna Prange, biolog: - To pytanie nie stwarzało problemów dzieciom. Nawet w słabych klasach rozwiązywalność tego zadania była na poziomie 70 proc., a to bardzo dużo.
 
I czas na puentę (będzie brzydko, ale dosadnie):
 
JEDZMY GÓWNO!
MILIONY MUCH NIE MOGĄ SIĘ MYLIĆ!
zgredek14-01-2005 23:58:58   [#02]

pozwolę sobie na małe wspomnienie:

na egzaminie dojrzałości z matematyki było zadanie z geometrii dotyczące trapezu

najprawdopodobniej w wyniku błedu maszynistki źle podano dane

w efekcie - taki trapez nie istniał

po fali skarg usłyszeliśmy wyjaśnienie pani kurator, że zadanie, które nie ma rozwiązania, też ma rozwiazanie

Maelka15-01-2005 00:01:46   [#03]

Małgoś

:-)))))))))))))))))

Moje rozbawienie dotyczy komentarza, a nie meritum. Sytuacja, o której piszesz jest bowiem niezwykle przygnębiajace. Czy pojęcie "odwaga cywilna" jest już tylko nieczytelnym archaizmem?

:-(

gause715-01-2005 00:21:14   [#04]
Oj smrodzik i to nie wanilkowy z tą naszą przemądrzałą wszechniewiedzącą OKE
Gaba15-01-2005 05:51:43   [#05]

ja się przyłączam z ćw. o futrze, pytanie: Królowa miała futro ze śniegu... z czego miała futro// jakie miała futro - no, nie śniegowe, nie tak szybko... futro jest zawsze ze skóry... wg nauczycielki matematyki z OKE.

Przyłączam się do klubu także dlatego, że naszym z kolei gimnazjalsitom nie jestesmy w stanie poprawić prac, bo... nie ma klucza... klucz dopiero powstaje... - nie wolno nam robic klucza własnego. Klucz powstaje w opraciu o prace już napisane... (terefere kuku! nie zrobiono klucza, bo nie zdążyli zajęci aferami maturalnymi).

Afery z maturą pozmieniały terminarz przygotowań do egzminu gimnazjalnego... - świadczy to o jakości prowadzonych prac.

przyłączam sie także dlatego, że robienie próby w styczniu... jest spóźnione o conajmniej miesiąc... by byc suktecznym - potrzebujemy te wyniki na grudzień... wtedy pogaduchy z rodzicami, prezentacja wyników i nagle wzrost frekwencji niektórych, obecność słabeuszków na kółkach pomocwych i innych...

hania15-01-2005 10:23:27   [#06]

o to to

przyłączam się do Gaby....
AnJa15-01-2005 10:39:33   [#07]
A ja pozostaję nieustannie fanem OKe bez zadnych podtekstów.

Gra się tak jak sędzia i partner w grze pozwalają.

Sędzia czyli kolejni ministrowie i CKE pozwalali na wszystko (czytaj: nie interesowali się)- głównie z powodu braku jakiejkolwiek wyobraźni i wiedzy oraz wiary w kompetencje urzedników OKE ( urzedników, bo nauczycieli to tam juz dawno nie ma).

Partner - czyli szkoły z pokorą przyjmowały pohukiwania prezentujących kolejne raporty urzędników z OKE.
Arwena15-01-2005 10:51:41   [#08]

warszawska OKE

Próbna matura z fizyki. W kluczu - ewidentnie błędna odpowiedź w pytaniu zamkniętym (to tylko jeden z błędów). Koleżanka fizyczka pisze do OKE maila z pytaniem, jak ma sprawdzać. Po dwóch dniach odpowiedź - sprawdzać według klucza. :-)
margocha15-01-2005 11:14:36   [#09]

 

Pomijam drobny fakt, że mając delikwenta, który spadł ze schodów ( a propos słynnego zadania 22) niczego mu się nie odchyla, a już tym bardziej głowy ku tyłowi, bo zakłada się skądinąd słusznie, że delikwent ma uszkodzony kręgosłup. Oto doskonały przykład pod tytułem - jak zabić kolegę.

Tara15-01-2005 13:35:55   [#10]

W Opolu

tez na egzaminie próbnym maturalnym z historii w kluczu były błedy.Wypowiadała sie na ten temat nauczycielka historii z 2LO w Opolu
Zola15-01-2005 15:48:53   [#11]
w zackodniopomorskim błąd jest w kluczu wosu
Majka15-01-2005 18:29:50   [#12]
Powinnam to napisać drukowanymi: CKE jeszcze (!) nie ustaliło , jak oceniac prace uczniów dysortograficznych!

Jestesmy wszyscy po próbnych maturach, każdy oceniał prace oznaczone "D" inaczej....

Na kilka miesięcy przed maturą, przy trwających szkoleniach egzaminatorów (podstawowych i dodatkowych) - nikt nie wie, jak oceniać :(

(Własnie wróciłam po 8 godzinach szkolenia - prowadzące przepraszały za CKE.)
Dżoana15-01-2005 19:04:24   [#13]

SKANDAL

to chyba jakaś paranoja!!!
Małgoś15-01-2005 19:50:04   [#14]

moim zdaniem to nie paranoja - ale oznaki łamania praw człowieka do ...

no właśnie jak to COŚ nazwać - tzn. fakt, że wskutek niekompetencji urzędników rośnie ryzyko uniemożliwienia młodym ludziom rzetelnej oceny ich umiejętności i co za tym idzie zablokowania im dróg dalszej edukacji w wybranych szkołach

krasnoludek zadyszek15-01-2005 21:16:31   [#15]

przyłączam się

Z pełnym przekonaniem wstepuję do klubu fanów. Próbne matury z polskiego w mazowieckim postarzyły mnie chyba o kilka lat... Durnota, niekompetencja, zadufanie - bylło mi okropnie przykro, kiedy nie mogłam dać punktów za madrą pracę, bo "nie było w kluczu". Wysłałam trzy strrony uwag, po kolei wypunktownaych, do OKE i czekam na odpowiedź. Rozmawiałam też z prof. Chrząstowską z "Polonistyki" - srodowisko metodyków jest równie oburzone. Ale po OKE to spływa jak woda po kaczce...
Doris15-01-2005 22:45:28   [#16]
Z tego co ja się orientuję, jeżeli praca odbiega od klucza, to należy to zgłosić przewodniczącemu i układa się nowy klucz: to w obronie OKE. Ja widzę inny problem, brak pieniędzy, który uniemożliwił sprawdzenie każdej pracy maturalnej przez dwie osoby! Człowiek jest tylko człowiekiem, a przyznane punkty decydują o dalszej drodze życiowej. Moim zdaniem jedną pracę powinny sprawdzać 2 osoby, jeżeli przyznanoby różną liczbę punktów, to ci egzaminatorzy powinni wspólnie dojść do porozumienia.
krasnoludek zadyszek16-01-2005 22:41:40   [#17]

do Doris

>>Z tego co ja się orientuję, jeżeli praca odbiega od klucza, to należy to zgłosić przewodniczącemu i układa się >.nowy klucz

Zainteresowałaś mnie; jakiemu przewodniczącemu, przewodniczącemu czego? Czy mogę cokolwiek zrobić, jeśli klucz jest w wielu miejscach durny, przecież zobaczę go dopiero po egzaminie maturzystów?Na razie warszawski OKE powiedział (po próbnych, a więc na początku grudnia), że nic nie będzie zmieniał w sposobie ułożenia kluczy do prawdziwych matur, bo już je przygotowano - mimo monitów niemal zewsząd.
Doris17-01-2005 18:47:00   [#18]

Do krasnoludka

To dotyczy matematyki. Jeżeli uczeń rozwiązał inną metodą niż w kluczach ( liczba mnoga), to zgłasza się to przewodniczącemu, będzie układany nowy klucz i internetowo rozsyłany do wszystkich oczek sprawdzająxcych.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]