Może komuś się przyda co dokładnie powinno być w teczkach na wszystkie stopnie awansu (z dobrego źródła) :-)
DOKUMENTACJA NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
Teczka I
Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego.
Teczka II § 9 ust. 1. pkt. 1
Dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe.
Dyplomy ukończenia studiów,
Świadectwa ukończenia studiów podyplomowych,
Potwierdzenie kwalifikacji pedagogicznych ( świadectwa lub zapis na dyplomie ).
Teczka III § 9 ust. 1. pkt. 2
Zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu;
w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu, jeżeli zatrudnienia nie można udokumentować na podstawie świadectw pracy.
Teczka IV § 9 ust. 1. pkt. 3
Zatwierdzony plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji.
Teczka V § 9 ust. 1. pkt. 4
Ocenę dorobku zawodowego za okres stażu,
a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia - także ocenę za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia.
Nauczyciel stażysta podczas rozmowy kwalifikacyjnej przedstawia sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań na stopień nauczyciela kontraktowego tj.:
1) znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
2) umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
3) znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów;
4) umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
DOKUMENTACJA NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Teczka I
Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego.
Teczka II § 9 ust. 1. pkt. 1
Dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe.
Dyplomy ukończenia studiów,
Świadectwa ukończenia studiów podyplomowych,
Potwierdzenie kwalifikacji pedagogicznych ( świadectwa lub zapis na dyplomie ).
Teczka III § 9 ust. 1. pkt. 1
Akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego zawierający uzasadnienie.
Teczka IV § 9 ust. 1. pkt. 2
Zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu;
w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu, jeżeli zatrudnienia nie można udokumentować na podstawie świadectw pracy.
Teczka V § 9 ust. 1. pkt. 3
Zatwierdzony plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji.
Teczka VI § 9 ust. 1. pkt. 4
Ocenę dorobku zawodowego za okres stażu,
a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia - także ocenę za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia.
Nauczyciel kontraktowy podczas egzaminu dokonuje prezentacji dorobku zawodowego oraz odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań na stopień nauczyciela mianowanego tj.:
1) umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela - umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków;
2) umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;
3) umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;
4) umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań;
5) umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
DOKUMENTACJA NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
Teczka I
Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego.
Teczka II § 9 ust. 1. pkt. 1
Dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe.
Dyplomy ukończenia studiów,
Świadectwa ukończenia studiów podyplomowych,
Potwierdzenie kwalifikacji pedagogicznych ( świadectwa lub zapis na dyplomie ).
Teczka III § 9 ust. 1. pkt. 1
Akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego zawierający uzasadnienie.
Teczka IV § 9 ust. 1. pkt. 2
Zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu;
w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu, jeżeli zatrudnienia nie można udokumentować na podstawie świadectw pracy.
Teczka V § 9 ust. 1. pkt. 3
Zatwierdzony plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji.
Teczka VI § 9 ust. 1. pkt. 4
Ocenę dorobku zawodowego za okres stażu,
a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia - także ocenę za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia.
Dokumentacja potwierdzająca spełnianie wymagań na stopień nauczyciela dyplomowanego:
Teczka VII § 9 ust. 4. pkt. 1, § 8 ust. 2 pkt.1
Opis i analiza realizacji wymagania:
uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły,
ze wskazaniem w szczególności wpływu podejmowanych działań na podniesienie jakości realizowanego w szkole procesu dydaktyczno-wychowawczego.
W opisie i analizie należy przedstawić pozytywne efekty w pracy na skutek wdrożenia działań( mogą to być również wdrożone przedsięwzięcia i programy). Należy wykazać wpływ działań na podniesienie jakości pracy szkoły i na doskonalenie pracy własnej.
Teczka VIII § 9 ust. 4. pkt. 1, § 8 ust. 2 pkt.2
Opis i analiza realizacji wymagania:
wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
ze wskazaniem w szczególności wpływu podejmowanych działań na podniesienie jakości realizowanego w szkole procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Należy opisać konkretne sposoby wykorzystywania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w procesie kształcenia, w badaniach pedagogicznych i psychologicznych, w terapii, w profilaktyce, w organizacji i zarządzaniu szkołą, w organizacji warsztatu pracy nauczyciela. Nauczyciel powinien dokonać analizy działań pod kątem ich efektywności
i skuteczności na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły. Ważna jest spójność podjętych działań z programem rozwoju szkoły.
Teczka IX § 9 ust. 4. pkt. 1, § 8 ust. 2 pkt.3
Opis i analiza realizacji wymagania:
umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć;
ze wskazaniem w szczególności wpływu podejmowanych działań na podniesienie jakości realizowanego w szkole procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Nauczyciel mianowany powinien posiadać umiejętność pracy z dorosłymi ( nauczycielami), powinien opisać proces dzielenia się wiedzą i umiejętnościami , w tym formy realizacji (zajęcia otwarte, szkolenia), efekty działań i ich skuteczność. Ważne jest, aby nauczyciel propagował nowatorskie rozwiązania jako wychowawca,(np. dokonywał ewaluacji pracy wychowawczej) i jako specjalista przedmiotu np. napisał artykuł do czasopisma, program własny, podręcznik, opracował testy dydaktyczne, scenariusze zajęć, propagował przykłady stosowania aktywnych metod nauczania, mierzył jakość własnej pracy.
Nauczyciel powinien wykazać swój udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli, np. przewodniczenie zespołowi nauczycieli, pełnienie funkcji opiekuna stażu.
Zapis rozporządzenia nie ogranicza działań nauczyciela jedynie do nauczycieli szkoły, w której nauczyciel odbywa staż. W opisie i analizie powinien być przedstawiony przebieg prowadzonych zajęć lub działań pod kątem ich przydatności w nabywaniu umiejętności zawodowych przez nauczycieli stażystów i kontraktowych, informacja o efektywności i skuteczności podjętych działań, ich wpływ na pracę w zakresie dydaktyki i wychowania.
Teczka X § 9 ust. 4. pkt. 2, § 8 ust. 2 pkt. 4 lit. a
Sprawozdanie z realizacji zadania:
opracowanie i wdrożenie programu dział |