Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Może komuś przyda się do stopni awansu po nowemu
strony: [ 1 ]
Krystyna Za10-01-2005 19:39:58   [#01]

Może komuś się przyda co dokładnie powinno być w teczkach na wszystkie stopnie awansu (z dobrego źródła) :-)

 

DOKUMENTACJA NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO

 

Teczka I

Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego.

 

Teczka II  § 9 ust. 1. pkt. 1

Dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe.

Dyplomy ukończenia studiów,

Świadectwa ukończenia studiów podyplomowych,

Potwierdzenie kwalifikacji pedagogicznych ( świadectwa lub zapis na dyplomie ).

 

 

Teczka III  § 9 ust. 1. pkt. 2

Zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu;

 w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu, jeżeli zatrudnienia nie można udokumentować na podstawie świadectw pracy.

 

Teczka IV   § 9 ust. 1. pkt. 3

   Zatwierdzony plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji.

 

 

Teczka V  § 9 ust. 1. pkt. 4

Ocenę dorobku zawodowego za okres stażu,

a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia -      także ocenę za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia.

 

 

 

Nauczyciel stażysta podczas rozmowy kwalifikacyjnej przedstawia sprawozdanie
z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań na stopień nauczyciela kontraktowego tj.:

1) znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;

    2) umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;

    3) znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów;

    4) umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.

 

 

 

 

 

 

 

DOKUMENTACJA NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

 

Teczka I

Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego.

 

Teczka II  § 9 ust. 1. pkt. 1

Dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe.

Dyplomy ukończenia studiów,

Świadectwa ukończenia studiów podyplomowych,

Potwierdzenie kwalifikacji pedagogicznych ( świadectwa lub zapis na dyplomie ).

 

 

Teczka III  § 9 ust. 1. pkt. 1

Akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego zawierający uzasadnienie.

 

 

 

Teczka IV  § 9 ust. 1. pkt. 2

Zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu;

 w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu, jeżeli zatrudnienia nie można udokumentować na podstawie świadectw pracy.

 

Teczka V   § 9 ust. 1. pkt. 3

   Zatwierdzony plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji.

 

 

Teczka VI   § 9 ust. 1. pkt. 4

Ocenę dorobku zawodowego za okres stażu,

a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia -      także ocenę za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia.

 

 

Nauczyciel kontraktowy podczas egzaminu dokonuje prezentacji dorobku zawodowego oraz odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań na stopień nauczyciela mianowanego tj.:

 

1) umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela - umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków;

2) umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;

3) umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;

4) umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań;

5) umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

 

 

 

 

DOKUMENTACJA NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

 

Teczka I

 Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego.

 

Teczka II  § 9 ust. 1. pkt. 1

Dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe.

Dyplomy ukończenia studiów,

Świadectwa ukończenia studiów podyplomowych,

Potwierdzenie kwalifikacji pedagogicznych ( świadectwa lub zapis na dyplomie ).

 

Teczka III  § 9 ust. 1. pkt. 1

Akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego zawierający uzasadnienie.

 

Teczka IV  § 9 ust. 1. pkt. 2

Zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu;

 w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu, jeżeli zatrudnienia nie można udokumentować na podstawie świadectw pracy.

 

Teczka V   § 9 ust. 1. pkt. 3

   Zatwierdzony plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji.

 

Teczka VI  § 9 ust. 1. pkt. 4

Ocenę dorobku zawodowego za okres stażu,

a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia -      także ocenę za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia.

 

 

 Dokumentacja potwierdzająca spełnianie wymagań na stopień nauczyciela dyplomowanego:

 

Teczka VII   § 9 ust. 4. pkt. 1,  § 8 ust. 2 pkt.1

Opis i analiza realizacji wymagania:

uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły,

ze wskazaniem w szczególności wpływu podejmowanych działań na podniesienie jakości   realizowanego w szkole procesu dydaktyczno-wychowawczego.

 

            W opisie i analizie należy przedstawić pozytywne efekty w pracy  na skutek wdrożenia działań( mogą to być również wdrożone  przedsięwzięcia i programy). Należy wykazać wpływ działań na podniesienie jakości pracy szkoły i na doskonalenie pracy własnej.

 

 

Teczka VIII   § 9 ust. 4. pkt. 1,  § 8 ust. 2 pkt.2

Opis i analiza realizacji wymagania:

wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

ze wskazaniem w szczególności wpływu podejmowanych działań na podniesienie jakości      realizowanego w szkole procesu dydaktyczno-wychowawczego.

 

Należy opisać konkretne sposoby wykorzystywania technologii informacyjnej
 i komunikacyjnej w procesie kształcenia, w badaniach pedagogicznych i psychologicznych, w terapii, w profilaktyce, w organizacji i zarządzaniu szkołą, w organizacji warsztatu pracy nauczyciela. Nauczyciel powinien dokonać analizy działań pod kątem ich efektywności

i skuteczności na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły. Ważna jest spójność podjętych działań z programem rozwoju szkoły.

 

 

 

Teczka IX   § 9 ust. 4. pkt. 1,  § 8 ust. 2 pkt.3

Opis i analiza realizacji wymagania:

umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć;

ze wskazaniem w szczególności wpływu podejmowanych działań na podniesienie jakości   realizowanego w szkole procesu dydaktyczno-wychowawczego. 

 

            Nauczyciel mianowany powinien posiadać umiejętność pracy z dorosłymi
( nauczycielami), powinien opisać proces dzielenia się wiedzą i umiejętnościami , w tym formy realizacji (zajęcia otwarte, szkolenia), efekty działań i ich skuteczność. Ważne jest, aby nauczyciel propagował nowatorskie rozwiązania jako wychowawca,(np. dokonywał ewaluacji pracy wychowawczej) i jako specjalista przedmiotu np. napisał artykuł do czasopisma, program własny, podręcznik, opracował testy dydaktyczne, scenariusze zajęć, propagował przykłady stosowania aktywnych metod nauczania, mierzył jakość własnej pracy.

            Nauczyciel powinien wykazać swój udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli, np. przewodniczenie zespołowi nauczycieli, pełnienie funkcji opiekuna stażu.

            Zapis rozporządzenia nie ogranicza działań nauczyciela jedynie do nauczycieli szkoły, w której nauczyciel odbywa staż. W opisie i analizie powinien być przedstawiony przebieg prowadzonych zajęć lub działań pod kątem ich przydatności w nabywaniu umiejętności zawodowych przez nauczycieli stażystów i kontraktowych, informacja o efektywności
i skuteczności podjętych działań, ich wpływ na pracę w zakresie dydaktyki i wychowania.

 

 

Teczka X    § 9 ust. 4. pkt. 2, § 8 ust. 2 pkt.  4  lit. a

Sprawozdanie z realizacji zadania:

opracowanie i wdrożenie programu dział

Krystyna Za10-01-2005 19:49:12   [#02]

c.d

Teczka X    § 9 ust. 4. pkt. 2, § 8 ust. 2 pkt.  4  lit. a

Sprawozdanie z realizacji zadania:

opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich

oraz uzyskanych efektów.

            Może to być własny  program nauczania, który powinien spełniać wymogi rozporządzenia. W sprawozdaniu należy uwzględnić przebieg opracowania programu, potrzebę opracowania, wdrożenie programu i ocenę jego wdrożenia, uzyskane efekty.

 A także procedurę dopuszczenia do użytku programu i włączenie go do szkolnego zestawu programów.

            Można tu również opisać inne programy np. program wymiany młodzieży, program uroczystości szkolnej lub środowiskowej (scenariusz i harmonogram przebiegu), program konkursu przedmiotowego( w tym pytania i zadania, procedury postępowania), program doskonalenia nauczycieli w ramach zespołu przedmiotowego, program pracy z uczniem zdolnym, program pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, program koła zainteresowań.

 

 

 

Teczka XI   § 9 ust. 4. pkt. 2,  § 8 ust. 2 pkt.  4  lit. b

Sprawozdanie z realizacji zadania:

wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych - także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej

oraz uzyskanych efektów.

Nauczyciel powinien udokumentować pełnienie ww. funkcji, przedstawić pisemny przebieg wykonywania zadań , spostrzeżenia na temat korzyści wynikających z pełnionych funkcji na rzecz własnego rozwoju zawodowego i podwyższania jakości pracy.

 

 

 

Teczka XII    § 9 ust. 4. pkt. 2,  § 8 ust. 2 pkt.  4  lit. c

Sprawozdanie z realizacji zadania:

poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych

oraz uzyskanych efektów.

            Mogą to być różne działania podejmowane przez nauczyciela np. ukończenie form doskonalenia, które umożliwiają poszerzenie zakresu działań. Ważne jest ich wykorzystanie na rzecz poszerzenia oferty programowej szkoły np. zajęć pozalekcyjnych. Mogą to być
np. szkolenia z zakresu pomiaru, ewaluacji, których ukończenie nie daje kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotu, ale umożliwia poszerzenie wiedzy

i umiejętności. W sprawozdaniu należy wskazać również sposób wykorzystania szkoleń
 np. do konstruowania testów, przeprowadzania ewaluacji, prowadzenia koła zainteresowań.

 

 

 

Teczka XIII    § 9 ust. 4. pkt. 3,  § 8 ust. 2 pkt.  4  lit. d
Uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym,
 a w przypadku
nauczycieli języków obcych - uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym.

Wymaganie to powinno być udokumentowane dyplomami lub świadectwami potwierdzającymi zaawansowaną znajomość języka obcego w rozumieniu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli

 

            Należy wskazać wykorzystanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na rzecz podniesienia jakości pracy szkoły tj. działania pozwalające na wykorzystanie znajomości języka obcego w pracy z uczniami.

 

 

Teczka XIV     § 9 ust. 4. pkt. 2,  § 8 ust. 2 pkt.  4  lit. e

   Sprawozdanie z realizacji zadania:

wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami

oraz uzyskanych efektów.

 

            W sprawozdaniu należy opisać zadania realizowane we współpracy z innymi. Uwzględnić swój wkład w realizację zadania. Zwrócić uwagę na uzyskane efekty.

 

 

Teczka XV   § 9 ust. 4. pkt. 2,  § 8 ust. 2 pkt.  4  lit. f

Sprawozdanie z realizacji zadania:

uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej

oraz uzyskanych efektów.

 

            Ważne są znaczące osiągnięcia potwierdzone uzyskaniem np. nagrody ministra, kuratora oświaty, Medalu Komisji Edukacji Narodowej, odznaczeń.

 

 

 Teczka XIV w  § 9 ust. 4. pkt. 4,  § 8 ust. 2 pkt.  5 

Opis i analiza co najmniej dwóch przypadków rozpoznania i rozwiązania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.

            Nauczyciel może przedstawić własne rozwiązania, Przedstawienie problemu powinno uwzględniać sposób postrzegania przez nauczyciela sytuacji problemowej, interpretację, planowanie i podejmowanie działań prowadzących do jej rozwiązania.

           

 

 

Do każdej teczki nauczyciel ma prawo dołączyć zaświadczenia i inne dokumenty potwierdzające pełnienie funkcji, prowadzenie działań lub wykonywanie zadań związanych ze spełnianiem wymagań na stopień nauczyciela dyplomowanego, jeżeli nie wynika to z planu rozwoju zawodowego i sprawozdania z jego realizacji.

 

W przypadku nauczycieli przedmiotów artystycznych dokumentacja potwierdzająca spełnienie wymagań na stopień nauczyciela dyplomowanego  może być przedstawiona również w innej formie, związanej z ich działalnością artystyczną.

 

 

Opracowanie na podstawie:

1. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593), weszło w życie dnia 8 grudnia 2004 r.,

 2.Materiałów edukacyjnych Ogólnopolskiego Programu Doskonalenia Przewodniczących Komisji Kwalifikacyjnych i Egzaminacyjnych, CODN w Warszawie.

 

 

Marek Pleśniar10-01-2005 19:52:21   [#03]
a nie dać by tego do Worda i do wymiany wkleicznić? Naród byś uszczęsliwiła:-)
Krystyna Za10-01-2005 19:54:19   [#04]
a dać :-))))))) Marku, dać!!!! już szefuniu robi się!
Marek Pleśniar10-01-2005 19:56:11   [#05]

19:52 prośba

19:54 reakcja Uczestnika Foruma:-)

Turbodoładowanie nomalnie - jak rzekłby Kiepski z tej niewychowawczej TV;-)

Krystyna Za10-01-2005 20:00:52   [#06]

już zamiesciła "ja" w wymianie pt "różności"

pozdrawiam i kłaniam się ;-)

Leszek10-01-2005 20:09:39   [#07]

Dobra robota Krystyno...

pozdrawiam

Dorsto10-01-2005 20:22:21   [#08]
Krystyno, dziękuję i proszę o jeszcze. Możeś u źródeł i potrafisz odpowiedzieć na pytanie, czy na 100 % teczkę układamy "po grudniowemu", czy też może można po staremu?
Leszek10-01-2005 20:44:21   [#09]

Niestety, Dorsto, § 17 rozporządzenia...

(niesamowity bubel prawny)...

po "grudniowemu"...

pozdrawiam

Dorsto10-01-2005 20:46:11   [#10]

Dobrze, że przynajmniej już na  100% wiadomo. Dzięki wielkie, dobrzy ludzie.

:-)

Marek Pleśniar10-01-2005 20:47:58   [#11]
:-))))))))))
Krystyna Za10-01-2005 21:04:03   [#12]
Buziaczki i pozdrowionka dla Lesia!!!!! ( Ty jesteś jak nasza - w najlepszym wydaniu, ujednolicona podstawa prawna!!!:-)))))
Małgosia10-01-2005 21:18:43   [#13]

Krystyna...

Wersja "Lesio" bardzo mi się podoba, ale nie wiem, czy ...Lesiowi też? ;-)))
Anka L10-01-2005 21:21:54   [#14]

Krysia :)

dziękuję w imieniu awansujących koleżanek, oj ucieszą się dziewczyny

:)))))))))))))

Krystyna Za10-01-2005 21:24:10   [#15]
Małgosiu! myślę, że się nie obrazi Leszek bo chodzi o podst. prawne w najlepszym wydaniu i jeszcze w kolorach:-)))
Małgosia10-01-2005 21:26:57   [#16]

No jasne, że się chyba nie obrazi, prawda, Lesio?

A ujednolicenia - masz rację, "pierwyj sort"!

Jolanta Szuchta10-01-2005 23:02:30   [#17]

Serdeczne dzieki

mojej jednej nauczycielce sie przyda.A potem pozostałym co to sa w trakcie stazu.
Jolanta Szuchta10-01-2005 23:05:25   [#18]

A o Lesiu

to chyba Chmielewska pisała?ale nie o naszym :-)
mika11-01-2005 09:56:50   [#19]
Ja też wdzięczna Krysi jestem. Dzięki Krysiu!
BeatkaA11-01-2005 11:08:28   [#20]

Dziękuję

I ja bardzo, bardzo dziękuję, to fantastycznie, że bezinteresownie podzieliłaś się Krystyno z nami tym materiałem.

Pozdrawiam

Alda11-01-2005 15:24:11   [#21]
Ja także skorzystałam , serdeczne dzięki!!!!!
Marek Pleśniar11-01-2005 16:06:43   [#22]

wyszłą Wam kolejka po coś na odwrót

kolejka z podziękowaniami:-)

hania11-01-2005 16:22:30   [#23]

też dzięki w imieniu koleżanek

a w teczce III na mianowanego - chyba akt nadania tytułu nauczyciela kontraktowego ma byc (już od koleżanek, co poczytały maleńka uwaga :-))

pozdrawiam Krysiu!!!

Leszek11-01-2005 18:38:09   [#24]

za Lesia się nie obrażę... a na forum bywa też LeŚ...

pozdrawiam

Konto zapomniane12-01-2005 14:39:08   [#25]

dzięki bardzo

Przyda się nam wszystkim - zwłaszcza moim koleżankom, które kończą staż w tym roku. Pozdrawiam.
Dżoana12-01-2005 18:42:39   [#26]

Wielkie dzięki

Krystynko!!! :-)
Krystyna Za17-01-2005 23:11:31   [#27]

na zdrówko kochani , na zdrówko- wypijemy szampana jak spotkamy się :-)))

Podziękowania złożyłam od Was do dobrego źródła tj. pisałam na początku w tym wątku- pani wizytator jest zadowolona, że za pośrednictwem moim mogła pomóc ludziom w Polsce!

Pozdrawiam

Krysia i pani wizytator z Kuratorium (proszę dobrze składać teczki-co by szanowna komisyja nie meczyła sie na próżno!!!!)

Dżoana17-01-2005 23:13:27   [#28]
A które to kuratorium?
Krystyna Za17-01-2005 23:24:45   [#29]

Kuratorium w Warszawie, Delegatura w Siedlcach

A tym czasem, Krysia pakuje się i wyjeżdża do Francji do Nevers, co nieco odpocząć przed nowymi obowiązkami.

Pozdrawiam Was Kochani!!!!!

bogna17-01-2005 23:31:48   [#30]
ale masz fajnie - wielu przyjemności :-)))

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]