Forum OSKKO - wątek

TEMAT: ocenianie zachowania ucznia nauczanego indywidualnie
strony: [ 1 ]
myszkama10-01-2005 17:59:39   [#01]
Czy w świetle przepisów uczeń, który realizuje obowiązek szkolny poprzez nauczanie indywidualne, jest oceniany z zachowania??????
Leszek10-01-2005 18:20:38   [#02]

tutaj nie ma nic o tym - rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2003r. Nr 23, poz. 193)

 

 tutaj jest określona grupa uczniów, którym nie ocenia się zachowania, sprawdź czy tu jest Twój uczeń  - rozporz. o ocenianiu - § 15.        4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

           1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;

           2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

         6. Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

pozdrawiam

hania10-01-2005 19:15:01   [#03]

oświećcie mnie

co konkretnie (i przykładowo) oznacza punkt:

2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

krystyna10-01-2005 19:23:48   [#04]

kiedyś było....

tu:

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=4523&st=0

i Karolina wkleiła z KO Z Wrocławia:

spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą

 [4] W związku z pytaniami, dotyczącymi realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą, MEN przedstawia w tej sprawie następujące stanowisko:

1. Spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą jest nową formą realizacji tego obowiązku,     a jej podstawę prawną stanowi art. 16  ust. 8 ustawy o systemie oświaty [1]. Ustawa ta nie określiła dla MEN delegacji w sprawie opracowania szczegółowych zasad i trybu udzielania zezwoleń na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą i w związku z tym art.16 ust.8 tej ustawy jest jedynym przepisem prawnym w tej sprawie.

 2. Uzyskanie zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą oznacza, że dziecko nie musi uczęszczać na zajęcia lekcyjne do szkoły, ale nie jest zwolnione ze spełniania obowiązku szkolnego. Powinno mieć zorganizowaną naukę w domu lub kształcić się w  innej formie, wybranej przez rodziców i zaakceptowanej przez dyrektora wydającego zezwolenie, w taki sposób jednak, aby gwarantowało to dziecku uzyskanie wiedzy i umiejętności koniecznych dla ukończenia szkoły podstawowej i uzyskania tym samym świadectwa ukończenia tej szkoły. Treść pisma ma obecnie zastosowanie także do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

3. Dyrektor szkoły, podejmując decyzje w sprawie udzielenia zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą, musi rozważyć wszystkie argumenty przedstawione we wniosku przez rodziców i ocenić, czy  warunki zapewnione przez rodziców - w tym kwalifikacje osoby (osób) mających kształcić dziecko - pozwolą dziecku sprostać wymaganiom określonym w minimach programowych (podstawie programowej) przedmiotów obowiązkowych      i ukończyć szkołę podstawową (gimnazjum).

4. Dziecko, któremu udzielono zgody na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą, powinno być wpisane do księgi uczniów z adnotacją o formie spełniania obowiązku szkolnego, a także do księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu - ze wskazaniem dyrektora szkoły udzielającego zezwolenia na tę formę realizacji obowiązku szkolnego. Dziecko takie, mimo wpisania jego nazwiska do księgi uczniów, nie jest wliczane do ogólnej liczby uczniów tej szkoły i szkoła nie powinna wykazywać go w liczbie uczniów, na których przyznawane są dotacje określone w art. 80 ust. 1 ustawy o systemie oświaty [1]. Wpisanie dziecka do księgi uczniów wynika jedynie z konieczności założenia arkusza ocen. Dyrektor szkoły udzielający zezwolenia lub osoba przez niego wskazana prowadzi dokumentację przebiegu nauczania: protokoły egzaminów klasyfikacyjnych i ew. sprawdzających, jeśli takie są organizowane, a także arkusz ocen, do którego wpisuje się wyniki egzaminów.

5. Komisyjny egzamin klasyfikacyjny wyznacza dyrektor szkoły udzielający zezwolenia - w terminie uzgodnionym z dzieckiem i jego rodzicami, a przeprowadza komisja (...). Tylko pozytywne wyniki uzyskane z tego egzaminu mogą być podstawą do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej (gimnazjum) lub promocyjnego, będącego podstawą do przyjęcia do szkoły. Stanowi o tym § 17 ust. 1 pkt 2  rozporządzenia [2].

6. W świetle obowiązujących przepisów szkoła nie ma obowiązku przeprowadzania komisyjnych egzaminów klasyfikacyjnych w innych, niż opisane wyżej, przypadkach. Jednak egzaminy takie - na wniosek rodziców dziecka - mogą być przeprowadzane za zgodą dyrektora szkoły, który udzielił zezwolenia na tę formę spełniania obowiązku szkolnego, np. coroczne egzaminy z programu nauczania każdej klasy z wpisaniem ich wyników do arkusza ocen ucznia.

7. Dziecko realizujące obowiązek szkolny poza szkołą powinno otrzymać legitymację szkolną, która jest dokumentem poświadczającym uprawnienie do ulgi przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego. Uprawnienia do tej ulgi zostały określone w ustawie       z dnia 20 VI 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. Nr 54, poz. 254 z późn. zm.) i przysługują dzieciom  i młodzieży w wieku powyżej 7 lat do czasu ukończenia szkoły ponadpodstawowej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie dłużej niż do ukończenia 20 roku życia. Legitymację wydaje dyrektor szkoły, który zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.

8. Dyrektor szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, sprawując kontrolę spełniania obowiązku szkolnego zgodnie z art.19 ust.1 ustawy o systemie oświaty [1], powinien rokrocznie ocenić, czy rodzice dziecka spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą zapewniają dziecku warunki umożliwiające kształcenie się (nauczyciel, podręczniki itp.). Polska jest sygnatariuszem Konwencji o Prawach Dziecka, w której gwarantuje się dziecku prawo do nauki. Kształcenie w zakresie szkoły podstawowej (i gimnazjum) jest w naszym kraju obowiązkowe, a dziecko realizujące obowiązek szkolny poza szkołą nie jest zwolnione ze spełniania tego obowiązku.

9. Uczniowi realizującemu obowiązek szkolny poza szkołą nie przysługuje z tego tytułu dofinansowanie z kuratorium.

Treść pisma ma obecnie zastosowanie także do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

krystyna10-01-2005 19:41:16   [#05]

ale

nauczanie indywidualne - to zupelnie coś innego i ocenę zachowania wychowawca ma dać - a czy to jakiś problem ?
jzzg10-01-2005 21:04:47   [#06]
Może i jest problem. Bo jeśli większość okresu uczeń jest tylko w domu, to za co go ocenić: Czy zmywa mamie naczynia? Czy ściele łóżko po sobie?
krystyna10-01-2005 22:54:53   [#07]

obyśmy tylko takie problemy mieli....

zdaję sobie sprawę z bezsensu całej sytuacji, ale skoro przepis każe dać - to trzeba dać i nie myśleć za dużo "za co" ...

AnJa10-01-2005 23:19:15   [#08]
Gorzej nieco jak się kryteria tego oceniania ma - i połowa z nich do róznych zachowań społecznych się odnosi.

Ale faktycznie, problem jakby mało istotny.
hania11-01-2005 08:40:27   [#09]

dzięki Krysiu

za oświecenie.....

faktycznie było

pamięć ma jak kołdra... za krótka:-)))

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]