Forum OSKKO - wątek

TEMAT: związki zawodowe w placówce
strony: [ 1 ]
layola13-01-2005 21:26:39   [#01]

wiem, że o zz już było sporo, ale może ktoś przypomni jak jest z opiniowaniem przez zz? Czy opiniują tylko np. regulamin ZFŚS czy też każde przyznawane świadczenie?   Czy opiniują regulamin dodatków motywacyjnych czy też każdy przyznawany przez was dodatek mot.

Co dokładnie znaczy "opiniuje"? Czy wystarczy, jeśli złoży podpis i przybije pieczątkę, czy też ma być to opinia w formie opisowej (zgadzam się  ale bardzo niechętnie")

violka13-01-2005 21:54:51   [#02]

ZFŚS opiniują i regulamin i każde świadczenie (wszystkie zz-ty)

motywacyjne - opiniują regulamin, każdy dodatek raczej nie - ale tutaj są wątpliwości

niektóre regulaminy przewidują opiniowanie dodatków przez zz-ty - jest to nadinterpretacja wg mnie

gdyby przez analogię odnieść się do kp - gdzie mowa o nagrodach - to opiniuje zz reprezentujący pracownika

więc z dodatkiem powinno być tak samo

przecież zz reprezentują pracowników w sprawach indywidualnych - więc wgląd mają

ale w przypadku gdy ktoś na leży do zz nr 1 - im dał prawo do reprezentowania i zaglądania, więc z jakiej racji drugi zz ma zaglądać ile on ma % ?

zgredek13-01-2005 22:33:17   [#03]
ustawa o zz-tach:

Art. 26. Do zakresu działania zakładowej organizacji związkowej należy w szczególności:
1) zajmowanie stanowiska w indywidualnych sprawach pracowniczych w zakresie unormowanym w przepisach prawa pracy,
2) zajmowanie stanowiska wobec pracodawcy i organu samorządu załogi w sprawach dotyczących zbiorowych interesów i praw pracowników,

Art. 30. 1. W zakładzie pracy, w którym działa więcej niż jedna organizacja związkowa, każda z nich broni praw i reprezentuje interesy swych członków.
2. Pracownik niezrzeszony w związku zawodowym ma prawo do obrony swoich praw na zasadach dotyczących pracowników będących członkami związku, jeżeli wybrana przez niego zakładowa organizacja związkowa wyrazi zgodę na obronę jego praw pracowniczych.

Art. 27. 1. Ustalanie zasad wykorzystania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym podział środków z tego funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności, ustala pracodawca w regulaminie uzgodnionym z zakładową organizacją związkową.
2. Przyznawanie pracownikom świadczeń z funduszu, o którym mowa w ust. 1, dokonywane jest w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową.

-----------------------------

zatem tak:

przyznawanie pracownikom świadczeń z funduszu jest indywidualną sprawą pracowniczą

każda zoz reprezentuje interesy swoich członków

niezrzeszony ma prawo do obrony, a nie przymus!

więc niech się zz-ty zajmą swoimi członkami, a od niezrzeszonych sio!

-----------------------------

prawo do ochrony swych osobistych problemów ma każdy, więc nawet swoich członków zoz powinny pytać, czy życzą sobie opiniowania przyznawania świadczenia
zgredek13-01-2005 23:01:11   [#04]
natomiast layola - strasznie podoba mi się ta opinia opisowa:-)

i w związku z tym mam pomysła;-):

przybicie pieczątki, czy podpis o niczym nie informuje oprócz tego, że przybita i podpis jest

bo przecież nawet nie wiadomo, czy ta osoba przeczytała tekst, pod którym se pieczątkę przybiła (a może na przykład z czytaniem problemy ma bez okularów, albo ze zrozumieniem trudniejszych słów)

------------------------------

w takim razie należy, uzasadniając np. powyższym, zwracać się do zz-tów z żądaniem (a co - oni też ciągle żądają) odniesienia się do propozycji przyznania świadczenia na piśmie!

i niech opiniują wszystkich swoich członków:-)


--------------------------------

i jeśli napiszą tylko:

pozytywnie opiniujemy przyznanie świadczenia...

to zapytać trza:

dlaczego tacy oszczędni w słowach?

dlaczego pozytywnie?

a może można więcej było dać?
józefinaw13-01-2005 23:09:32   [#05]

A jeśli zz mają uzgodnić zmianę regulaminu pracy, to cz tą regulacją może zająć się związkowiec , który nie jest moim pracownikiem a jest przewodniczącym sekcji na terenie powiatu? I kto ma to podpisać ? Moi zz czy ten z powiatu?

Mam wątpliwości i nie wiem gdzie szukac odpowiedzi?

zgredek13-01-2005 23:19:18   [#06]
moim zdaniem tak, bo np.:

zakładową organizacją związkową w ZNP jest oddział i on z reguły obejmuje swoim działaniem większą ilość placówek

jeśli w poszczególnych placówkach ma członków w takiej ilości, że mogą utworzyć ognisko - to z reguły zarząd oddziału deleguje niektóre uprawnienia np. na prezesa ogniska - i z nim się uzgadnia

jesli w placówce nie ma członków, to z racji tego, że ZNP jest organizacją reprezentatywną, ma prawo do delegowania uprawnień na nie-pracownika

---------------------------

podobna sytuacja jest z NSZZ Solidarność

tylko tam odpowiednikiem oddziału jest komisja międzyzakładowa
zgredek13-01-2005 23:20:20   [#07]
natomiast podpisuje ten, z którym się uzgadnia
zgredek13-01-2005 23:45:08   [#08]
jeszcze jedno wyjasnienie

dlaczego uważam, że nawet w placówkach oświatowych (podkreślam - w placówkach oświatowych), w których nie ma członków powinno sie uzgadniać regulaminy ze związkami reprezentatywnymi, działającymi w oświacie:

1.  bo działają w oświacie;-)

2.  ze względu na prawo niezrzeszonych, bo może sobie życzą, żeby ich reprezentować

3.  bo ktoś powinien kontrolować przestrzeganie prawa

--------------------------

ale to tylko taka moja interpretacja;-)

niekoniecznie musi być prawdziwa

dlatego jesli masz wątpliwości - zwróć się do związku z zapytaniem o podstawę prawną takich działań
zgredek13-01-2005 23:50:07   [#09]
o rany!

ale to zabrzmiało, jakbym... no cóż..., zatem:

jeszcze oświadczenie (dla niewtajemniczonych;-)):

nie jestem członkiem żadnego związku i nie reprezentuję interesów żadnych związków i związki... hmm... raczej za mną nie przepadają;-)
zgredek14-01-2005 00:09:50   [#10]
ale z tym, że nawet jesli jest 0 związkowców to się uzgadnia, to chyba przesadziłam:-(

w #8 zamiast: w których nie ma członków powinno sie uzgadniać regulaminy

powinno być: w których jest nawet jeden członek powinno sie uzgadniać regulaminy
layola14-01-2005 07:03:30   [#11]

mam wątpliwości na jakiej podstawie przedstawiciel zz na placówce ma zaopiniować np. przyznane dodatki? skąd ma mieć wiedzę na temat, które z punktów regulaminu nauczyciel spełnia, a które nie. Nie jest obserwatorem zajęć, nie ma wglądu w dokumentacje innego nauczyciela, itd, itd. A jeśli wśród nauczycieli nie ma związkowca to opinię wystawia związkowiec - salowa?

A co z upoważnieniem do wglądu w dokumenty o stanie majątku innych pracowników przy przydzielaniu np. zapomogi?

Jacek14-01-2005 09:04:18   [#12]
Layolu, ZZ-ty nie mają prawa opiniować przyznawanych dodatków, chyba, że pracownik zwróci sie indywidualnie do zz o reprezentowanie go bo dyro np. zbyt mało przyznał dodatku.  I chodzi tu o konkretny przypadek a nie ogólnie bo jest członkiem.
zgredek14-01-2005 16:31:44   [#13]
no to nieźle namieszałam, jeśli layola tak zrozumiała:-(

layola - Jacek napisał krótko

a ja go popieram w każdym słowie!
layola14-01-2005 17:00:33   [#14]
ja również jak najbardziej chcę popierać i Jacka i Ciebie zgredku, ale czy znajdę gdzieś w przepisach dokładne stwierdzenie, że zz nie mają prawa opiniować przyznawanych dodatków i indywidualnych  świadczeń z funduszu socjalnego, czy jest to własna interpretacja ustawy o zz. A może mieliście to na jakimś szkoleniu? Na co lub na kogo się powołać, żeby przekonać.
zgredek14-01-2005 17:02:44   [#15]
na to co napisałam w #3

to nie jest interpretacja

dołożyć do tego Konstytucję i ustawę o ochronie danych osobowych
layola14-01-2005 23:57:44   [#16]

A art. 28 ustawy o zz:

Art. 28. Pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie związku zawodowego informacji niezbędnych do prowadzenia działalności związkowej, w szczególności informacji dotyczących warunków pracy i zasad wynagradzania.

Jak to się ma do ochrony danych osobowych?

Chyba, że uznamy, że "zasady wynagradzania" to wyłącznie grupa zaszeregowania (obsługa) i stopień awansu - nauczyciele?

Co wy na to?

zgredek15-01-2005 00:05:51   [#17]

ja mówię nie!

ogólne zasady wynagradzania - wszystko co dotyczy wszystkich

regulaminy i inne takie

mozesz podać np. ilość dyplomowanych i inne ilości

------------------

absolutnie nie mozna udzielic informacji dotyczących konkretnych osób, bo nie są one niezbędne do prowadzenia działalności związkowej

 

a jeśli ktoś zwraca się o pomoc do związku - to niech sobie sam udziela informacji dotyczących siebie

a z upoważnienia danej osoby związki mogą zapytać dlaczego tak, a nie inaczej

 

-------------------

kurczę pcham się do tych wątków o związkach

piszę rózne takie

ale nikt więcej nie pisze, a ja nie wiem czy moje myslenie dobre, czy nie

zlitujcie się i popiszcie trochę

layola15-01-2005 07:14:42   [#18]

Dzięki zgredku,

Cieszę się, że piszesz :)))

Jacek15-01-2005 10:39:39   [#19]

Zeby było jaśniej

wkleję dla rozjaśnienia

Pytanie

Czy w przypadku, gdy szkoła posiada regulamin wynagradzania, przyznawania nagród i dodatków motywacyjnych uzgodniony ze związkami zawodowymi muszę jako dyrektor szkoły konsultować ze związkami wysokość nagród, wysokość dodatków motywacyjnych. Czy pracownik ma prawo domagać się aby związki zawodowe, do których nie należy, nie miały wglądu do jego nagród i dodatków?

Odpowiedź

odpowiedzi udzielono w sierpniu 2004

Magdalena Sender

Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z póź. zm.) stanowi w art. 27, że regulaminy wynagradzania ustalane i zmieniane są w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową. Natomiast ustalanie lub konsultowanie wysokości składników wynagrodzenia poszczególnych pracowników nie mieści się w uprawnieniach związków zawodowych. Przywołana powyżej ustawa nie daje podstaw do konsultowania ze związkami zawodowymi wysokości wynagrodzenia (czy poszczególnych składników wynagrodzenia) pracowników.

Natomiast zajmowanie przez związki zawodowe stanowiska w indywidualnych sprawach pracowniczych następuje w zakresie unormowanym w przepisach prawa pracy. W omawianym przypadku przepisy prawa pracy (powszechnie obowiązujące) nie dają takich podstaw.

Zatem - związki zawodowe uczestniczą przy ustalaniu zasad wynagradzania, a nie przy ustalaniu wysokości indywidualnych wynagrodzeń.

Jeśli zaś chodzi o prawo związków zawodowych do uzyskiwania informacji o wynagrodzeniu poszczególnych pracowników, to należy podkreślić, że związki zawodowe w ogóle nie są uprawnione do żądania od pracodawcy udzielenia informacji o wysokości wynagrodzenia pracownika bez jego zgody. Zauważyć trzeba, iż art. 28 ustawy o związkach zawodowych uprawnia związki do uzyskania od pracodawcy informacji o samych zasadach wynagradzania (które są określone np. w regulaminach wynagradzania). Na takim też stanowisku stanął Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 16 lipca 1993 r.
( I PZP 28/93). W uchwale tej SN stwierdził również, że „ujawnienie przez pracodawcę bez zgody pracownika wysokości jego wynagrodzenia za pracę może stanowić naruszenie dobra osobistego w rozumieniu art. 23 i 24 kodeksu cywilnego”.

Uchwała

z dnia 16 lipca 1993 r.

(I PZP 28/1993)

1. Zawarte w art. 8, 23 ust. 1 i art. 26 pkt 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 55, poz. 234) uprawnienie do kontrolowania przez związki zawodowe przestrzegania prawa pracy oznacza także uprawnienie do kontrolowania wysokości wynagrodzeń pracowników; nie oznacza natomiast uprawnienia do żądania od pracodawcy udzielenia informacji o wysokości wynagrodzenia pracownika bez jego zgody.

2. Ujawnienie przez pracodawcę bez zgody pracownika wysokości jego wynagrodzenia za pracę może stanowić naruszenie dobra osobistego w rozumieniu art. 23 i 24 kodeksu cywilnego.

OSNC 1994 r., nr 1, poz. 2

Skład Orzekający

Przewodniczący: Prezes SN J. Wasilewski.

Sędziowie SN: A. Filcek, T. Flemming-Kulesza (współsprawozdawca), J. Iwulski

(sprawozdawca), W. Masewicz, W. Sanetra, J. Skibińska-Adamowicz.

Wprowadzenie

Sąd Najwyższy z udziałem prokuratora J. Szewczyka, po rozpoznaniu wniosku Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego "Solidarność", skierowanego przez Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o Sądzie Najwyższym (jedn. tekst: Dz. U. z 1990 r. Nr 26, poz. 153) do rozpoznania przez skład siedmiu sędziów Izby Administracyjnej, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego, o podjęcie uchwały zawierającej odpowiedź na następujące pytanie prawne:

"1. Czy zawarte w art. 23 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych postanowienie, że «związki zawodowe sprawują kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy» oznacza m.in. uprawnienie do kontrolowania wysokości wynagrodzeń pracowników?

2. Czy ujawnienie przez kierownika zakładu pracy lub osobę przez niego upoważnioną przedstawicielom zakładowej organizacji związkowej wysokości wynagrodzeń pracowników stanowi naruszenie dobra osobistego tych pracowników w rozumieniu art. 23 k.c. i 24 k.c.?"

podjął następującą uchwałę:

1. Zawarte w art. 8, 23 ust. 1 i art. 26 pkt 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 55, poz. 234) uprawnienie do kontrolowania przez związki zawodowe przestrzegania prawa pracy oznacza także uprawnienie do kontrolowania wysokości wynagrodzeń pracowników; nie oznacza natomiast uprawnienia do żądania od pracodawcy udzielenia informacji o wysokości wynagrodzenia pracownika bez jego zgody.

2. Ujawnienie przez pracodawcę bez zgody pracownika wysokości jego wynagrodzenia za pracę może stanowić naruszenie dobra osobistego w rozumieniu art. 23 i 24 kodeksu cywilnego.

Uzasadnienie

- Stan fakt.

Niezależny Samorządny Związek Zawodowy "Solidarność" przedstawił do rozstrzygnięcia składowi powiększonemu Sądu Najwyższego zagadnienie prawne sprowadzające się w punkcie pierwszym do pytania, czy postanowienie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 55, poz. 234), cyt. dalej jako "ustawa związkowa", stwierdzające, że "związki zawodowe sprawują kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy" oznacza uprawnienie do kontrolowania wysokości wynagrodzeń pracowników. Na tak postawione i ściśle rozumiane pytanie należy odpowiedzieć twierdząco. Zgodnie z art. 8 ustawy związkowej "na zasadach przewidzianych w tej ustawie oraz w ustawach odrębnych związki zawodowe kontrolują przestrzeganie przepisów dotyczących interesów pracowników, emerytów, rencistów, bezrobotnych i ich rodzin". Podobnie art. 23 ust. 1 tej ustawy stanowi, że "związki zawodowe sprawują kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy oraz uczestniczą, na zasadach określonych odrębnymi przepisami, w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy". I wreszcie, art. 26 pkt 3 ustawy związkowej "stanowi, że do okresu działania zakładowej organizacji związkowej należy: sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem w zakładzie pracy przepisów prawa pracy, a w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy". Z przepisów tych wprost i w sposób nie budzący wątpliwości wynika uprawnienie związków zawodowych do " sprawowania kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy". Ponieważ kształtowanie (i wypłacanie) wynagrodzeń poszczególnych pracowników jest niewątpliwie stosowaniem w praktyce przepisów prawa pracy, to oczywiste jest, że związki zawodowe mają prawo sprawować kontrolę także w tej dziedzinie, tzn. mogą kontrolować kształtowanie i wypłacanie wynagrodzeń pracowniczych, w tym także wysokość wynagrodzeń indywidualnie oznaczonych pracowników. Jednakże nie przesądza to jeszcze o metodach sprawowania tej kontroli o środkach temu służących, gdyż wszystkie przedstawione przepisy mają charakter norm ogólnych. Ma to o tyle istotne znaczenie, że szczegółowa analiza przedstawionego pytania prowadzi do wniosku, że istota problemu nie została wprost wyrażona w jego sformułowaniu. W uzasadnieniu bowiem przedstawionego zagadnienia stwierdza się, że kierownicy zakładów pracy odmawiają zakładowym organizacjom związkowym "wglądu do listy płac" twierdząc, że wysokość wynagrodzeń za pracę objęta jest tajemnicą służbową. Zdaniem wnioskodawcy, kontrola przestrzegania prawa pracy w zakresie wynagrodzeń pracowniczych nie jest możliwa bez wglądu do dokumentacji zawierającej informację o wynagrodzeniach poszczególnych pracowników. Istota przedstawionego zagadnienia sprowadza się więc do pytania, czy w ramach sprawowania kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy w zakresie kształtowania i wypłacania wynagrodzeń pracowniczych związki zawodowe mogą żądać od kierowników zakładów pracy udzielania im informacji o wynagrodzeniach indywidualnych pracowników. W oczywisty sposób za takim rozumieniem zagadnienia przemawia także brzmienie pytania drugiego.

Przytoczone wyżej przepisy, ze względu na ich ogólny charakter, nie pozwalają na udzielenie odpowiedzi na tak przedstawione pytanie prawne. Nie nakładają one bowiem na kierownika zakładu pracy konkretnego obowiązku udzielania związkom zawodowym informacji o wysokości wynagrodzeń poszczególnych pracowników. Podkreślić natomiast należy, że związki zawodowe mogą żądać od kierownika zakładu pracy określonego zachowania wtedy, gdy pozwala im na to konkretny przepis prawa. Przydatne więc będzie przytoczenie art. 29 ustawy związkowej, który w wypadku uzasadnionego podejrzenia, że w zakładzie pracy występuje zagrożenie dla życia lub zdrowia pracowników, pozwala zakładowej organizacji związkowej na wystąpienie do pracodawcy z wnioskiem o przeprowadzenie odpowiednich badań i zobowiązuje pracodawcę do zawiadomienia jej o stanowisku w terminie 14 dni, a w razie przeprowadzenia badań - do udostępnienia ich wyników.

Prawo związków zawodowych do udzielania im informacji oraz obowiązki kierownika zakładu pracy w tym zakresie reguluje art. 28 ustawy związkowej. Przepis ten stanowi, że "pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie związku zawodowego informacji niezbędnych do prowadzenia działalności związkowej, w szczególności informacji dotyczących warunków pracy i zasad wynagradzania". Przepis ten mógłby stanowić podstawę do twierdzenia, że pracodawca ma obowiązek poinformować związek zawodowy o wysokości wynagrodzenia konkretnego pracownika. Jednakże jego analiza na taki wniosek nie pozwala. Wyraźnie zobowiązuje on jedynie do udzielenia informacji o "zasadach wynagradzania". Wprawdzie zawiera on normę otwartą i nie pozwala to na rozumowanie a contrario, jednakże w zakresie konkretyzacji obowiązku udzielania informacji co do wynagrodzeń za pracę ogranicza się jedynie do ich zasad, sugerując wyraźnie, że nie jest nim objęty obowiązek udzielania informacji o wysokości wynagrodzenia indywidualnego pracownika. Dla szczegółowej analizy tego przepisu w związku z rozpatrywanym problemem konieczne jest zrozumienie użytych w tym przepisie pojęć takich jak: "zasady wynagradzania", "informacje niezbędne do prowadzenia działalności związkowej". Przez pojęcie "informacji o zasadach wynagradzania" nie można rozumieć tylko informacji o przepisach regulujących kształtowanie wynagrodzeń, które przecież ze swej istoty są jawne i powszechnie dostępne. Informacja o zasadach wynagradzania obejmuje dane o konkretnie występujących w zakładzie pracy zjawiskach gospodarczych, o jego sytuacji finansowej, określonych funduszach, w tym zwłaszcza funduszu płac, czy nawet informacje o wysokości wynagrodzeń określonej grupy zawodowej lub o kształtowaniu się wynagrodzeń na określonych rodzajach stanowisk. Informacja "o zasadach wynagradzania" z natury rzeczy musi zawierać pewien stopień ogólności, jest więc czymś innym niż informacja o wysokości wynagrodzenia indywidualnego pracownika. Zresztą informacja o zasadach wynagradzania może mieć różny zakres ze względu na różnorodność sposobów wynagradzania i mechanizmów tworzących systemy wynagradzania. W placówkach zatrudnienia, w których wynagrodzenie kształtowane jest według ustalonego modelu zawartego w dokumentach ogólnie znanych, informacja o zasadach wynagradzania może ograniczyć się do powołania na ten model, w innych zaś, w których nie ma żadnej wewnętrznej regulacji tych zasad, informacja musi być szersza, wyjaśniająca mechanizmy kształtujące wynagrodzenie poszczególnych grup zatrudnionych. W każdym bądź razie "informacja o zasadach wynagradzania" może być jedynie pośrednim źródłem wiedzy o zarobkach indywidualnych pracowników, tzn. takim, który adresatowi tej informacji umożliwi uzyskanie niezbędnych danych o strukturze i globalnej wysokości (niekiedy tylko przeciętnej) wynagrodzenia poszczególnych pracowników. Dopóty można mówić o "informacji o zasadach wynagradzania", dopóki nie pozwala ona na indywidualizację informacji, tzn. przypisanie konkretnego wynagrodzenia za pracę poszczególnym, personalnie określonym pracownikom. Jeżeli tak rozumieć "informację o zasadach wynagradzania" (art. 28 ustawy związkowej), to oczywiste staje się, że jest ona w pełni wystarczająca do prowadzenia działalności związkowej w zakresie ochrony interesów grupowych. Tak rozumiana informacja o wynagrodzeniach pracowniczych jest także wystarczająca do ochrony interesów indywidualnych w ustalonym w statucie związku zawodowego podmiotowym i terytorialnym zakresie jego działania. Inaczej mówiąc, informacja o wysokości wynagrodzenia konkretnego, indywidualnie określonego pracownika nie jest niezbędna do prowadzenia działalności związkowej ani w zakresie ochrony interesów grupowych, ani indywidualnych; wystarczająca więc jest w tym przedmiocie "informacja o zasadach wynagradzania" w wyżej podanym znaczeniu. Występuje tutaj jednak jeden wyjątek dotyczący sytuacji, gdy interesy konkretnego pracownika są zagrożone w zakresie kształtowania jego wynagrodzenia za pracę i zwróci się on do związku zawodowego o zbadanie tej kwestii lub wyrazi na to zgodę. Wówczas niezbędne do prowadzenia działalności związkowej jest uzyskanie informacji o wysokości wynagrodzenia tego pracownika i na podstawie art. 28 ustawy związkowej pracodawca ma obowiązek takiej informacji związkowi zawodowemu udzielić. Rozumowanie to prowadzi do udzielania odpowiedzi, jak w punkcie pierwszym niniejszej uchwały. Dodać należy, że w omawianym zakresie pominięty został aspekt kierowania przez związki zawodowe społeczną inspekcją pracy i współdziałania z Państwową Inspekcją Pracy (por. np. art. 26 pkt 4 ustawy związkowej), gdyż w przedstawionym zagadnieniu nie chodziło o uprawnienia tych instytucji.

Drugie z przedstawionych w zagadnieniu prawnym pytań ma z pytaniem pierwszym tylko związek pośredni. Jak wskazano wyżej, obowiązki pracodawcy dotyczące udzielania związkom zawodowym informacji o zasadach wynagradzania kształtowane są przepisami ustawy związkowej lub - szerzej mówiąc - przepisami prawa pracy, i dla ustalenia ich zakresu nie istnieje potrzeba sięgania do norm prawa cywilnego dotyczących ochrony dóbr osobistych. Analiza tych przepisów bowiem mogłaby pozwolić jedynie na stwierdzenie, w jakim zakresie istnieje zakaz ujawniania wysokości wynagrodzeń poszczególnych pracowników, a nie kiedy pracodawca ma w stosunku do związku zawodowego taki obowiązek. Na pytanie to nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, gdyż jest ono sformułowane bardzo szeroko, obejmując swym zakresem różne sytuacje, które mogą być w rozmaity sposób oceniane pod względem prawnym. Katalog dóbr osobistych bowiem jest określony w art. 23 k.c. jedynie przykładowo, a więc ma charakter otwarty. Odpowiedź na pytanie, czy określone dobro człowieka jest jego dobrem osobistym w rozumieniu art. 23 i 24 k.c., zależy od wielu czynników, gdyż pojęcie to należy odnosić do określonego poziomu rozwoju technologicznego i cywilizacyjnego, przyjętych w społeczeństwie zasad moralnych i prawnych, istniejącego rodzaju stosunków społecznych, gospodarczych czy nawet politycznych. Pojęcie naruszenia określonego dobra osobistego jest również pojęciem dynamicznym w czasie i dotyczącym konkretnych środowisk, a w wypadku analizowanego zagadnienia - konkretnych zakładów pracy. Inaczej należy oceniać sytuację udzielania informacji o wynagrodzeniu za pracę konkretnego pracownika w dużym, uspołecznionym zakładzie pracy, w którym od wielu lat ukształtowana jest praktyka wypłacania wynagrodzeń na podstawie powszechnie dostępnych list płac, aprobowana przez pracowników, inaczej zaś sytuację w nowo utworzonym zakładzie prywatnym, w którym od samego początku ukształtowano zasadę nieujawniania wysokości wynagrodzeń poszczególnych pracowników, zwłaszcza gdy znalazła ona wyraz w regulacjach zakładowych lub umowach o pracę. Pracownik ma "prawo do milczenia" w zakresie jego stosunku pracy dotyczącego wysokości wynagrodzenia. Nie zawsze będzie to jednak oznaczało zakaz ujawniania tego wynagrodzenia przez drugą stronę stosunku obligacyjnego, tj. pracodawcę, ze względu na zakaz naruszenia dóbr osobistych pracownika. Będzie tak tylko wówczas, gdy taką informację będzie można zaliczyć do "sfery prywatności" pracownika. Możliwe to będzie dopiero po przeanalizowaniu całokształtu wyżej wymienionych stosunków społecznych i gospodarczych, zwyczajów i zasad współżycia. W szczególności będzie tak wtedy, gdy pracownik w sposób wyraźny, z przyczyn uzasadnionych, sprzeciwi się ujawnianiu osobom trzecim wysokości jego wynagrodzenia za prace lub w sytuacji, gdy informacja taka wkraczałaby w "sferę intymności" pracownika. Z tym ostatnim wypadkiem mielibyśmy do czynienia w sytuacji, gdyby informacja o wysokości wynagrodzenia pracownika dotykała jego życia prywatnego, np. ujawniała dokonanie potrąceń należności alimentacyjnych.

Wobec powyższego Sąd Najwyższy podjął uchwałę jak w sentencji.

OSNC 1994 r., nr 1, poz. 2

Jacek15-01-2005 10:43:28   [#20]
To chyba wystarczy do umotywowania :-))
zgredek15-01-2005 13:45:54   [#21]
Jacek - ale piękneeeeeeeee:-)))))))))))))
layola15-01-2005 16:18:50   [#22]
Jacek - właśnie tego potrzebowałam! Serdeczne dzięki, myślę, że nie tylko ja będę ci wdzięczna :)
Jacek17-01-2005 10:28:29   [#23]
wiedziałem że się Wam spodoba :-)))))
Macia18-01-2005 12:10:55   [#24]

Jacku

mnie też się bardzo podoba zwłaszcza że w aktualnym regulaminie opracowanym przez op nie ma zapisu(który był w  poprzednim), że dodatki przydziela dyrek po uzgodnieniu z zoz
layola21-01-2005 18:16:35   [#25]

W regulaminie, który otrzymaliśmy od OP dotyczącym przyznawania dodatku motywacyjnego jest zdanie : "dyrektor przyznaje nauczycielowi dodatek motywacyjny po zasięgnięciu opinii zz"

Biorąc pod uwagę przedstawioną przez Jacka uchwałę SN uważam, że jest to niezgodne z prawem. Czy dobrze myślę? Czy też, jeśli w regulaminie jest taki zapis, to mają te opinie być?

boreasz21-01-2005 22:52:25   [#26]
Sytuacja jest następująca: szkoła artystyczna podległa Ministerstwu Kultury i ..... . W szkole zatrudnionych jest trzydziestu nauczycieli  w tym jeden  związkowiec . Czy w tym przypadku można mówić o zoz? Czy konieczne będą konsultację ze zz? (ZNP rości sobie takie prawo ale czy słusznie?)
Jacek22-01-2005 10:10:28   [#27]

layola

U nas w regulaminie, który został uchwalony tez jest taki zapis. Regulamin poszedł do wojewody, który po sprawdzeniu będzie ogłoszony w dzienniku województwa. Zobaczymy czy organy kontrolne w województwie będą miały jakieś zastrzeżenia. Jeśli nie wytkną niezgodności zostanie opublikowany. Ja sobie myślę, że jesli wojewoda nie znajdzie sprzeczności z prawem to przed przyznaniem dodatku wyślę do zz pismo o treści;

"W związku ze zbliżajacym się terminem przyznawania dodatków motywacyjnych dla nauczycieli zwracam sie z prośba o przedstawienie opinii związku w przedmiotowej sprawie."

I tylko tyle bez podawania ile i komu :-), niech zz kombinuje co ma zrobić :-))

layola23-01-2005 03:28:42   [#28]
Dzięki za odzew. Napisz o decyzji wojewody :)
Jacek03-02-2005 15:19:05   [#29]

layola

Wracam do wątku. Wojewoda znalazł uchybienia w regulaminie  w słowach "dodatek jest przyznawany po zasięgnieciu opinii związków zawodowych" i zwrócił regulamin do OP.

Zobaczymy co będzie dalej.

wiesia03-02-2005 19:05:42   [#30]
Czy można wiedzieć który wojewoda? Pytam bo u nas uchwalono właśnie regulamin, który takich zapisów zawiera kilka np. OP ma zasięgać opinii ZZ przed przyznaniem dodatku funkcyjnego dyrektorowi.
Jacek03-02-2005 19:23:58   [#31]
lubelski
Magosia03-02-2005 23:43:41   [#32]

Jacku

ogromne dzięki, dopiero dziś przeczytałam ten wątek i potwierdzasz prawnie to, co ja intuicyjnie.

I chyba wiem, dlaczego u nas tak dlugo trwa mocownie się prawne regulaminu Też lubelskie jestem, pozdrawiam .

layola04-02-2005 20:45:05   [#33]

A w moim regulaminie jest właśnie zapis po zasięgnięciu opinii związków zawodowych. Nasz burmistrz podpisał...

Cieszę się, że wracacie do tego wątku. Moja nauczycielka miała wczoraj zebranie związkowe i dzisiaj składała mi z niego relację:

jako związkowiec musi uczestniczyć we wszystkich działaniach dyrektora związanych z finansami

1. planowaniu budżetu,

2. przydzielaniu nagród, dodatków,

3. przydzielaniu zapomóg, świadczeń, itd

4. ..................

5. .................

ma siedzieć ze mną przy biurku i wspólnie to ustalać.....

Słowa prezesa (z przekazu mojej nauczycielki):

masz wiedzieć ile kto miał przyznane dodatku i dlaczego, bo jak któryś nauczyciel  przyjdzie się ciebie spytać, to masz wiedzieć!

te dane absolutnie nie są objęte ochroną...

To tylko część sensacyjnych wiadomości.

Brak mi słów, jestem młodym dyrektorem a prezes jest od lat...

I mam wrażenie, że robi wszystko, by ustawić pracowników przeciwko dyrektorowi i zrobić w placówce dwa obozy - 1. związkowcy, którzy są ponad wszystkim, 2. dyrektor, który z założenia jest oszukańcem i któremu trzeba patrzeć na ręce. Cała reszta się nie liczy!

A prawo? co tam prawo...  

Jacku, jesteś pewny, że właśnie występowanie zdania "po zasięgnięciu opinii związków zawodowych" było przyczyną, że wasz wojewoda nie podpisał regulaminu? Czy dostaliście jakieś uzasadnienia?

Będę wdzięczna za odzew:)

Jacek05-02-2005 10:15:49   [#34]

Taką informację dostałem  z naszego OP, że wojewoda zakwestionował właśne ten zapis. Widniał on przy przydzielaniu dodatków: motywacyjnego, dodatków za wychowawstwo i dla opiekuna stażu, szczegółów uzasadnienia nie znam.

A tak swoja drogą layola, to macie fajnego prezesa, zastanawiam się jedynie po co powołano u Was dyrektorów skoro prezes może sam wszystko policzyć i przyznać :-))

pozdrawiam !!!

layola05-02-2005 12:37:13   [#35]
Dziękuję. U mnie sprawa jest rozwojowa, będę rozmawiać z prezesem. Nie wiem co osiągnę, ale przedstawię swoje stanowisko w tej sprawie.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]